Dreumes topic II

15-05-2018 13:21 3006 berichten
:cheer2: Deel 2!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag zoon staan op de bank, van vriend niet 🤔. Hij is veel voorzichtiger met zoon. Ik heb zoiets van hoe meer hij kan oefenen hoe vaardiger hij wordt en des te minder kans op ongelukken.
Soms best lastig als je er anders in staat als opvoeders. Zoon mag van mij veel meer. Luistert daarom soms ook wel beter naar papa want die is strenger, maar kan al veel meer zelf bij mij bijvoorbeeld.
Hoe doen jullie dat? Ik merk dat ik het moeilijk vind om vriend's regels aan te houden omdat ik ze gewoon niet nodig vind.
Dat herken ik zeker moondancer. Vriend is veel strenger en verwacht soms dat hij beter luisterd dan dat hij soms doet (hallo hij is klein!!) En kan dan ook wel boos worden.
Terwijl het dan vaak dingen zijn waarvan ik denk, dit is toch niet zo erg om boos om te worden. Laat hem wat meer.

Ik vind het ook lastig om dan een dezelfde lijn te maken met vriend.
Wij hebben trouwens een aluminium rolluik laten plaatsen voor het raam van zoon's kamer. Scheelt een graad of 7 en het is goed donker, wat fijn is aangezien de zon op zijn kamer staat tot ie onder gaat. Hij heeft in de middag/avond anders de lichtste kamer vh huis

Sneeuwbal, ik hoop dat zolang we beiden op onze eigen manier consequent zijn, zoon goed weet wat bij wie wel/niet mag. Al gaat ie daar later vast misbruik van maken.
Hier mogen ze niet op de bank, stoel en tafel staan/lopen/rennen.. Van ons allebei niet. Ook bij oppasadres mag dat niet. Ik doe t zelf overigens ook niet ;-)
Zoon mag niet staan op de bank. Gewoon omdat ik staan op een bank ongepast vind, niet vanwege het gevaar. Dreumes van anderhalf weet dat al keurig en doet t nagenoeg nooit meer.

Over onenigheid over regels: ik vind samen eenduidigheid uitstralen heel belangrijk. Daarom val ik partner nooit af of in de rede als hij iets uitvoert waar ik niet helemaal achter sta. Ik volg hem dan zelfs als peuter bij mij nog eens komt checken of iets écht niet mag. Maar later, als de kids op bed liggen, ga ik er dan het gesprek over aan. Dan leggen we naar elkaar uit waarom we iets vinden. En als we er echt geheel anders over blijven denken, dan is het de ene keer geven en de andere keer nemen.

Is hier ook hard zat nodig dat op 1 lijn optreden want peuter prikt daar anders keihard doorheen :)
Ik doe dat hetzelfde..ik ga man niet afvallen waar de kinderen bij zijn, andersom overigens ook niet. Als ze op bed liggen hebben we het erover.
Ik vind eenduidigheid en duidelijkheid ook erg belangrijk voor onze kinderen.
Maar onze kinderen hebben dat ook wel erg nodig.. Ik kan me mss voorstellen dat als je een heel makkelijk kind hebt je daar mss wat meer in laveert.

Ze mogen hier overigens ook niet met schoenen op de bank..
Ik val man niet af waar zoon bij is, maar hij is veel strenger dan ik. Zoon is echt een klimgeitje. Vriendin van mij heeft kind bij dezelfde opvang en zegt ook dat onze zoon bijna altijd ergens op zit als ze binnen komt.
Nijntje* schreef:
01-07-2018 14:20
Over onenigheid over regels: ik vind samen eenduidigheid uitstralen heel belangrijk. Daarom val ik partner nooit af of in de rede als hij iets uitvoert waar ik niet helemaal achter sta. Ik volg hem dan zelfs als peuter bij mij nog eens komt checken of iets écht niet mag. Maar later, als de kids op bed liggen, ga ik er dan het gesprek over aan. Dan leggen we naar elkaar uit waarom we iets vinden. En als we er echt geheel anders over blijven denken, dan is het de ene keer geven en de andere keer nemen.
Exact dit, zo doen wij het ook. We bespreken het opvoeden regelmatig zodat we op 1 lijn blijven. Meestal zijn we het eens en hebben we dezelfde ideeën over opvoeding. Soms ook niet en de ene keer win ik dat, de andere keer man.

Maar wat bij mij niet mag, mag bij man ook niet. Wij geloven dat duidelijkheid heel erg belangrijk is. Dus geen andere regels bij de andere ouder.
Zoon heeft vandaag zijn eerste knipbeurt gehad! Heb ik zelf gedaan. Dus helemaal trots. :cheer2:
Ik heb een knipcursus gedaan en nu knip ik ons alle 3. Nu knip ik mezelf al bijna 10 jaar denk ik zo.

Maar ging heel goed, zoon aan de rozijntjes dus lekker afgeleid. Eerst tondeuse, dat was lollig en later de bovenkant knippen, dat was een beetje eng.
Maar het is ook nog eens heel mooi en netjes geworden, best goed voor de eerste keer.
Tof dat je dat zelf kunt, Boheme! Hier was de eerste knipbeurt (bij papa op schoot, bij de kapper) een drama, ze vond het verschrikkelijk. De tweede keer ging al een stuk beter, en toen ze achteraf een koekje kreeg van de kapper was het ergste leed wel geleden ;).

Hier mag dochter wel op de bank staan. Bij eetkamerstoelen zijn we streng (zitten op je bíllen) maar op de bank vind ik niet zo'n probleem. Ze klimt er zelf al een aantal maanden op nu, en gaat uit zichzelf vaak gewoon zitten. Ze staat meestal alleen als ze een nieuw boekje wil lezen, dan gaat ze aan de kant van de boekenkast staan en roept ze 'boe, boe!'. Man en ik zijn trouwens wel redelijk consequent in onze regels, en zitten goed op 1 lijn gelukkig. Meestal niet eens door overleg, maar gewoon omdat we hetzelfde 'normaal' vinden en van haar verwachten, dus dat is wel fijn, het scheelt discussies :).
Speen & dreumes vs. Papa & mama 1-0 :wtf:

Vandaag kon dreumes niet slapen zonder speen en toen hij naar bed ging (om 16.30 omdat hij omviel van de slaap) viel hij gelijk in slaap. Na 20 minuten werd hij zo intens verdrietig wakker dat mijn hart brak. Dreumes kon niet meer, hij was op. Man en ik gaan kijken hoe we dit oplossen.

Op 1 lijn zitten: 80% van de tijd zitten we op 1 lijn. 15% van de tijd zitten we op mijn lijn. Ik lees meer over voeding, opvoeding en ben strenger. Man volgt mij daarom op die 15%. 5% laat ik man maar gaan. Ik corrigeer man niet ter plekke maar soms flap ik er wel eens wat uit. Als dreumes bijvoorbeeld paprika eist terwijl hij brood zit te eten. Dan snijd manlief rustig een paprika en ik zie dan de bui al hangen dat ik de komende lunches elke keer een paprika op commando sta te snijden. Daar heb ik geen trek in en dan zeg ik ‘nee dreumes eet eerst zijn brood op anders eet ie straks alleen nog paprika’. Dan kijken er twee beteuterde gezichtjes maar dreumes eet dan wel eerst zijn brood.

Ik vind veel te zeggen voor 100% op 1 lijn zitten. Het geeft duidelijkheid en geeft grenzen aan. Dat is heel belangrijk. Maar ik vind het ook niet erg als dreumes ziet en leert dat je kan overleggen of dat iemand een mening in brengt.
GlitterCupcake schreef:
01-07-2018 04:59
De speen van dreumes hebben we voor zijn neus in de prullenbak gedaan. Om duidelijk te maken dat dit het was. Daarna stopte dreumes er nog wat verpakkingen bovenop dus het idee dat het afval was leek door te komen. Maar ik heb een voorraad van 6-8 spenen omdat dreumes ze soms ineens allemaal kapotbeet. Man weet niet van die voorraad. Hij zou ws als eerste weer naar de speen grijpen. Ik ben wat consequenter en wil verder gaan met troosten en de gevolgen opvangen.
:whistle:

Weet man nu wel van je voorraad of heb je hem langs de winkel gestuurd?

Of alle spenen de deur uit en niet meer toegeven, of wachten tot december en ze meegeven met Sinterklaas naar de kindjes in Spanje.
(Wij hebben er nooit mee te maken gehad, dus dit is allebei alleen maar van horen zeggen ;-) )
GlitterCupcake schreef:
01-07-2018 18:28
Speen & dreumes vs. Papa & mama 1-0 :wtf:

Vandaag kon dreumes niet slapen zonder speen en toen hij naar bed ging (om 16.30 omdat hij omviel van de slaap) viel hij gelijk in slaap. Na 20 minuten werd hij zo intens verdrietig wakker dat mijn hart brak. Dreumes kon niet meer, hij was op. Man en ik gaan kijken hoe we dit oplossen.
Wij zijn nog niet van de speen af (alleen 's nachts, vanaf haar geboorte al), maar bij de fles werkte het bij ons heel goed om te stoppen met actief aanbieden. Dus: als ze vraagt om een fles voor het slapen gaan krijgt ze er een, anders niet. En op die manier bleek dat ze in een week of 4-5 van elke avond een fles naar helemaal geen fles meer voor het slapen gaan ging. Misschien dat je z'n spenen dus gewoon buiten zicht kunt leggen, en 'm alleen kunt geven als hij er naar vraagt? Als je de rest van je avondritueel gewoon in stand laat (badje, tanden poetsen, voorlezen) kan ik me voorstellen dat het steeds makkelijker wordt om de speen achterwege te laten. Cold turkey is overrated :).
Ach, glittercupcake.. Er zijn maar weinig 10-jarigen met een speen hoor.. Komt wel goed ;-)
Maartje2016 schreef:
01-07-2018 19:09
:whistle:

Weet man nu wel van je voorraad of heb je hem langs de winkel gestuurd?

Of alle spenen de deur uit en niet meer toegeven, of wachten tot december en ze meegeven met Sinterklaas naar de kindjes in Spanje.
(Wij hebben er nooit mee te maken gehad, dus dit is allebei alleen maar van horen zeggen ;-) )

Ja tis ook niet wat ik wilde. Maar er zit een grens tussen wat gejammer en puur verdriet. Wij waren ook niet van het laten huilen als baby. Misschien was dreumes er nog niet aan toe of komen er net weer kiezen aan ofzo. Hoe dan ook, we gaan een plan maken. Misschien wat langer de tijd geven om afscheid te nemen of meegeven aan de spenen-fee. Je kan het zo gek niet bedenken of mensen hebben het al geprobeerd en het is vindbaar via Google.

Manlief heeft helemaal niet door waar die speen vandaan kwam. Die is ook elke keer stomverbaasd dat er al een grotere maat kleding voor dreumes klaar ligt. Of toen dreumes met bestek ging eten zei man ‘ja maar hij kan toch niet met groot bestek eten?’ Waarna ik het kinderbestek pakte uit de la waar man ook gewoon 10x per dag in kijkt. :-|
BO2punt0 schreef:
01-07-2018 19:17
Wij zijn nog niet van de speen af (alleen 's nachts, vanaf haar geboorte al), maar bij de fles werkte het bij ons heel goed om te stoppen met actief aanbieden. Dus: als ze vraagt om een fles voor het slapen gaan krijgt ze er een, anders niet. En op die manier bleek dat ze in een week of 4-5 van elke avond een fles naar helemaal geen fles meer voor het slapen gaan ging. Misschien dat je z'n spenen dus gewoon buiten zicht kunt leggen, en 'm alleen kunt geven als hij er naar vraagt? Als je de rest van je avondritueel gewoon in stand laat (badje, tanden poetsen, voorlezen) kan ik me voorstellen dat het steeds makkelijker wordt om de speen achterwege te laten. Cold turkey is overrated :).

Ik ga het meenemen. Als ie hem niet zoekt dan zal ie hem niet missen :)

Fles hebben we wel cold turkey gedaan en dat ging goed.
obelix84 schreef:
01-07-2018 19:20
Ach, glittercupcake.. Er zijn maar weinig 10-jarigen met een speen hoor.. Komt wel goed ;-)

Nee klopt ook :) Maar zo’n slissende 4-jarige die met een speen in zijn mond die al kwijlend staat te verkondigen wat ie wil, vind ik ook niet heel appetijtelijk.
Oudste heeft n speen gehad tot haar 4e..om in te slapen, daarna lag ie gewoon heel de nacht in haar bed of op haar nachtkastje. Overdag taalde ze er niet naar (ik heb wel van het begin af aan de speen en kroel altijd in bed gelaten) Op het moment dat ze grote zus werd heeft ze al haar spenen weg gedaan, zelf, en ze heeft er nooit meer naar getaald. Het kan dus ook gewoon allemaal goed gaan
obelix84 schreef:
01-07-2018 19:42
Op het moment dat ze grote zus werd heeft ze al haar spenen weg gedaan, zelf, en ze heeft er nooit meer naar getaald. Het kan dus ook gewoon allemaal goed gaan
Dus dat is het argument wat je aan je man kan geven waarom jullie voor een 2e zouden moeten gaan :idee:
:proud:
Dreumes weet overigens heel goed dat hij bij anderen niet op de bank mag lopen, behalve bij zijn oom waar alles mag dan :biggrin:

En hij mag ook wel eens iets niet van man wat hij van mij wel mag en andersom. Dat is voor hem net zo gewoon als dat hij van mij een hele boterham uit het vuistje te eten krijgt en van papa in stukjes gesneden. Om de grote dingen liggen we wel op 1 lijn, om het klein geneuzel niet altijd. Lijkt me eigenlijk geen probleem, bij iedereen gelden weer andere regels dat zal hij nog wel vaker meemaken.
Oh bij mijn 3 jarige peuter zou dat dus totaal niet werken. Die probeert de hele dag al het onderste uit de kan te halen door van mama naar papa te gaan en vice versa. Als hij dan ook nog bij mama iets anders zou mogen/horen dan van papa, is het hek van de dam.
Hij probeert het nu al regelmatig met ‘van mama mag het wél’ :mrgreen:
Gelukkig kennen we elkaar goed genoeg om er niet in te trappen en hem op zijn kop te geven voor jokken.

En mijn dreumes past in dat rijtje van het paprika voorbeeld. Die zou vanaf dan inderdaad elke maaltijd zijn paprika ‘opeisen’ omdat hij dat van papa wel krijgt.
obelix84 schreef:
01-07-2018 19:42
Oudste heeft n speen gehad tot haar 4e..om in te slapen, daarna lag ie gewoon heel de nacht in haar bed of op haar nachtkastje. Overdag taalde ze er niet naar (ik heb wel van het begin af aan de speen en kroel altijd in bed gelaten) Op het moment dat ze grote zus werd heeft ze al haar spenen weg gedaan, zelf, en ze heeft er nooit meer naar getaald. Het kan dus ook gewoon allemaal goed gaan

Om in te slapen vind ik het geen punt. Dat zuigreflex is een leven lang lekker. Maar dreumes begon zijn speen te eisen als we gewoon in de huiskamer waren. Dus dachten we dat het in 1x ontzeggen beter zou werken.

Maartje2016 schreef:
01-07-2018 19:46
Dus dat is het argument wat je aan je man kan geven waarom jullie voor een 2e zouden moeten gaan :idee:

Haha :lol: Gelukkig hoef ik manlief niet te overtuigen van een 2de (of 3de, of 4de..) zodra we een nieuw huis hebben gaan we er voor.
GlitterCupcake schreef:
01-07-2018 20:15
Om in te slapen vind ik het geen punt. Dat zuigreflex is een leven lang lekker. Maar dreumes begon zijn speen te eisen als we gewoon in de huiskamer waren. Dus dachten we dat het in 1x ontzeggen beter zou werken.
Bij ons zijn ook periodes dat die speen er langzaamaan steeds meer er in zit. Dan zijn we een tijdje streng en leggen duidelijk speen + knuffel in bed en leggen uit dat die daar overdag blijven en dan gaat het weer een tijdje goed. Momenten dat het meer-gebruik er weer in sluipt is vaak op verdriet-momenten zoals vallen, een tandje, verhoging etc.

Oudste had precies ditzelfde patroon (en wij dus ook) en dat is ook goed gekomen uiteindelijk ;-)
Hmm, zo te lezen moeten vriend en ik toch maar eens wat vaker met elkaar bespreken wat onze regels zijn en ons daar dan aan houden. Want we zijn zo verschillend dat we gewend zijn om het elk op onze eigen manier te doen. Zoon maakt daar nu nog geen misbruik van, maar liever voorkomen dan genezen.
Overigens hebben we (nog) niet zoveel regels hoor en komt veel ook wel overeen: niet op de tafel klimmen, niet aan de speakers komen, op een stoel mag je niet staan alleen zitten, 2x gooien met je eten is klaar met eten, alleen samen met papa/mama de trap op klimmen, en uiteraard niet slaan etc. Dat is het wel zo'n beetje. Alleen waar vriend uit angst voor valpartijen streng is bij klimmen/klauteren laat ik zoon lekker zn gang gaan. En dat moet dus meer in 1 lijn denk ik.

Trouwens, de speen is hier ook zo'n ding: van mij krijgt ie hem alleen in zijn bed. Vriend geeft hem de speen zodra hij van slag is. Nog een bespreekpuntje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven