Napraattopic deel 98
zaterdag 28 april 2018 om 21:50
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 24 mei 2018 om 00:39
Ook jij bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben benieuwd. Voorlopig houd ik nog gewoon mijn oude nick, ik denk dat het dan inderdaad mogelijk wordt om te eisen dat alle herleidbare gegevens die ik waarschijnlijk ooit opgegeven heb toen ik me aanmeldde vervangen worden door anoniemere.GenieInABottle schreef: ↑24-05-2018 00:31Zoals mij uitgelegd zou dit idd een van de mogelijkheden moeten zijn, dat is een van de punten waar platforms als facebook nu mee bezig zijn. Of Viva daaraan gedacht heeft, dat betwijfel ik. Er mogen alleen gegevens achter de deur gekoppeld zijn die nodig zijn voor de genoemde dingen waar je toestemming voor hebt gegeven (dus vooralsnog de huidige huisregels).
Echter zitten er sowieso veel contradicties in de huidige wet t.a.v. andere wetgeving. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe maximale bewaartermijn beperkt, terwijl bepaalde instanties weer verplicht zijn om een vele langere termijn te handhaven.
Wat Enn aangaf, er zullen snel wat rechtszaken komen. En het betreft niet alleen de organisaties in de EU, maar ook alle organisaties uit andere landen die van doen hebben met klanten / samenwerkingspartners / leveranciers etc.
In de communities waarin ik zit merk je dat deze wetgeving wereldwijd voor verwarring en een soort van paniek zorgt.
En wat eerder gezegd is, het zou idd zo maar kunnen dat je juist met je oude nick de eerste tijd een stuk beter beschermt bent. Al heb ik ook wel mijn vragen hoe de overheden denken dit te gaan controleren en handhaven.
Mooi, dan gaat er in elk geval vast 1 door mij al lang gekoesterde wens in vervulling.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

donderdag 24 mei 2018 om 00:43
Eens. Hele interessante ontwikkelingen.Enn schreef: ↑24-05-2018 00:30We zullen zien! Best leuk om die ontwikkelingen te gaan volgen.
Naast dat die wet enorm veel administratie en andere rompslomp heeft veroorzaakt ben ik echt heel benieuwd naar de gevolgen die het gaat hebben. In mijn (specifieke deel) van werk zijn zaken iig nog vrij onduidelijk.
donderdag 24 mei 2018 om 00:46
Precies, ik had dat ook niet voorzien toen ik honderd jaar geleden (of zo) lid werd. Niemand, denk ik.fashionvictim schreef: ↑24-05-2018 00:34Ik weet ook zeker dat mijn posts meerdere naar mij herleidbare gegevens bevatten, ik ben immers al meermaals in mijn privé-leven lastig gevallen door forummers die ik niet ken die mij hebben gevonden naar aanleiding van dingen die ik op het forum schrijf. Ik ben ook een keer aangesproken in een stadsbus door iemand die me herkende van het forum.
En dan kan je zeggen dat ik zelf beter had moeten weten, maar ik heb gister nog herinneringen zitten ophalen aan de tijd dat ik hier lid werd, namelijk 20 jaar geleden. Toen speelden deze issues allemaal nog niet en kon ik ze volgens mij ook niet voorzien.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

donderdag 24 mei 2018 om 00:48
Ik vraag me vooral af hoe het te controleren. Zeker als particulier. Je bent uiteindelijk toch afhankelijk van de gegevens die ze voor de klant inzichtelijk maken. En wat gebeurt er bijvoorbeeld met al die dataopslag die er al is. Ik bedoel, ze zeggen niet voor niets: eens op internet, altijd wel ergens bewaard. Als het uiteindelijk leidt tot meer controle over de gegevens die blijven staan is dat natuurlijk alleen maar wenselijk en goed.Dana schreef: ↑24-05-2018 00:39Ook jij bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben benieuwd. Voorlopig houd ik nog gewoon mijn oude nick, ik denk dat het dan inderdaad mogelijk wordt om te eisen dat alle herleidbare gegevens die ik waarschijnlijk ooit opgegeven heb toen ik me aanmeldde vervangen worden door anoniemere.
Mooi, dan gaat er in elk geval vast 1 door mij al lang gekoesterde wens in vervulling.
Persoonlijk heb ik nog steeds het gevoel dat het uiteindelijk niet echt iets verandert.
Ik hoop dat je wens in vervulling mag gaan!

donderdag 24 mei 2018 om 00:49
donderdag 24 mei 2018 om 00:53
.consuelabananahammok schreef: ↑24-05-2018 00:49De wet bescherming persoonsgegevens is ook een dwingend recht.
Afwijkende afspraken tussen de beheeerder en de gebruiker, zoals instemmen met de algemene voorwaarden zijn dan ook niet geldig.
De vlieger dat je ergens mee hebt ingestemd gaat dan ook niet op.
Hoe bedoel je dat?
Wat bedoel je met afwijkende afspraken?
Want juist als een bedrijf/organisatie meer gegevens van jou wil dan strikt noodzakelijk is, dan kunnen ze je vooraf vragen om hiermee akkoord te gaan (zitten een paar mitsen en maren aan vast, maar even door de bank genomen).
Ze kunnen alleen nooit in de algemene voorwaarden opnemen dat bijv. het recht om vergeten te worden bij hén niet opgaat. Bedoel je dat?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
donderdag 24 mei 2018 om 00:57
.GenieInABottle schreef: ↑24-05-2018 00:48Ik vraag me vooral af hoe het te controleren. Zeker als particulier. Je bent uiteindelijk toch afhankelijk van de gegevens die ze voor de klant inzichtelijk maken. En wat gebeurt er bijvoorbeeld met al die dataopslag die er al is. Ik bedoel, ze zeggen niet voor niets: eens op internet, altijd wel ergens bewaard. Als het uiteindelijk leidt tot meer controle over de gegevens die blijven staan is dat natuurlijk alleen maar wenselijk en goed.
Persoonlijk heb ik nog steeds het gevoel dat het uiteindelijk niet echt iets verandert.
Natuurlijk kunnen ze jokken als je om inzage vraagt. Of waarschijnlijker: door onwetendheid je onvolledige informatie geven. En dataopslag... leuk: ik ben vandaag geanonimiseerd (en terug met nieuwe nick), maar ik ga er vanuit dat zelfs Sanoma het forum wel laat back-uppen* en tja, daar sta ik natuurlijk nog wél in als Courage--. Gaat het ze lukken straks om gebruikers ook uit de back-up te wissen? En hoe lang duurt zoiets? Dat zijn overigens zaken die ze zouden kunnen opnemen in een privacyverklaring.

* mochten ze dat zelfs niet doen, dan zijn ze zomaar per ongeluk in 'the clear'.

Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today

donderdag 24 mei 2018 om 01:05
Tja, data mag nog steeds een bepaalde tijd bewaard worden. Als ik me goed herinner heb jij toch wel meer nicks gehad toch? Ik meen me te herinneren dat je mij zelfs een keer hebt gewezen op de fonetische schrijfwijze. Toch???????|Courage| schreef: ↑24-05-2018 00:57.
Natuurlijk kunnen ze jokken als je om inzage vraagt. Of waarschijnlijker: door onwetendheid je onvolledige informatie geven. En dataopslag... leuk: ik ben vandaag geanonimiseerd (en terug met nieuwe nick), maar ik ga er vanuit dat zelfs Sanoma het forum wel laat back-uppen* en tja, daar sta ik natuurlijk nog wél in als Courage--. Gaat het ze lukken straks om gebruikers ook uit de back-up te wissen? En hoe lang duurt zoiets? Dat zijn overigens zaken die ze zouden kunnen opnemen in een privacyverklaring.![]()
* mochten ze dat zelfs niet doen, dan zijn ze zomaar per ongeluk in 'the clear'.![]()
Het zou mij niet verbazen als de back ups van 15 jaar geleden nog steeds opgeslagen liggen.

donderdag 24 mei 2018 om 01:11
|Courage| schreef: ↑24-05-2018 00:53.
Hoe bedoel je dat?
Wat bedoel je met afwijkende afspraken?
Want juist als een bedrijf/organisatie meer gegevens van jou wil dan strikt noodzakelijk is, dan kunnen ze je vooraf vragen om hiermee akkoord te gaan (zitten een paar mitsen en maren aan vast, maar even door de bank genomen).
Ze kunnen alleen nooit in de algemene voorwaarden opnemen dat bijv. het recht om vergeten te worden bij hén niet opgaat. Bedoel je dat?
Zoiets idd.
Stel dat in algemene voorwaarden een akkoord is opgenomen dat de beheerder het recht houdt je gegevens te bewaren,dan is dat dus een wassen neus.
Omdat de bescherming persoonsgegeven een dwingend recht is.
Ook is de afweging van de belangen een belangrijk punt van beoordeling.
Men kan stellen dat het intact houden van een discussie ( of de journalistieke of artistieke waarde ) een belang is om geen berichten te verwijderen.
Echter lijkt het mij haast onwaarschijnlijk dat je als forum je daar staande in weet te houden wanneer het berichten betreft die een persoon kan schaden in zijn persoonlijk leven.
Je kan stellen dat de persoon dat ooit zelf als bewuste keuze heeft geplaatst, maar dat doet er wat ik begrijp niet toe.
Het belang van de persoon die er schade door kan oplopen weegt zwaarder.
Denk aan het openbaar staan van gevoelige informatie die je kan schaden in je baan of in je sociale leven, je kinderen kan schaden etc.
Het maakt niet uit of dit onder een anonieme naam is, wanneer de berichten kunnen herleiden tot de natuurlijke persoon , gaat het om persoonsgegevens.
donderdag 24 mei 2018 om 01:21
.GenieInABottle schreef: ↑24-05-2018 01:05Tja, data mag nog steeds een bepaalde tijd bewaard worden. Als ik me goed herinner heb jij toch wel meer nicks gehad toch? Ik meen me te herinneren dat je mij zelfs een keer hebt gewezen op de fonetische schrijfwijze. Toch???????
Het zou mij niet verbazen als de back ups van 15 jaar geleden nog steeds opgeslagen liggen.![]()
Ah, ik ben jaloers op jouw ijzersterke geheugen (ik onthoud echt zo weinig...

Ik zou overigens verbaasder zijn als ze nog backups van 15 jaar terug hebben dan wanneer ze nu de juiste backups draaien. Maar alles is mogelijk.

donderdag 24 mei 2018 om 01:25
@ RikM: waarom trok jij de conclusie dat er vrijdag een forum-update komt?
Ik haalde dat nergens uit... Persoonlijk denk ik dat ze op miraculeuze wijze het niet-loepen-knopje hebben gevonden en dat er een schone taak ligt voor de mods om in rustigere uren geanonimiseerde nicks handmatig te ontloepen.
Ik haalde dat nergens uit... Persoonlijk denk ik dat ze op miraculeuze wijze het niet-loepen-knopje hebben gevonden en dat er een schone taak ligt voor de mods om in rustigere uren geanonimiseerde nicks handmatig te ontloepen.
donderdag 24 mei 2018 om 01:36
Het “anonimiseren” van een Nick ( best raar ook, je vervangt de ene unieke fictieve naam voor een andere unieke fictieve naam. Hoezo anoniem maken? ) en het niet meer kunnen loepen is ook niet voldoende om de persoonsgegevens te beschermen.
Opmerkelijke keuze.
Wanneer de berichten blijven staan die kunnen leiden tot de natuurlijke persoon, doe je dus feitelijk...niets.
Mijn vorige Nick is bv. op “ anoniem “ gezet ooit op mijn verzoek.
Echter de nog steeds te lezen berichten en quotes verhullen totaal niet over welke Nick het gaat.
Diezelfde berichten kunnen nog steeds door iemand te herleiden zijn naar mij.
Mijn persoonlijke gegevens staan er dus nog steeds en zo beschermd het mij totaal niet.
Opmerkelijke keuze.
Wanneer de berichten blijven staan die kunnen leiden tot de natuurlijke persoon, doe je dus feitelijk...niets.
Mijn vorige Nick is bv. op “ anoniem “ gezet ooit op mijn verzoek.
Echter de nog steeds te lezen berichten en quotes verhullen totaal niet over welke Nick het gaat.
Diezelfde berichten kunnen nog steeds door iemand te herleiden zijn naar mij.
Mijn persoonlijke gegevens staan er dus nog steeds en zo beschermd het mij totaal niet.

donderdag 24 mei 2018 om 08:25

donderdag 24 mei 2018 om 08:32
|Courage| schreef: ↑24-05-2018 01:25@ RikM: waarom trok jij de conclusie dat er vrijdag een forum-update komt?
Was een aanname van mij omdat de CM schreef dat er vanaf vrijdag e.e.a. anders zou werken. Dan is er dus e.e.a. aangepast in de software. Maar zo te zien draait die update inmiddels al.
Ik hoopte dat ze misschien ook wat andere zaken hadden meegepakt (bugs?) maar dat was een beetje wishful thinking...

Een goed geheugen: Soms een vloek (kon ik die wet maar doortrekken naar mijn geheugen en daar alle oude klantinformatie wissen) en meestal een zegen hoor, vooral heel veel nutteloze informatie die opgeslagen is, zoals jouw fonetisch opmerking...|Courage| schreef: ↑24-05-2018 01:21.
Ah, ik ben jaloers op jouw ijzersterke geheugen (ik onthoud echt zo weinig...). Jij had dan ook een andere nick zeker destijds? Ja, klopt, ik was ook wel eens K***sj.
Ik zou overigens verbaasder zijn als ze nog backups van 15 jaar terug hebben dan wanneer ze nu de juiste backups draaien. Maar alles is mogelijk.![]()

Is heel goed te trainen overigens, mocht je ooit willen, laat maar weten. En ja, ik zeg alleen niet wie ik was

Hier ook.
Maar ik krijg wel de indruk dat de meeste wijzigingen idd mijn privacy beter beschermen.
Daar heb ik bij Viva nog mijn twijfels over.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 24 mei 2018 om 08:34
Als de update al draait, dan zitten er al weer bugs in. Zoals het kunnen loepen van iemand die geanonimiseerd is, de een wel, de ander niet...RikM schreef: ↑24-05-2018 08:32Was een aanname van mij omdat de CM schreef dat er vanaf vrijdag e.e.a. anders zou werken. Dan is er dus e.e.a. aangepast in de software. Maar zo te zien draait die update inmiddels al.
Ik hoopte dat ze misschien ook wat andere zaken hadden meegepakt (bugs?) maar dat was een beetje wishful thinking...
Ik hoop met je mee!!

donderdag 24 mei 2018 om 08:53
Het is gewoon typisch voor Viva. Ze zijn er niet op gericht om nu je privacy beter te beschermen; dat waar de wet voor bedoeld is, ze zijn er op gericht om ergens een vinkje te kunnen zetten bij WET = AAN.
En bij voorkeur doen ze dat op een zo onhandig mogelijke manier dus vraag me ook niet waar de logica zit van de ondernomen acties.
Maar dat is dus op zich allemaal niks nieuws wat mij betreft.
donderdag 24 mei 2018 om 09:01
Je weet dat je die posts dan kunt staffen? Dan halen de mods de quote weg.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.