Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VIII

04-05-2018 08:30 2999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Abigail__ schreef:
23-05-2018 03:11
Bij toenmalig vriendje thuis mocht ik de verwarming nooit aandoen,
want dat kostte geld en energie.
Ook al was het winter.

Ik stond zo te bibberen in de steenkoude keuken
dat ik tijdens het borden afdrogen
een bord liet vallen.
Vriendje razend. Dat ik niet zuinig was op zijn spullen.
Ah wat tragisch, ik zie dickensiaanse taferelen voor me :rofl:
Ik weet nu niet of het gierigheid is, of dat ze gewoon niet kan koken.

Maar een vriendin die nodigde in het verre verleden mij uit voor een etentje bij haar thuis. Ik kwam daar en toen vroeg ik, wat eten we trouwens. Toen zei ze. "Oh ik heb nog wel babi pangang in blik" dan hoef ik alleen nog maar rijst te koken.

De tweede keer dat ik er kwam eten, had ik al pijn in mijn maag wat we gingen eten. Toen gingen we macaroni eten maar dan deed ze er alleen zon macaroni zakje bij. Meer niet. Geen groenten. Geen vlees. Niks.

De keren daarna probeerde ik altijd van te voren te vissen wat ze wilde serveren en dan zei ik, oh ik rij straks toch nog langs de super, ik neem nog wel wat groenten en vlees mee, dat maakt het gerecht net iets lekkerder.

Kwam er eigenlijk op neer dat ik aan het koken was, als ik daar kwam eten.

Tegenwoordig kiezen we voor uit eten gaan.
Je zegt het zelf al: je weet niet of het gierigheid of niet kunnen koken is.

Ik ken ook mensen die een pan groentesoep met een blik 'kreeftensoep' erdoor het toppunt van culinair genoegen vinden.
Diezelfde mensen geven dan weer als tussendoortje een hele tuinset cadeau aan hun kinderen dus ze zijn verder wel gemakkelijk met geld.

Of ze vinden het gewoon niet belangrijk om geld uit te geven aan iets vergankelijk als eten, geven het liever uit aan iets dat langer blijft, zoals een auto of meubelen.

Als jouw vriendin verder niet raar doet over geld zou ik haar in deze wel het voordeel van de twijfel gunnen en misschien kijken of jullie gezellig samen kunnen koken en dat zij dan alvast de boodschappen doet - desnoods geef je haar een lijstje?
Naomir schreef:
23-05-2018 08:05
Ik weet nu niet of het gierigheid is, of dat ze gewoon niet kan koken.

Maar een vriendin die nodigde in het verre verleden mij uit voor een etentje bij haar thuis. Ik kwam daar en toen vroeg ik, wat eten we trouwens. Toen zei ze. "Oh ik heb nog wel babi pangang in blik" dan hoef ik alleen nog maar rijst te koken.

De tweede keer dat ik er kwam eten, had ik al pijn in mijn maag wat we gingen eten. Toen gingen we macaroni eten maar dan deed ze er alleen zon macaroni zakje bij. Meer niet. Geen groenten. Geen vlees. Niks.

De keren daarna probeerde ik altijd van te voren te vissen wat ze wilde serveren en dan zei ik, oh ik rij straks toch nog langs de super, ik neem nog wel wat groenten en vlees mee, dat maakt het gerecht net iets lekkerder.

Kwam er eigenlijk op neer dat ik aan het koken was, als ik daar kwam eten.

Tegenwoordig kiezen we voor uit eten gaan.
Ik kookte vroeger vol overtuiging heerlijk!
Gerecht dat favo was bij mij: spaghetti napolitana. Spaghetti (pakje) gekookt met rode saus (zakje). Geen groente, geen vlees.
Dacht echt dat dat ok was. Ik ben een voorbeeld van iemand die dus niet kan koken, dus vermoed dat jouw vriendin dat ook niet kan en niet beter weet.
Troeteltje schreef:
23-05-2018 08:22
Gerecht dat favo was bij mij: spaghetti napolitana. Spaghetti (pakje) gekookt met rode saus (zakje). Geen groente, geen vlees.
Dacht echt dat dat ok was. Ik ben een voorbeeld van iemand die dus niet kan koken, dus vermoed dat jouw vriendin dat ook niet kan en niet beter weet.
Ja ik vermoed dat ook, ook aangezien ze uiteten ook prima vindt.
Troeteltje schreef:
23-05-2018 08:22
Ik heb familieleden die precies zo zijn. Hartstikke lief en gul, maar kunnen geen van beiden koken en eten boeit ze gewoon niet zo veel. Dus als zij "lekker uitgebreid" koken, dan staat dat ongeveer gelijk aan wat ik at als student als mijn geld op was aan het einde van de maand. :rofl:
Maar goed, het is absoluut geen kwade opzet daar, gewoon onwetendheid/andere prioriteiten.
Ik moet dan hier aan denken :proud:

https://www.facebook.com/etenofkots/
AnAppleADay schreef:
23-05-2018 11:53
Ik moet dan hier aan denken :proud:

https://www.facebook.com/etenofkots/
OOh echt erg!
Jaren geleden had een vriendin een broek besteld bij een webwinkel. Ze had twee maten besteld, omdat ze niet precies wist welke maat goed zou passen. 1 broek paste prima, de andere niet en die wilde ze gaan terugsturen. Ze vroeg mij of ik toevallig nog een broek nodig had, waarop ik de broek heb gepast. Ik wilde hem wel van haar overnemen, waarop ze mij het bedrag van de broek + de helft van de verzendkosten vroeg te betalen. De kosten van de broek zelf vond ik erg logisch, maar om mij nou ook te vragen de helft van de verzendkosten te betalen, vond ik toch wel gierig. Vooral omdat zij haar broek sowieso wilde houden en het puur toeval was dat ik bij haar was toen ze de broeken toegestuurd kreeg. Bovendien 'bespaarde' ik haar de tijd en moeite van het terugsturen van de broek. Ik heb er overigens niet moeilijk over gedaan en die 2,50 gewoon betaald.
Die ene vriendin die bij het betalen van gezamenlijke rekening na borrels, etentjes etc altijd cash wil betalen en dan nét niet genoeg heeft. Altijd 50 ct 1 of 2 euro te weinig. De rest pint gewoon of heeft voldoende bij zich. Inmiddels doe ik aan Tikkie dus ook zij betaalt gewoon het hele bedrag. Komt ze mooi niet meer mee weg.
Bigdipper schreef:
23-05-2018 14:08
Jaren geleden had een vriendin een broek besteld bij een webwinkel. Ze had twee maten besteld, omdat ze niet precies wist welke maat goed zou passen. 1 broek paste prima, de andere niet en die wilde ze gaan terugsturen. Ze vroeg mij of ik toevallig nog een broek nodig had, waarop ik de broek heb gepast. Ik wilde hem wel van haar overnemen, waarop ze mij het bedrag van de broek + de helft van de verzendkosten vroeg te betalen. De kosten van de broek zelf vond ik erg logisch, maar om mij nou ook te vragen de helft van de verzendkosten te betalen, vond ik toch wel gierig. Vooral omdat zij haar broek sowieso wilde houden en het puur toeval was dat ik bij haar was toen ze de broeken toegestuurd kreeg. Bovendien 'bespaarde' ik haar de tijd en moeite van het terugsturen van de broek. Ik heb er overigens niet moeilijk over gedaan en die 2,50 gewoon betaald.
Hahaha, dit zou mijn zus ook zo doen. Ik las trouwens de eerste regel terwijl ik eigenlijk ook ergens anders naar keek en dacht te lezen 'jaren geleden had ik een vriendin besteld bij een webwinkel'.

Anyway. Van mijn hand is een stukje achtergebleven in de baarmoeder, denk ik weleens. Waar ik dus een gat heb, is dat stukje er later bij mijn jongere zus er extra op gekomen. Zij is zo zuinig en knieperig, dat is echt legendarisch. Er zijn zoveel voorbeelden, dat ik zo snel niet eens op een verhaal kan komen. Kom er nog wel een keer op terug.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Upje 🙈
Klinkt als mijn ex! Daar was het ook altijd steenkoud en zat ik met mijn jas aan op de bank. Het zou volgens hem niet goed zijn voor zijn computer. En inderdaad ook woedend!! woedend!! als ik per ongeluk een action-glas van 50 cent liet vallen of dat er een kruimeltje brood van mijn bord op de grond viel. Zelfde vent/mispunt?
MRES schreef:
31-05-2018 12:13
Upje 🙈

Over gierige acties gesproken...
Van je familie moet je het hebben. Familiedag georganiseerd door een stel met 2 kinderen. Allemaal geld ingelegd. Van wat overbleef hadden ze een kadotje voor de kinderen gekocht. Alle kinderen een action prul van plus minus 2 euro voor hun eigen 2 kinderen iets van plus minus 20 euro. En na afloop is al het overgebleven drinken en eten natuurlijk bij hun blijven staan.
Vond het zelf vrij gierig al was mijn kind heel gelukkig met zijn action prul, ik hou niet van onderscheid maken.
Ik ben er ook nog niet over uit of ik er nog op terug ga komen of het laat zitten voor de lieve vrede.

(Het irriteert extra omdat ze met sinterklaas in de familie altijd willen dat iedereen precies hetzelf bedrag krijgt (volwassenen) en de kinderen evenveel en even grote kadotjes en als dat niet zo is zo krijg je het later te horen want dat is niet leuk voor hun kinderen)
Life is like an hourglass glued to the table.
Weet je zeker dat er een prijsverschil is? Moet je wel zeker weten alvorens hoog van de toren te blazen.
peach1990 schreef:
31-05-2018 13:51
Van je familie moet je het hebben. Familiedag georganiseerd door een stel met 2 kinderen. Allemaal geld ingelegd. Van wat overbleef hadden ze een kadotje voor de kinderen gekocht. Alle kinderen een action prul van plus minus 2 euro voor hun eigen 2 kinderen iets van plus minus 20 euro. En na afloop is al het overgebleven drinken en eten natuurlijk bij hun blijven staan.
Vond het zelf vrij gierig al was mijn kind heel gelukkig met zijn action prul, ik hou niet van onderscheid maken.
Ik ben er ook nog niet over uit of ik er nog op terug ga komen of het laat zitten voor de lieve vrede.

(Het irriteert extra omdat ze met sinterklaas in de familie altijd willen dat iedereen precies hetzelf bedrag krijgt (volwassenen) en de kinderen evenveel en even grote kadotjes en als dat niet zo is zo krijg je het later te horen want dat is niet leuk voor hun kinderen)
Ik zou er op terugkomen als je het zeker weet.
Ik weet het zeker. Alleen al omdat de andere kinderen een thuis ingepakt kado kregen en hun kinderen de betreffende speelgoedwinkels inpakpapier. En mijn zoon is bijna jarig dus ik ben in die speelgoedwinkel geweest om ideeen op te doen voor zijn verjaardag. enige wat ik niet weet is of ze alles uit de familiedag pot hebben gehaald of dat ze het verschil van hun kado voor eigen kinderen uit eigen zak hebben bij gelegd.
Life is like an hourglass glued to the table.
Een jaar of tien geleden paste ik vaak op bij een gezin dat er financieel warmpjes bij zat. Op vakantie maakten ze helikoptervluchten, meerdere keren wintersport, drie auto's voor de deur en een huis met een oprijlaan waar je de fiets nam om de krant te halen.
En drie lieve kindertjes waar ik op mocht passen.
De vader was een toffe vent, nooit te beroerd om me even een lift naar huis te geven, beetje nakletsen na het oppassen, maar hij zat wel onder de plak bij zijn vrouw.
De vrouw had wat psychische issues, denk ik achteraf gezien, maar ik was nog geen 20 en was groen als gras, en herkende dat niet.

De moeder had soms bezuinigingsdrang. Die kwam dan vanuit het niets ineens opzetten. Een winter lang mocht bijvoorbeeld de verwarming niet warmer dan 15 graden. Mijn schoenen moesten binnen uit, want heel kwetsbare en dure vloer, maar ik mocht ook niet op sokken of sloffen de trap op omdat ze bang was dat ik uitgleed en viel met een kind in mijn armen. Het moest dus op blote voeten.
Na een aantal ellendig koude oppasavonden ben ik daar gestopt omdat ik het zat was om een hele avond te vernikkelen voor 3.50 per uur. Ik mocht ook maar 2 kopjes koffie of thee, en verder water.
Ook mochten vriendjes van de kinderen maar 1 boterham met kaas, want wisten ze wel hoe duur kaas was?

Die gierigheid vind ik nog altijd echt stuitend, en ik ben blij dat ik er toen mee ben gestopt. Als ik het langere tijd koud heb word ik altijd enorm labiel, en ik heb een paar keer thuis na afloop echt zitten janken, en ik vond het het niet waard.
Ik snap ook nog steeds echt niet waarom ze zo wilde bezuinigen, ik zou liever een keer minder op vakantie dan thuis in de kou zitten. Haar man draaide de verwarming altijd gewoon aan als hij thuis kwam maar ik durfde niet goed zo 'ongehoorzaam' te zijn.
Tijdspaarder, jij zuinig met tijd? :-)

Sommige mensen hebben financieel ruimte juist vanwege dit soort besparingen. Lees ik regelmatig op dit forum.
Maar dan alsnog, ik zou veel en veel liever een keer minder op vakantie gaan (en dan alsnog vier keer, in plaats van vijf dus) dan in de kou gaan zitten en mijn oppas klappertandend de thee laten rantsoeneren om de avond door te komen. Ik heb me laten vertellen dat ze veel oppassen versleten hebben, en ik snap precies waarom. Ik was dan misschien jong, maar zo ga je niet om met mensen die je voor een habbekrats komen helpen.
Ik zie mezelf nog zitten, dan hoorde ik een kind huilen en moest ik m'n sokken weer uittrekken en over die koude vloer heen. Absurd!
Tijdspaarder, sneu voor die kinderen. Ik snap wel dat je als oppasser niet zomaar aan de thermostaat gaat zitten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dat klinkt inderdaad wel absurd. Maar het kan inderdaad iets psychisch zijn. Sommige mensen hebben dan het gevoel dat ze in elk geval nog IETS onder controle hebben als ze de financiën onder controle hebben. Het is dan haast dwangmatig te noemen.
peach1990 schreef:
31-05-2018 13:51

Ik zou hier echt niet op terug komen als ik jou was. Je weet ook niet of ze zelf iets extra hebben bijgelegd om een duurder cadeau voor hun kinderen te kopen. Gedoe om een paar euro is het niet waard denk ik.
Dat eten en drinken bij hun blijft staan vind ik niet raar, maar gewoon logisch. Zij hebben het georganiseerd en het was bij hun thuis. Eerder gierig als je het mee zou willen nemen 😊
Tijdspaarder schreef:
01-06-2018 10:07
Maar dan alsnog, ik zou veel en veel liever een keer minder op vakantie gaan (en dan alsnog vier keer, in plaats van vijf dus) dan in de kou gaan zitten en mijn oppas klappertandend de thee laten rantsoeneren om de avond door te komen. Ik heb me laten vertellen dat ze veel oppassen versleten hebben, en ik snap precies waarom. Ik was dan misschien jong, maar zo ga je niet om met mensen die je voor een habbekrats komen helpen.
Ik zie mezelf nog zitten, dan hoorde ik een kind huilen en moest ik m'n sokken weer uittrekken en over die koude vloer heen. Absurd!
Nou, inderdaad absurd! Dan ben je niet helemaal in orde hoor als je bizar zuinig zit te doen ten koste van anderen.
Raar mens en terecht dat je ermee gestopt bent toen. Wel sneu voor die kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven