
'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
vrijdag 11 mei 2018 om 11:56
Een aantal in Noord-Amerika, Paramaribo, Curacao, Seoul, Hong Kong en Nairobi.
Fate is just the weight of circumstances

vrijdag 11 mei 2018 om 14:47
Ik heb zeker voorkeuren:redbulletje schreef: ↑11-05-2018 13:48Heb je ook nog voorkeuren? Hoeveel dagen ben je dan ter plaatse voor je weer terug mag vliegen? En ga je er dan ook op uit, of lig je aan je hotelzwembad?


Hoelang we er zijn varieert van 24 uur tot 3 dagen. Soms ga ik, of wij, er op uit, Yosemite of buiten LA. Maar er is niet altijd genoeg tijd en soms kan het niet (Nairobi). Maar aan het hotelzwembad ben ik bijna nooit te vinden...
Fate is just the weight of circumstances

vrijdag 11 mei 2018 om 17:57
Zijn al die airports vanuit het perspectief van jou als piloot vergelijkbaar qua gebruikersgemak of zijn er airports die je ergernis geven?cygnus schreef: ↑11-05-2018 14:47Ik heb zeker voorkeuren:Curacao, San Francisco, Hong Kong, Chicago
Mexico City, Seoul
Hoelang we er zijn varieert van 24 uur tot 3 dagen. Soms ga ik, of wij, er op uit, Yosemite of buiten LA. Maar er is niet altijd genoeg tijd en soms kan het niet (Nairobi). Maar aan het hotelzwembad ben ik bijna nooit te vinden...
vrijdag 11 mei 2018 om 20:02
Ze zijn zeker niet allemaal vergelijkbaar, maar ergernissen? Neuh... Als ik me daarover druk ga maken is het slecht voor mijn bloeddruk. Alles heeft zijn charme, drukte, mooie aanvliegroutes, visual approach, hoog gelegen...redbulletje schreef: ↑11-05-2018 17:57Zijn al die airports vanuit het perspectief van jou als piloot vergelijkbaar qua gebruikersgemak of zijn er airports die je ergernis geven?
Fate is just the weight of circumstances
vrijdag 11 mei 2018 om 21:45
Niet het hele topic doorgelezen dus misschien is deze vraag al eerder gesteld.
Als je eenmaal geland bent op Schiphol en je mag gaan staan en je handbagage pakken, duurt het soms behoorlijk lang voor de deur opengaat en je daadwerkelijk het vliegtuig kunt verlaten. Waar wachten we dan op?
Laatste keer moesten we ruim een kwartier wachten voor de deur open ging.
Ik blijf zelf meestal zolang mogelijk zitten, heb er zo'n hekel aan om zo dicht op elkaar te gaan staan.
En lekker vooruitzicht 83 angel. Wij gaan 28 juli!
Als je eenmaal geland bent op Schiphol en je mag gaan staan en je handbagage pakken, duurt het soms behoorlijk lang voor de deur opengaat en je daadwerkelijk het vliegtuig kunt verlaten. Waar wachten we dan op?
Laatste keer moesten we ruim een kwartier wachten voor de deur open ging.
Ik blijf zelf meestal zolang mogelijk zitten, heb er zo'n hekel aan om zo dicht op elkaar te gaan staan.
En lekker vooruitzicht 83 angel. Wij gaan 28 juli!
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
vrijdag 11 mei 2018 om 23:31
Nog niet aan de orde geweest Pipo, maar ik zal het je uitleggen. Zodra het vliegtuig stilstaat moeten we in de cockpit wat schakelingen doen, met name in het elektrisch en hydraulisch systeem, voordat we de motoren af kunnen zetten. Ook het ‘down spoolen’ van de motoren vergt wat secondes, waarna we het ‘beacon light’ afzetten, dat is het rode knipperende licht boven en onder het vliegtuig. Dat is het teken dat de grondafhandeling pas mag beginnen, waaronder het aansluiten van de brug. Zo’n brug is best een groot ding, en moet met de nodige precisie en voorzichtigheid in positie gereden worden, want het mag natuurlijk niet het vliegtuig beschadigden. Kortom, dat vergt wat tijd, zeker als het personeel voor het aansluiten van de brug er nog niet is.Pipo* schreef: ↑11-05-2018 21:45Niet het hele topic doorgelezen dus misschien is deze vraag al eerder gesteld.
Als je eenmaal geland bent op Schiphol en je mag gaan staan en je handbagage pakken, duurt het soms behoorlijk lang voor de deur opengaat en je daadwerkelijk het vliegtuig kunt verlaten. Waar wachten we dan op?
Laatste keer moesten we ruim een kwartier wachten voor de deur open ging.
Ik blijf zelf meestal zolang mogelijk zitten, heb er zo'n hekel aan om zo dicht op elkaar te gaan staan.
En lekker vooruitzicht 83 angel. Wij gaan 28 juli!
Vervolgens moet de cabinebemanning, nadat de gezagvoerder het teken heeft gegeven dat de deuren open mogen, ook nog checken of het veilig is. Effe een deurtje open gooien is er dus niet bij, de veiligheid voor passagiers & bemanning gaat voor de snelheid...
Fate is just the weight of circumstances

zaterdag 12 mei 2018 om 14:41
Soms duurt het ook gewoon lang omdat er een gatewijziging is geweest en het grondpersoneel dat nog niet door had (gekregen). Dan staat iedereen vrolijk klaar op de verkeerde plek en sta je rustig tien minuten te wachten. Of (en dat kunnen ze zeker in Amerikaanse luchthavens) alles gaat gewoon extreem traag.
zaterdag 12 mei 2018 om 18:22
Sommige Curacao-vluchten gaan via St Maarten, maar helaas doet alleen de A330 dat...redbulletje schreef: ↑12-05-2018 08:58Vlieg je op je Curacao-route ook via St. Maarten, of zijn daar nu apparte vluchten voor?
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 12 mei 2018 om 23:47
Jaren geleden, tijdens een vakantie, gingen we met een snelboot van een eiland in de Middellandse Zee naar een ander eiland, maar een ander land. De tocht duurde 3 uur. Na twee uur werden er douaneformulieren uitgedeeld en iedereen ging bij de deur staan, behalve wij. We werden echt aangekeken met blikken van ‘wat doen jullie nou?’ En we hadden nog een uur te gaan! De rest heeft echt een uur voor die deur gestaan! Heel apart...
Hetzelfde zie ik ook wel aan boord van vliegtuigen als ik eens als passagier ga. Als het vliegtuig stil staat gaan veel mensen al staan, terwijl ik weet dat het best kan zijn dat we er nog niet zijn: stoelriemen vast is vaak nog aan! Ik ga niet een kwartier lang hutjemutje in het gangpad staan hoor...
Fate is just the weight of circumstances
zondag 13 mei 2018 om 01:45
OK, 64 pagina’s vragen beantwoord (met hulp van Kadanz en enkele zeer gewaardeerde cabinecollega’s!). Nu een vraag voor jullie topiclezers!
Wat zouden wij als vliegers kunnen doen om de vliegreis beter, comfortabeler, relaxter, wat dan ook in positieve zin, te kunnen maken? De cockpit en ons werk kunnen we (helaas) niet meer laten zien, maar wat kunnen we als vliegers nog wel voor jullie doen?
Dit is niet een losse flodder, KLM heeft een serieus programma opgezet om de klantervaring te verbeteren. Voor cabinepersoneel is dat vrij concreet, want die gaan direct met onze klanten om. Voor mij als vlieger vind ik dat lastiger, want mijn klantcontacten zijn erg beperkt. Maar wat verwachten jullie, behalve natuurlijk dat we jullie veilig van A naar B vliegen... Alle input is welkom (echt waar).
Wat zouden wij als vliegers kunnen doen om de vliegreis beter, comfortabeler, relaxter, wat dan ook in positieve zin, te kunnen maken? De cockpit en ons werk kunnen we (helaas) niet meer laten zien, maar wat kunnen we als vliegers nog wel voor jullie doen?
Dit is niet een losse flodder, KLM heeft een serieus programma opgezet om de klantervaring te verbeteren. Voor cabinepersoneel is dat vrij concreet, want die gaan direct met onze klanten om. Voor mij als vlieger vind ik dat lastiger, want mijn klantcontacten zijn erg beperkt. Maar wat verwachten jullie, behalve natuurlijk dat we jullie veilig van A naar B vliegen... Alle input is welkom (echt waar).
Fate is just the weight of circumstances
zondag 13 mei 2018 om 06:54
Wanneer er iets aan de hand is, niet geheimzinnig doen maar vertellen wat er is. Door zo geheimzinnig te doen creër je m.i meer paniek juist.
Wat ik ook altijd leuk vindt, als er iets bijzonders te zien is. Bv skyline new york onderweg heel erg helder toen ik naar Cuba vloog en dat werd verteld.. Maar, ligt misschien ook aan tijdstip, als er mensen net liggen te slapen zullen dat minder op prijs stellen als ze door zoiets wakker worden gemaakt
Wat ik ook altijd leuk vindt, als er iets bijzonders te zien is. Bv skyline new york onderweg heel erg helder toen ik naar Cuba vloog en dat werd verteld.. Maar, ligt misschien ook aan tijdstip, als er mensen net liggen te slapen zullen dat minder op prijs stellen als ze door zoiets wakker worden gemaakt

robinson wijzigde dit bericht op 13-05-2018 08:04
52.19% gewijzigd
zondag 13 mei 2018 om 07:06
Ik vind het altijd leuk dat je op een scherm kan zien hoe ver je bent.
Bij de airtanker van laatst deed de wifi het niet en kon ik dus niets volgen.
Ik had dus geen idee waar we overheen vlogen, dat vind ik juist leuk.
Uit de cockpit hoeft niet te vaak informatie te komen. Ik vind informatie vooraf, halverwege en bij bestemming fijn. Als er turbulentie is of extra riemen vast is een toelichting ook welkom. Ook als niet duidelijk is hoe lang het zal duren.
Ook als je opeens heel lang staat te wachten voor de taxibaan. Eigenlijk bij bijzonderheden een update. Dat er nog niets bekend is is ook nieuws.
Bij de airtanker van laatst deed de wifi het niet en kon ik dus niets volgen.
Ik had dus geen idee waar we overheen vlogen, dat vind ik juist leuk.
Uit de cockpit hoeft niet te vaak informatie te komen. Ik vind informatie vooraf, halverwege en bij bestemming fijn. Als er turbulentie is of extra riemen vast is een toelichting ook welkom. Ook als niet duidelijk is hoe lang het zal duren.
Ook als je opeens heel lang staat te wachten voor de taxibaan. Eigenlijk bij bijzonderheden een update. Dat er nog niets bekend is is ook nieuws.

zondag 13 mei 2018 om 09:09
Leuke vraag Cygnus!
Ik sluit mij aan bij de eerdere poster, ik vind het ontzettend leuk als de piloot wijst op iets wat er te zien is. Sommigen doen dat, anderen niet.
Zo vloog ik tijdens mijn laatste vlucht over de waterkering van Zeeland en de piloot vertelde daar over.
En, ik vind zelf het gevoel als we beginnen aan dalen voor de landing best spannend. (Alsof de motoren plots worden afgezet
). Dus ik zou het fijn vinden als de piloot vlak daarvoor even het woord richt tot de passagiers. Meestal is dat nu 5-10’min na inzetten van de daling, en dan over wat voor weer het is bij aankomst en dat de daling is ingezet. Datzelfde verhaaltje zou van mij iets eerder mogen.
Ik sluit mij aan bij de eerdere poster, ik vind het ontzettend leuk als de piloot wijst op iets wat er te zien is. Sommigen doen dat, anderen niet.
Zo vloog ik tijdens mijn laatste vlucht over de waterkering van Zeeland en de piloot vertelde daar over.
En, ik vind zelf het gevoel als we beginnen aan dalen voor de landing best spannend. (Alsof de motoren plots worden afgezet
zondag 13 mei 2018 om 09:16
Als vlieger is er denk ik niets wat je kunt doen waardoor je voor mij klantvriendelijker wordt. Ik ben echt heel tevreden met hoe jullie het doen.
Ik zou het fijn vinden als je op lange vluchten kunt kiezen of je de mededelingen over verkoop enz. wilt horen. Zit ik lekker mijn film te kijken, tovert er ineens de stem van de purser doorheen.
Ik zou het fijn vinden als je op lange vluchten kunt kiezen of je de mededelingen over verkoop enz. wilt horen. Zit ik lekker mijn film te kijken, tovert er ineens de stem van de purser doorheen.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
zondag 13 mei 2018 om 09:45
Ik lees je post en denk aan het tijdstip waar we in leven. Het tijdstip van individualisering, personalisatie en electronica. Iedereen wil iets anders.Pipo* schreef: ↑13-05-2018 09:16Als vlieger is er denk ik niets wat je kunt doen waardoor je voor mij klantvriendelijker wordt. Ik ben echt heel tevreden met hoe jullie het doen.
Ik zou het fijn vinden als je op lange vluchten kunt kiezen of je de mededelingen over verkoop enz. wilt horen. Zit ik lekker mijn film te kijken, tovert er ineens de stem van de purser doorheen.
Misschien zou zoiets in het inflight entertainment systeem ingebouwd kunnen worden. Dat je aan het begin van de vlucht je voorkeuren kunt indienen van welke meldingen je wel of niet zou willen ontvangen. Dus de een wil wel info over sightseeing, de ander over de verkoop, en weer een ander wil gewoon slapen

Zo zou je in principe ieder op zijn wenken kunnen bedienen.

zondag 13 mei 2018 om 11:36
Ik waardeer het als het omgeroepen wordt als we over iets moois vliegen. Zoals ik ooit heb meegemaakt boven Groenland.cygnus schreef: ↑13-05-2018 01:45OK, 64 pagina’s vragen beantwoord (met hulp van Kadanz en enkele zeer gewaardeerde cabinecollega’s!). Nu een vraag voor jullie topiclezers!
Wat zouden wij als vliegers kunnen doen om de vliegreis beter, comfortabeler, relaxter, wat dan ook in positieve zin, te kunnen maken? De cockpit en ons werk kunnen we (helaas) niet meer laten zien, maar wat kunnen we als vliegers nog wel voor jullie doen?
Dit is niet een losse flodder, KLM heeft een serieus programma opgezet om de klantervaring te verbeteren. Voor cabinepersoneel is dat vrij concreet, want die gaan direct met onze klanten om. Voor mij als vlieger vind ik dat lastiger, want mijn klantcontacten zijn erg beperkt. Maar wat verwachten jullie, behalve natuurlijk dat we jullie veilig van A naar B vliegen... Alle input is welkom (echt waar).
Verder lijkt het mij mooi als er camera's op de vliegtuigen komen zodat je op je inflightsysteem real life beelden van de vlucht kunt bekijken (zoals jullie vanuit de cockpit het zien) Vooral tijdens start en landing lijkt dat me gaaf, maar dus ook over mooie landschappen.
Zelf vind ik bij KLM dat men wel duidelijk spreekt en ook wat uitleg geeft over de verwachting van tijdsduur bij 'n turbulentiemelding.
Lijkt me ook leuk om te zien wie er in de cockpit voor ons aan 't vliegen zijn. Foto galery op het inflight systeem bijv.

zondag 13 mei 2018 om 11:41
Dit alletwee.Robinson schreef: ↑13-05-2018 06:54Wanneer er iets aan de hand is, niet geheimzinnig doen maar vertellen wat er is. Door zo geheimzinnig te doen creër je m.i meer paniek juist.
Wat ik ook altijd leuk vindt, als er iets bijzonders te zien is. Bv skyline new york onderweg heel erg helder toen ik naar Cuba vloog en dat werd verteld.. Maar, ligt misschien ook aan tijdstip, als er mensen net liggen te slapen zullen dat minder op prijs stellen als ze door zoiets wakker worden gemaakt![]()
Wij zijn bijvoorbeeld ook een keer op een vlucht van Schiphol naar Bilbao bijna 40 minuten aan de gate blijven staan voor vertrek zonder dat er werd gezegd wat daar de reden voor was. Dat creëerde begrijpelijkerwijs onrust. Informatie had op dat moment wel fijn geweest,