Ouders pushen
zondag 11 maart 2018 om 16:26
Hey allemaal,
Ik zit op de middelbare school, m'n cijfers staan prima en als het zo doorgaat ga ik gewoon over.
Alleen er is 1 probleem, bij ELKE toets dreigen m'n ouders. Ik game nog al graag en dan een week voor de toets zeggen ze: ''Als je deze toets verpest game je de komende maand niet'' en dat dan bij ELKE toets terwijl ik amper onvoldoendes haal. Ik begrijp echt dat ze het beste voor me willen en dat ze willen dat ik hoge cijfers haal maar door dit soort dingen stress ik helemaal, begin ik te zweten, word ik onrustig en voel ik me naar...
Hoe zorg ik ervoor dat m'n ouders stoppen met dit soort dingen.
Ik zit op de middelbare school, m'n cijfers staan prima en als het zo doorgaat ga ik gewoon over.
Alleen er is 1 probleem, bij ELKE toets dreigen m'n ouders. Ik game nog al graag en dan een week voor de toets zeggen ze: ''Als je deze toets verpest game je de komende maand niet'' en dat dan bij ELKE toets terwijl ik amper onvoldoendes haal. Ik begrijp echt dat ze het beste voor me willen en dat ze willen dat ik hoge cijfers haal maar door dit soort dingen stress ik helemaal, begin ik te zweten, word ik onrustig en voel ik me naar...
Hoe zorg ik ervoor dat m'n ouders stoppen met dit soort dingen.
zondag 11 maart 2018 om 19:00
rechthoek schreef: ↑11-03-2018 18:44Wat ik lees zijn puberklachten.
Blijkbaar haalt hij steeds betere cijfers, dus dat zit erin. Krijgt positieve aanmoedigin en hoeft hijniet veel in het huishouden en mag niet gamen zodra het slechter gaat. Poeh poeh.
Een duimpje en een goed zo voor een 7 en wat meer prijzen als het hoger is, is ook niet traumatisch
zondag 11 maart 2018 om 20:16
Ik zou het eens rustig met je ouders bespreken en dan vooral vragen stellen waarom ze zeggen wat ze zeggen en wat ze er mee willen bereiken. En aangeven dat je liever positief gestimuleerd wordt dan dmv dreigementen.
Hier zit mijn zoon zeker 3 uur per dag op zijn tablet. Naast zijn huiswerk en voetbal en een sociaal leven. Ik snap jouw ouders dus ook niet.
Overigens doe ik over een 8 ook enthousiaster dan over een 7. Dat is niet heel raar toch?
Hier zit mijn zoon zeker 3 uur per dag op zijn tablet. Naast zijn huiswerk en voetbal en een sociaal leven. Ik snap jouw ouders dus ook niet.
Overigens doe ik over een 8 ook enthousiaster dan over een 7. Dat is niet heel raar toch?
zondag 11 maart 2018 om 23:20
Nou nou, Havo/HBO terwijl je met moeite TL/MBO volgt...... Ouders hebben een andere zienswijze dan jij zelf.
Ouders mogen uitermate blij zijn dat je leert en je huiswerk maakt. Dat er een keer een minder cijfer gehaald wordt, so what? Daar vergaat de wereld niet mee.
Toch zou jij jezelf de vraag moeten stellen, wat wil ik bereiken en op welke manier?
Weet niet hoe oud je bent, maar TL/MBO en dan HBO is ook een route.
Ben zelf moeder en ook ik zit regelmatig aan de vodden van mijn kinderen aan en neem soms hun telefoon af, mogen ze niet op social media / PC of de deur uit.
Proberen je zo verantwoordelijkheid bij te brengen. Kun je tegen in gaan met de nodige ruzies. Of je kunt in gesprek gaan en compromissen sluiten. Aan jou de keuze.
Ouders mogen uitermate blij zijn dat je leert en je huiswerk maakt. Dat er een keer een minder cijfer gehaald wordt, so what? Daar vergaat de wereld niet mee.
Toch zou jij jezelf de vraag moeten stellen, wat wil ik bereiken en op welke manier?
Weet niet hoe oud je bent, maar TL/MBO en dan HBO is ook een route.
Ben zelf moeder en ook ik zit regelmatig aan de vodden van mijn kinderen aan en neem soms hun telefoon af, mogen ze niet op social media / PC of de deur uit.
Proberen je zo verantwoordelijkheid bij te brengen. Kun je tegen in gaan met de nodige ruzies. Of je kunt in gesprek gaan en compromissen sluiten. Aan jou de keuze.
maandag 12 maart 2018 om 01:12
Zoals jij je vader doet overkomen klinkt die gewoon erg klunsig in hoe hij overkomt. Jij bent misschien wat gevoeliger en zou gewoon wat vaker een lief woord willen horen, niks mis mee, maar kan me als iemand die ook gamed me er bij voorstellen dat je dan inderdaad juist meer gaat gamen en je je meer afsluit van je vader. Misschien zouden je cijfers beter zijn als je minder gamede, maar het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit school, je heb inderdaad ook ontspanning nodig, iets om je stress op kwijt te kunnen. Als je dezelfde hoeveelheid tijd boeken zou lezen zouden ze het waarschijnlijk niet erg vinden, terwijl je dan net zo min tijd voor je huiswerk heb. Wellicht kan je de positieve kanten van het gamen belichten naar ze, dat het goed is voor je Engels en voor je reactievermogen, online gamen kan ook sociaal goed zijn.
maandag 12 maart 2018 om 08:08
moeite met TL, terwijl je nauwelijks tijd aan je huiswerk besteed... daar zie ik nog wel een manier om er minder moeite mee te hebben.
Misschien hebben je ouders het gevoel dat je niet goed voorbereid wordt op het volwassen leven, als je maar zo weinig hoeft te investeren in je toekomst, van jezelf? Stel dat je straks moet werken en studeren, of nog erger: een gezin erbij hebt.... hoe stop je dan met al dat gamen? 2/3 uur per dag is wel erg veel.
Doe je het wel pas 's avonds? Dus eerst school, dan huiswerk, dan eten, klusjes thuis, dan huiswerk - en dan pas gamen?
Misschien hebben je ouders het gevoel dat je niet goed voorbereid wordt op het volwassen leven, als je maar zo weinig hoeft te investeren in je toekomst, van jezelf? Stel dat je straks moet werken en studeren, of nog erger: een gezin erbij hebt.... hoe stop je dan met al dat gamen? 2/3 uur per dag is wel erg veel.
Doe je het wel pas 's avonds? Dus eerst school, dan huiswerk, dan eten, klusjes thuis, dan huiswerk - en dan pas gamen?
maandag 12 maart 2018 om 08:20
Mijn idee.-jolijn- schreef: ↑12-03-2018 08:08moeite met TL, terwijl je nauwelijks tijd aan je huiswerk besteed... daar zie ik nog wel een manier om er minder moeite mee te hebben.
Het lijkt me eens tijd voor een goed gesprek met je ouders over wensen, verwachtingen en dan afspraken.
Zij willen nu kennelijk meer voor jou dan jij zelf wilt, maar als jij goeie voldoendes haalt zonder heel erg je best te hoeven doen, dan kan ik me voorstellen dat ze graag zien dat je wat meer moeite doet en zo meer bereikt (want het lijkt erop dat ze geloven dat je het kan!).
maandag 12 maart 2018 om 08:23
redbulletje schreef: ↑11-03-2018 16:34Ik was zo'n dwars kind dat ik dan de handdoek in de ring zou gooien en gewoon niets meer zou doen. Dan maar 'n poosje je hobby kwijt. Maar met chantage bereik je bij mij niets.
Jep, zo werkte dat vroeger bij mij ook. Dan wordt het acuut een machtspelletje, en die win ik.
maandag 12 maart 2018 om 08:45
Jou vader/ouders klinken als de ouders van mijn allereerste vriend.
Hij had de beste punten van zijn klas en toch gaven die ouders steeds opmerkingen als je geen goeie punten haalt mag je Olifantje een maand niet zien, als je punten niet goed zijn moet je een maand lang dat en dat klusje doen.
Die ouders waren absurd streng en hadden altijd maar schrik dat hij slecht terecht zou komen. Die jongen was superbraaf en kreeg mega veel faalangst van al die dreigementen.
Nu tien jaar later, is hij al lang afgestudeerd en heeft hij al een hele tijd een goede job. Op deze job kampt die nu met faalangst (en burn out achtige klachten) en sinds kort gaat hij naar een psycholoog om hiermee om te leren gaan.
Dus SnelVraagje: ik zou je ouders proberen duidelijk te maken dat al die dreigementen jou een slecht gevoel geven. Dat dit ook net een averechts effect kan hebben en misschien is met iemand extern hierover praten geen slecht plan.
Hij had de beste punten van zijn klas en toch gaven die ouders steeds opmerkingen als je geen goeie punten haalt mag je Olifantje een maand niet zien, als je punten niet goed zijn moet je een maand lang dat en dat klusje doen.
Die ouders waren absurd streng en hadden altijd maar schrik dat hij slecht terecht zou komen. Die jongen was superbraaf en kreeg mega veel faalangst van al die dreigementen.
Nu tien jaar later, is hij al lang afgestudeerd en heeft hij al een hele tijd een goede job. Op deze job kampt die nu met faalangst (en burn out achtige klachten) en sinds kort gaat hij naar een psycholoog om hiermee om te leren gaan.
Dus SnelVraagje: ik zou je ouders proberen duidelijk te maken dat al die dreigementen jou een slecht gevoel geven. Dat dit ook net een averechts effect kan hebben en misschien is met iemand extern hierover praten geen slecht plan.
maandag 12 maart 2018 om 08:51
Klein detail..Olifantje89 schreef: ↑12-03-2018 08:45Jou vader/ouders klinken als de ouders van mijn allereerste vriend.
(als de cijfers van TO de beste van de klas zijn, gaat daar op school ook iets niet helemaal goed).
Overigens geloof ik er niks van dat je alleen om dit specifieke dingetje zo ernstige faalangst ontwikkelt dat je er later professionele hulp bij nodig hebt. Dan is er echt wel meer aan de hand.
maandag 12 maart 2018 om 19:44
Natuurlijk is zijn faalangst ook deels door zijn persoonlijkheid.SpringDing schreef: ↑12-03-2018 08:51Klein detail..
(als de cijfers van TO de beste van de klas zijn, gaat daar op school ook iets niet helemaal goed).
Overigens geloof ik er niks van dat je alleen om dit specifieke dingetje zo ernstige faalangst ontwikkelt dat je er later professionele hulp bij nodig hebt. Dan is er echt wel meer aan de hand.
Maar als er thuis een sfeer hangt waarin falen niet toegestaan is, zorgt dat ook voor een angst om te falen.
Er wordt door al dat dreigen ook echt een negatieve sfeer gecreëerd. Je best doen is niet genoeg. Want als je ondanks dat je echt je best hebt gedaan faalt, krijg je daar toch straf voor.
Bijvoorbeeld in Frans was men vriend wat zwakker. Die had één keer een mindere toets (ondanks het leren) en gevolg wat dat die mij twee weken niet mocht zien. (redenering vader: had die meer tijd om Frans te leren).
Wat ik bij TO lees is dat zijn ouders ook heel erg focussen op "wat als hij zou falen".
Plus bij die "wat als" steeds negatieve consequenties plaatsen.
Dat is iets heel anders dan ouders die je aanmoedigen om je best te doen.
Ouders die dat doen, gaan je als je je best doet ook niet straffen als je faalt.
TO geeft aan dat hij het gevoel heeft niet te mogen falen.
Dat gevoel, geeft stress.
Het is volgens mij dan een goed idee om daarover te praten met een vertrouwenspersoon.
maandag 12 maart 2018 om 19:59
Als je school van 8.30-15u is en je gamet 2-3u per dag. Wanneer doe je dan je huiswerk? Wanneer ga je naar buiten? Wanneer ga je sporten? Tijd om te werken lijkt me helemaal onmogelijk.SnelVraagje schreef: ↑11-03-2018 17:05- Mijn ouders willen dat ik HAVO/HBO ga doen, terwijl ik TL/MBO net aankan.
- Mijn cijfers zijn de laaste tijd alleen maar omhoog gegaan, daarom vind ik het ook zo vreemd.
- Ik game zo'n 2/3 uur p/d.
- Ik ga gewoon nog naar buiten met vrienden, ik werk en ga af en toe is op bezoek bij familieleden, dus echt invloed heeft het niet.
- Taken vind ik ook niet raar, ik moet standaard 2x per week de tafel en de vaatwasser doen... maar met slechte cijfers moet ik het heel de week doen bijvoorbeeld.
ik snap je ouders wel als ze vinden dat je te veel gamet.
maandag 12 maart 2018 om 20:35
Maar als je weet dat je toch wel redelijke cijfers haalt, ondanks dat je veel gamed, dan kun je die dreigementen toch naast je neer leggen? Gewoon voor kennisgeving aannemen en weer door met je leven. Je ouders bedoelen het vast goed, misschien haalden zij vroeger slechte cijfers omdat het hun ouders niet boeide en denken ze dat met deze houding bij jou te voorkomen.
Creativity is intelligence having fun
maandag 12 maart 2018 om 21:36
Oh? Als je 2-3 uur per dag tijd hebt om te gamen ben je echt niet optimaal bezig met je huiswerk, dat kan gewoon niet. En ik denk dat de ouders van TO door hebben dat er wel degelijk meer in zit.sugarmiss schreef: ↑11-03-2018 18:23Wordt jij in het echte leven ook steeds opgejaagd dat he sneller, meer en beter moet?
To haalt goede cijfers. Door steeds maar te blijven pushen en het dus eigenlijk nooit gied genoeg is. Er verwachtingen worden gesteld waar to onmogelijk aan kan voldoen daar ontwikkel je wel degelijk faalangst door.
maandag 12 maart 2018 om 21:40
Ik denk dat zijn ouders ook best kunnen praten.Olifantje89 schreef: ↑12-03-2018 19:44
Wat ik bij TO lees is dat zijn ouders ook heel erg focussen op "wat als hij zou falen".
Plus bij die "wat als" steeds negatieve consequenties plaatsen.
Dat is iets heel anders dan ouders die je aanmoedigen om je best te doen.
Ouders die dat doen, gaan je als je je best doet ook niet straffen als je faalt.
TO geeft aan dat hij het gevoel heeft niet te mogen falen.
Dat gevoel, geeft stress.
Het is volgens mij dan een goed idee om daarover te praten met een vertrouwenspersoon.
Verder projecteer je volgens mij enorm. Wat je zegt over negatieve sfeer enzo is best waar, maar ik krijg nou niet de indruk dat het zó heftig is bij TO thuis.
dinsdag 13 maart 2018 om 15:48
Inderdaad niet optimaal bezig met je huiswerk; maar wel met je leven. Want er is meer dan huiswerk, zoals blij worden van gamen...SpringDing schreef: ↑12-03-2018 21:36Oh? Als je 2-3 uur per dag tijd hebt om te gamen ben je echt niet optimaal bezig met je huiswerk, dat kan gewoon niet. En ik denk dat de ouders van TO door hebben dat er wel degelijk meer in zit.
Wie ben jij om te bepalen hoeveel hij zou moeten huiswerken/gamen/sporten/etc. Hij moet gelukkig zijn in dit leven en het is zijn taak niet om aan JOUW ideaalbeeld te voldoen.
Hoe meer je dat gaat verwachten hoe minder hij dat gaat worden (want je legt een druk op hem) en hoe meer je hem ongelukkig maakt.. voor wat? Zodat jij, als vreemde viva-forummer blijer kan zijn met het feit dat je iemand even hebt verteld hoe diegene zijn leven zou moeten leven? Wat niet eens jouw leven is?
Dat jij iets anders zou aanpakken, gaat enkel voor jou op. Niet voor anderen, want jij bent anderen niet.
dinsdag 13 maart 2018 om 16:24
Ik ben het helemaal niet met je eens. We hebben het hier over een puber en niet over een volwassene.Brejules schreef: ↑13-03-2018 15:48Inderdaad niet optimaal bezig met je huiswerk; maar wel met je leven. Want er is meer dan huiswerk, zoals blij worden van gamen...
Wie ben jij om te bepalen hoeveel hij zou moeten huiswerken/gamen/sporten/etc. Hij moet gelukkig zijn in dit leven en het is zijn taak niet om aan JOUW ideaalbeeld te voldoen.
Hoe meer je dat gaat verwachten hoe minder hij dat gaat worden (want je legt een druk op hem) en hoe meer je hem ongelukkig maakt.. voor wat? Zodat jij, als vreemde viva-forummer blijer kan zijn met het feit dat je iemand even hebt verteld hoe diegene zijn leven zou moeten leven? Wat niet eens jouw leven is?
Dat jij iets anders zou aanpakken, gaat enkel voor jou op. Niet voor anderen, want jij bent anderen niet.
Pubers worden over het algemeen niet blij van huiswerk, maar wel van gamen, hangen, netflixen, op hun telefoon bezig zijn .
En dat leidt misschien op dit moment dan wel tot een soort geluk; maar of dat op de langere termijn ook tot geluk gaat leiden valt nog maar te bezien. Een lange termijnvisie is aan de meeste pubers niet besteedt, maar instante bevrediging van hun wensen wel.
En daarom hebben ze ouders uitgevonden om het proces naar volwassen worden met alles wat daarbij hoort te begeleiden. En dat de puber van dienst daar niet altijd blij van wordt.... soit.
Of de ouders van TO het altijd handig aanpakken kan ik niet beoordelen, maar ik kan wel uit ervaring zeggen dat een puber je tot lichte vorm van waanzin kan drijven, waarbij je als ouder ook niet altijd in alle gevallen 100% rationeel reageert.
dinsdag 13 maart 2018 om 16:47
Prima cijfers!SnelVraagje schreef: ↑11-03-2018 16:46Ik heb 11 vakken daarvan zijn 2 achten, 5 zevens en 4 zessen.
dinsdag 13 maart 2018 om 17:17
girasole3 schreef: ↑13-03-2018 16:24Ik ben het helemaal niet met je eens. We hebben het hier over een puber en niet over een volwassene.
Pubers worden over het algemeen niet blij van huiswerk, maar wel van gamen, hangen, netflixen, op hun telefoon bezig zijn .
En dat leidt misschien op dit moment dan wel tot een soort geluk; maar of dat op de langere termijn ook tot geluk gaat leiden valt nog maar te bezien. Een lange termijnvisie is aan de meeste pubers niet besteedt, maar instante bevrediging van hun wensen wel.
En daarom hebben ze ouders uitgevonden om het proces naar volwassen worden met alles wat daarbij hoort te begeleiden. En dat de puber van dienst daar niet altijd blij van wordt.... soit.
Of de ouders van TO het altijd handig aanpakken kan ik niet beoordelen, maar ik kan wel uit ervaring zeggen dat een puber je tot lichte vorm van waanzin kan drijven, waarbij je als ouder ook niet altijd in alle gevallen 100% rationeel reageert.
Dankje, scheelt mij weer typen.
dinsdag 13 maart 2018 om 17:43
Ik kan je als ervaringsdeskundige vertellen dat de dingen die je leuk vind, altijd leuk blijven. Er komt geen magisch moment waarop je opeens perfect aan alle maatschappelijke verwachtingen gaat voldoen en leert te leven naar 'hoe het hoort'.girasole3 schreef: ↑13-03-2018 16:24Ik ben het helemaal niet met je eens. We hebben het hier over een puber en niet over een volwassene.
Het is continu fouten maken, leren, of niet, en doorgaan. Het maakt geen hol uit als ouder in hoeverre je je taak uitvoert om je kind in 'goede banen te begeleiden'. Dat kind, puber, volwassene, bejaarde zal dat zelf moeten ervaren en leren. In hoeverre je van 'moeten leren' kan spreken. Want de échte les is leren leven hoe het jouw zint. Niemand lukt het om tegen dovenmansoren te praten, men moet het zelf eerst ervaren voor men begrijpt wat je zegt. TO gaat pas interesse in zijn opleiding tonen als hij er zélf achterkomt dat dat verstandig was geweest, hoe vaak zijn ouders dit ook voorgekauwd hebben. Of niet, mogelijk gaat hij geld verdienen juist door zijn game-hobby. Je weet het niet. TO weet het niet, ik weet het niet, zijn ouders weten het niet... only one way to find out... kijken waar het je brengt als je naar je eigen maatstaven leeft. En dat kun je beter doen terwijl je er zelf blij van wordt, dan opties kiezen die je moet van anderen.
Zodra je 18 bent, ben je niet opeens magisch wijs. Dat ben je gewoon nooit. Zeggen dat zijn/haar gevoelens minder betekenen omdat hij/zij 'maar een domme puber is die niks weet'.. dat zet zoden aan de dijk. Exact waar is de grens dat TO magisch alles weet? Komt al die kennis POEF aanwaaien op het moment dat TO 18 wordt? Nee. Op je sterfbed kun je in retrospectie reflecteren op je gemaakte keuzes, en zelfs dán weet je totaal nog niet hoe de wereld werkt. Wat is exact de meerwaarde om TO te vertellen dat hij/zij minder is door de leeftijd? Wie help je daar mee? Je geeft TO een schop na, dat hij dom is, geen gevoelens mag hebben, om een reden waar hij niks aan kan veranderen... namelijk wanneer zijn moeder hem heeft gebaard... wie helpt dat hoe?
dinsdag 13 maart 2018 om 18:15
Wat heeft dat allemaal in godsnaam te maken met het feit dat de meeste pubers gestimuleerd moeten worden om hun schoolwerk te doen en eruit te halen wat erin zit?Brejules schreef: ↑13-03-2018 17:43Ik kan je als ervaringsdeskundige vertellen dat de dingen die je leuk vind, altijd leuk blijven. Er komt geen magisch moment waarop je opeens perfect aan alle maatschappelijke verwachtingen gaat voldoen en leert te leven naar 'hoe het hoort'.
Het is continu fouten maken, leren, of niet, en doorgaan. Het maakt geen hol uit als ouder in hoeverre je je taak uitvoert om je kind in 'goede banen te begeleiden'. Dat kind, puber, volwassene, bejaarde zal dat zelf moeten ervaren en leren. In hoeverre je van 'moeten leren' kan spreken. Want de échte les is leren leven hoe het jouw zint. Niemand lukt het om tegen dovenmansoren te praten, men moet het zelf eerst ervaren voor men begrijpt wat je zegt. TO gaat pas interesse in zijn opleiding tonen als hij er zélf achterkomt dat dat verstandig was geweest, hoe vaak zijn ouders dit ook voorgekauwd hebben. Of niet, mogelijk gaat hij geld verdienen juist door zijn game-hobby. Je weet het niet. TO weet het niet, ik weet het niet, zijn ouders weten het niet... only one way to find out... kijken waar het je brengt als je naar je eigen maatstaven leeft. En dat kun je beter doen terwijl je er zelf blij van wordt, dan opties kiezen die je moet van anderen.
Zodra je 18 bent, ben je niet opeens magisch wijs. Dat ben je gewoon nooit. Zeggen dat zijn/haar gevoelens minder betekenen omdat hij/zij 'maar een domme puber is die niks weet'.. dat zet zoden aan de dijk. Exact waar is de grens dat TO magisch alles weet? Komt al die kennis POEF aanwaaien op het moment dat TO 18 wordt? Nee. Op je sterfbed kun je in retrospectie reflecteren op je gemaakte keuzes, en zelfs dán weet je totaal nog niet hoe de wereld werkt. Wat is exact de meerwaarde om TO te vertellen dat hij/zij minder is door de leeftijd? Wie help je daar mee? Je geeft TO een schop na, dat hij dom is, geen gevoelens mag hebben, om een reden waar hij niks aan kan veranderen... namelijk wanneer zijn moeder hem heeft gebaard... wie helpt dat hoe?
dinsdag 13 maart 2018 om 18:49
In mijn leven en alles wat ik om me heen zie, levert positieve stimulatie altijd betere resultaten op dan negatieve stimulatie. Ik snap niet hoe je dreigen als stimulans kunt zien, en zie er al helemaal niks positiefs in.SpringDing schreef: ↑13-03-2018 18:15Wat heeft dat allemaal in godsnaam te maken met het feit dat de meeste pubers gestimuleerd moeten worden om hun schoolwerk te doen en eruit te halen wat erin zit?
Bij voorbaat dreigen met allerlei straffen als dit of dat niet gebeurt vind ik het ultieme zwaktebod van een onkundige ouder.
Als er iets fout gaat is het vroeg genoeg om over de consequenties te gaan praten. Als je gewoon consequent bent in je uitingen en verwachtingen als ouder, hoef je jezelf niet te verlagen tot dreigementen.
dinsdag 13 maart 2018 om 19:04
Wat een gezeur, ik gamede in het middelbaar standaard een drietal uur per dag. Ik maakte eerst mijn huiswerk en dan gamede ik de rest van de avond. Heb fantastische herinneringen aan die tijd hoor en heb erna nog universiteit gedaan, toen gamede ik gemiddeld 5 uur per dag denk ik.SpringDing schreef: ↑12-03-2018 21:36Oh? Als je 2-3 uur per dag tijd hebt om te gamen ben je echt niet optimaal bezig met je huiswerk, dat kan gewoon niet. En ik denk dat de ouders van TO door hebben dat er wel degelijk meer in zit.
dinsdag 13 maart 2018 om 19:13
Hier ben ik het totaal mee eens.kerol schreef: ↑13-03-2018 18:49In mijn leven en alles wat ik om me heen zie, levert positieve stimulatie altijd betere resultaten op dan negatieve stimulatie. Ik snap niet hoe je dreigen als stimulans kunt zien, en zie er al helemaal niks positiefs in.
Bij voorbaat dreigen met allerlei straffen als dit of dat niet gebeurt vind ik het ultieme zwaktebod van een onkundige ouder.
Als er iets fout gaat is het vroeg genoeg om over de consequenties te gaan praten. Als je gewoon consequent bent in je uitingen en verwachtingen als ouder, hoef je jezelf niet te verlagen tot dreigementen.
Mogelijk breng ik het veel extremer en ben ik linkser-dan-links en rechters-dan-rechts op dit gebied. Extremistisch dus.
Ik vind dat óók bepalen dat TO 'minder is' omdat hij/zij 'een puber is' eigenlijk al een vorm van negatieve stimulatie. Je kapt TO maar af omdat TO niks weet, jij het beter weet, maar daar technisch gezien geen onderbouwing voor hebt. En omdat je geen onderbouwing hebt kies je er voor om maar van het negatieve uit te gaan en forceer je TO geen meningen en gevoelens te hebben tot hij/zij net zo oud als jij bent en dan kennelijk alles magisch weet.
Wist ik minder toen ik puber was? Jazeker. Van elke ervaring leer je nu eenmaal en de kans is groot dat je die dan minder hebt hoe minder jaren je hebt. Hier kun je echter niet van uit gaan. Ik heb in mijn korte 16-jaren meer meegemaakt dan menig mens in héél zijn/haar leven. Wat ik ook heb geleerd is hoe enorm pijnlijk, giftig en destructief het is als wanneer je dat probeert te vertellen tegen mensen, om hulp vraagt zoals het hoort (wat TO doet) je weggestuurd word met een mededeling dat jou gevoelens niet serieus te nemen zijn omdat jij niet exact de juiste leeftijd hebt waarvoor je zelf niet eens gekozen hebt/ of andere reden waar mensen niet naar je luisteren maar je wéér op je flikker geven en bevestigen dat jij om een of andere reden niet goed genoeg bent.
Als TO hier niet mee zat, daadwerkelijk een luie ongeïnteresseerde kutpuber was met een luizenleventje en gameverslaafd was, had TO hier geen topic geopend