Aangebrande schoonzus

08-06-2018 11:34 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het op aangebrand gehouden, boos is ze (nog) niet.

Wij hebben een vakantiehuisje, man en ik. Geen villa met zwembad maar een simpel klein huisje in Frankrijk.

Mijn andere schoonzus is daar laatst geweest, dat had ze gevraagd. Wij waren gewoon thuis aan het werk, dus het was ons prima. Ze heeft voor ons de tuin voorjaar klaar gemaakt en het huisje dito. Huur hebben wij niet gevraagd, vinden we niet nodig en al helemaal niet als iemand zo zijn handen uit de mouwen steekt.

Nu wil mijn andere schoonzus ook, en die is net als wij afhankelijk van de schoolvakantie.
Wij hebben aangegeven zelf te gaan, 5 weken. 1e week thuis en dan tot einde vakantie.

Daar is ze het niet mee eens. Zij heeft net zoveel recht als haar andere zus vindt zij. Wij zijn er zelf mee begonnen. Nouja, niet helemaal want zus 1 heeft ons gevraagd, wij haar niet. Maar wij vonden het wel goed omdat we er toch niet waren.

Schoonzus twee blijft volhouden gelijk behandeld te willen worden en of we onze weken terug kunnen brengen naar 4 en eerder weg kunnen gaan dan kan zij ook 3 weken met haar gezin.

Los dat schuiven geen optie is omdat wij ook een planning hebben en collega's wil ik ook niet korter. Dat huisje is onze vrijheid, wij kunnen gaan wanneer wij willen.

Schoonzus blijft het gesprek aangaan terwijl wij het al vriendelijk afgesloten hadden. Nu heeft ze ook niks geboekt omdat ze verwacht had dat wij wel tot redelijke inkeer zouden komen. Ook haalt ze schoonzus 1 ( haar eigen zus) er bij en heeft ze zich bij meerdere familieleden beklaagd.

Ik ben niet boos, ook geen ruzie type maar voor mij is het wel goed zo. Man en ik gaan er niet meer op in en gaan ook niets toegeven of veranderen.

Zij is wel het escalerende type, heeft al snel met iedereen aan de stok, de buurvrouw, de huisarts. Als het niet in haar straatje is ben je stom. Veelal negatieve en onnodige energie in mijn ogen.

Wat moet ik nu met haar voordat de vlam in de pan slaat door haar?
IJskoffie* schreef:
08-06-2018 13:17
Ze kan toch een week in jullie huisje en voor daarna ergens in de buurt (liefst niet al te dichtbij ;-D ) een ander huis, camping of wat dan ook zoeken?
Dat zou ik met zo iemand eerlijk gezegd ook niet aandurven. Zal je zien dat je aankomt en dat zij nog doodleuk in haar ligstoel ligt, niks ingepakt, erop aansturend dat ze alsnog mag blijven en je toch niet op je strepen gaat staan met al je kinderen om je heen, net een lange autoreis achter de rug en voor het blok gezet. Of dat ze een enorme troep achterlaat. Of dat ze vanaf de camping in de buurt alsnog dagelijks komt aanwaaien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Financeissues schreef:
08-06-2018 13:15
Nee, ze zou nog 1 week kunnen in de zomervakantie. Dan zitten mijn apen op school en bij hen nog niet.

En als ik die eerste week dat we thuis zijn zou gaan en de laatste week thuis ipv in Frankrijk kan ze er twee maar wij hebben onze planning al gemaakt, ook met collega's.

En zij wil dat we dus de planning omgooien en een week korter gaan, dan kan zij 3 weken. Zucht!
Nee kan niet. En al kon het wel ... ook niet doen.

Ik zou echt heel duidelijk zijn en er niet om zuchten. Je ziet hier dat ze echt debiel denkt/doet.
Bied haar aan dat ze in jullie huis in Nederland kan verblijven als jullie in Frankrijk zitten ;-)
Is ze er toch ook even uit?

Wat een troela.
Ja ja, nu weet ik het wel!
IJskoffie* schreef:
Ze kan toch een week in jullie huisje en voor daarna ergens in de buurt (liefst niet al te dichtbij ;-D ) een ander huis, camping of wat dan ook zoeken?
Wij hebben een week eerder vakantie dan zij. Alleen gaan we dan nog niet ivm werk. Dus het 'probleem' zit aan het einde van de vakantie.

In theorie kan ze erin als wij naar huis gaan, dan heeft zij nog een week schoolvakantie. Maar dat is de moeite niet - haar woorden...
JustcallmeTuT schreef:
08-06-2018 12:36
Ik denk dat wij in dezelfde streek zitten Orangetree
Er zitten hier best veel Nederlanders.
De Var (Provence)
Mijn mond valt echt open. Hoe dúrf je überhaupt van iemand te verlangen dat ze de eigen vakantie inkorten want JIJ wilt gratis op vakantie en wel 3 weken en hebt niets geboekt. Echt, bizar dit. En dan ook nog menen dat je rechten hebt
asma schreef:
08-06-2018 13:23
Bied haar aan dat ze in jullie huis in Nederland kan verblijven als jullie in Frankrijk zitten ;-)

Wat een troela.
:idee:
Financeissues schreef:

In theorie kan ze erin als wij naar huis gaan, dan heeft zij nog een week schoolvakantie. Maar dat is de moeite niet - haar woorden...
Jammer dan. Take it or leave it, ondankbare trut.
Orangetree schreef:
08-06-2018 13:24
De Var (Provence)
yup hier ook
asma schreef:

Wat een troela.
Oh no, sorry dat is me iets te privé. Gek misschien maar niks voor mij. En daarbij, als je met 7 man vertrekt thuis dan is het niet spic en span. Bij mij niet iig en ga mezelf dat niet opleggen ook.
asma schreef:

Wat een troela.
Ja dan hang je de Franse vlag op en je legt je koelkast vol met Franse kaas.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
IJskoffie* schreef:
Ik zou dat dus echt niet doen. Voor je het weet weigert ze weg te gaan omdat ze vind recht te hebben op langer verblijf of neemt ze geen verantwoordelijkheid voor hoe het huisje achtergelaten wordt nadat ze erin zijn geweest.

Het feit alleen al dat ze het op zo'n brutale manier probeert af te dwingen zegt genoeg. Nee, hier geen stroobreed.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Jullie dus ook slecht weer
Financeissues schreef:
08-06-2018 13:25
Oh no, sorry dat is me iets te privé. Gek misschien maar niks voor mij. En daarbij, als je met 7 man vertrekt thuis dan is het niet spic en span. Bij mij niet iig en ga mezelf dat niet opleggen ook.
Was niet serieus bedoeld. Meer als grap en om haar te laten zien dat haar eisen irreel zijn.

Want ze wil niet in jouw huis hier, ze wil naar Frankrijk uiteraard. En voor niks nada noppes natuurlijk.
anoniem_117213 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 13:27
12.57% gewijzigd
Ja ja, nu weet ik het wel!
Financeissues schreef:
Wij hebben een week eerder vakantie dan zij. Alleen gaan we dan nog niet ivm werk. Dus het 'probleem' zit aan het einde van de vakantie.

Nou jammer dan, helaas!
Ze mag blij zijn dat je het überhaupt voorstelt.
Ik zou er niks meer over zeggen en als ze erover begint gewoon zeggen dat het niet kan. Wat zegt je man tegen haar dan?
Financeissues schreef:

Oh zo. Nou jammer dan.

Ik snap dat je het lastig vind om mee om te gaan, maar ik zou toch echt gewoon vriendelijk maar duidelijk blijven. En met je man overleggen dat hij hetzelfde doet.
En als zij werkelijk vindt dat ze dezelfde rechten heeft als haar zus: ja inderdaad, en dat is dus buiten de schoolvakanties.
Ik zou haar trouwens ook duidelijk maken dat ze dingen op deze manier alleen maar voor zichzelf verpest. Want jullie goodwill wordt er niet groter op. Stel dat ze een keer onverhoopt in een andere periode dan jullie vakantie heeft. Een van de andere vakanties valt toevallig een keer net anders, in de week daarop hebben de kinderen studiedag, roostervrij, noem maar op. Ik denk niet dat jullie nog heel erg geneigd zijn haar met een vrolijke lach de sleutel van het huisje mee te geven nadat ze weken heeft gestampvoet, gestookt, geëist en jullie vakantievoorpret heeft verpest.
susan wijzigde dit bericht op 08-06-2018 13:28
2.74% gewijzigd
Als ze gelijk behandeld wil worden als zus 1 heeft ze dus sowieso geen recht op de schoolvakanties. Want zus 1 ging ook buiten de vakanties om.
2 weken vakantie, gratis, en dan het nog te weinig vinden. Wat vreselijk als je zo denkt.
Financeissues schreef:

Echt serieus dat jullie hier nog in mee gaan. Is ze helemaal gek geworden?! Het is jullie huis, door jullie betaald. Ze heeft niets te eisen en dat dat maffe mens niet begrijpt dat ze hiermee ook de familieband om zeep helpt.

Ze huurt zelf maar een huisje.
Ik snap niet zo goed dat jij je hier nog druk om maakt TO en oplossingen verzint. Het is jullie huis, punt.
Ze zoekt het maar lekker uit, ze heeft nergens recht op. Jullie bepalen, zij niet.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik zou wel ff met je man duidelijke afspraken maken hoor!
Vriendelijk.
Als ze 50.000 euro neerlegt mag ze ook iedere zomervakantie 3 weken ;-)

(Zelfs DAAR zou ik niet aan beginnen, want dan krijg jij week 1, 2 en 6 uiteraard.)
To, je bent enerzijds heel stellig en anderzijds ben je toch echt haar probleem dat van jou aan het maken.
En hierdoor komt je boodschap niet duidelijk over en geef je ruimte om jullie onder druk te zetten.

Stap 1: ga met je man aan tafel en spreek af dat jullie in de vakanties daar zijn en dat er dus niemand anders van het huis gebruik kan maken, nu niet en in de toekomst niet. Onderhandelen mag hij, maar alleen met een take it or leave it houding. Het is haar probleem en zo te lezen zit dit heel diep.

Stap 2: Geef aan schoonzus aan dat het je opvat dat zij zich steeds benadeelt voelt en dat je dat heel lastig lijkt voor haar. Dat haar drammende, respectloze en van alle realiteitszin ontbrekende gedrag op dit moment hetgene is waar JIJ last van hebt. En dat, hoe meer ze zeurt, hoe verder ze van jou af komt te staan, dus hoe kleiner de kans dat ze überhaupt ooit in het huisje kan.
En dan geef je haar de keuze: stoppen met zeuren en in het naseizoen kan ze 1 week gebruik maken OF wordt eerst maar volwassen, gedraag je daarna en dan zien we wel ooit eens verder.

Stap 3: Mocht ze ooit volwassen willen worden en het "ik ben achtergesteld kleuter gedrag" los willen laten, dan wil je best meezoeken naar een goede therapeut die haar daarbij kan helpen.

Maw, wees duidelijk in je gedachten, je woorden en je gedrag en zorg dat je met man op 1 lijn zit.
Oh en persoonlijk was ik hier nog sneller klaar mee. Nee is bij mij nee. Bellen om toch te vragen? Halverwege heb ik al de telefoon opgegooid. In mijn huis vragen? Daar is de deur. Bij een ander thuis vragen, wegdraaien, volledig negeren en over iets anders beginnen.
Hier geen langspeelplaat, gewoon 1 x duidelijk, eventueel nog een keer herhalen en daarna zal ik me hardop afvragen welke arts ik zou moeten inschakelen ivm voortekenen van dementie. Daarna gaat de negeerfase in.
3thee schreef:
08-06-2018 13:46
Als ze 50.000 euro neerlegt mag ze ook iedere zomervakantie 3 weken ;-)

(Zelfs DAAR zou ik niet aan beginnen, want dan krijg jij week 1, 2 en 6 uiteraard.)
Oh dat deed ik dan weer per direct, mocht ze zelfs de hele zomervakantie hebben en ik de overige. Kon ik voor die €50000 nog een derde huis kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven