De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:29
Ik ben alleen op de kont geslagen en 1x in het gezicht, maar toen heb ik hey extreem bont gemaakt door mijn moeder uit te schelden.
Ik vind dit echt extreem en niet normaal.
Grobbekuiken_ schreef:
26-08-2018 17:30
Heb jij zelf kinderen TO? Of roep je nu maar wat....
Ik wil geen kinderen.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:28
Degenen die slaan? Ik hoor vaak van leerlingen uit niet Westerse culturen dat ze met de slof krijgen als ze wat flikken. Moet ik nu Jeugdzorg bellen?
Ooooo, van horen zeggen! Tsja....
Tijdschriftenverslindster schreef:
26-08-2018 16:03
Het beeld van de Nederlandse kinderen dat jij schetst, is voor mij niet herkenbaar (gemiddeld gezien, natuurlijk zijn er uitzonderingen). Toevallig zat ik gisteren nog in de stiltecoupé, waar een kind met zijn moeder een uur lang keurig stil en rustig op zijn plaats zat en er een oudere man en vrouw keihard zaten te praten en uit zichzelf letterlijk zeiden schijt te hebben aan het feit dat ze stil moeten zijn.
:)
Waar ik me dan altijd zo over verbaas dat Nederlanders zichzelf altijd en overal zo omlaag halen.
Wij voeden onze kinderen niet op. In het buitenland zijn we luidruchtig en brutaal. We kleden ons stom en onze vrouwen zijn lelijk en lomp. De lijst over wat NL mensen allemaal fout doen is lang.
Er zal vast een bepaalde volksaard/ cultuur zijn in NL. Een daarvan is dat je hier erg vrij bent om te zeggen wat je wil. En ik geloof dat dit misschien hier een uitwas van is. En kinderen staan hier hoog op de ladder van belangrijkheid. Vroeger (in mijn oma's tijd) was een kind onmondig en kreeg al slaag om niets.
Maar jemig we zijn sowieso allemaal individuen dus dat over een kam scheren slaat nergens op!

Het lijkt me fijn als we daar eens mee stoppen!
Dit lijkt wel onze nationale volkssport geworden en er is echt niks van waar!
Vervelende mensen wonen overal. En die krijgen ook stomme kinderen. Maar er zijn zat leuke mensen. Laten we ons daar eens op concentreren.

Ik heb ook kinderen en sinds ik ze heb krijg/kreeg ik een punthoofd van iedereen die zich ermee bemoeit. Van de een moet je strenger zijn van de ander krijg je te horen dat je te streng bent en de volgende vindt het weer belachelijk dat je werkt (als moeder). Ik hoor eer vriendinnen die dat hebben en ik kan me voorstellen dat je daar erg onzeker van wordt, en dan is opvoeden nog lastiger.
Advies vragen voelt als falen, dus zoek het maar uit met de meest lastige taak van je leven.

Misschien is dat juist typisch Nederlands, dat iedereen wel iets vindt en dat ook uitspreekt? Die vrijheid.

Dat het soms te ver gaat tja. Vroeger vond de meester op school dat ik het pesten zelf uitlokte. Mijn ouders durfden daar niet tegenin te gaan. Ik werd zelfs opgedragen "normaal" te doen.
Wij waren van die lastige zeikouders die toen ons kind werd gepest toch wel verachtte dat school ons kind daarmee hielp. Hoe durfden we!

En dat ouders tegen straffen van school ingaan omdat hun engeltje geen straf verdient, ik heb het niet vaak meegemaakt. Wel instemming dat een kind op school moest nablijven. Ik was overblijf vrijwilliger op de basisschool van mijn kinderen, maar als er iets voorviel en ze kregen op hun donder waren ouders daar vaak juist alleen maar blij om.
Gewoon normaal zeg maar.

Die paar ouders die daar anders mee omgaan wordt dan ook veel over gepraat en iedereen op school weet ervan, zodat het net lijkt of dit voor alle ouders geldt.
In mijn jeugd had ik ook zo'n jongen in de klas waarvan de ouders boos naar school kwamen als hij straf had gekregen. Ook daar had iedereen het over de jeugd verloederde toen ook al vanwege e slappe opvoeding. Maar dat is van alle tijden (en alle landen).
(https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bddb5ad8/)

Ik heb nog mazzel met twee toch wel brave kinderen (15 en 16 nu).
Maar vanaf het begin zijn er mensen die vinden dat ik het niet goed doe. Gek genoeg krijg ik dat vaak te horen en mijn man niet.
Dat ik werk (als moeder) is toch wel een beetje een schande...

Verder zie ik in openbare ruimtes heus wel eens kinderen die zich misdragen. Maar in het buitenland zie ik dat eigenlijk net zoveel. En op de boot naar Terschelling werd ik omver gekegeld door een groep Duitse kinderen die (denk ik) met de scouting op pad waren. Geen sorry gehoord. Die waren toch zo welopgevoed?
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:33
Ik wil geen kinderen.
Dat is maar goed ook !!!!!
Blondie456 schreef:
Ik vind dit echt extreem en niet normaal.
Want als jij je moeder vuile hoer noemde kreeg je een aai over de bol?
Theamuts schreef:
Ooooo, van horen zeggen! Tsja....
Ze hebben het vaak over die dingen onderling.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:20
Omdat je nu begint.

Mijn ouders brachten mij respect en disvipline bij. Dat betekent echt niet dat ik elke dag geslagen werd. Ik kreeg wel een tik als ik brutaal was, of had gespijbeld en onvoldoendes haalde uit luiheid.
Als ze brutaal zijn, moeten ze naar hun kamer. Onvoldoendes zijn al een straf, dus dan geef ik ze hooguit nog aan wat mijn verwachting is. En spijbelen doen ze niet. Met hun discipline is niks mis.

En wat respect betreft - mijn kinderen zouden zich nooit bemoeien met hoe anderen hun kinderen opvoeden. Wat dat betreft is die aanpak van jouw ouders compleet mislukt. Ik vind het absoluut respectloos om een ongenuanceerd topic als dit te openen omdat je een paar miljoen Nederlanders denkt te moeten vertellen wat ze volgens jou verkeerd doen. Als ik je moeder was, zou ik me rotschamen.
Ik vind heel veel ouders veel te soft en veel te veel in overleg gaan met hun bloedjes. Wij voelen ons veel te gauw schuldig en zijn bang dat we onze kinderen beschadigen en willen het liefste beste vrienden met ze zijn. Autoriteit is ver te zoeken en alles moet besproken worden en om alles moeten compromissen worden gesloten.
Ukjes die uit hun plaat gaan zijn hun grenzen aan het verkennen en het is een fase waar ze doorheen moeten en we ze zo vriendelijk mogelijk doorheen moeten loodsen, echt waarom?. Pietje heeft moeite met autoriteit omdat hij zo lekker autonoom is. Marietje is hoogbegaafd en heeft dus een eigen mening die wij als ouders moeten respecteren want anders flipt zij want zij kan niet tegen onrecht. Baby's moeten bij ons in bed, de borst geven we tot ze 16 zijn en zindelijk worden moeten we vooral niet pushen want dat werkt juist averechts. Kinderen mogen een stem hebben in wat ze eten, wat ze dragen, hoe laat ze gaan slapen en waar ze naartoe op vakantie gaan. Als Miepje het leuk heeft, heeft mama het leuk. Dus we vragen of Miepje zin heeft in schoenen kijken voor mama want als Miepje niet wil dan gaan we niet. Echt hier is het dikke vette pech maar als ik iets wil dan pas je je maar aan mij aan want ik ben de volwassene en jij bent het kind. Einde verhaal.
Nee natuurlijk is slaan nooit een optie maar we mogen met z'n alles best wel weer eens gaan opvoeden. Ik ben helemaal niet zo'n leuke moeder volgens mij en ik ben ongevoelig voor shit als: jamaar iedereen mag dat of, ik mag ook nooit wat. Wat jij wil joh, en ik ben nog steeds de baas. Jammerdebammer.
Maar ja we mogen dat niet meer zeggen he dat we de baas zijn want dat klinkt zo alcatraz en dat willen we niet want dan moeten onze kinderen op hun 22-ste een emdr'retje wegens opgelopen trauma. Volgens mij ben ik een vreselijke moeder. Ik wil dat niemand buitenshuis last van mijn dna heeft en ik tolereer geen gehang of grote bek want er volgt per direct een sanctie. En we hebben er voor 1 van onze kinderen zelfs een cursus tegenaan gegooid. Hij is nogal een vervelend joch en lastige puber en ik weiger om alles maar met de mantel der liefde te bedekken en ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Ik heb niet gestudeerd voor het ouderschap dus ik ben best bereid een som geld in te zetten en een paar knappe koppen te raad plegen. Ieder zijn vak denk ik dan maar. En in een volgend leven blijf ik kinderloos, dat weet ik wel. Ik vind het een enorme shitload aan zorgen die je er bij cadeau krijgt. En ik vind opvoeden een flinke serieuze aangelegenheid en ik maak er ook best wat werk van. Ondanks mijn drukke baan. En ik stel hoge eisen. Gezeik met school of vrienden daar wordt meteen korte metten mee gemaakt. Alcohol, energie drank, als ik daar achter kom hou ik een maand je zakgeld in. Telefoon kwijt, jammer joh, maar dan betaal je ons terug en regel je zelf maar een andere en anders heb je pech. Kamer opruimen, bedden verschonen, was in de wasmand, je moet het allemaal zelf regelen. Tot een jaar of 3,4 help ik en geef ik aanwijzingen en vanaf daar moet je steeds meer zelf. Streng? Ja! Helpt het? Bij de een wel en bij de ander minder. Maar ik pik niks en vind dat er in Nederland veel te soft wordt opgevoed en dat irriteert me mateloos. Kinderen kunnen niet meer uit eten, ze kunnen niet meer mee op visite en zitten overal altijd maar lamlendig op hun telefoons en peuters worden achter een i-pad geparkeerd en spelen niet meer. Ik vind daar wat van inderdaad.
anoniem_374359 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:39
4.09% gewijzigd
stroman schreef:
26-08-2018 15:55
Ik zie nooit kinderen krijsend over de grond rollen of hun moeder schoppen.
Ik eigenlijk ook niet. En ik loop inmiddels aardig wat jaartjes rond, maar heb het werkelijk nog nóóit gezien. Ja, op die ene reclame op tv :proud:
Overigens werd ik vroeger (toen gewoon) geslagen als ik stout was, en ik weet zeker dat ik daar niet beter van ben geworden.
miedo schreef:
26-08-2018 16:38
Er zijn m.i belangrijke redenen

2. Ouders hebben minder tijd door meer betaald werk door moeders .
Vaders werken in Nederland meestal fulltime en gaan juist méér werken als er kinderen komen. Moeders werken meestal parttime en minderen uren als de kinderen komen.

Waarom dan alsnog de moeders de schuld geven van dat ouders minder tijd hebben?
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:34
Ze hebben het vaak over die dingen onderling.
Ze hebben het wel over meer dingen onderling. Vaak dikken ze het een en ander aan om interessant te doen.
Koffiekopjes schreef:
Ik heb dat nog nooit tegen mijn moeder gezegd want ik heb wel een goede opvoeding gehad en als ik het wel gezegd zou hebben dan zou ik geen klap hebben gekregen.
LenaLuthor schreef:
26-08-2018 17:35
Ik vind heel veel ouders veel te soft en veel te veel in overleg gaan met hun bloedjes. Wij voelen ons veel te gauw schuldig en zijn bang dat we onze kinderen beschadigen en willen het liefste beste vrienden met ze zijn. Autoriteit is ver te zoeken en alles moet besproken worden en om alles moeten compromissen worden gesloten.
Ukjes die uit hun plaat gaan zijn hun grenzen aan het verkennen en het is een fase waar ze doorheen moeten en we ze zo vriendelijk mogelijk doorheen moeten loodsen. Pietje heeft moeite met autoriteit omdat hij zo lekker autonoom is. Marietje is hoogbegaafd en heeft dus een eigen mening die wij als ouders moeten respecteren want anders flipt hij want hij kan niet tegen onrecht. Baby's moeten bij ons in bed, de borst geven we tot ze 16 zijn en zindelijk worden moeten we vooral niet pushen want dat werkt juist averechts. Kinderen mogen een stem hebben in wat ze eten, wat ze dragen, hoe laat ze gaan slapen en waar ze naartoe op vakantie gaan. Als Miepje het leuk heeft, heeft mama het leuk.
Nee natuurlijk is slaan nooit een optie maar we mogen met z'n alles best wel weer eens gaan opvoeden. Ik ben helemaal niet zo'n leuke moeder volgens mij en ik ben ongevoelig voor shit als: jamaar iedereen mag dat of, ik mag ook nooit wat. Wat jij wil joh, en ik ben nog steeds de baas. Jammerdebammer.
Maar ja we mogen dat niet meer zeggen he dat we de baas zijn want dat klinkt zo alcatraz en dat willen we niet want dan moeten onze kinderen op hun 22-ste een emdr'retje wegens opgelopen trauma. Volgens mij ben ik een vreselijke moeder. Ik wil dat niemand buitenshuis last van mijn dna heeft en ik tolereer geen gehang of grote bek want er volgt per direct een sanctie. En we hebben er voor 1 van onze kinderen zelfs een cursus tegenaan gegooid. Hij is nogal een vervelend joch en lastige puber en ik weiger om alles maar met de mantel der liefde te bedekken en ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Ik heb niet gestudeerd voor het ouderschap dus ik ben best bereid een som geld in te zetten en een paar knappe koppen te raad plegen. Ieder zijn vak denk ik dan maar. En in een volgend leven blijf ik kinderloos, dat weet ik wel. Ik vind het een enorme shitload aan zorgen die je er bij cadeau krijgt. En ik vind opvoeden een flinke serieuze aangelegenheid en ik maak er ook best wat werk van. Ondanks mijn drukke baan. En ik stel hoge eisen. Gezeik met school of vrienden daar wordt meteen korte metten mee gemaakt. Alcohol, energie drank, als ik daar achter kom hou ik een maand je zakgeld in. Telefoon kwijt, jammer joh, maar dan betaal je ons terug en regel je zelf maar een andere en anders heb je pech. Kamer opruimen, bedden verschonen, was in de wasmand, je moet het allemaal zelf regelen. Tot een jaar of 3,4 help ik en geef ik aanwijzingen en vanaf daar moet je steeds meer zelf. Streng? Ja! Helpt het? Bij de een wel en bij de ander minder. Maar ik pik niks en vind dat er in Nederland veel te soft wordt opgevoed en dat irriteert me mateloos. Kinderen kunnen niet meer uit eten, ze kunnen niet meer mee op visite en zitten overal altijd maar lamlendig op hun telefoons en peuters worden achter een i-pad geparkeerd en spelen niet meer. Ik vind daar wat van inderdaad.
JA!!! DIT.
Ik heb mijn kinderen nooit een tik hoeven te geven. Die hebben mij noot uitgescholden voor vuile hoer, of mij geschopt o.i.d..
Zo kan het ook hè?!
Mijn kinderen respecteren mij JUIST doordat ik ze nooit een tik heb gegeven.
yette schreef:
26-08-2018 17:35
Als ze brutaal zijn, moeten ze naar hun kamer. Onvoldoendes zijn al een straf, dus dan geef ik ze hooguit nog aan wat mijn verwachting is. En spijbelen doen ze niet. Met hun discipline is niks mis.

En wat respect betreft - mijn kinderen zouden zich nooit bemoeien met hoe anderen hun kinderen opvoeden. Wat dat betreft is die aanpak van jouw ouders compleet mislukt. Ik vind het absoluut respectloos om een ongenuanceerd topic als dit te openen omdat je een paar miljoen Nederlanders denkt te moeten vertellen wat ze volgens jou verkeerd doen. Als ik je moeder was, zou ik me rotschamen.
Jij vindt het bemoeien, ik zie het als wijzen op iets verkeerds.
Koffiekopjes schreef:
Serieus? Ik ken geen enkel kind die dat tegen zijn moeder zegt @(
Enn schreef:
26-08-2018 17:29
Dan wordt het hóóg tijd dát je eens geslagen wordt.

Hoe bedoel jij dit?

Koffiekopjes schreef:
Eigenaardig. Het zou werkelijk niet in mijn hoofd opkomen om mijn moeder - of wie dan ook - uit te maken voor ‘vuile hoer’.

Ik ben te soft opgevoed, dat blijkt maar weer.
Theamuts schreef:
26-08-2018 17:39
Ik heb mijn kinderen nooit een tik hoeven te geven. Die hebben mij noot uitgescholden voor vuile hoer, of mij geschopt o.i.d..
Zo kan het ook hè?!
Ik was meestal erg braaf maar ging toen met de verkeerden om. Ik heb het maar 1x gezegd en daarna nooit meer.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:42
Ik was meestal erg braaf maar ging toen met de verkeerden om. Ik heb het maar 1x gezegd en daarna nooit meer.
Dus dat je zo gedisciplineerd was dankzij je briljante opvoeding koppel je wel aan het feit dat je geen studieschuld hebt, maar niet aan foute vrienden en gevloek tegen je ouders? Bijzonder. Zoals ik al zei: als je de oorzakelijke verbanden gewoon random uitkiest, zie je ze overal he?
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:46
2.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
@koffiekopjes, hoe komt het dan dat jouw goed gelukte opvoeding maakte dat je met de verkeerde mensen omging? Als het goed is, wordt daarvoor ook een basis gelegd tijdens die opvoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven