Dreumes topic II

dinsdag 15 mei 2018 om 13:21

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

zondag 24 juni 2018 om 10:38
Zoon sliep as usual. Maar wil niet meer in slaap vallen in ons bed, enkel in zijn bed wat ik positief vind.
Aan tijdstip van mijn vorige post is misschien wel te zien dat ik wakker lag
. Helaas is dat bij mij zwangerschapskwaaltje. Vorige keer ging ik daarom juist naar huisarts waar ik toen werd verrast door positieve test omdat ik voor zekerheid potje urine mee moest nemen. Iemand goede Slaaptips?
Aan tijdstip van mijn vorige post is misschien wel te zien dat ik wakker lag

zondag 24 juni 2018 om 10:53
Niet echt, tijdens mijn zwangerschap lag ik ook hele nachten wakker. Het helpt mij wel altijd om te 'knuffelen' met een kussen. Een kussen in mijn rug of slapen met een voedingskussen. Dan lig ik wat minder te draaien en val ik sneller weer in slaap.

zondag 24 juni 2018 om 11:24
Toen ik zwanger was, werd ik meestal midden in de nacht wakker. .
Mijn tips zijn, rustig in slaap gaan vallen met eerst nog even lezen. Niet op je telefoon
geen tv e.d. (geen blauw licht minimaal een half uur voor het slapen gaan)
En als je toch midden in de nacht wakker wordt, niet op je telefoon kijken (met lang wakker liggen doe ik het toch ook )
Even wat drinken en plassen en weer liggen in bed. Gek genoeg werkt het bij mij om op mn rug te liggen.
En bij nog langer slapeloosheid, op de bank liggen met een deken en tv aan met iets wat wel leuk is, maar niet zo erg als ik in slaap val. Ik zet dan vaak iets van Life op. Dat wil bij mij nog wel eens helpen.
Mijn tips zijn, rustig in slaap gaan vallen met eerst nog even lezen. Niet op je telefoon

En als je toch midden in de nacht wakker wordt, niet op je telefoon kijken (met lang wakker liggen doe ik het toch ook )
Even wat drinken en plassen en weer liggen in bed. Gek genoeg werkt het bij mij om op mn rug te liggen.
En bij nog langer slapeloosheid, op de bank liggen met een deken en tv aan met iets wat wel leuk is, maar niet zo erg als ik in slaap val. Ik zet dan vaak iets van Life op. Dat wil bij mij nog wel eens helpen.
zondag 24 juni 2018 om 12:16
Nee helaas... bij mij ook een bekend zwangerschapskwaaltje. Overdag genoeg bewegen, geen schermen voor het slapen en al dat soort dingen helpen bij mij wel iets maar dat bied zeker geen garantie (zoals je ook kan zien aan mijn bericht rond 01.00uur vannacht)1-Aapje schreef: ↑24-06-2018 10:38Zoon sliep as usual. Maar wil niet meer in slaap vallen in ons bed, enkel in zijn bed wat ik positief vind.
Aan tijdstip van mijn vorige post is misschien wel te zien dat ik wakker lag. Helaas is dat bij mij zwangerschapskwaaltje. Vorige keer ging ik daarom juist naar huisarts waar ik toen werd verrast door positieve test omdat ik voor zekerheid potje urine mee moest nemen. Iemand goede Slaaptips?
maandag 25 juni 2018 om 08:46
Hier helaas ook geen tips, slaap juist best goed als ik zwanger ben.
Helaas hier afgelopen dagen minder geslapen omdat zoon zoveel hoest s' nachts en dan er bijna in stikt en paniekerig wakker wordt. Gisteren bij de HAP geweest, hij heeft een longontsteking. Nu aan de antibiotica en rustig aan doen.
Helaas hier afgelopen dagen minder geslapen omdat zoon zoveel hoest s' nachts en dan er bijna in stikt en paniekerig wakker wordt. Gisteren bij de HAP geweest, hij heeft een longontsteking. Nu aan de antibiotica en rustig aan doen.

maandag 25 juni 2018 om 08:48
snowgirl1 schreef: ↑25-06-2018 08:46Hier helaas ook geen tips, slaap juist best goed als ik zwanger ben.
Agh wat sneu

maandag 25 juni 2018 om 09:03
Beterschap Snowgirl!
Hier was het ook half 6... slapen zat er echt niet meer in. Maar eigenlijk is zoon nog moe, hij kan beter langer slapen. Daar zou zijn humeur op vooruit gaan.
7 uur is lekker glittercupcake, voor een keer is het vast niet erg dat jullie te laat zijn
Afgelopen week ontzettend veel gewerkt, nu lekker een paar dagen vrij. Was ik aan toe en zoon ook. Hij blijft maar om me heen hangen.
Hier was het ook half 6... slapen zat er echt niet meer in. Maar eigenlijk is zoon nog moe, hij kan beter langer slapen. Daar zou zijn humeur op vooruit gaan.
7 uur is lekker glittercupcake, voor een keer is het vast niet erg dat jullie te laat zijn

Afgelopen week ontzettend veel gewerkt, nu lekker een paar dagen vrij. Was ik aan toe en zoon ook. Hij blijft maar om me heen hangen.
maandag 25 juni 2018 om 09:03
Oh lekker Glitter! Hier was het half 6
@snowgirl: ach wat sneu. Veel beterschap voor je ukje
@hier: zoon is gek op dadels, kwam ik achter toen ik gister een dadel at en hij beide handen enthousiast in de zak stak
maar wat ik me nu zit af te vragen: is dat een geschikt tussendoortje? Want het is wel fruit en gezond I guess, maar ook mierzoet. Een lepel honing is er niks bij. Thoughts?
@snowgirl: ach wat sneu. Veel beterschap voor je ukje

@hier: zoon is gek op dadels, kwam ik achter toen ik gister een dadel at en hij beide handen enthousiast in de zak stak

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
maandag 25 juni 2018 om 09:24
@Lux, op deze leeftijd kunnen ze ook wel wat zoet (snelle energie) gebruiken. Op ons kdv waar ze erg van de gezonde voeding zijn geven ze het middags ook vaak bij de thee en daarna gaan ze lekker buiten spelen. Volgens mij krijgt ze er twee per keer, als je nu een hele zak ineens geeft zou het wel wat minder gezond zijn denk ik 
@snowgirl, wat sneu! Beterschap.
Hier ging de wekker vanmorgen om 06.15uur (onze wekker) en is Elsa vannacht twee keer huilend (één keer echt krijsend) wakker geworden. Geen idee wat er aan de hand was maar met een aai over de bol en een speen viel zij weer snel in slaap. Ik zou nog wel wat extra slaap kunnen gebruiken, pfff

@snowgirl, wat sneu! Beterschap.
Hier ging de wekker vanmorgen om 06.15uur (onze wekker) en is Elsa vannacht twee keer huilend (één keer echt krijsend) wakker geworden. Geen idee wat er aan de hand was maar met een aai over de bol en een speen viel zij weer snel in slaap. Ik zou nog wel wat extra slaap kunnen gebruiken, pfff

maandag 25 juni 2018 om 09:38
Beterschap voor je kleintje snowgirl!
@lux Lijkt mij dat dat gewoon mag toch, na haar eerste verjaardag laat ik dr ongeveer alles proeven. Laatst ook voor het eerst honing op brood gedaan. Oké rood vlees of rauwe vis sla ik nog even over
Hier vanochtend 9 uur! Zal wel weer wennen worden als de vakantie voorbij is!
@lux Lijkt mij dat dat gewoon mag toch, na haar eerste verjaardag laat ik dr ongeveer alles proeven. Laatst ook voor het eerst honing op brood gedaan. Oké rood vlees of rauwe vis sla ik nog even over
Hier vanochtend 9 uur! Zal wel weer wennen worden als de vakantie voorbij is!

maandag 25 juni 2018 om 09:40
Beterschap voor je zoon Snowgirl! Ik hoop voor jullie dat hij snel opknapt.
Hier werd zoon pas om 08.45(!) wakker, normaal komt hij tussen 6.30 en 07.00. Maar hij is flink verkouden, dus hij zal het nodig hebben gehad. Geen verhoging, dus vanmiddag gewoon naar het cb voor de inentingen. Ben er een beetje huiverig voor deze keer. Hij is 14 maanden en lees dat deze ronde een nogal flinke reactie kan veroorzaken. We gaan het zien.
Lux, met af en toe een dadel lijkt me niks mis hoor!
Hier werd zoon pas om 08.45(!) wakker, normaal komt hij tussen 6.30 en 07.00. Maar hij is flink verkouden, dus hij zal het nodig hebben gehad. Geen verhoging, dus vanmiddag gewoon naar het cb voor de inentingen. Ben er een beetje huiverig voor deze keer. Hij is 14 maanden en lees dat deze ronde een nogal flinke reactie kan veroorzaken. We gaan het zien.
Lux, met af en toe een dadel lijkt me niks mis hoor!
maandag 25 juni 2018 om 09:54
@snowgirl: beterschap!
@envelop, aapje en andere zwangeren, gefeliciteerd
! Goede zwangerschap gewenst! En goede nachtrust ook...
@lola-lily: beterschap. Hopelijk valt 't mee met de prikjes. Zoontje heeft ze vorige week gehad (MenC en BMR dacht ik). Wat ik van andere ouders hoor is dat sommige kinderen er geen last van hebben, anderen krijgen hoge koorts, maar wel pas 5 tot 10 dagen na de inenting.
@opvoeden / straffen: dat begint ook al... zoontje (14maanden) lijkt het best te snappen als we nee zeggen maar doet vervolgens weer wat hij niet mag (zoals gisteren met een speeltje keihard tegen de tv meppen...). Maar volgens mij duurt het nog best even voordat ze het "nee" ook aan hun acties koppelen dus ik vermoed dat we nog duuzend malen nee kunnen gaan zeggen
.
@envelop, aapje en andere zwangeren, gefeliciteerd

@lola-lily: beterschap. Hopelijk valt 't mee met de prikjes. Zoontje heeft ze vorige week gehad (MenC en BMR dacht ik). Wat ik van andere ouders hoor is dat sommige kinderen er geen last van hebben, anderen krijgen hoge koorts, maar wel pas 5 tot 10 dagen na de inenting.
@opvoeden / straffen: dat begint ook al... zoontje (14maanden) lijkt het best te snappen als we nee zeggen maar doet vervolgens weer wat hij niet mag (zoals gisteren met een speeltje keihard tegen de tv meppen...). Maar volgens mij duurt het nog best even voordat ze het "nee" ook aan hun acties koppelen dus ik vermoed dat we nog duuzend malen nee kunnen gaan zeggen

happiness = reality - expectations

maandag 25 juni 2018 om 09:58
Ben ik de enige die giga aan de diarree gaat van dadels?
Ik zou ze zelf daarom niet aan dreumes voeren maar als die van jou er geen last van krijgt zou ik het gewoon geven. Tis gewoon brandstof.
Rauwe vis of vlees eet onze dreumes vanaf 1 jaar wel trouwens. Ik weet dat het wordt afgeraden maar als wij in een goed restaurant zitten krijgt dreumes ook carpaccio of sushi. Dat geef ik liever dan gefrituurd en/of zout eten oid. Carpaccio of sushi van bedenkelijke plekken eet dreumes niet. Maar wij ook niet. Zijn darmen lijken het net zo goed te verwerken als gekookt voedsel.
@Lola-lily ik zou paracetamol in huis halen. De bijwerken komen later, pas na 5-10 dagen. En als je denkt met dag 8 "nou volgens mij krijgt die van ons er niks van" dán slaat het toe en heb je een krijsend en koortsig kind in huis
Succes

Rauwe vis of vlees eet onze dreumes vanaf 1 jaar wel trouwens. Ik weet dat het wordt afgeraden maar als wij in een goed restaurant zitten krijgt dreumes ook carpaccio of sushi. Dat geef ik liever dan gefrituurd en/of zout eten oid. Carpaccio of sushi van bedenkelijke plekken eet dreumes niet. Maar wij ook niet. Zijn darmen lijken het net zo goed te verwerken als gekookt voedsel.
@Lola-lily ik zou paracetamol in huis halen. De bijwerken komen later, pas na 5-10 dagen. En als je denkt met dag 8 "nou volgens mij krijgt die van ons er niks van" dán slaat het toe en heb je een krijsend en koortsig kind in huis

maandag 25 juni 2018 om 10:00
Ben je ook weer zwanger?Maartje2016 schreef: ↑24-06-2018 10:41Geen kinderen nemen?![]()
Sorry, verder geen tips van mij, ik hoop van anderen wel, heb ik er misschien ook wat aan...

maandag 25 juni 2018 om 12:15
@Lux: ik zou gewoon 1 of 2 dadels geven, lijkt me geen probleem. Dochter mag ondertussen zo'n beetje alles met ons mee eten als we het zelf ook eten. Het scheelt wel dat dochter voornamelijk dol is op groenten & fruit, geen gefrituurd eten of gebakken aardappels lust en van zoetigheid na een paar hapjes ook wel weer genoeg heeft, dus we hebben het voorlopig ook wel makkelijk met haar.
@Snowgirl: ach gos, arm kind. Beterschap!
En veel
(& een rustige dag) toegewenst voor alle te korte nachten! Hier sliep dochter ook tot 7 uur en zat vervolgens stralend in haar ledikant op en neer te bouncen van blijdschap toen we haar uit bed kwamen halen
. Heerlijk, zo'n uitgeslapen dreumes. We krijgen de laatste tijd ook steeds haar knuffels aangeboden als we haar uit bed komen halen, zo schattig.
En ondertussen wil dochter op dat soort momenten nog steeds per se zelf eten, maar is ze ver genoeg in haar fysieke ontwikkeling dat ze zelf de lepel aan kan pakken en naar haar mond kan brengen. Dat blijkt vriend dus al lang te doen met haar terwijl ik er van het weekend pas achter kwam dat ze dat al kon
. Heel het probleem heeft dus zichzelf opgelost, vandaar ook mijn instelling dat het wat dit soort dingen betreft wel los zal lopen.
Maar ik heb dus meer begrip heb voor dochter's gedrag en reageer er sensitiever op dan vriend. Wat niet betekent dat er geen grenzen zijn, die zijn er uiteraard wel maar liggen wat mij betreft in de lijn van ontwikkelingspsycholoog Steven Pont's stelling "is het het gevaarlijk of kan het stuk? Zo niet, dan je dreumes/peuter zo veel mogelijk laten ontdekken" (en in het openbaar/op bezoek komt daar nog bij: "ervaren anderen hier geen last van en/of mag dit van de gastheer/vrouw?") en niet in strijd over of dochter wel/niet moet accepteren dat ze soms van een lepel moet eten terwijl ze dat op dat moment niet wil. Over dat soort dingen verschillen vriend en ik af en toe flink van mening (uiteraard buiten dreumes om) en daar komen we altijd wel weer uit, maar dat had ik van tevoren niet aan zien komen. Laten we het er maar op houden dat het ouderschap ons veel leert over onszelf, elkaar, onze relatie en communicatieskills
.
@Snowgirl: ach gos, arm kind. Beterschap!
En veel

Oh, maar vriend vindt het principe dat dreumes zelf wil eten ook niet erg, we hebben vanaf het begin een mix van rapley en voeren gedaan. Het probleem was dat als het zo uitkwam dat we alleen een potje voor handen hadden en dochter net op zo'n moment te moe en/of hongerig was en zelf controle wilde hebben, dat vriend vond dat ze 'niet zo moeilijk moest doen', terwijl ik haar dan meteen iets van een cracker in haar handjes gaf zodat ze zelf die controle had en zelf kon eten. Na een paar happen zelf eten vond ze het vaak prima dat ze verder gevoerd werd. Vriend bleef proberen te voeren totdat dochter volledig hysterisch was en wilde dan niet toegeven aan haar huilbui. En niet willen toegeven aan haar huilbui snap ik maar leverde in dit geval niets op behalve dat we alle 3 overstuur of gefrustreerd waren en toen-nog-baby nog steeds niet gegeten had. Ik doe dus mijn best om heel die hysterische huilbui te voorkomen.Maartje2016 schreef: ↑24-06-2018 09:24Ik denk dat dat normaal is op deze leeftijd en dat dat de manier is waarop dreumes probeert te zeggen dat ze er klaar voor is om zelf te eten ipv dat ze gevoerd wordt.
Misschien kan je het in dit specifieke voorbeeld op die manier uitleggen aan je man, dat het geen verwennen is maar loslaten.
Jaja, ook als ze klein zijn groeien ze op (heeft man hier ook een probleem mee hoor)
En ondertussen wil dochter op dat soort momenten nog steeds per se zelf eten, maar is ze ver genoeg in haar fysieke ontwikkeling dat ze zelf de lepel aan kan pakken en naar haar mond kan brengen. Dat blijkt vriend dus al lang te doen met haar terwijl ik er van het weekend pas achter kwam dat ze dat al kon

Maar ik heb dus meer begrip heb voor dochter's gedrag en reageer er sensitiever op dan vriend. Wat niet betekent dat er geen grenzen zijn, die zijn er uiteraard wel maar liggen wat mij betreft in de lijn van ontwikkelingspsycholoog Steven Pont's stelling "is het het gevaarlijk of kan het stuk? Zo niet, dan je dreumes/peuter zo veel mogelijk laten ontdekken" (en in het openbaar/op bezoek komt daar nog bij: "ervaren anderen hier geen last van en/of mag dit van de gastheer/vrouw?") en niet in strijd over of dochter wel/niet moet accepteren dat ze soms van een lepel moet eten terwijl ze dat op dat moment niet wil. Over dat soort dingen verschillen vriend en ik af en toe flink van mening (uiteraard buiten dreumes om) en daar komen we altijd wel weer uit, maar dat had ik van tevoren niet aan zien komen. Laten we het er maar op houden dat het ouderschap ons veel leert over onszelf, elkaar, onze relatie en communicatieskills

maandag 25 juni 2018 om 13:30
Jup, dat dacht ik dus ook rond dag 8, helaaaasssssGlitterCupcake schreef: ↑25-06-2018 09:58Ben ik de enige die giga aan de diarree gaat van dadels?Ik zou ze zelf daarom niet aan dreumes voeren maar als die van jou er geen last van krijgt zou ik het gewoon geven. Tis gewoon brandstof.
@Lola-lily ik zou paracetamol in huis halen. De bijwerken komen later, pas na 5-10 dagen. En als je denkt met dag 8 "nou volgens mij krijgt die van ons er niks van" dán slaat het toe en heb je een krijsend en koortsig kind in huisSucces
![]()