De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Theamuts schreef:
26-08-2018 17:23
Raar trouwens, om het wel of niet hebben van een studieschuld te koppelen aan wel of niet tikken gekregen te hebben vroeger.
Ja oorzakelijke verbanden, je kunt ze overal vinden als je maar héél erg je best doet :-D
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:24
1.20% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Men slaat nog steeds maar achter gesloten deuren.
Lacuba schreef:
26-08-2018 17:20
nee, gebrek aan woorden en opvoedtechniek.,,,,
Eens. Dingen los je op met woorden.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:18
Want een tik op de vingerd is natuurlijk zware mishandeling.
*
anoniem_361879 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:33
23.91% gewijzigd

Een kind een tik geven komt voort uit onmacht. Dan moet de betreffende ouder maar eens goed naar zijn of haar opvoed skills kijken en/ of daar hulp bij zoeken.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:39
Nou, dan mag het niet, maar of dat zo goed is... ik ben opgevoed met harde discipline, altijd ging school voor, elke volwassene was U en tot mijn 13e bepaalden mijn ouders bijna alles. Toen ik een baantje kreeg kon ik alsnpg niet zo maar alles doen. Hotpants of tot laat uit? Hun huis, hun regels. Heb ook gerebelleerd hoor. Maar daarvan wist ik ook dat het consequenties had.
Same here.
Ik vind op dat gebied niet dat ik er slechter van geworden ben.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:58
Ik heb op meerdere plekken in de Randstad gewoond en zag het daar overal. Allemaal blank. De laatste keer dat een zwart kindje schreeuwde kreeg het een tik en stil was hij.
Mijn Ghanese buurmeisje is een schat van een kind: beleefd, lief, vriendelijk.
Ze wordt regelmatig geslagen door haar moeder.
Ik zie dus vooral een heel angstig kind, jij wrsch een 'goed opgevoed' kind.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Koffiekopjes schreef:
Welke men? Wie is dat?
Ik ben nooit geslagen en heb ook geen studieschuld.

En nu?
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
Ja oorzakelijke verbanden, je kunt ze overal vinden als je maar héél erg je best doet :-D
Ikj heb het over discipline. Had ook zonder tikken gekund, maar andere tijden.
Koffiekopjes schreef:
En dat is erg genoeg. Als je zo gefrustreerd bent over het gebrek aan je eigen opvoedskills en je wil je al zo graag afreageren dan hang je maar een boksbal op zolder neer.
Solomio schreef:
26-08-2018 17:24
Wat zielig! Arm kind.

Toch ben ik van mening dat er een groot verschil zit tussen slaan en een corrigerende tik op de vingers of billen. Ik kreeg die vroeger ook wel eens, terecht verdiend vond ik. En ik heb er niks van geleden. Het was immers geen slaan, maar een tik (slaan doet echt veel meer pijn en zit veel meer agressie bij in mijn ogen).
Theamuts schreef:
26-08-2018 17:25
Welke men? Wie is dat?
Degenen die slaan? Ik hoor vaak van leerlingen uit niet Westerse culturen dat ze met de slof krijgen als ze wat flikken. Moet ik nu Jeugdzorg bellen?
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:20
Omdat je nu begint.

Mijn ouders brachten mij respect en disvipline bij. Dat betekent echt niet dat ik elke dag geslagen werd. Ik kreeg wel een tik als ik brutaal was, of had gespijbeld en onvoldoendes haalde uit luiheid.
Je weet dat dat tegenwoordig strafbaar is?
Ik heb ook tikken gehad, ben emotioneel flink te grazen genomen, zelfs 'opgeruimd' omdat ik teveel was. En waarom? Omdat ik me naar m'n leeftijd gedroeg en niet altijd in het paadje van pa liep. En nee, ik was alles behalve extreem want tikken of andere idioot belachelijke straffen destijds.
Als ik er 1 ding van geleerd heb is dat ik het met mijn kind heel, heel erg, anders wilde. Ik wilde een opvoeding waarin het kind zelf ook nog wat te melden kan hebben zonder daar meteen op afgerekend te worden.

Weet je wat je krijgt als je kinderen met de ijzeren hand opvoedt? Een schijnheil, want die kijkt wel uit.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:29
0.00% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
MinkeDeWit schreef:
26-08-2018 16:40
Als mijn Marietje geen zin meer heeft om nog met mama bij de schoenen te gaan kijken in de Bijenkorf ga ik ook naar huis. Het wordt er voor mama ook niet leuker op als ze een kind tegen haar wil moet meeslepen. Ik vind ook dat je beter kunt gaan winkelen zonder kind, of boodschappen doen, of uit eten, als je kind daar nog niet aan toe is. En dat kan best tot 8 of 10 jaar duren. In die tijd ga ik mijn kind niet pesten door hem mee te nemen, en mezelf ook niet.
Dat snap ik.
Het ging meer om de manier waarop e.e.a. plaatsvond, de wereld op zijn kop mijns inziens.
Sven ging met mama overigens wel naar de speelgoedafdeling want dat wilde hij wel.
Een kind tegen haar wil in meeslepen ligt aan de leeftijd hoor. Deze Sven was toch al een jaar of 8 zo op het eerste gezicht.
Maar is er iets mis mee als een kind zich gewoon voegt naar de ouders als er anderzijds ook gewoon dingen ten behoeve van het kind gedaan worden? Wat mij betreft niet.
Ik heb mij ook geleerd te voegen en te schikken, krijg je uitstellend vermogen van, respect, geduld en weet je ook dat je niet altijd je zin kunt krijgen. Kun je toch niet vroeg genoeg mee beginnen lijkt me.
MevrouwJack schreef:
Ik ben nooit geslagen en heb ook geen studieschuld.

En nu?
Dan wordt het hóóg tijd dát je eens geslagen wordt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik ben alleen op de kont geslagen en 1x in het gezicht, maar toen heb ik hey extreem bont gemaakt door mijn moeder uit te schelden.
Heb jij zelf kinderen TO? Of roep je nu maar wat....
There is always something happening, and it's usually right now
Enn schreef:
26-08-2018 17:29
Dan wordt het hóóg tijd dát je eens geslagen wordt.
😏
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:28
Degenen die slaan? Ik hoor vaak van leerlingen uit niet Westerse culturen dat ze met de slof krijgen als ze wat flikken. Moet ik nu Jeugdzorg bellen?
Ja en ga anders eens gezellig met hén in gesprek ipv al die zeiktopics hier te openen. Ghe... dag hoor.
enn wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:31
1.52% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Grobbekuiken_ schreef:
26-08-2018 17:28
Je weet dat dat tegenwoordig strafbaar is?
Ik heb ook tikken gehad, ben emotioneel flink te grazen genomen, zelfs 'opgeruimd' omdat ik teveel was. En waarom? Omdat ik me naar m'n leeftijd gedroeg en niet altijd in het paadje van pa liep. En nee, ik was alles behalve extreem want tikken of andere idioot belachelijke straffen destijds.
Als ik er 1 ding van geleerd heb is dat ik het met mijn kind heel, heel erg, anders wilde. Ik wilde een opvoeding waarin het kind zelf ook nog wat te melden kan hebben zonder daar meteen op afgerekend te worden.

Weet je wat je krijgt als je kinderen met de ijzeren hand opvoedt? Een schijnheil, want die kijkt wel uit.
:hug:
Nehemah schreef:
26-08-2018 16:43
Ik heb de uitspraak it takes a village to raise a child wel eens gelezen.

Los van het feit dat ik me liever niet bemoei met andermans kinderen en daar al helemaal geen tijd en energie in wil steken moet je dat ook gewoon niet proberen. Ouders slaan op tilt.
Leuke uitspraak in communedorpen of inheemse stammen waar iedereen sowieso een andere rol in de samenleving vervult dat hier in het Westen.
Ik ken ook iemand die deze term bezigt als het in haar straatje past (bv, kind wat zich totaaaaaal niet kan gedragen moet persé met papa en mama 13 uur in een vliegtuig zitten want hé, zij moet het ook leren en het takes de beroemde village.. behalve als diezelfde village het in zijn botte kop haalt iets te vinden of te zeggen, dan geldt het ineens niet en kun je de wind van voren krijgen.
Theamuts schreef:
Welke men? Wie is dat?
Een hele boel ouders van deze kinderen waarschijnlijk.

https://www.hetvergetenkind.nl/over-het-vergeten-kind
pepexx wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:32
1.72% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Solomio schreef:
26-08-2018 17:24
Ja, hoe zie jij dat ze angstig is? Ik had een paar Afrikaanse jongens (Kenia en Namibie) in de klas. Waren net als elke puber. Werden wel meteen in het gareel geroepen als ik de ouders beldem
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:24
Belachelijk. Als ik een tik kreeg had dat veel meer impact dan een 'mag niet'. Ik en al mijn vrienden hebben weleens een tik gehad. Is geen onmacht vind ik. Het is een consequentie die direct voelbaar i. Lange termijn is vaak te vaag.

Maar ik wil geen kinderen dus wees maar niet bang.

Je kind leren dat je met fysiek geweld/machtsvertoon door jou gewenst gedrag af kan dwingen en dat dat prima is, kan later nog wel eens totaal verkeerd uitpakken. Zie de wereldgeschiedenis.

Ik leer mijn kinderen dat je conflicten prima zonder geweld kunt oplossen. De eerste vereiste is dan dat ik zelf het goede voorbeeld geef. Maar ja, ik representeer dan ook de slappe, Nederlandse, abominabele opvoeder van tegenwoordig. Mijn kinderen mogen alles. Zelfs een eigen wil hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven