Aangebrande schoonzus
vrijdag 8 juni 2018 om 11:34
Ik heb het op aangebrand gehouden, boos is ze (nog) niet.
Wij hebben een vakantiehuisje, man en ik. Geen villa met zwembad maar een simpel klein huisje in Frankrijk.
Mijn andere schoonzus is daar laatst geweest, dat had ze gevraagd. Wij waren gewoon thuis aan het werk, dus het was ons prima. Ze heeft voor ons de tuin voorjaar klaar gemaakt en het huisje dito. Huur hebben wij niet gevraagd, vinden we niet nodig en al helemaal niet als iemand zo zijn handen uit de mouwen steekt.
Nu wil mijn andere schoonzus ook, en die is net als wij afhankelijk van de schoolvakantie.
Wij hebben aangegeven zelf te gaan, 5 weken. 1e week thuis en dan tot einde vakantie.
Daar is ze het niet mee eens. Zij heeft net zoveel recht als haar andere zus vindt zij. Wij zijn er zelf mee begonnen. Nouja, niet helemaal want zus 1 heeft ons gevraagd, wij haar niet. Maar wij vonden het wel goed omdat we er toch niet waren.
Schoonzus twee blijft volhouden gelijk behandeld te willen worden en of we onze weken terug kunnen brengen naar 4 en eerder weg kunnen gaan dan kan zij ook 3 weken met haar gezin.
Los dat schuiven geen optie is omdat wij ook een planning hebben en collega's wil ik ook niet korter. Dat huisje is onze vrijheid, wij kunnen gaan wanneer wij willen.
Schoonzus blijft het gesprek aangaan terwijl wij het al vriendelijk afgesloten hadden. Nu heeft ze ook niks geboekt omdat ze verwacht had dat wij wel tot redelijke inkeer zouden komen. Ook haalt ze schoonzus 1 ( haar eigen zus) er bij en heeft ze zich bij meerdere familieleden beklaagd.
Ik ben niet boos, ook geen ruzie type maar voor mij is het wel goed zo. Man en ik gaan er niet meer op in en gaan ook niets toegeven of veranderen.
Zij is wel het escalerende type, heeft al snel met iedereen aan de stok, de buurvrouw, de huisarts. Als het niet in haar straatje is ben je stom. Veelal negatieve en onnodige energie in mijn ogen.
Wat moet ik nu met haar voordat de vlam in de pan slaat door haar?
Wij hebben een vakantiehuisje, man en ik. Geen villa met zwembad maar een simpel klein huisje in Frankrijk.
Mijn andere schoonzus is daar laatst geweest, dat had ze gevraagd. Wij waren gewoon thuis aan het werk, dus het was ons prima. Ze heeft voor ons de tuin voorjaar klaar gemaakt en het huisje dito. Huur hebben wij niet gevraagd, vinden we niet nodig en al helemaal niet als iemand zo zijn handen uit de mouwen steekt.
Nu wil mijn andere schoonzus ook, en die is net als wij afhankelijk van de schoolvakantie.
Wij hebben aangegeven zelf te gaan, 5 weken. 1e week thuis en dan tot einde vakantie.
Daar is ze het niet mee eens. Zij heeft net zoveel recht als haar andere zus vindt zij. Wij zijn er zelf mee begonnen. Nouja, niet helemaal want zus 1 heeft ons gevraagd, wij haar niet. Maar wij vonden het wel goed omdat we er toch niet waren.
Schoonzus twee blijft volhouden gelijk behandeld te willen worden en of we onze weken terug kunnen brengen naar 4 en eerder weg kunnen gaan dan kan zij ook 3 weken met haar gezin.
Los dat schuiven geen optie is omdat wij ook een planning hebben en collega's wil ik ook niet korter. Dat huisje is onze vrijheid, wij kunnen gaan wanneer wij willen.
Schoonzus blijft het gesprek aangaan terwijl wij het al vriendelijk afgesloten hadden. Nu heeft ze ook niks geboekt omdat ze verwacht had dat wij wel tot redelijke inkeer zouden komen. Ook haalt ze schoonzus 1 ( haar eigen zus) er bij en heeft ze zich bij meerdere familieleden beklaagd.
Ik ben niet boos, ook geen ruzie type maar voor mij is het wel goed zo. Man en ik gaan er niet meer op in en gaan ook niets toegeven of veranderen.
Zij is wel het escalerende type, heeft al snel met iedereen aan de stok, de buurvrouw, de huisarts. Als het niet in haar straatje is ben je stom. Veelal negatieve en onnodige energie in mijn ogen.
Wat moet ik nu met haar voordat de vlam in de pan slaat door haar?
vrijdag 8 juni 2018 om 21:48
Mijn man en ik hadden het er net even over. Ik uitte mijn bezorgdheid dat ik weet dat ze blijft zaniken.
Vertelde hij dat ze vanmiddag weer gebeld had, wel 2x onder kantoortijd. Hij heeft haar bericht dat hij graag met haar bijkletst behalve als het weer om X gaat, daar is het laatste woord over gezegd.
Dus, voor deze vakantie ben ik er vanaf!
Vertelde hij dat ze vanmiddag weer gebeld had, wel 2x onder kantoortijd. Hij heeft haar bericht dat hij graag met haar bijkletst behalve als het weer om X gaat, daar is het laatste woord over gezegd.
vrijdag 8 juni 2018 om 21:55
Fijn dat je man achter je staat!
Wat een lef heeft die zus zeg... is er trouwens een reden waarom ze zo graag gratis in jullie huisje wil? Kan ze een normale vakantie wel betalen of zit ze heel erg in de financiele problemen en is dit de enige mogelijkheid voor haar om naar het buitenland te gaan?
Wat een lef heeft die zus zeg... is er trouwens een reden waarom ze zo graag gratis in jullie huisje wil? Kan ze een normale vakantie wel betalen of zit ze heel erg in de financiele problemen en is dit de enige mogelijkheid voor haar om naar het buitenland te gaan?
anoniem_73347 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 21:56
63.49% gewijzigd
vrijdag 8 juni 2018 om 21:56
Wat hardleers!!! En goed van je man, duidelijk. Mag hopen dat ze er nu over ophoudt zegFinanceissues schreef: ↑08-06-2018 21:48Mijn man en ik hadden het er net even over. Ik uitte mijn bezorgdheid dat ik weet dat ze blijft zaniken.
vrijdag 8 juni 2018 om 22:59
Goeie tip. Op zich. Ware het niet dat wij ook een huis in Frankrijk hebben, en dus ook heel veel nieuwe vrienden die opeens langs willen komen, en dan gebeuren er soms gekke dingen...IJskoffie* schreef: ↑08-06-2018 13:17Ze kan toch een week in jullie huisje en voor daarna ergens in de buurt (liefst niet al te dichtbij) een ander huis, camping of wat dan ook zoeken?
Een paar jaar geleden kreeg ik een mailtje van een moeder van de school van mijn kinderen: hoi, wij willen gaan kamperen in jullie dorpje, dat vind je toch niet erg, hè?
Dat vond ik best een gekke vraag. Zelfs als ik het wél erg vond, had ik dat nooit durven zeggen. Ze gingen toch kamperen?
Enfin, die mensen zaten dus ergens bij ons om de hoek op een camping. Maar ze hingen vrijwel de hele dag (en avond, inclusief eten) bij ons in huis rond. En ze belden om de haverklap waar we uithingen, of we nog naar het strand kwamen, waarom we niet met ze wilden tennissen en weet ik wat allemaal nog meer.
Mijn man werd helemaal gek (en ik ook, trouwens). Mensen die we vaag kenden van school, best aardig, maar NIET onze vrienden. Eén van onze kinderen was bevriend met hun dochter. Dus uiteindelijk slaakten we een zucht van opluchting toen ze aankondigden dat ze in een ander deel van Frankrijk verder gingen kamperen. prima. Ze brachten 's morgens nog - heel aardig - een taart langs als bedankje voor alle etentjes etc. En toen liep het echtpaar ineens samen door onze tuin, en hoorden wij ze roepen: "Wat is dit toch een mooie, grote tuin - we kunnen hier toch best onze tent opzetten?"
Mijn man zakte bijna door zijn stoel van ellende. Hahaha. We hebben allebei gewoon gezwegen, en gedaan alsof we niet begrepen wat ze bedoelden. Ze zijn nog minstens anderhalf uur blijven hangen, steeds maar op de tuin wijzend, maar godzijdank begrepen ze de hint uiteindelijk en zijn vertrokken. GROTE zucht van opluchting.
Dus eh... het is niet altijd gemakkelijk, zo'n vakantiehuis
zaterdag 9 juni 2018 om 11:04
@samarinde, wij moeten allebei nodig haar op onze tanden plakken zeg.
Ik heb geen idee wat de financiële situatie van mijn schoonzus is. Ze werken beiden, hebben een koophuis en gaan tot nu toe ieder jaar een keer op vakantie in het buitenland en een weekendje naar Center Parcs. Volgensmij een heel standaard Nederlands gezin op dat vlak.
Ik heb geen idee wat de financiële situatie van mijn schoonzus is. Ze werken beiden, hebben een koophuis en gaan tot nu toe ieder jaar een keer op vakantie in het buitenland en een weekendje naar Center Parcs. Volgensmij een heel standaard Nederlands gezin op dat vlak.
zaterdag 9 juni 2018 om 11:05
Alsof het wat uitmaakt. Jullie huis en als jullie er heen gaan kunnen zij niet. Het vragen en eisen is al te debiel voor woorden. Of ze nu wel of niet zelf een vakantie kunnen betalen... Dat gedrag heeft daar verder niks mee te maken toch?Financeissues schreef: ↑09-06-2018 11:04@samarinde, wij moeten allebei nodig haar op onze tanden plakken zeg.
zaterdag 9 juni 2018 om 11:08
Maar da's toch raar dat je mensen die zichzelf uitnodigen niet weg durft te sturen?samarinde schreef: ↑08-06-2018 22:59
Enfin, die mensen zaten dus ergens bij ons om de hoek op een camping. Maar ze hingen vrijwel de hele dag (en avond, inclusief eten) bij ons in huis rond. En ze belden om de haverklap waar we uithingen, of we nog naar het strand kwamen, waarom we niet met ze wilden tennissen en weet ik wat allemaal nog meer.
Mijn man werd helemaal gek (en ik ook, trouwens). Mensen die we vaag kenden van school, best aardig, maar NIET onze vrienden. Eén van onze kinderen was bevriend met hun dochter. Dus uiteindelijk slaakten we een zucht van opluchting toen ze aankondigden dat ze in een ander deel van Frankrijk verder gingen kamperen. prima. Ze brachten 's morgens nog - heel aardig - een taart langs als bedankje voor alle etentjes etc. En toen liep het echtpaar ineens samen door onze tuin, en hoorden wij ze roepen: "Wat is dit toch een mooie, grote tuin - we kunnen hier toch best onze tent opzetten?"
Mijn man zakte bijna door zijn stoel van ellende. Hahaha. We hebben allebei gewoon gezwegen, en gedaan alsof we niet begrepen wat ze bedoelden. Ze zijn nog minstens anderhalf uur blijven hangen, steeds maar op de tuin wijzend, maar godzijdank begrepen ze de hint uiteindelijk en zijn vertrokken. GROTE zucht van opluchting.
Dus eh... het is niet altijd gemakkelijk, zo'n vakantiehuis![]()
zaterdag 9 juni 2018 om 11:47
Ik vroeg het, omdat ik de situatie zó bizar vind. Als ze echt geen geld hebben om wat te huren, vind ik het nog steeds asociaal gedrag, maar dan snap ik nog een heel klein beetje waarom ze zo blijft doorzeuren (alhoewel ik zelfs dan 0.0 begrip heb voor de vraag aan TO om haar eigen vakantie in te korten).Lucifer2018 schreef: ↑09-06-2018 11:05Alsof het wat uitmaakt. Jullie huis en als jullie er heen gaan kunnen zij niet. Het vragen en eisen is al te debiel voor woorden. Of ze nu wel of niet zelf een vakantie kunnen betalen... Dat gedrag heeft daar verder niks mee te maken toch?
zaterdag 9 juni 2018 om 11:48
Dit. Vooral als het niet eens vrienden van je zijn. Ik zou echt niet door zulke mensen mn vakantie laten vergallen.redbulletje schreef: ↑09-06-2018 11:08Maar da's toch raar dat je mensen die zichzelf uitnodigen niet weg durft te sturen?
zaterdag 9 juni 2018 om 13:19
Nou... ik denk niet dat ik de enige ben die het lastig vindt. Omdat het met beleefdheid te maken heeft, met omgangsvormen. Net als wanneer iemand geld van je leent: dat zou je zélf niet hoeven terug te vragen, dat hoort de ander (die leende) te doen. Uiteindelijk zal ik echt mijn geld wel terugvragen, maar ik ben dan wel gegeneerd, of misschien is het plaatsvervangende schaamte. Zo werkt dat ook met gasten die niet weten hoe het hoort. Natúúrlijk hoor je jezelf niet uit te nodigen, dat moet je aangeboden worden. Zo zie ik het. Mijn man ook. Deze mensen brachten ons met hun opdringerige gedrag in een ongemakkelijke positie, en dat is heel onbeleefd. Laat ik het erop houden dat ik ze niet zo gemakkelijk durfde weg te sturen omdat ik dit soort situaties zelden meemaak. De meeste mensen die ik ken gedragen zich normaal en fatsoenlijk.redbulletje schreef: ↑09-06-2018 11:08Maar da's toch raar dat je mensen die zichzelf uitnodigen niet weg durft te sturen?
zaterdag 9 juni 2018 om 13:26
Zelfs als ik zelf (uit beleefdheid) zo iemand zou uitnodigen om een keer 'n bakkie te komen doen, zou ik als ze de dag erna weer voor de deur staan toch echt zeggen dat ik daar ben om vakantie te vieren en uit te rusten. Ze zouden dan dus niet meer binnen komen. Overigens ben ik zelf als ik op vakantie ben overdag meestal weg en eind van de middag wil ik gewoon ongestoord kunnen chillen aan 't zwembad.samarinde schreef: ↑09-06-2018 13:19Nou... ik denk niet dat ik de enige ben die het lastig vindt. Omdat het met beleefdheid te maken heeft, met omgangsvormen. Net als wanneer iemand geld van je leent: dat zou je zélf niet hoeven terug te vragen, dat hoort de ander (die leende) te doen. Uiteindelijk zal ik echt mijn geld wel terugvragen, maar ik ben dan wel gegeneerd, of misschien is het plaatsvervangende schaamte. Zo werkt dat ook met gasten die niet weten hoe het hoort. Natúúrlijk hoor je jezelf niet uit te nodigen, dat moet je aangeboden worden. Zo zie ik het. Mijn man ook. Deze mensen brachten ons met hun opdringerige gedrag in een ongemakkelijke positie, en dat is heel onbeleefd. Laat ik het erop houden dat ik ze niet zo gemakkelijk durfde weg te sturen omdat ik dit soort situaties zelden meemaak. De meeste mensen die ik ken gedragen zich normaal en fatsoenlijk.
zaterdag 9 juni 2018 om 18:33
Ooh ja, die ongenode gasten....
Als er al maar een klein hintje viel over verder trekken dan kwam mijn vader al aan zetten met allerlei kaarten en tips over de toekomstige streken, en dat ging dan 3 uur lang door. Die mensen moesten daar dan uit goed fatsoen dan wel heen.
Een keer heeft hij zelfs gezegd dat er vanwege een staking een tunnel 's-morgens vroeg dicht ging en ze het ECHT NIET te laat moesten maken.
Ons huis is niet aangepast aan deze tijden, en dan komen er mensen langs die dan mee BBQ-en, heel hard roepen dat ze wel alles opruimen en er dan achter komen dat er geen afwasmachine is
Of het moment dat ze merken dat we alleen Franse TV hebben en geen WIFI....
Als er al maar een klein hintje viel over verder trekken dan kwam mijn vader al aan zetten met allerlei kaarten en tips over de toekomstige streken, en dat ging dan 3 uur lang door. Die mensen moesten daar dan uit goed fatsoen dan wel heen.
Een keer heeft hij zelfs gezegd dat er vanwege een staking een tunnel 's-morgens vroeg dicht ging en ze het ECHT NIET te laat moesten maken.
Ons huis is niet aangepast aan deze tijden, en dan komen er mensen langs die dan mee BBQ-en, heel hard roepen dat ze wel alles opruimen en er dan achter komen dat er geen afwasmachine is
Of het moment dat ze merken dat we alleen Franse TV hebben en geen WIFI....
zondag 10 juni 2018 om 15:23
Herkenbaar. Schoonouders hebben klein huisje, man had tegen vrienden gezegd dat ze daar wel mochten slapen, zonder even te overleggen of schoonouders daar wel mee akkoord waren. Heb hem weinig subtiel duidelijk gemaakt dat zij zelf wel zouden beslissen of er iemand in hun huisje mocht verblijven, dat hij daar niks over te zeggen heeft.
Ik snap dat soort mensen niet. Zorg dat je zelf je spullen hebt als je er ook van wil profiteren, ipv je aan een ander op te dringen. Het zou in geen 100 jaar in me opkomen ervan uit te gaan dat ik er ook recht op heb omdat ik toevallig familie ben.
Ik snap dat soort mensen niet. Zorg dat je zelf je spullen hebt als je er ook van wil profiteren, ipv je aan een ander op te dringen. Het zou in geen 100 jaar in me opkomen ervan uit te gaan dat ik er ook recht op heb omdat ik toevallig familie ben.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
zondag 10 juni 2018 om 16:30
Beetje anders maar vergelijkbaar met die zwager hierboven, die mensen in het huis van zijn ouders uitnodigde. Mijn schoonzus woont in het buitenland en die heeft een beste vriendin, die daar om de haverklap zit, zeker eens in de 2 maanden. En altijd neemt ze dan mensen mee, sommigen kent mijn schoonzus nauwelijks. De hele familie ziet het met opperste verbazing aan, haar ouders, haar (volwassen) kinderen, broers en zussen. We zijn er nog niet uit of ze geen nee durft te zeggen of dat ze het oprecht gezellig vindt. Die vriendin heeft er zelfs wel eens gezeten terwijl schoonzus in NL zat. Dan moge het duidelijk zijn dat het niet te doen is omdat ze schoonzus zo erg mist, maar om een goedkoop vakantie-adresje. Vriendin was toen met haar vader en zei: "hij wilde zo graag eens naar X". Tja denk ik dan, waarom heeft hij daar de afgelopen 70 jaar nooit een hotelletje geboekt en moet dat nu opeens nu schoonzus daar woont?
zondag 10 juni 2018 om 22:07
Klinkt inderdaad als iemand die geen nee kan zeggen.lattemachiato schreef: ↑10-06-2018 16:30Beetje anders maar vergelijkbaar met die zwager hierboven, die mensen in het huis van zijn ouders uitnodigde. Mijn schoonzus woont in het buitenland en die heeft een beste vriendin, die daar om de haverklap zit, zeker eens in de 2 maanden. En altijd neemt ze dan mensen mee, sommigen kent mijn schoonzus nauwelijks. De hele familie ziet het met opperste verbazing aan, haar ouders, haar (volwassen) kinderen, broers en zussen. We zijn er nog niet uit of ze geen nee durft te zeggen of dat ze het oprecht gezellig vindt. Die vriendin heeft er zelfs wel eens gezeten terwijl schoonzus in NL zat. Dan moge het duidelijk zijn dat het niet te doen is omdat ze schoonzus zo erg mist, maar om een goedkoop vakantie-adresje. Vriendin was toen met haar vader en zei: "hij wilde zo graag eens naar X". Tja denk ik dan, waarom heeft hij daar de afgelopen 70 jaar nooit een hotelletje geboekt en moet dat nu opeens nu schoonzus daar woont?
zondag 10 juni 2018 om 23:27
Voor ons is het makkelijk schrijven, voor TO is het een familie ding dat je toch liever niet op het spits wilt drijven.
Het lijkt nu goed opgelost en man (als broer van) is er ook klaar mee en houdt zijn poot stijf.
Ik zou zelf denk ik wel de regel invoeren dat het niet meer aan familie verhuurd wordt om onenigheid te voorkomen. Dan voelt de rest vd familie wat schoonzus’ houding voor hun verpest heeft. Anders blijft het elk seizoen een struggle die TO met schoonzus heeft en waar niemand verder last van heeft.
Of er een ondersteuningverhuurburo tussen zetten als coordinator vd beschikbaarheid, prijsafspraken en om te checken en als nodig te bespreken hoe het na vertrek is achtergelaten.
Je hebt van die kleine buro’s of zzpers die dat ook voor Airbnb doen dan heeft verhuurder er geen omkijken na. Denk wel aan max bijverdienste uit verhuur mbt Belastindienst.
maandag 11 juni 2018 om 10:12
Jeetje dan zijn jullie wel subassertief allebei. Waarom zwijgen? Je kan toch gewoon zeggen dat je dat niet wil? Waar ben je bang voor? Dat ze je niet aardig vinden als je je grens aangeeft?samarinde schreef: ↑08-06-2018 22:59Goeie tip. Op zich. Ware het niet dat wij ook een huis in Frankrijk hebben, en dus ook heel veel nieuwe vrienden die opeens langs willen komen, en dan gebeuren er soms gekke dingen...
Een paar jaar geleden kreeg ik een mailtje van een moeder van de school van mijn kinderen: hoi, wij willen gaan kamperen in jullie dorpje, dat vind je toch niet erg, hè?
Dat vond ik best een gekke vraag. Zelfs als ik het wél erg vond, had ik dat nooit durven zeggen. Ze gingen toch kamperen?
Dus eh... het is niet altijd gemakkelijk, zo'n vakantiehuis![]()
Ook apart dat jullie toestaan dat ze elke dag langskomen. Dan maak je toch vriendelijk duidelijk dat je het wel genoeg vindt zo en niet kunt.
Ook met geld terugvragen heb ik geen moeite en geneer ik me niet. Misschien is de ander het wel vergeten.
maandag 11 juni 2018 om 13:45
Ik val trouwens ook erg over dat Calimerogedrag, "maar die krijgt het ook en dus ik ook, want anders is het niet eerlijk". Ik vind dat echt kleutergedrag en het geeft ook aan dat ze hele erg heeft na zitten denken over een goede argumentatie. Daar zou ik heel recalcitrant van worden. Op de lange termijn behandel je die twee zussen heus wel ongeveer hetzelfde, maar misschien niet in hetzelfde jaar. Ik hou echt niet van mensen die steeds vergelijken.
maandag 11 juni 2018 om 14:58
Ik vind niet dat je al je familie hetzelfde moet behandelen, de ene sibling waardeert het en geeft er ook nog iets voor terug. De andere is hondsbrutaal en eist iets wat haar niet toekomt.
Dus de ene zou van mij prima volgend jaar weer mogen en de andere gewoon nooit.
Hetzelfde bloed geeft je nergens recht toe.
Dus de ene zou van mij prima volgend jaar weer mogen en de andere gewoon nooit.
Hetzelfde bloed geeft je nergens recht toe.