Napraattopic deel 98
zaterdag 28 april 2018 om 21:50
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

zaterdag 12 mei 2018 om 18:57
Grotendeels eens. Maar in mijn optiek geldt dat zowat voor iedereen. Ieders hersenen werken uniek

zaterdag 12 mei 2018 om 19:12
http://www.hulp-pddnos.nl/meer-weten-ov ... an-autismeSolomio schreef: ↑12-05-2018 13:25Uiteraard.
Serieus: autisme is een diagnose op basis van gedrag. Je gedrag kun je vaak tot op zekere hoogte aan- en afleren, dus in theorie kun je best in de loop van de tijd minder autistisch gedrag gaan vertonen en daardoor ineens niet meer in aanmerking komen voor een diagnose.
Hier wordt toch echt aangegeven dat uit onderzoek blijkt dat de hersenstructuren bij mensen met autisme feitelijk anders zijn. Er is een neurobiologische oorzaak aan te wijzen?
(Wel grappig in het artikel: de hersenen van overledenen worden pas onderzocht na toestemming. Even de kist nog een keer open...

zaterdag 12 mei 2018 om 19:20
Maar dat is niet de manier waarop autisme gediagnosticeerd wordt. Dat gebeurt aan de hand van een lijst gedragskenmerken, en als je genoeg van die kenmerken vertoont krijg je de diagnose. Dat betekent dus ook dat het mogelijk is dat iemand ineens geen autisme meer heeft omdat ie één of meer gedragskenmerken niet meer vertoont.Labalade schreef: ↑12-05-2018 19:12http://www.hulp-pddnos.nl/meer-weten-ov ... an-autisme
Hier wordt toch echt aangegeven dat uit onderzoek blijkt dat de hersenstructuren bij mensen met autisme feitelijk anders zijn. Er is een neurobiologische oorzaak aan te wijzen?
(Wel grappig in het artikel: de hersenen van overledenen worden pas onderzocht na toestemming. Even de kist nog een keer open...).

zaterdag 12 mei 2018 om 19:48
Mijn mening is dat er dan bog steeds wel sprake is van autisme maar dat diegene ander gedrag heeft aangeleerd waardoor het autistische gedrag minder op de voorgrond staat. Hersenstructuren kunnen toch niet zomaar veranderen? Wel de banen waarover prikkels lopen, die kan je (proberen te) wijzigen. Bijv. Met gedragstherapie. Ik ben geen expert maar volgens mij zit het zoiets (maar goed, Google weet ook niet alles natuurlijkLady*Voldemort schreef: ↑12-05-2018 19:20Maar dat is niet de manier waarop autisme gediagnosticeerd wordt. Dat gebeurt aan de hand van een lijst gedragskenmerken, en als je genoeg van die kenmerken vertoont krijg je de diagnose. Dat betekent dus ook dat het mogelijk is dat iemand ineens geen autisme meer heeft omdat ie één of meer gedragskenmerken niet meer vertoont.
zaterdag 12 mei 2018 om 20:01
Gohhohhooi,
Wat is dat mooi.
Er is wel een bezwaar,
Ik kom niet vaak in Alkmaar.
Misschien dat ik je nu een geheim verraad,
Maar douchegel is niet zo goed voor je zuurtegraad.
Beter kun je je edele delen met water wassen
Anders moet je steeds op schimmeltjes passen.
En alleen Sinterklaas is blij met een schimmel tussen de benen
Elke andere man is dan juist eerder verdwenen.
Gohhohhooi,
Wat is dat mooi.
Er is wel een bezwaar,
Wat is dat mooi.
Er is wel een bezwaar,
Gohhohhooi,
Wat is dat mooi.
Er is wel een bezwaar,

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 12 mei 2018 om 20:03
feow schreef: ↑12-05-2018 20:01Gohhohhooi,
Wat is dat mooi.
Er is wel een bezwaar,
Gohhohhooi,
Wat is dat mooi.
Er is wel een bezwaar,
![]()

I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
zaterdag 12 mei 2018 om 20:09
Maar het ging nu even over autisme.GenieInABottle schreef: ↑12-05-2018 18:57Grotendeels eens. Maar in mijn optiek geldt dat zowat voor iedereen. Ieders hersenen werken uniek![]()
En ik lees net iets te vaak dat mensen er toch vanuit gaan dat autistenhersenen fundamenteel anders werken dan andere hersenen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 20:13
Ja, weet ik allemaal. Maar het is nog (lang) niet zover dat ze op basis van bijv een mri kunnen bepalen of iemand autisme heeft.Labalade schreef: ↑12-05-2018 19:12http://www.hulp-pddnos.nl/meer-weten-ov ... an-autisme
(Wel grappig in het artikel: de hersenen van overledenen worden pas onderzocht na toestemming. Even de kist nog een keer open...).
En de verschillen worden ook weer niet bij elke autist gevonden.
De diagnose autisme krijg je als je aan een aantal kenmerken voldoet. Iemand die net 1 kenmerk te weinig heeft krijgt geen diagnose, maar ik geloof niet dat die hersenen dan ineens heel anders werken.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 12 mei 2018 om 20:16
Je hersenen veranderen letterlijk bij alles wat je nieuw leert. Dit is onder andere aangetoond middels scans. En je kunt wel degelijk, door gerichte training (met name door inzet van diverse vormen van breintraining, deels gecombineerd met fysieke training) delen van je hersenen beter ontwikkelen. De mate waarin iemand dat kan, dat verschilt.Labalade schreef: ↑12-05-2018 19:48Mijn mening is dat er dan bog steeds wel sprake is van autisme maar dat diegene ander gedrag heeft aangeleerd waardoor het autistische gedrag minder op de voorgrond staat. Hersenstructuren kunnen toch niet zomaar veranderen? Wel de banen waarover prikkels lopen, die kan je (proberen te) wijzigen. Bijv. Met gedragstherapie. Ik ben geen expert maar volgens mij zit het zoiets (maar goed, Google weet ook niet alles natuurlijk).
Ik ben momenteel te afgeleid om het echt goed en kort uit te leggen. Maar je hebt wel degelijk heel veel mogelijkheden om je hersenen anders te leren gebruiken. Ik kan je wel vertellen dat de leerstrategieën die wij in de Westerse wereld gebruiken killing zijn voor een zo effectief mogelijk gebruik van ons brein. Interessant boek is 'gebruik je hersens' van Jan Willem van de Brandhof. Hij geeft ook trainingen wereldwijd. Bizar om te ervaren hoe je je in 2 dagen kunt ontwikkelen. De serie 'Redesign my brain' van Todd Sampson geeft een aardig beeld van wat mogelijkheden (slimmer worden, creatiever worden, beslissingssnelheid vergroten, geheugen vergroten, anders waarnemen...) Hier komen ook heel wat wetenschappers aan het woord.
zaterdag 12 mei 2018 om 20:17
Maar het zou dus ook andersom kunnen zijn: iemand vertoont genoeg autistisch gedrag voor een diagnose, maar blijkt een aantal jaren later niet meer voldoende autistisch gedrag te vertonen voor een diagnose.Labalade schreef: ↑12-05-2018 19:48Mijn mening is dat er dan bog steeds wel sprake is van autisme maar dat diegene ander gedrag heeft aangeleerd waardoor het autistische gedrag minder op de voorgrond staat. Hersenstructuren kunnen toch niet zomaar veranderen? Wel de banen waarover prikkels lopen, die kan je (proberen te) wijzigen. Bijv. Met gedragstherapie. Ik ben geen expert maar volgens mij zit het zoiets (maar goed, Google weet ook niet alles natuurlijk).
Mss was er in eerste instantie al helemaal geen sprake van autisme en zat diegene toevallig net even niet zo lekker in zijn vel.
Niemand weet het precies, maar ik lees erg veel aannames die niet echt onderbouwd zijn.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 12 mei 2018 om 20:17
Het klinkt aannemelijk dat je iemand beter geen aandacht kunt geven.
Maar wanneer iets opzettelijk kwetsend is, aantoonbaar onjuist, discriminerend of beledigend voor mij persoonlijk, dan vind ik dat ik daar op mag reageren, al was het maar omdat er ook meelezers zijn die heel verdrietig kunnen worden van bepaalde opmerkingen.
Ik pas ervoor altijd de wijste te zijn. Als dat me een kinderachtige stoker maakt dan zij dat zo.
Maar wanneer iets opzettelijk kwetsend is, aantoonbaar onjuist, discriminerend of beledigend voor mij persoonlijk, dan vind ik dat ik daar op mag reageren, al was het maar omdat er ook meelezers zijn die heel verdrietig kunnen worden van bepaalde opmerkingen.
Ik pas ervoor altijd de wijste te zijn. Als dat me een kinderachtige stoker maakt dan zij dat zo.
zaterdag 12 mei 2018 om 20:20
Ik denk dat er ook daar wel grenzen aan zitten.GenieInABottle schreef: ↑12-05-2018 20:16Je hersenen veranderen letterlijk bij alles wat je nieuw leert. Dit is onder andere aangetoond middels scans. En je kunt wel degelijk, door gerichte training (met name door inzet van diverse vormen van breintraining, deels gecombineerd met fysieke training) delen van je hersenen beter ontwikkelen. De mate waarin iemand dat kan, dat verschilt.
Ik ben momenteel te afgeleid om het echt goed en kort uit te leggen. Maar je hebt wel degelijk heel veel mogelijkheden om je hersenen anders te leren gebruiken. Ik kan je wel vertellen dat de leerstrategieën die wij in de Westerse wereld gebruiken killing zijn voor een zo effectief mogelijk gebruik van ons brein. Interessant boek is 'gebruik je hersens' van Jan Willem van de Brandhof. Hij geeft ook trainingen wereldwijd. Bizar om te ervaren hoe je je in 2 dagen kunt ontwikkelen. De serie 'Redesign my brain' van Todd Sampson geeft een aardig beeld van wat mogelijkheden (slimmer worden, creatiever worden, beslissingssnelheid vergroten, geheugen vergroten, anders waarnemen...) Hier komen ook heel wat wetenschappers aan het woord.
Vergelijkbaar met fysieke training: iedereen kan wrsch leren schaatsen, maar niet iedereen kan zo goed leren schaatsen als Sven Kramer.
Zo zal ook niet iedereen alles kunnen leren wat ie wil, gewoon door de basissamenstelling van die hersenen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 20:22
Waar word jij een kinderachtige stoker genoemd?vrouwjagersma schreef: ↑12-05-2018 20:17Het klinkt aannemelijk dat je iemand beter geen aandacht kunt geven.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 12 mei 2018 om 20:26
Nog nergens.
Soms moeten mensen die domme dingen posten wel afgestraft worden, vind ik. Ik ben jaloers op forummers die die neiging niet voelen of hem kunnen onderdrukken. Dat maakt dat ik mezelf niet zo goed vind. Enig calvinisme is mij niet vreemd.

zaterdag 12 mei 2018 om 20:27
Dat denk ik ook niet, heb je gelijk in denk ik. Ergens denk ik, autisme zou dan via mri kunnen worden vastgesteld. En dat is niet zo (toch?). En hoe kan het dan dat autisme erfelijk is als het alleen om gedragingen gaat? En niet om aangeboren afwijkingen in de hersens? Of is autisme dan puur aangeleerd gedrag? dat zou dan impliceren dat autisme een gevolg is van opvoedproblematiek (of ‘slechte’ opvoeding an sich). En dat geloof ik dan weer niet.Solomio schreef: ↑12-05-2018 20:13Ja, weet ik allemaal. Maar het is nog (lang) niet zover dat ze op basis van bijv een mri kunnen bepalen of iemand autisme heeft.
En de verschillen worden ook weer niet bij elke autist gevonden.
De diagnose autisme krijg je als je aan een aantal kenmerken voldoet. Iemand die net 1 kenmerk te weinig heeft krijgt geen diagnose, maar ik geloof niet dat die hersenen dan ineens heel anders werken.

zaterdag 12 mei 2018 om 20:31
Natuurlijk zitten er grenzen aan, dat geef ik ook aan. Het verschilt per persoon. En ik sla bewust het label autisme over. Ik ben het nl. met je eens wat dat betreft. Ik heb eens een lezing bijgewoond waar de spreker zei: 'in de maatschappij noemen we het autisme, ik ben van mening dat zij talenten hebben die wij nog niet begrijpen en niet waarderen'. Interessant uitgangspunt wat mij betreft.Solomio schreef: ↑12-05-2018 20:20Ik denk dat er ook daar wel grenzen aan zitten.
Vergelijkbaar met fysieke training: iedereen kan wrsch leren schaatsen, maar niet iedereen kan zo goed leren schaatsen als Sven Kramer.
Zo zal ook niet iedereen alles kunnen leren wat ie wil, gewoon door de basissamenstelling van die hersenen.
Bottom line: we kunnen veel meer dan we denken en we maken maar heel beperkt gebruik van de mogelijkheden. En mijn ervaring is dat er veel weerstand is om te leren hoe die machine in ons hoofd zo goed, makkelijk en veilig mogelijk te gebruiken (gebaseerd op die beperkte kennis die we hebben van ons brein).
zaterdag 12 mei 2018 om 20:33
Ik denk dat jij 'Piek' een leuk boek zult vinden om te lezen.Solomio schreef: ↑12-05-2018 20:20Ik denk dat er ook daar wel grenzen aan zitten.
https://www.bol.com/nl/f/piek/9200000051926203/
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 12 mei 2018 om 20:41
Ik geloof zeker dat autisme (deels?) aangeboren is, maar dat geldt wat mij betreft ook voor andere karaktereigenschappen.Labalade schreef: ↑12-05-2018 20:27Dat denk ik ook niet, heb je gelijk in denk ik. Ergens denk ik, autisme zou dan via mri kunnen worden vastgesteld. En dat is niet zo (toch?). En hoe kan het dan dat autisme erfelijk is als het alleen om gedragingen gaat? En niet om aangeboren afwijkingen in de hersens? Of is autisme dan puur aangeleerd gedrag? dat zou dan impliceren dat autisme een gevolg is van opvoedproblematiek (of ‘slechte’ opvoeding an sich). En dat geloof ik dan weer niet.
En dat is zeker ook (deels?) erfelijk.
Bijv optimisme, extraversie, noem maar op: allemaal eigenschappen die aangeboren zijn en ook mede vormgegeven worden door de omgeving waarin je opgroeit.
Ik denk dat dat voor autisme ook geldt: dat het een pakketje eigenschappen is waarmee je het (in onze maatschappij) extra moeilijk hebt.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 20:43
Huh? Ik lees: haal het beste uit jezelf.feow schreef: ↑12-05-2018 20:33Ik denk dat jij 'Piek' een leuk boek zult vinden om te lezen.
https://www.bol.com/nl/f/piek/9200000051926203/
Dan gaan direct mijn haren overeind staan.
Mss moet ik verder kijken, maar waarom denk jij dat ik dat een leuk boek zal vinden?
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 20:47
Even een stukje gekopieerd uit de omschrijving:
'In de jaren daarna liet zijn onderzoek naar mensen die op uiteenlopende gebieden topprestaties leveren zien dat excelleren ontstaat door oefening en niet door iets wat aangeboren is, en ook dat tienduizenden uren oefenen geen garantie is dat je ergens heel goed in zult worden.'
Daar staan dus twee geheel tegenstrijdige beweringen.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 12 mei 2018 om 20:49
Wss omdat het boek beschrijft dat aangeboren een mythe is. En dat door gericht te trainen, de optimale omstandigheden daarbij creëren (die weer per persoon verschillen) laten zien dat je lichaam en geest heel erg rekbaar zijn. En dat de manier van ontwikkelen belangrijker is dan het aangeboren pakketje. M.a.w. iedereen kan een topprestatie leveren. Gebaseerd op een uitgebreid onderzoek overigens.
Wat maakt het dat je haren van 'haal het beste uit jezelf' overeind gaan staan? Als iemand iets specifieks wil bereiken, dan gaat het toch om het beste uit jezelf te halen? Of dat nou gelukkig zijn, rijkdom, een topsport beoefenen of de beste advocaat ter wereld worden is.