we worden dommer!
vrijdag 15 juni 2018 om 11:36
Ik las het in de krant: sinds 1975 daalt ons iq. Sinds er iq-tests bestaan zijn we alsmaar slimmer geworden, maar sinds 1975 zet zich een daling in van 7 punten per generatie.
Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?
Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”
Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”
Bron(nen): De Morgen Medical Express
Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?
Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”
Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”
Bron(nen): De Morgen Medical Express
Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
vrijdag 15 juni 2018 om 12:31
Vroeger kon een mens nog tot 10 tellen en zo de hele wereld bellen, tegenwoordig vragen we aan de smarter than i-phone of het mama wil bellen.Vergeetmenietje1980 schreef: ↑15-06-2018 12:24Ik denk inderdaad omdat we minder hoeven na te denken want machines rekenen alles voor ons uit en je hebt google. Scheelt een stuk bij het nadenken maar maakt ook dom. Want bijv naar het buitenland zonder tomtom is dan wel erg lastig.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
vrijdag 15 juni 2018 om 12:46
inkepinkje schreef: ↑15-06-2018 12:31Vroeger kon een mens nog tot 10 tellen en daardoor de hele wereld bellen, tegenwoordig vragen we aan de smarter than i-phone of het mama wil bellen.
Ik heb verslagen gelezen van mensen die gevangen zijn gezet en uit hun hoofd hele delen van belangrijke romans of gedichten konden reciteren, om zichzelf of elkaar bezig te houden of moed in te spreken.
Wie kan dat nog ?
Zelf kom ik niet verder dan een paar regels.
nounou
vrijdag 15 juni 2018 om 12:52
Omgekeerd is het een vorm van monddood maken dat dit niet mag worden gezegd.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 12:18Quattro35, in je post van 11:41 leg je (slim ?) verhuld verband tussen het dalen van het IQ en islamisering/asielzoekers.
Blijkbaar is het al heel normaal om deze dingen te beweren.
Ik vind dit niet normaal, dit is een vorm van racisme en ik heb je post daarom gestaft.
https://www.groene.nl/artikel/ras-en-iq
https://iq-research.info/nl/average-iq-by-country
vrijdag 15 juni 2018 om 12:56
Ik zag een jonge kassière het aantal flessen in de krat van een klant tellen. Het waren vier rijen van vier. In plaats van vier te vermenigvuldigen met vier telde ze letterlijk van een tot zestien.I_lo schreef: ↑15-06-2018 12:03Nou het valt mij zeker op dat zeker de jeugd van nu erg weinig algemene kennis heeft. Waar staat de Eifel toren? wie is de president van Rusland, wanneer waren de oorlogen? Ze weten het gewoon niet. Wil zeker niet zeggen dat ik alles weet heb ook heus wel eens google nodig maar manman...
Was laatst in de Albert Heijn, meisje achter de kassa kan ten eerste al niet terugtellen, en ten tweede spreken ze geen woord buiten de grens.
Een Engelse klant kon ze niet te woord staan. Vind dat echt schrijnend hoor.
vrijdag 15 juni 2018 om 12:57
vrijdag 15 juni 2018 om 12:59
"Normale" moderne mensen gaan heel kwistig met hun aandacht om, ze richten die op bergen niet ter zake doende onderwerpen en raken zichzelf zo uit het oog. Zo'n profiel op facebook lijkt heel persoonlijk, maar in werkelijkheid is het voornamelijk naar buiten gericht, zwaaien naar de godganse globe om gezien te worden. 4.000 volgers is zwaar deprimerend weinig, dat moeten er minstens 40.000 zijn, anders besta je niet. Gezichten worden paintshoppro-perfect gladgespoten en -getrokken voor likes, o o o wat ben je mooi mooi mooi. Intelligentie wordt gedist als autisme. Je moet autistisch zijn om nog een gedicht te kunnen reciteren en als je dat kan ben je vreemd. Hawking gaf niks om uiterlijk vertoon, het enige waar hij wat aan had was zijn verstand en dat heeft hij ten volle benut. Hij was niet buitengewoon intelligent, hij kon simpelweg niet anders dan zijn hoofd gebruiken. Als je opgesloten wordt met alleen een kast vol non-fictie word je vanzelf intelligent.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 12:46Ik heb verslagen gelezen van mensen die gevangen zijn gezet en uit hun hoofd hele delen van belangrijke romans of gedichten konden reciteren, om zichzelf of elkaar bezig te houden of moed in te spreken.
Wie kan dat nog ?
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
vrijdag 15 juni 2018 om 13:02
Ik kan dat nog hoor. Gewoon een kwestie van trainen, maar ja, ik scoor dan ook hoog op de tests en ik vind het heel belangrijk om zowel dagelijks aan fysieke als breinraining te doen.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 12:46Ik heb verslagen gelezen van mensen die gevangen zijn gezet en uit hun hoofd hele delen van belangrijke romans of gedichten konden reciteren, om zichzelf of elkaar bezig te houden of moed in te spreken.
Wie kan dat nog ?
En verder eens met Oakes.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:06
Ik merk het ook bij supermarkten, als het wisselgeld niet staat aangegeven op de kassa dan zijn de reddeloos verloren. 13.20, ik geef 20 en zie nadat ze het heeft aangeslagen dat ik 20 cent heb, of ze dat erbij wil, kijkt moeilijk naar de kassa en zegt, nee hoor, zonder is het makkelijker. Dan denk ik echt.. owkeee.
Als ik dingen vergelijk met bijvoorbeeld mijn opa vroeger, hij kreeg echt hoofdrekenen, hij kon "moeilijke" sommen uit het hoofd doen, dat had hij geleerd. tegenwoordig moet alles op de rekenmachine.
Verder denk ik ook dat veel te veel jongeren bezig zijn met social media, uiterlijk en cosmetische ingrepen, ze hebben de interesse niet meer om dingen van de wereld te leren, of de geschiedenis daarvan.
Als ik dingen vergelijk met bijvoorbeeld mijn opa vroeger, hij kreeg echt hoofdrekenen, hij kon "moeilijke" sommen uit het hoofd doen, dat had hij geleerd. tegenwoordig moet alles op de rekenmachine.
Verder denk ik ook dat veel te veel jongeren bezig zijn met social media, uiterlijk en cosmetische ingrepen, ze hebben de interesse niet meer om dingen van de wereld te leren, of de geschiedenis daarvan.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:08
Om maar eens de absurditeit waarin we vandaag leven te onderstrepen. Dit zijn de "real"-"life" (nep doods) Barbie en Ken. Lijken ook wel op 
Model-stel Ivanka Trump en Jared Kushner

Model-stel Ivanka Trump en Jared Kushner

anoniem_327403 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 13:09
10.79% gewijzigd
vrijdag 15 juni 2018 om 13:08
zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 12:18Quattro35, in je post van 11:41 leg je (slim ?) verhuld verband tussen het dalen van het IQ en islamisering/asielzoekers.
Blijkbaar is het al heel normaal om deze dingen te beweren.
Ik vind dit niet normaal, dit is een vorm van racisme en ik heb je post daarom gestaft.
Onzinnig.
Als je nu eens ietsje langer nadenkt voordat je jezelf tot lichtend baken van het viva forum uitroept zie je dat vast zelf ook in.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:10
Ik ook. Je geeft er namelijk mee aan dat je helemaal niet weet wat racisme precies is, net zoals het merendeel van de racisme-schreeuwers hier.
Lees er de definitie nog eens op na.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:12
Kom op zeg, doe niet zo lollig neerbuigend.Hetvrijewoord schreef: ↑15-06-2018 13:08Onzinnig.
Als je nu eens ietsje langer nadenkt voordat je jezelf tot lichtend baken van het viva forum uitroept zie je dat vast zelf ook in.
De koppeling tussen bevolkingsgroep op zich en IQ is volgens mij een vorm van racisme. Racisme betreft niet alleen 'rassen'.
nounou
vrijdag 15 juni 2018 om 13:13
Nederland is altijd dat jongetje achterin de Europese klas geweest die hard moest schreeuwen om gehoord te worden, in feite stelt het land niets voor en heeft het ook niks te brokkelen in de EU-pap.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:15
zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:12Kom op zeg, doe niet zo lollig neerbuigend.
De koppeling tussen bevolkingsgroep op zich en IQ is volgens mij een vorm van racisme. Racisme betreft niet alleen 'rassen'.
Ik doe niet lollig, je maakt domme gedachtesprongen en doet vreemde aannames.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:16
Hier heb je een definitie. Misschien moet jij ook eens de definitie eens nalezen ?
Wettelijke definities
Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."[2]
De laatste definitie maakt dus geen onderscheid tussen discriminatie op grond van ras of etniciteit. Het onderscheid tussen beide begrippen blijkt ook voor antropologen een onderwerp van debat. Ook de Britse wet verstaat bijvoorbeeld onder raciale groep "elke groep mensen gedefinieerd op grond van ras, huidskleur of nationaliteit (inclusief burgerschap), of etnische of nationale afkomst".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
nounou
vrijdag 15 juni 2018 om 13:16
Als je loept kun je lezen dat het niets met jou te maken heeft.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:12Kom op zeg, doe niet zo lollig neerbuigend.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:18
Het is jouw manier van schrijven, ik weet het.Hetvrijewoord schreef: ↑15-06-2018 13:15Ik doe niet lollig, je maakt domme gedachtesprongen en doet vreemde aannames.
Dat we het niet eens zijn betekent niet dat ik jouw gedachtegangen dom vind en ik zou het op prijs stellen dat je die van mij ook niet dom noemt.
Het maakt discussies in mijn ogen namelijk tot het uitwisselen van persoonlijke beledigingen, en daar wordt niemand slimmer van.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-06-2018 13:23
26.15% gewijzigd
nounou
vrijdag 15 juni 2018 om 13:20
Weet ik wel, maar daarom kan ik er toch wel bezwaar tegen hebben ?inkepinkje schreef: ↑15-06-2018 13:16Als je loept kun je lezen dat het niets met jou te maken heeft.
Ik vind het de discussie namelijk niet prettiger maken.
nounou
vrijdag 15 juni 2018 om 13:21
En jij denkt dat je dat doel kunt herkennen? Interraciale verschillen kunnen wel degelijk genetisch bepaald zijn, dat verschil hoeft niet alleen in huidskleur te zitten. Die verschillen benoemen is geen racisme.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:16Hier heb je een definitie. Misschien moet jij ook eens de definitie eens nalezen ?
Wettelijke definities
Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."[2]
De laatste definitie maakt dus geen onderscheid tussen discriminatie op grond van ras of etniciteit. Het onderscheid tussen beide begrippen blijkt ook voor antropologen een onderwerp van debat. Ook de Britse wet verstaat bijvoorbeeld onder raciale groep "elke groep mensen gedefinieerd op grond van ras, huidskleur of nationaliteit (inclusief burgerschap), of etnische of nationale afkomst".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
vrijdag 15 juni 2018 om 13:24
De mensen die hier binnenkomen zijn nu eenmaal bijna nooit de ons beloofde hersenchirurgen. Dat wil niet zeggen dat moslims geen hersenchirurgen kunnen zijn (zie zijn er zat), het zegt dat ze niet hier heen komen. Belangrijk detail.
Google maar eens Islamitische gouden tijdperk. Het fundamentalisme heeft hier trouwens een einde aangemaakt. Eeuwig zonde van zoveel potentieel.
Google maar eens Islamitische gouden tijdperk. Het fundamentalisme heeft hier trouwens een einde aangemaakt. Eeuwig zonde van zoveel potentieel.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 13:28
2.43% gewijzigd
vrijdag 15 juni 2018 om 13:25
Je kunt ervoor kiezen om het te negeren, maar als je gelooft dat er tegenin gaan meer zoden aan de dijk zet moet je dat zeker doen. Vind dat gekissebis vervelender in een discussie.zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:20Weet ik wel, maar daarom kan ik er toch wel bezwaar tegen hebben ?
Ik vind het de discussie namelijk niet prettiger maken.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:25
Kom op zeg, lees die post van Quattro nog eens door. Zoveel nuance lees ik daar niet in.
(En ik ga nu even wat anders doen).
nounou
vrijdag 15 juni 2018 om 13:27
zazamaenade schreef: ↑15-06-2018 13:18Het is jouw manier van schrijven, ik weet het.
Dat we het niet eens zijn betekent niet dat ik jouw gedachtegangen dom vind en ik zou het op prijs stellen dat je die van mij ook niet dom noemt.
Het maakt discussies in mijn ogen namelijk tot het uitwisselen van persoonlijke beledigingen, en daar wordt niemand slimmer van.
Het zou je sieren geen aannames te doen maar als je iets niet begrijpt door te vragen, vind je zelf ook niet?
Mensen willen censureren staat een open discussie in de weg.
vrijdag 15 juni 2018 om 13:29
Je hebt wel gelijk dat ik het beter kan negeren. Tegelijk wil ik best ingaan op kritiek wanneer ik iets staf. Ik meld het ook bewust, wil het niet stilletjes doen, zoals wel vaker gebeurt op dit forum, lastig.inkepinkje schreef: ↑15-06-2018 13:25Je kunt ervoor kiezen om het te negeren, maar als je gelooft dat er tegenin gaan meer zoden aan de dijk zet moet je dat zeker doen. Vind dat gekissebis vervelender in een discussie.
nounou