Vader mag vriend niet meer na etentje
woensdag 4 april 2018 om 22:28
Hoi Dames
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven
Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?

donderdag 5 april 2018 om 09:34
De SS was niet echt bepaald een verplichting. Bovendien heeft de SS verschrikkelijke dingen gedaan, waarvan Babi Yar de meest verschrikkelijke is: https://en.wikipedia.org/wiki/Babi_Yar ! Maar goed, de ene SS-sectie was de andere niet.Elfje112 schreef: ↑05-04-2018 09:28Twee mannen van in de tachtig. Beide getraumatiseerd door de oorlog. De een had in een kamp gezeten, de ander moest verplicht in het leger. Beide hebben na de oorlog nooit meer normaal kunnen functioneren. Wat denk je dat hun eigen kinderen daarvan hebben meegekregen. Voor hen was het ook zwaar.

donderdag 5 april 2018 om 09:35
.Courage-- schreef: ↑05-04-2018 00:20Als je even meerekent dan zijn er dus nog steeds heel veel mensen in leven die de oorlog hebben meegemaakt.
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat 'meesten niet meer leven'.
Oja, en mijn opa (niet overgroot- zoals bij jou) was NSB-er en je weet niet hoeveel zijn kinderen die nog in leven zijn, hieronder geleden hebben.
En dus zou TO's vader jouw ook aan de keukentafel mogen weigeren? Zou je dat terecht vinden?
Ik snap dat er nog oorlogstrauma's zijn, maar ik snap niet dat je onschuldigen hiermee belast.
Later is nu

donderdag 5 april 2018 om 09:38
Nee ik ook niet, maar ik heb dan ook geen oorlogstrauma.
Mijn moeder is opgegroeid met iemand met een oorlogstrauma, die heeft daar zelf een enorme klap van gekregen. En bij mijn opa kwam er ook echt geen Duitser in hoor.
donderdag 5 april 2018 om 09:38
Vriendje vertelde volgens TO 'met schaamte' dat zijn grootvader bij de SS zat. Hij is er dus niet trots op en neemt er liever afstand van. Waarom dan toch nadragen? En hoeveel generaties nog? Wat als TO kinderen krijgt, dat zijn dan ook nazaten van SS'ers. Die ook weigeren in huis?damesbril schreef: ↑05-04-2018 06:07Het ligt er ook aan wat het standpunt van je vriend is.
Schaamt hij zich voor wat zijn opa heeft gedaan, of voor de situatie waarin hij belande tijdens het gesprek?
Er zijn nog steeds duitsers die wel achter de mistanden staan van hun familieleden die fout waren in de oorlog.
Het verleden van je vader kun je niet uitwissen en de confrontatie met je vriend kan hem veel stress opleveren.
IK denk niet dat vader dit opzettelijk heeft uitgelokt, het zit gewoon diep van binnen.
Tuurlijk is het jou eigen beslissing met wie je een relatie aangaat, als je vriend de beste bedoelingen heeft, kan je vader, na verloop van tijd aan het idee wennen.
En als hij ziet dat het een goede jongen is, ook voor jou, krijgt hij weer positivieve ervaringen met een duitser en kan hij het los gaan zien van zijn verleden.
Geef het gewoon wat tijd.
Later is nu
donderdag 5 april 2018 om 09:47
Precies hoeveel generaties nog, en hoelang krijg de huidige Nederlander het slavenverleden nog voor de voeten gegooid. Vindt het echt verschrikkelijk dat dit gebeurd is.Dreamer schreef: ↑05-04-2018 09:38Vriendje vertelde volgens TO 'met schaamte' dat zijn grootvader bij de SS zat. Hij is er dus niet trots op en neemt er liever afstand van. Waarom dan toch nadragen? En hoeveel generaties nog? Wat als TO kinderen krijgt, dat zijn dan ook nazaten van SS'ers. Die ook weigeren in huis?
donderdag 5 april 2018 om 09:49
Misschien moet je dat eens bij Centrum '40-'45 gaan vertellen aan de slachtoffers die daar in therapie zijn: "Gewoon niet zo zielig doen joh." Kunnen ze dat gelijk sluiten. Heb jij mooi hun oorlogstrauma in 1 keer opgelost.Bombus-Sylvarum schreef: ↑05-04-2018 09:22Wat een onzin. Alleen als mensen een beetje zielig willen doen halen ze "de oorlog" erbij. En waarom voor je houden dat je opa nazi-sympathieën had? Het is je opa, je bent het niet zelf. Beetje flauwekul. We zitten nu echt wel in een tijd dat we over dergelijke zaken iets meer open kunnen zijn.

donderdag 5 april 2018 om 09:50
Haar opa heeft de oorlog meegemaakt en daar had haar eigen vader ook onder te lijden. Was het haar overgrootopa geweest dan had haar vader er minder last van gehad. Hij is nu direct een kind van een oorlogsslachtoffer. Hoe verder weg, hoe minder impact.Sjaantje37 schreef: ↑05-04-2018 09:47Precies hoeveel generaties nog, en hoelang krijg de huidige Nederlander het slavenverleden nog voor de voeten gegooid. Vindt het echt verschrikkelijk dat dit gebeurd is.

donderdag 5 april 2018 om 09:51
+1lattemachiato schreef: ↑05-04-2018 09:49Misschien moet je dat eens bij Centrum '40-'45 gaan vertellen aan de slachtoffers die daar in therapie zijn: "Gewoon niet zo zielig doen joh." Kunnen ze dat gelijk sluiten. Heb jij mooi hun oorlogstrauma in 1 keer opgelost.
donderdag 5 april 2018 om 09:52
Precies en dat is net de pech van TO. Bij de meeste mensen van haar leeftijd zal het om een overgrootouder gaan, dan is het echt anders. Blijkbaar hebben toevallig zowel TO als haar vriend een hele oude opa.
donderdag 5 april 2018 om 09:54
Eens.lattemachiato schreef: ↑05-04-2018 09:49Misschien moet je dat eens bij Centrum '40-'45 gaan vertellen aan de slachtoffers die daar in therapie zijn: "Gewoon niet zo zielig doen joh." Kunnen ze dat gelijk sluiten. Heb jij mooi hun oorlogstrauma in 1 keer opgelost.
Ik schrik er gewoon van dat mensen zo reageren. Totaal geen kennis van zaken denk ik dan maar.
donderdag 5 april 2018 om 09:59
Mijn opa was 20 toen de oorlog begon in nederland en ik ben inderdaad een nakomertje (zo noem je dat toch geloof ik) mijn vader is geboren in 1957vivautrecht85 schreef: ↑05-04-2018 06:48Dacht er ook al over na. Wellicht waten zowel opa als vader wat ouder toen ze vader werden, laat zeggen 40.
Dan zou opa van 1916 kunnen zijn bijvoorbeeld.
anoniem_367435 wijzigde dit bericht op 05-04-2018 10:04
Reden: jaartal verkeerd
Reden: jaartal verkeerd
0.26% gewijzigd

donderdag 5 april 2018 om 10:04
Jep, de slachtoffers van dik in de 90. Je doet net alsof de oorlog net voorbij is, terwijl het al 73 jaar geleden is. Iemand die in de oorlog is geboren is nu al bejaard en de mensen die het "bewust" hebben meegemaakt zijn HOOGbejaard. De vader in kwestie is geen slachtoffer, maar een aansteller die in therapie moet gaan.lattemachiato schreef: ↑05-04-2018 09:49Misschien moet je dat eens bij Centrum '40-'45 gaan vertellen aan de slachtoffers die daar in therapie zijn: "Gewoon niet zo zielig doen joh." Kunnen ze dat gelijk sluiten. Heb jij mooi hun oorlogstrauma in 1 keer opgelost.

donderdag 5 april 2018 om 10:05
Volledig mee eens!Onbevangen schreef: ↑05-04-2018 09:56Ik vind het echt nergens op slaan van je vader. Om gelijk de eerste kennismaking over de oorlog te beginnen omdat je vriend duits is. Hij zou beter moeten weten.
donderdag 5 april 2018 om 10:05
Jouw opa is zijn joodse moeder verloren? In de oorlog? ik weet niet hoe oud jij dan bent want dat kan volgens mij bijna niet.Onbevangen schreef: ↑05-04-2018 09:58Mijn opa is zijn joodse moeder verloren, die gaat toch ook niet daar over beginnen de eerste keer dat hij mensen ontmoet. Echt waar zit je verstand dan
Als dat zo is, heeft jouw opa of in een kamp gezeten of onderdoken gezeten.
de mensen die ik ken met zo’n verleden/trauma kunnen het hier dagelijks nog over hebben ja. Kan me enigszins ook voorstellen hoe zij zich voelen wanneer iemand hen verteld dat vader/opa een nazi was. Dat staat juist totaal los van verstand.

donderdag 5 april 2018 om 10:06
Inderdaad. Sowieso heb ik ernstig moeite mee dat mensen na 73 jaar (!!!!!) nog steeds de oorlog erbij halen.Onbevangen schreef: ↑05-04-2018 09:58Mijn opa is zijn joodse moeder verloren, die gaat toch ook niet daar over beginnen de eerste keer dat hij mensen ontmoet. Echt waar zit je verstand dan
donderdag 5 april 2018 om 10:10
Mag ik vragen hoe je aan deze wijsheid komt? heb je kennis van zaken?Bombus-Sylvarum schreef: ↑05-04-2018 10:04Jep, de slachtoffers van dik in de 90. Je doet net alsof de oorlog net voorbij is, terwijl het al 73 jaar geleden is. Iemand die in de oorlog is geboren is nu al bejaard en de mensen die het "bewust" hebben meegemaakt zijn HOOGbejaard. De vader in kwestie is geen slachtoffer, maar een aansteller die in therapie moet gaan.
Sta er versteld van namelijk. Ik heb in mijn werk veel te maken met oorlogsslachtoffers (voornamelijk joodse) en ik kan je verzekeren dat de problematiek niet stopt bij de eerste generatie. de kinderen van hebben soms nog ontzettend veel last hiervan op dagelijkse basis. Zelfs de derde generatie ervaart gevolgen. Dit heeft niets met zielig doen te maken of aanstellerij. Therapie kan zeker een uitkomst bieden.
En vaak is het trouwens ook zo dat op oudere leeftijd bepaalde emoties/herinneringen eruit komen. Dat zie ik dagelijks.

donderdag 5 april 2018 om 10:10
Je zou het zelf eens meegemaakt hebben.. Ik geloof niet dat je weet waar je over praat.Bombus-Sylvarum schreef: ↑05-04-2018 10:06Inderdaad. Sowieso heb ik ernstig moeite mee dat mensen na 73 jaar (!!!!!) nog steeds de oorlog erbij halen.

donderdag 5 april 2018 om 10:11
Baarlijke nonsens.
Ik vraag me altijd al af hoe lang iemand zich achter zijn opvoeding kan verschuilen. En voor zover het een gevoelskwestie is, is het maar de vraag of het rechtvaardigt dat je anderen de maat neemt of anderen er continu mee lastig valt. Overigens vind ik slachtoffers ook niet eeuwig zielig en slachtoffers die hun slachtofferschap uitbuiten vind ik al helemaal kwalijk. Als mens ben je geen dier en heb je een verstand waarmee je zaken kunt overdenken en in bepaalde kaders kunt plaatsen.
donderdag 5 april 2018 om 10:12
Ik snap oorlogstrauma's. Ik snap zelfs tweede generatie oorlogstrauma's. Ik snap niet dat iemand dit projecteert op een onschuldige nakomeling van 21 jaar, die wél geschikt zou zijn voor z'n dochter, als z'n opa niet toevallig een SS'ers was geweest.
Hij was al in gesprek met deze jongen en pas toen z'n voorouders erbij gehaald werden, werd hij ongeschikt. Dát gaat er bij mij dan toch niet in.
De jongen had ook niets kunnen zeggen en dan was er niets aan de hand geweest.
Hij was al in gesprek met deze jongen en pas toen z'n voorouders erbij gehaald werden, werd hij ongeschikt. Dát gaat er bij mij dan toch niet in.
De jongen had ook niets kunnen zeggen en dan was er niets aan de hand geweest.
Later is nu