ziekmelden?
dinsdag 12 juni 2018 om 14:44
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie je ziek melden op je werk.
Is dat wanneer je 40 graden koorts hebt (bij wijze van spreken dan.. ), je moet overgeven en hondsberoerd op bed ligt of ligt de
grens voor jou lager en is hoofdpijn/slecht geslapen/verkouden voor jou een reden om je ziek te melden?
Merk op mijn eigen werk dat dit namelijk nogal stevig verschilt tussen verschillende werknemers.
Is dat wanneer je 40 graden koorts hebt (bij wijze van spreken dan.. ), je moet overgeven en hondsberoerd op bed ligt of ligt de
grens voor jou lager en is hoofdpijn/slecht geslapen/verkouden voor jou een reden om je ziek te melden?
Merk op mijn eigen werk dat dit namelijk nogal stevig verschilt tussen verschillende werknemers.
dinsdag 12 juni 2018 om 17:13
Vast, maar de een denkt ook veel eerder 'weet je wat, ik blijf gewoon lekker thuis netflixen' dan de ander.Stippeltjesbehang schreef: ↑12-06-2018 15:19Dat komt waarschijnlijk omdat niemand van zichzelf vindt dat hij of zij zich te snel ziek meld. Het is een kwestie van beleving: de één voelt zich nou eenmaal eerder beroerd dan de ander.
Ik.geloof niet zo in goede intenties en dat iedereen zich pas ziek meld als ie zich naar eigen maatstaven beroerd voelt. Vermoed dat minstens 50% van ziektemelden zich helemaal niet zo beroerd voelt.
dinsdag 12 juni 2018 om 17:19
Mijn ene werkgever is heel flexibel en die weet ook van mijn lichamelijke klachten. Ze weet dat ik me alleen ziek meld als ik echt mijn bed niet uit kan komen. Als ik veel pijn heb en daardoor mijn werkzaamheden niet goed kan uitvoeren wissel ik mijn dagen. Ik ben daar in principe boventallig, dus zonder mij redden ze het prima. Maar daar zijn al jaren goede afspraken over. Het is eerder dat mijn collega mij naar huis stuurt dan dat ik afbel.
Bij mijn nieuwe werkgever zijn ze niet op de hoogte van mijn lichamelijke klachten. Daar zal ik me pas ziekmelden als ik mijn bed niet uit kan, hoge koorts heb, of een gevaar op de weg ben.
Als ik me zou moeten ziekmelden voor “niet goed geslapen”, had ik de afgelopen 20 jaar geen baan langer dan een maand kunnen houden. Ik snap op zich wel dat voor iemand zonder slaapproblemen het heel zwaar kan zijn om na een nacht van 3 uur slaap weer een hele dag te gaan werken. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend bent.
Ik kan overigens wel erg klagen op m’n werk als ik zwaar verkouden ben
mijn mannengriepje noem ik dat altijd
Door de spierpijn die daarbij gepaard gaat kan ik dan zo weinig, waardoor ik mezelf behoorlijk in de weg kan zitten. Maar dat is meer om te voorkomen dat mensen me aanraken (schouder vastpakken ofzo).
Bij mijn nieuwe werkgever zijn ze niet op de hoogte van mijn lichamelijke klachten. Daar zal ik me pas ziekmelden als ik mijn bed niet uit kan, hoge koorts heb, of een gevaar op de weg ben.
Als ik me zou moeten ziekmelden voor “niet goed geslapen”, had ik de afgelopen 20 jaar geen baan langer dan een maand kunnen houden. Ik snap op zich wel dat voor iemand zonder slaapproblemen het heel zwaar kan zijn om na een nacht van 3 uur slaap weer een hele dag te gaan werken. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend bent.
Ik kan overigens wel erg klagen op m’n werk als ik zwaar verkouden ben
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig
dinsdag 12 juni 2018 om 17:33
Voor mij geldt hetzelfde. Ik zal mij daarom niet gauw ziekmelden. Het komt toch al zelden voor dat ik mij wat minder voel. Vaak een week per jaar, soms helemaal niet.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 12 juni 2018 om 18:18
Als ik dusdanig buikgriep heb dat het er om de paar minuten aan 1 of 2 kanten uit komt lopen.
Als ik echt griep heb. Dus spierpijn, zwaar verkouden en koorts.
Ik werk veel op locatie bij klanten en soms op kantoor. Dus moet ook autorijden, dat lukt niet met zware buikgriepklachten.
Ook als ik echt griep heb voel ik me te beroerd om te kunnen functioneren. Lees geen concentratie en je algeheel totaal ellendig voelen. Ik lig dan liever 2 dagen op bed dan dat ik doorsudder en alsnog dagen ziek ben of niet naar verwachting functioneer. Ik kan met 39 graden koorts en een snothoofd niet voor een groep mensen staan om 2 uur lang een presentatie te geven en dan ook nog vragen beantwoorden. Tenzij echt niet anders kan uit bedrijfsbelang zal ik me dan toch echt ziekmelden. Ik heb 1x per 5 jaar griep ofzo.
Als ik mijn been zou breken zou dat ook lastig zijn, maar dan zou ik wel vanuit huis het een en ander kunnen doen.
Het is heel erg functie-afhankelijk.
Verder kan ik me ook ergeren aan mensen die bij elk niesje of buikpijntje ziek melden. Een goede vriendin van me heeft daar een handje van, vind ik lastig.
Als ik echt griep heb. Dus spierpijn, zwaar verkouden en koorts.
Ik werk veel op locatie bij klanten en soms op kantoor. Dus moet ook autorijden, dat lukt niet met zware buikgriepklachten.
Ook als ik echt griep heb voel ik me te beroerd om te kunnen functioneren. Lees geen concentratie en je algeheel totaal ellendig voelen. Ik lig dan liever 2 dagen op bed dan dat ik doorsudder en alsnog dagen ziek ben of niet naar verwachting functioneer. Ik kan met 39 graden koorts en een snothoofd niet voor een groep mensen staan om 2 uur lang een presentatie te geven en dan ook nog vragen beantwoorden. Tenzij echt niet anders kan uit bedrijfsbelang zal ik me dan toch echt ziekmelden. Ik heb 1x per 5 jaar griep ofzo.
Als ik mijn been zou breken zou dat ook lastig zijn, maar dan zou ik wel vanuit huis het een en ander kunnen doen.
Het is heel erg functie-afhankelijk.
Verder kan ik me ook ergeren aan mensen die bij elk niesje of buikpijntje ziek melden. Een goede vriendin van me heeft daar een handje van, vind ik lastig.
dinsdag 12 juni 2018 om 18:49
dinsdag 12 juni 2018 om 18:55
Nou ja ik meld me nooit nep ziek. Maar loop ook niet met 40 graden koorts rond. Er is ook nog een middenwegminnimouse schreef: ↑12-06-2018 18:51Wat zijn dit altijd toch mooie topics. Er wordt bijna over elkaar gestruikeld om te vertellen hoe goed het wel niet is om halfdood met 42 graden koorts te gaan werken. Op Viva loopt niemand rond die zich eens nep ziekmeldt. Chapeau.
dinsdag 12 juni 2018 om 18:57
En elke baan is hetzelfde.minnimouse schreef: ↑12-06-2018 18:49Want iedereen zit hetzelfde in elkaar? Altijd mooi als een ander denkt te kunnen weten of bepalen wanneer je ernstig genoeg ziek bent om je ziek te melden.
dinsdag 12 juni 2018 om 19:38
Ach hou toch op zo naïef te doen.minnimouse schreef: ↑12-06-2018 18:49Want iedereen zit hetzelfde in elkaar? Altijd mooi als een ander denkt te kunnen weten of bepalen wanneer je ernstig genoeg ziek bent om je ziek te melden.
Alsof iedereen zich pas ziekmeldt als ze denken dat het echt ernstig met ze gesteld is.
Velen melden zich gewoon ziek terwijl ze zelf ook wel weten dat je met een aspirientje en een beetje goede wil best kan werken.
En dat zien anderen natuurlijk ook. 'Iedereen heeft zijn eigen grens' is heel politiek correct, maar gaat alleen op in de zin van 'de een heeft een stuk minder verantwoordelijkheidsgevoel dan de ander'.
't Is vrij zeldzaam hoor, werkelijk te ziek zijn om iets te doen.
dinsdag 12 juni 2018 om 20:10
Dit dus. Ik heb ook collega's die zich "ziek" melden terwijl je eigenlijk weet dat ze gewoon lekker met een dekentje op de bank films zitten te kijken, en zich weliswaar wat verkouden voelden, maar niet in die mate dat je echt niks meer kunt presteren op je werk. Maar die zijn gewoon wakker geworden, regen tegen de ruiten, beetje neusverkouden en weet je wat? Vandaag ben ik even ziek. Dus meer een besluit dan gedwongen door gezondheid.permis schreef: ↑12-06-2018 19:38Ach hou toch op zo naïef te doen.
Alsof iedereen zich pas ziekmeldt als ze denken dat het echt ernstig met ze gesteld is.
Velen melden zich gewoon ziek terwijl ze zelf ook wel weten dat je met een aspirientje en een beetje goede wil best kan werken.
En dat zien anderen natuurlijk ook. 'Iedereen heeft zijn eigen grens' is heel politiek correct, maar gaat alleen op in de zin van 'de een heeft een stuk minder verantwoordelijkheidsgevoel dan de ander'.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 12 juni 2018 om 20:24
Vroeger ging ik ook door. Tot ik erachter kwam dat mijn werkgever het vrij weinig kon schelen. In de zin van...kreeg er geen extra waardering voor dat ik me nooit ziekmeldde.
Sindsdien doe ik het sneller en ook langer. Vroeger ging ik halfbeter weer aan t werk. Dat doe ik niet meer.
De drempel om me ziek te meldenheb ik ook verlaagd en ja ik heb me wel eens zieker voorgedaan dan ik was.
Sindsdien doe ik het sneller en ook langer. Vroeger ging ik halfbeter weer aan t werk. Dat doe ik niet meer.
De drempel om me ziek te meldenheb ik ook verlaagd en ja ik heb me wel eens zieker voorgedaan dan ik was.
dinsdag 12 juni 2018 om 20:26
Nee, dat denk ik zeker niet. Het is voor iedereen verschillend en bovendien afhankelijk van je functie en omstandigheden.minnimouse schreef: ↑12-06-2018 18:49Want iedereen zit hetzelfde in elkaar? Altijd mooi als een ander denkt te kunnen weten of bepalen wanneer je ernstig genoeg ziek bent om je ziek te melden.
Uiteindelijk geldt nog steeds dat als je ziek bent, je ziek bent. En dan moet je z.s.m. herstellen om daarna je werkzaamheden weer te hervatten.
dinsdag 12 juni 2018 om 20:27
Dit vind ik dan weer het andere uiterste en niet correct bovendien.permis schreef: ↑12-06-2018 19:38Ach hou toch op zo naïef te doen.
dinsdag 12 juni 2018 om 20:39
Ziek is ziek. En het gaat collega's en werkgever niet aan waarom iemand zich ziek meldt. Je bent niet verplicht om te zeggen waarom je je ziek meldt.
Als de werkgever wilt, kan die je aanmelden bij de bedrijfsarts of om een controleur langs te sturen.
De praktijk is anders, collega's die wel gaan vragen wat er was. Als dat met dat 'ja, ja, het zal wel...' toontje is, mogen ze van mij in detail horen hoe ik diarree had, hoe beroerd ik me voelde. Daar hebben ze dan geen trek in...
Als iemand oprecht vraagt of het beter gaat, prima om het te zeggen waarom ik ziek was en dat ik me weer goed genoeg voel om weer aan de slag te gaan.
Maar ik vind het privé, ook naar mn collega's toe, ik vraag niet waarom ze ziek waren. 'fijn dat je er weer bent, fijn dat je weer beter bent.' is voldoende m.i.
Is iemand langdurig ziek, wordt er een kaart gestuurd door het team. Ook al weten we niet wat er is. Soms vertelt diegene zelf wat er is bv via mail, of sprak een collega waar goed contact mee is, en vindt het goed dat collega's op dehoogte worden gesteld.
Het hangt wat af van de sfeer en hoe je met elkaar omgaat, of en hoe ziekzijn wordt besproken.
Maar dat verplichte je moeten verantwoorden om tekst en uitleg te geven en daar ook nog eens op afgerekend worden, met scheve ogen worden aangekeken,
het uitvragen, bah, wat een nare situatie zeg. Dat wantrouwen naar elkaar.
Ik vind het eerder aanstellerig en oncollegiaal om moeilijk te doen over andermans ziekmelding. Daarbij, het gaat je niet aan. Is er vermoeden van misbruik, is het aan de werkgever om bv een bedrijfsarts of controleur in te schakelen. Meldt iemand zich vaak ziek, is er sowieso wat aan de hand. Stress, persoonlijke problemen, niet de goede werkplek (het met vreselijke tegenzin gaan werken), gepest worden, noem maar op.
Bij vaak ziek melden is er een gesprek met de werkgever/teammanager om te bespreken of het werkgerelateerd is, of wat er gedaan kan worden van beide zijden om ziekmeldingen te voorkomen/verminderen. Daar kan men wat aan hebben, als het zonder veroordeling is. Maar dan nog, ben je niet verplicht om te zeggen wat er scheelt. In het contact van mens tot mens zal de werknemer waarschijnlijk dan wel vertellen wat het is. Maar mag zich niet onder druk voelen staan dit te doen. Laat het dan maar aan de bedrijfsarts over. En ook die heeft geheimhouding naar de werkgever toe.
Als de werkgever wilt, kan die je aanmelden bij de bedrijfsarts of om een controleur langs te sturen.
De praktijk is anders, collega's die wel gaan vragen wat er was. Als dat met dat 'ja, ja, het zal wel...' toontje is, mogen ze van mij in detail horen hoe ik diarree had, hoe beroerd ik me voelde. Daar hebben ze dan geen trek in...
Als iemand oprecht vraagt of het beter gaat, prima om het te zeggen waarom ik ziek was en dat ik me weer goed genoeg voel om weer aan de slag te gaan.
Maar ik vind het privé, ook naar mn collega's toe, ik vraag niet waarom ze ziek waren. 'fijn dat je er weer bent, fijn dat je weer beter bent.' is voldoende m.i.
Is iemand langdurig ziek, wordt er een kaart gestuurd door het team. Ook al weten we niet wat er is. Soms vertelt diegene zelf wat er is bv via mail, of sprak een collega waar goed contact mee is, en vindt het goed dat collega's op dehoogte worden gesteld.
Het hangt wat af van de sfeer en hoe je met elkaar omgaat, of en hoe ziekzijn wordt besproken.
Maar dat verplichte je moeten verantwoorden om tekst en uitleg te geven en daar ook nog eens op afgerekend worden, met scheve ogen worden aangekeken,
het uitvragen, bah, wat een nare situatie zeg. Dat wantrouwen naar elkaar.
Ik vind het eerder aanstellerig en oncollegiaal om moeilijk te doen over andermans ziekmelding. Daarbij, het gaat je niet aan. Is er vermoeden van misbruik, is het aan de werkgever om bv een bedrijfsarts of controleur in te schakelen. Meldt iemand zich vaak ziek, is er sowieso wat aan de hand. Stress, persoonlijke problemen, niet de goede werkplek (het met vreselijke tegenzin gaan werken), gepest worden, noem maar op.
Bij vaak ziek melden is er een gesprek met de werkgever/teammanager om te bespreken of het werkgerelateerd is, of wat er gedaan kan worden van beide zijden om ziekmeldingen te voorkomen/verminderen. Daar kan men wat aan hebben, als het zonder veroordeling is. Maar dan nog, ben je niet verplicht om te zeggen wat er scheelt. In het contact van mens tot mens zal de werknemer waarschijnlijk dan wel vertellen wat het is. Maar mag zich niet onder druk voelen staan dit te doen. Laat het dan maar aan de bedrijfsarts over. En ook die heeft geheimhouding naar de werkgever toe.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Down on Jubilee Street
dinsdag 12 juni 2018 om 20:40
Wat een onzin " het is zeldzaam om te ziek te zijn om te kunnen werken". Hoewel het lijkt of iedereen hier een goede weerstand heeft, heb ik dat zelf denk ik minder. Ik pak eigenlijk pak m beet elk jaar/ om t jaar wel een goede griep mee. Dan heeft werken echt geen zin. Je presteert toch niks. Waarom zou je dat doen. Hup je bed in en even goed voor jezelf zorgen helpt dan veel beter. En nee, dat wil echt niet zeggen dat ik nooit met een paracetamolletje of wat of met wallen op mijn werk zit. Voor mij is de norm dat als ik koorts( 38+) niet meer met elke 4 uur paracetamol kan onderdrukken, ik beter mijn bed op kan zoeken. Dan voel je je toch ook hondsberoerd?
dinsdag 12 juni 2018 om 20:44
Hoe weet jij dat dan? Heb je ze bezocht, gebeld? Vraag je ze uit als ze er weer zijn? Geven ze het dan toe of zo? Jij weet zo wel hoe een ander zich voelt en bepaalt wel even of dat wel of niet ziek genoeg is?pejeka schreef: ↑12-06-2018 20:10Dit dus. Ik heb ook collega's die zich "ziek" melden terwijl je eigenlijk weet dat ze gewoon lekker met een dekentje op de bank films zitten te kijken, en zich weliswaar wat verkouden voelden, maar niet in die mate dat je echt niks meer kunt presteren op je werk. Maar die zijn gewoon wakker geworden, regen tegen de ruiten, beetje neusverkouden en weet je wat? Vandaag ben ik even ziek. Dus meer een besluit dan gedwongen door gezondheid.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
Down on Jubilee Street
dinsdag 12 juni 2018 om 20:46
dinsdag 12 juni 2018 om 20:54
dinsdag 12 juni 2018 om 20:55
Daarom, ziek = ziek.snoepzak schreef: ↑12-06-2018 20:40Wat een onzin " het is zeldzaam om te ziek te zijn om te kunnen werken". Hoewel het lijkt of iedereen hier een goede weerstand heeft, heb ik dat zelf denk ik minder. Ik pak eigenlijk pak m beet elk jaar/ om t jaar wel een goede griep mee. Dan heeft werken echt geen zin. Je presteert toch niks. Waarom zou je dat doen. Hup je bed in en even goed voor jezelf zorgen helpt dan veel beter. En nee, dat wil echt niet zeggen dat ik nooit met een paracetamolletje of wat of met wallen op mijn werk zit. Voor mij is de norm dat als ik koorts( 38+) niet meer met elke 4 uur paracetamol kan onderdrukken, ik beter mijn bed op kan zoeken. Dan voel je je toch ook hondsberoerd?
Er zit een verschil tussen ziek zijn en je niet 100% fit voelen.
dinsdag 12 juni 2018 om 20:58
Het zegt mij genoeg als ze de volgende dag weer fris en fruitig aanwezig zijn, zonder ook maar een spoortje van malaise.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 12 juni 2018 om 21:03
Ha, schuldig! Ik heb mij in 10 jaar 2 x ziek gemeld. Eenmaal wegens iets ernstigers (met ziekenhuisopname) en eenmaal omdat mijn leidinggevende op mijn toenmalige werk een enorme lul was. Volgde een studie naast het werk en had al weken van tevoren op een bepaalde dag vrij gevraagd om een tentamen te kunnen maken. Ik had deze dag vrij gekregen. Betrof een dag waarop de bezetting altijd laag was, maar waarop ik altijd werkte en soms zelfs in mijn eentje de honneurs waarnam. Leidinggevende kwam er een dag van tevoren op terug, omdat hij nadat hij mij vrij had beloofd, ook een collega vrij had gegeven. Zijn oplossing was dat ik alsnog moest komen werken. Dat ontaardde in een meningsverschil. De dag erna had ik een 'plotselinge en hevige buikgriep.' En haalde een 9 op mijn tentamen.
dinsdag 12 juni 2018 om 21:06
Bij mij op het werk wordt van je verwacht dat je je werk en jezelf goed managed en je eigen grenzen bewaakt. Ik en mijn collega's voelen ons bijzonder verantwoordelijk, maar daarbij ligt de valkuil van te ver gaan op de loer. Bij ons wordt er dan ook nooit moeilijk gedaan als er iemand ziek is (het is wel eens lastig, maar dan zoeken we een oplossing). Als een collega of iemand uit mijn team de indruk wekt er een beetje doorheen te zitten dan kijken we of er ergens ademruimte is om even een middag, een dagje, of wat er dan ook nodig is rustig aan te doen. Ik voel me zelf ook niet schuldig als ik ziek ben (wel vervelend dat een ander dan problemen voor mij moet oplossen). Ik heb een burn-out achter de rug, ik weet waar je uitkomt als je de signalen negeert. Soms is de rek er even uit, en dat is wat mij betreft geen schande. Dan kan een dagje thuis blijven je goed doen, ook als je op er op dat moment nog niet voor dood bij ligt.
dinsdag 12 juni 2018 om 21:14
Afgelopen 8 maanden al 3 keer ziekgemeld. Maar twee keer was dat een operatie, dus dat is wel een soort "aantoonbaar " en gelukkig beide keren ook weer snel terug op de werkvloer, echt geluk gehad qua herstel 
De derde keer had ik extreme buikloop, zat ieder kwartier op het toilet. En mijn vriend is op een gegeven moment zelfs luiers voor volwassenen gaan halen omdat ik het niet op kon houden
Maar... ik voelde me verder helemaal niet ziek. Geen buikpijn, geen koorts, niks. Vond het lastig om me ziek te melden, maar het leek me toch niet echt een optie om te gaan werken.
De derde keer had ik extreme buikloop, zat ieder kwartier op het toilet. En mijn vriend is op een gegeven moment zelfs luiers voor volwassenen gaan halen omdat ik het niet op kon houden
Maar... ik voelde me verder helemaal niet ziek. Geen buikpijn, geen koorts, niks. Vond het lastig om me ziek te melden, maar het leek me toch niet echt een optie om te gaan werken.