Een vriend die ineens politiek veranderd is

12-06-2018 11:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriend, die ik toch wel als goed vriend beschouw. Ik spreek hem niet zo vaak, maar als ik hem zie is het steevast erg gezellig. We lagen altijd erg op een lijn wat betreft politiek en ideeën over hoe de wereld volgens ons dan beter zou moeten. Nu ben ik vorige week weer eens wat met hem gaan drinken. Maar hij is 180 graden gedraaid. Waren we eerst beide nogal links georiënteerd, nu is hij ineens behoorlijk rechts en dweept nogal met Baudet (waar ik dan niks van moet hebben, vooral om zijn neerbuigendheid naar vrouwen toe).
Ik heb wel meer mensen in mijn omgeving die die kant op neigen (familieleden) en meestal doet het me niet zoveel. Maar omdat we juist altijd zo lekker over politieke dingen konden ouwehoeren is naar mijn idee ook onze vriendschapsband nogal veranderd.

Ook zei die vriend dingen als meiden zo nodig willen crowdsurfen tijdens concerten (iets wat ik in het verleden wel eens deed) ze ook moeten accepteren dat ze bij hun tieten of in hun kruis worden gegrepen. En daar doen ze het toch om? Ook met sexy kleding daag je als vrouw van alles uit en vraag je erom.
Vooral van dat laatste schrok ik nogal. En ik voelde me direct niet meer op mijn gemak.

Wat nu...
MonicaG schreef:
12-06-2018 14:48
Vriend van TO geeft aan dat TO 'anders' is.

Hij past zijn ideeën aan à la tête du client. Ik zou van dat soort inconsequentie ook al niet bijzonder gecharmeerd zijn.

Nog triester.
Die man dus, niet jij.
Ik vind het triest als vriendschap gebaseerd is op politieke overtuiging....
Castor1975 schreef:
12-06-2018 15:22
Hoezo? Het kan toch net zo goed een gemeenschappelijke/bindende factor zijn als voetbal? Of je opleiding? Je werk? Etc.? 'Tuurlijk is het wel zo aardig als je buiten dat om ook nog wat hebt om over te praten, maar als zo'n gemeenschappelijke factor dan toch ineens veranderd of wegvalt kan ik me voorstellen dat het toch een flink verschil kan maken. Of het nu de vriendschap de kop kost (direct of over verloop van tijd) of enkel verandert.
Elkaar respecteren vind ik belangrijker. Ook interessant, hoe komt het? Overeen komen dat je het niet overal over eens hoeft te zijn.
Castor1975 schreef:
12-06-2018 15:22

Tsja, als die politieke overtuiging gepaard gaat met denkbeelden, normen en waarden die haaks op de mijne staan lijkt dat me niet zo gek. Ik hoef geen seksistische, racistische, homofobe of wat voor menshatende vrienden.

Hetzelfde denken over bepaalde onderwerpen kan een stevige basis voor een vriendschap zijn. Als iemand dan opeens helemaal anders denkt over wezenlijke onderwerpen verdwijnt ook die basis. En dan moet je je afvragen of je jezelf nog genoeg verbonden voelt met de ander om die vriendschap voort te zetten.
Castor1975 schreef:
12-06-2018 15:38
Elkaar respecteren vind ik belangrijker. Ook interessant, hoe komt het? Overeen komen dat je het niet overal over eens hoeft te zijn.

Vriend van TO geeft net aan dat zijn respect maar is weggelegd voor een deel van de bevolking...
Castor1975 schreef:
Elkaar respecteren vind ik belangrijker.

De vriend van TO heeft geen respect voor vrouwen, dus dat alleen al zou (blijkbaar ook voor jou) reden genoeg zijn om geen vriendschap meer te willen.
Trotter schreef:
12-06-2018 15:40
Tsja, als die politieke overtuiging gepaard gaat met denkbeelden, normen en waarden die haaks op de mijne staan lijkt dat me niet zo gek. Ik hoef geen seksistische, racistische, homofobe of wat voor menshatende vrienden.

Hetzelfde denken over bepaalde onderwerpen kan een stevige basis voor een vriendschap zijn. Als iemand dan opeens helemaal anders denkt over wezenlijke onderwerpen verdwijnt ook die basis. En dan moet je je afvragen of je jezelf nog genoeg verbonden voelt met de ander om die vriendschap voort te zetten.
Op zich mee eens, maar vaak zit er een ander iets achter stemmen op een bepaalde politieke partij. Mijn buurvrouw is een schat van een mens. Ze staat altijd voor me klaar, voorziet me als het nodig is van een prakkie, we vangen elkaars kinderen op als het nodig is en we kletsen en lachen wat af samen. Ik ben zo blij met haar als buurvrouw! Ze stemt echter op DENK en ik laat in het midden (letterlijk :) ) wat mijn politieke voorkeur heeft, maar DENK is het absoluut niet. Verre van en ik zou op elke partij kunnen stemmen, maar DENK dus niet. Maakt dat haar minder leuk om mee om te gaan? Nee hoor. We hebben het alleen niet over politiek.
Ik vraag me af: als vrouwen 'erom vragen' betast etc. te worden als ze zich op een bepaalde manier kleden, als mannen met een dure auto rijden, vragen zij er dan om dat die wagen gestolen of beschadigd wordt?
Castor1975 schreef:
eens, maar daar loopt het al spaak, vriend heeft geen respect voor TO als vrouwzijnde
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Kunstenkitsch schreef:
12-06-2018 15:45
Op zich mee eens, maar vaak zit er een ander iets achter stemmen op een bepaalde politieke partij. Mijn buurvrouw is een schat van een mens. Ze staat altijd voor me klaar, voorziet me als het nodig is van een prakkie, we vangen elkaars kinderen op als het nodig is en we kletsen en lachen wat af samen. Ik ben zo blij met haar als buurvrouw! Ze stemt echter op DENK en ik laat in het midden (letterlijk :) ) wat mijn politieke voorkeur heeft, maar DENK is het absoluut niet. Verre van en ik zou op elke partij kunnen stemmen, maar DENK dus niet. Maakt dat haar minder leuk om mee om te gaan? Nee hoor. We hebben het alleen niet over politiek.

Vriend van TO spreekt letterlijk uit dat vrouwen bepaald gedrag bij mannen uitlokken.

Ik vind dat nog wat anders dan een bijstandsmoeder die extreemrechts stemt omdat ze denkt dat dat al haar problemen zal oplossen :)
Rosanna, vind TO dat zelf of heeft die vriend dat gezegd? Ze hamert nogal op de vrouwonvriendelijkheid van Baudet en het lijkt alsof ze dat in een lijn trekt met de opvattingen van die vriend.

Mijn man stemde ook Baudet, maar niet vanwege de vrouwonvriendelijkheid. Hij stemde Baudet vanwege zijn opvattingen omtrent immigratie en het MKB. Begrijpelijk, want hij is zelf middenstander en wilde vanwege Rutte geen VVD stemmen. Dat zegt niets over zijn vermeende vrouwonvriendelijkheid.

En we zijn nog steeds blij getrouwd! Ondanks dat hij op Baudet stemt! :)
MonicaG schreef:
12-06-2018 15:47
Vriend van TO spreekt letterlijk uit dat vrouwen bepaald gedrag bij mannen uitlokken.

Ik vind dat nog wat anders dan een bijstandsmoeder die extreemrechts stemt omdat ze denkt dat dat al haar problemen zal oplossen :)
Daar had ik over heen gelezen. Ik zou die vriend dan niet meer in mijn omgeving willen. (ik zou hem een knal voor de harses willen geven) Politieke kleur maakt me geen snars uit, maar denigrerend praten over vrouwen wel. Mijns inziens staat dit echter los van een politieke partij.
Kunstenkitsch schreef:
12-06-2018 15:51
Rosanna, vind TO dat zelf of heeft die vriend dat gezegd?

Lees anders de OP nog een keer, en nu helemaal.
MonicaG schreef:
12-06-2018 15:45
Ik vraag me af: als vrouwen 'erom vragen' betast etc. te worden als ze zich op een bepaalde manier kleden, als mannen met een dure auto rijden, vragen zij er dan om dat die wagen gestolen of beschadigd wordt?
Precies dit. Het is een kwestie van elkaar in je waarde laten. Mensen verschillen nu eenmaal, en je kan het onmogelijk eens zijn met iedereen. Als dames zich 'gewaagd' kleden, laat ze dan lekker hun kleding dragen, ook al ben je het niet eens met de kledingkeuze. Om dan te gaan betasten, of om meiden tijdens het crowdsurfen te betasten vind ik zo iets afschuwelijks, en nergens goed voor.
Kunstenkitsch schreef:
12-06-2018 15:51
Rosanna, vind TO dat zelf of heeft die vriend dat gezegd? Ze hamert nogal op de vrouwonvriendelijkheid van Baudet en het lijkt alsof ze dat in een lijn trekt met de opvattingen van die vriend.

Mijn man stemde ook Baudet, maar niet vanwege de vrouwonvriendelijkheid. Hij stemde Baudet vanwege zijn opvattingen omtrent immigratie en het MKB. Begrijpelijk, want hij is zelf middenstander en wilde vanwege Rutte geen VVD stemmen. Dat zegt niets over zijn vermeende vrouwonvriendelijkheid.

En we zijn nog steeds blij getrouwd! Ondanks dat hij op Baudet stemt! :)
lees de laatste alinea van de OP maar, het staat los van dat vriend aanhanger is van Baudet in mijn ogen
pearle schreef:
12-06-2018 13:10
God wat ben ik blij dat ik gewone leuke vriendschappen heb ipv goede politieke discussies
Wij hebben het gewoon over ons leven, werk, vakanties, gevoelens, kinderen
Ik heb ook geen idee wat mijn vrienden en collega;s stemmen, maar blijkbaar moet ik het contact verbreken als ze iets anders stemmen dan dat ik doe?

Doe normaal en beoordeel iemand niet op zijn stemgedrag

En ja, sociaal verantwoord links stemmen of stemmen op een diertjespartij is leuk als je nog studeert en geen enkele verplichting hebt. Daarna is het vooral stom. Tenzij je natuurlijk van plan bent om een uitkering te trekken, dan is het weer slim
Natuurlijk hebben we het ook gewoon over ons leven, werk, vakanties, gevoelens en kinderen. En ja ook over politiek soms. Waarom zou dat ineens gek zijn en abnormaal volgens jou? Doe lekker zelf normaal zou ik zeggen. en het tweede gedeelte begrijp ik al helemaal niet. Diertjespartij? Uitkering trekken? Heb je erg slecht geslapen vannacht of zo? Dus aan de ene kant schrijf je dat ik iemand niet moet beoordelen op zijn stemgedrag en vervolgens doe jij zelf precies dat wat je mij verwijt. Ik vind het echt een hele domme reactie en ik kan er niets mee.
rosanna08 schreef:
12-06-2018 14:05
daar zou ik geen vrienden mee willen zijn of in de buurt van mijn kinderen willen hebben
Echt?! :rofl: Maar crowdsurfen, over lichamen van vreemden is wel "normaal"? :rofl:
Gisselle schreef:
12-06-2018 16:54
Echt?! :rofl: Maar crowdsurfen, over lichamen van vreemden is wel "normaal"? :rofl:
heb ik dat gezegd? Heb je daar ook een quote van? Nee he? :)
Ik zou het zo aanpakken: de volgende keer dat jullie met zn tweeën afspreken, komt dit onderwerp natuurlijk weer ter sprake. Dan zeg jij: "Even voor de duidelijkheid, ik ben zeker geen feminist hoor, al die verzuurde wijven die niet willen accepteren dat vrouwen en mannen nou eenmaal verschillend zijn..." Je vriend zal hoopvol en instemmend knikken. Jij vervolgt: "Mannen zijn nu eenmaal sterker, vrouwen zijn nu eenmaal verzorgender van aard. Dat moet je niet bestrijden, je moet de natuur niet tegenwerken, van dat soort denkbeelden gaat deze maatschappij helemaal naar de kloten (gooi eventueel nog een oneliner over
Je afschuw voor genderneutrale wc's of vrouwenquota erbij)". Je vriend zal ondertussen een aantal maal: "Ja, inderdaad, inderdaad!" gezegd hebben. Jij bent nog niet klaar: "Vrouwen zijn nu eenmaal beter in het verzorgen van kinderen, die verdienen ook gewoon minder omdat ze altijd afwezig zijn vanwege dat zwangerschapsverlof, dus dat mannen meer verdienen is ook heel logisch. Het is niet voor niets dat wij ons graag laten betalen voor drankjes enzo: het zit gewoon in onze natuur dat de man voor de financiële zaken zorgt. Waarom zou je dat willen tegenwerken?" Je vriend staat nog net niet te springen. Vervolgens rond je af: " Dat hele gelijkheidsdenken gaat zo tegen onze natuur in. Nee, vrouwen zijn niet gelijk aan mannen. Er speelt altijd die seksuele aantrekkingskracht mee waardoor de verhoudingen gewoon anders liggen. Daarom kunnen mannen en vrouwen ook geen vrienden zijn." Terwijl je vriend het kwijl uit zijn mondhoeken veegt, kijk je hem liefjes glimlachend aan, sta je op en zeg je: "Dus... Ik ga weer naar mijn man en mijn vriendinnen. Dat lijkt me beter." Met een laatste blik over je schouder voeg je nog toe: "Jij rekent wel af hè, ieder zn taak!"
Occam's razor
Religie en politiek zijn twee onderwerpen waarover je beter niet kan praten omdat de meningen daarover zover kunnen verschillen dat vriendschappen erdoor worden beïnvloed.

Waarom moet iedereen een zelfde mening hebben over dezelfde onderwerpen? Gewoon een andere mening respecteren en over andere onderwerpen praten.

Als een vriend of vriendin de kleur korenblauw niet mooi vindt maar jij wel dan hoef je toch ook niet degene te overtuigen van jouw gelijk?
Debora, you rock! XD
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 13:04
.....
Maar juist met deze jongen had ik een politieke ouwehoer klik. En ons gezamenlijke item was vaak politiek. En Baudet is behoorlijk neerbuigend over vrouwen, en die vriend is dat ook ineens. Wellicht praat hij zijn grote voorbeeld na?
En hoe ongemakkelijk dat is; iemand die je graag mag jou ineens als minder ziet. Zo kwam dat op mij over.
....
En inderdaad dat is ook niet iets waar ik mijn dochters mee in aanraking wil laten komen, hoewel ik dat ook aan de ene kant belachelijk vind.

Niet alles gelezen, dus wellicht mosterd, maar die Baudet fungeert nogal als held van een bepaald slag teleurgestelde mannen die het gevoel hebben de boot gemist te hebben, en hij (Baudet) plakt daar een heel verhaal over cultuur-marxisme en weet ik wat voor rabiate onzin aan vast. Ik zie hem echt als rattenvanger, waar mensen blind achteraan lopen, en wiens gedachtengoed mensen napraten.
Jordan Peterson is ook zo'n type : https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ierry.html ( vanaf minuut 22:00 tot 29:00, let vooral ook op de mensen in de zaal, vooral de mannen, ik vond dat erg verhelderend)

Als de conversatie van je vriend veel over dit soort zaken gaat, en hij weinig zelfspot of humor overheeft zou ik ook geen zin meer hebben in de vriendschap. Vriendschappen veranderen wanneer mensen verbitterd raken door frustratie.
nounou
Tja als vrouw die ook op Baudet heeft gestemd...

...lijkt me eerder het probleem te zijn dat wat je als laatst noemde. Overigens ligt het maar net aan de vriendschap natuurlijk of een politieke verandering invloed heeft of niet. Als je samen altijd aan auto's knutselt of schilderijen maakt, en dat de basis is voor de vriendschap, lijkt het me weinig uit te maken. Maar was de basis met name lekker discussiëren en hele plannen uit werken op een servetje in de kroeg, ja dan kan ik me voorstellen dat als iemand politiek verandert het invloed heeft.

Overigens ligt het ook aan in welke mate je bent veranderd natuurlijk, en hoe je dat kunt beargumenteren.

Maar heel eerlijk ben ik eerder benieuwd naar of hij het echt zo heeft gezegd, of dat jij dat er van hebt begrepen. En daar zou ik duidelijkheid over vragen. En mocht het zo zijn, dan zou ik hem aan bevelen moslim te worden en op DENK te stemmen.
Gelukspopje schreef:
12-06-2018 11:46
Die hele me too discussie vond hij maar gezeik van de vrouwen. Want ze vragen er zelf om.
Hij vond ook dat vrouwen politiek gezien nogal leeg zijn, en vaak met hun partner mee stemmen wat ik echt heel erg fout vond.
Hij is zelf zo labiel dat hij opeens compleet is gedraaid in zijn politieke opvatting. Ik zou het boze weerhaantje links (of rechts) laten liggen.
Iemand die zo over vrouwen denkt zoekt het maar lekker uit.

Ook niet tof dat hij zijn frustraties op jou afreageert, want dat doet hij wel degelijk. Jij bent ook vrouw, dus die beledigingen voor vrouwen gaan ook over jou, ook al zegt hij zogenaamd dat jij anders bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven