Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VIII

04-05-2018 08:30 2999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Kikkertje17 schreef:
21-05-2018 21:58
Schoonzus ging verhuizen. Of we wilden helpen met klussen etc. Prima. Vriendlief en ik hebben haar veel geholpen. Toen wij een paar jaar later gingen verhuizen, bood ze aan om ons te helpen. Maar dan wel tegen een financiële vergoeding, tientje per uur ofzo. Eh, wat?!
wat heb je toen gedaan?
Pinda-Kaas schreef:
21-05-2018 23:13
wat heb je toen gedaan?
Ik hoop keihard gelachen.
Dollycat schreef:
21-05-2018 23:33
Ik hoop keihard gelachen.
Of een vordering geopend op haar zus voor de destijds gekluste uren. Met rente uiteraard.
Pinda-Kaas schreef:
wat heb je toen gedaan?
Gezegd dat ik vond dat ze nogal lef had om daar om te vragen, aangezien wij haar ook gewoon hadden geholpen zonder vergoeding (die we ook echt niet verwachtten overigens, je kunt elkaar toch gewoon helpen?). Schoonzus was desondanks zwaar beledigd en heeft zich niet meer laten zien tijdens het klussen. Ok dan. Doei! :bye:
Kikkertje17 schreef:
21-05-2018 23:40
Gezegd dat ik vond dat ze nogal lef had om daar om te vragen, aangezien wij haar ook gewoon hadden geholpen zonder vergoeding (die we ook echt niet verwachtten overigens, je kunt elkaar toch gewoon helpen?). Schoonzus was desondanks zwaar beledigd en heeft zich niet meer laten zien tijdens het klussen. Ok dan. Doei! :bye:
Huh? Dat is wel heel bijzonder.

Nou ja, misschien ben je haar ook liever kwijt dan rijk, als het zo gaat.
ikBedoelHetGoed schreef:
Of een vordering geopend op haar zus voor de destijds gekluste uren. Met rente uiteraard.
:-D
Kikkertje17 schreef:
Echt bizar. Wat een droevige mensen zijn er toch.
Karena02 schreef:
04-05-2018 20:33
Naar aanleiding van dit verhaal schiet me nog wat te binnen over vroegere buren. (Jaren 70 heb ik het dan over).
Die mensen hadden het stichtelijke en/of gristelijke inzicht dat hun kinderen maar 2 boterhammen mochten bij ontbijt en lunch. 'Want dat was genoeg en kindertjes in Afrika zouden er maar wat blij mee zijn geweest'. Dus niet gierig, maar supercalvinistisch.
Als die stumpertjes bij ons waren, aten ze zich helemaal ongans. Echt naar binnen proppen van alles en alles.
Ik kan me voorstellen dat je daar iets aan overhoudt inderdaad.
Jaaa herkenbaar! Buurkindjes die de hele zomervakantie over de schutting hingen als wij: bbq-en, ijsje hadden, chips etc. En altijd bedelen om eten en drinken. Hun moeder van type zwarte kousen religie was in mijn beleving altijd zwanger en had niet de behoefte de hele dag brood te smeren voor de kids ofzo. Je zag die kinderen ook nooit met een snoepje of ijsje van thuis maar altijd bedelen bij anderen.
ikBedoelHetGoed schreef:
21-05-2018 22:10
In het algemeen gesteld vind ik het knieperig om zelf brood mee te nemen naar plaatsen waar ook prima horeca is. Zoals het strand. Of zoals een pretpark. Wel zeg ik, als ik met iemand iets onderneem met wie ik dat niet geregeld doe, liefst wel vooraf al even dat ik geen broodjes en drankjes meeneem. Als die ander dan bezwaar maakt, wil ik me best aanpassen. Behalve op een zandstrand. Brood met zand, dat trek ik echt niet.
Sorry, maar hier val ik echt even over. Volgens die redenering is het ook knieperig om brood mee te nemen naar je werk, want er is immers een bedrijfskantine aanwezig. Het strand is een publieke ruimte, je betaalt geen toegang en bent, in mijn ogen, dus absoluut niet raar als je geen gebruik maakt van de horeca die daar aanwezig is.

Om mensen die een andere keuze maken dan jij nou als knieperig weg te zetten... :nope:
Bij mij om de hoek zit een restaurant. Is het dus ook knieperig om thuis te eten?

Eens met thedowager derhalve. Met een gezin afhankelijk zijn van plaatselijk horeca is nogal duur (4 x drinken a 3 euro een aantal keer, 4 x broodje a 4,50, 4× ijsje a 2,50) dan neem ik liever eten en drinken mee en koop alleen dat ijsje.
Waarom is het knieperig als ik mijn geld liever anders besteed? Ik doe er niemand kwaad mee.
the-dowager schreef:
22-05-2018 07:30
Sorry, maar hier val ik echt even over. Volgens die redenering is het ook knieperig om brood mee te nemen naar je werk, want er is immers een bedrijfskantine aanwezig. Het strand is een publieke ruimte, je betaalt geen toegang en bent, in mijn ogen, dus absoluut niet raar als je geen gebruik maakt van de horeca die daar aanwezig is.

Om mensen die een andere keuze maken dan jij nou als knieperig weg te zetten... :nope:

Mee eens.

Wij zijn een gezin van zes. Dagje pretpark is aan inkom alleen al een kostelijke dag.
Er is ook horeca in dat park, maar met 4 kinderen die eten als bootwerkers en de prijzen die ze daar vragen voor een broodje dat in je holle kies past, neem ik toch echt zelf brood en drinken mee.

Allez, brood en flessen water en koeken neem ik van thuis mee.
Ben niet te beroerd om suikerspin/ijs/warme wafel/frisdrank ter plaatse te kopen.
Maar no way dat ik het wil betalen om 6 personen de hele dag aan horecaprijzen te laten eten, voor dat geld kan ik boodschappen doen voor een hele week.

Ben aan de andere kant dan weer niet te beroerd om vriendje mee te nemen op mijn kosten, of als de kinders gaan zwemmen krijgen ze wel altijd geld mee om nadien ter plaatse een hapje en een drankje te gebruiken.
Ach niks verbaast mij meer. Een aantal jaar geleden hier een topic gelezen waarin gesteld werd dat als je de horeca in dat pretpark niet kon/wilde betalen, dan moest je maar helemaal niet heen gaan.
Fijn toch dat anderen voor je bepalen wat je wel en niet mag doen, hoef je zelf niet meer na te denken.

Edit: in dat soort topics wordt dan ook altijd gezegd dat er zoveel leuke dingen gratis te doen zijn. Dagje naar het strand of recreatieplas bijvoorbeeld. Nou niet dus, want daar ben je blijkbaar ook verplicht een hoop geld aan de horeca uit te geven.
Ik vind het verspilling van mijn tijd in een pretpark om daar dan in de horeca te gaan zitten. Zelf een broodje meenemen en in de rij opeten zorgt ervoor dat ik gewoon lekker de hele dag kan dan waarvoor ik kom: in attracties gaan. Ik kom daar niet om in een restaurant te zitten. Vaak is het eten in zo'n pretpark ook nog eens van dubieuze kwaliteit.
ikBedoelHetGoed schreef:
21-05-2018 22:10
In het algemeen gesteld vind ik het knieperig om zelf brood mee te nemen naar plaatsen waar ook prima horeca is. Zoals het strand. Of zoals een pretpark.
Raar.. Snap niet wat daar knieperig aan is.
Brood is makkelijk om mee te nemen en ik zie er niet het nut van in om tijdens zo’n dag onnodig extra geld uit te geven als dat niet nodig is.
ikBedoelHetGoed schreef:
21-05-2018 22:36
Een paar honderd euro slaan wij daar echt niet stuk hoor. En als je het per se enorm betaalbaar wilt houden, ga je voor de friettent met terras. Maar ook een echt goede strandtent is goed te betalen. Zie hier de prijslijst van de winnaar "Beste strandtent van Noord-Holland". Even als voorbeeld.
http://www.zilvermeeuw.info/eten-drinken/

Ik heb het meermaals geprobeerd, een eigen broodje op het strand, als iemand liever op het stand bleef. Maar je eet gewoon, ook, zand. En dat trek ik niet.
Nu duur en de titel beste strandtent zegt mij niks om je met 1 oog koning bent in het land der blinden.
Pinda-Kaas schreef:
wat heb je toen gedaan?
Hopelijk heb je gebroken met die schoonzus wat een mens.
ikBedoelHetGoed schreef:
21-05-2018 22:36
Een paar honderd euro slaan wij daar echt niet stuk hoor. En als je het per se enorm betaalbaar wilt houden, ga je voor de friettent met terras. Maar ook een echt goede strandtent is goed te betalen. Zie hier de prijslijst van de winnaar "Beste strandtent van Noord-Holland". Even als voorbeeld.
http://www.zilvermeeuw.info/eten-drinken/

Ik heb het meermaals geprobeerd, een eigen broodje op het strand, als iemand liever op het stand bleef. Maar je eet gewoon, ook, zand. En dat trek ik niet.
Eén tosti kost 4,50. Als je zulke bootwerkers als ik heb eten ze er minstens 3 pp. En dat is dan alleen de lunch. Geen tussendoortje. En nog geen drinken erbij. Ben ik al 40 euro kwijt aan alleen tosti's. Voor dat geld smeer ik met alle liefde een broodje.

En zand tussen je brood...tja. Was je handen voordat je gaat eten. Neem je brood in een trommel mee, en het valt echt mee.
Those who don’t believe in magic will never find it
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
21-05-2018 14:32
We zijn nog wel een keer met hun kindje naar het strand geweest, maar dan dus echt dagje strand. Vanuit de vorige ervaring had ik rekening gehouden met een extra kind in de koelbox en er was zelfs geen zonnebrand meegegeven. Enkel tasje met een klein handdoekje en had badkleding aan. Moeder heeft 2 weken lang moeten horen hoe geweldig leuk de dag op het strand met ons was :hihi:
Als jij aanbiedt een kind mee te nemen dan ga ik er ook vanuit dat je eten en drinken daarvoor meeneemt.
En als de ouder van dat kind is het dan netjes om te vragen of ze nog iets mee moeten geven, of gewoon ongevraagd iets lekkers meegeven voor iedereen of geld om op ijsjes te trakteren of zo.
anoniem_648ec792db538 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 10:55
0.92% gewijzigd
Het blijft toch een grappig fenomeen dat een aantal posters klaagt over gierigheid terwijl de gierige in deze de poster zelf is :D
De beste herinneringen heb ik aan vroeger, met het hele gezin naar het strand (7 kinderen). Mn moeder smeerde stapels boterhammen en een grote kan limonade.
Een heerlijke boterham met pindakaas en je voelde het zand knarsen tussen je tanden. :flirting:
Toen onze kinderen klein waren deden we het ook zo. Ze kregen alleen een ijsje.
ik geef mn bek ook maar een douw
nina1966 schreef:
22-05-2018 10:35
Het blijft toch een grappig fenomeen dat een aantal posters klaagt over gierigheid terwijl de gierige in deze de poster zelf is :D

Gierigheid is in the eye of the beholder |-)

Maar ik denk dat het vaak ook een stukje verwachtingsmanagment is ofzo....

Ik herinner me nog goed dat ik een keer vrijkaartjes had gewonnen voor een pretpark. Ik nam mijn schoonzusje van 15 mee. Toen we daar aankwamen bleek dat mijn schoonouders haar ook geen geld of eten hadden meegegeven. Omdat ze overal om bleef vragen heb ik uiteindelijk een bedrag gepind en aan haar gegeven om zelf uit te kunnen geven.

Toen ging ik even in een attractie waar zij niet in wilde, kwam ik terug, zat ze koekjes te eten, want die had ze blijkbaar wel meegekregen van mijn schoonouders. Maar denk maar niet dat ze mij een koekje aanbood ofzo o_o

Ahteraf gezien vond ik het allemaal nogal ... apart gaan. :roll: Maar besef me ook wel dat het mijn eigen verwachtingen waren en dat ik zelf ook duidelijker moet zijn in het vervolg.
anoniem_228919 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 11:02
0.37% gewijzigd
Ik doe meestal half/half.
Neem eten en drinken mee, maar koop tussendoor ook wel iets op het strand/pretpark/whatever.
Maar dat ik het zo handig en fijn vindt wil niks zeggen, iedereen mag het voor zichzelf bepalen, daar heb ik verder geen mening over.

Als je samen op pad gaat (meerdere stellen of gezinnen) moet je duidelijk zijn in de verwachtingen, dus even afstemmen wie wat meeneemt.
En als je extra lekkers meeneemt (snoep, koek) is het wel zo aardig om, ongeacht wat de afspraken zijn, daarbij voor het hele gezelschap mee te nemen en niet alleen het eigen gezin.
Een vriendin en ik wilde samen wat leuks gaan doen en we besloten samen naar de film te gaan.ik had vooraf 2 kaartjes gereserveerd en bij de kassa aangekomen in 1 keer betaalt omdat vriendin nog geen geld paraat had.
Nooit terug gekregen, ook toen we in de pauze iets gingen drinken heb ik het zelf betaalt (als zij dat gedaan had, was het nog een ander verhaal geweest)
Bumba1985 schreef:
21-05-2018 20:55
Wij hebben tegenwoordig vaak handdoeken bij ons en stel dat we dan toevallig bij het strand komen zoeken we een naaktstrand op. Althans dat is het plan, maar is er tot nu toe nog niet van gekomen.
Naaktstrand niet omwille va gierige redenatie toch? Kleding kopen uitsparen bijvoorbeeld. Hihihi.
nina1966 schreef:
21-05-2018 22:21
Krijgt kind een stukje van jouw gebak. En waarom niet hetzelfde drinken? Kinderen die meer bewegen moeten juist méér drinken. Het klinkt echt heel knieperig hoor.
Kan best dat ik de knieperd ben in deze. Daarom vraag ik het immers.

Geen frikandel voor kind als het biefstuk wenst en ik dat ook eet. Stukje van mijn gebak kan kind krijgen uiteraard, echter wil eigen stuk. En daarna ook dat ijsje. En mijn koekje. En mijn slagroom. Het gaat in deze om de optelsom van en de vanzelfsprekendheid.
En drankjes krijgt kind meer dan voldoende. Al met al kan gesteld worden dat kind niets, maar dan ook echt niets, te kort komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven