De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
En verder: blablablabla, alsof je alle ouders in NL kent :facepalm:
nina1966 schreef:
26-08-2018 16:58
Mmm, nooit in china geweest dus of japan? In heel veel landen zijn kinderen echt metershoog op een voetstuk gehesen hoor. Mexico, zuid amerika in zijn geheel eigenlijk wel.
Ja vooral de jongens :facepalm:
Die moeten zorgen voor pa en ma
De meisjes, ja op een voetstuk hoor
Star² schreef:
26-08-2018 17:02
Echt hè? Kansloos.
Reageer dan niet als je het een kansloos topic vind
Ik heb alleen de OP gelezen.
Ik heb, terwijl ik nu ondertussen 51 jaar rondloop op de wereld, nog nooit over de grond rollende, hun moeder schoppende of met grove woorden scheldende kinderen gezien of gehoord in de supermarkt.

Wel dreinende kinderen; ik wil dit of ik wil dat...eventueel een huiltje of gil erbij.
Mijn eigen kinderen konden soms ook wel dreinen in een supermarkt,
maar over de grond rollen, schoppen, schelden nooit.

Ben geen Pekeja, maar ik heb dat echt nooit gezien. Terwijl ik in een grote stad (Rotterdam) woon.

Misschien ben ik op de precies goede momenten boodschappen gaan doen :proud:
anoniem_361879 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:10
0.16% gewijzigd

Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:24
Belachelijk. Als ik een tik kreeg had dat veel meer impact dan een 'mag niet'. Ik en al mijn vrienden hebben weleens een tik gehad. Is geen onmacht vind ik. Het is een consequentie die direct voelbaar i. Lange termijn is vaak te vaag.

Maar ik wil geen kinderen dus wees maar niet bang.

Ik geloof je niet meer. Zo dom is niemand.
Ga lekker terug naar Noorwegen :bye:
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 15:56
https://joop.bnnvara.nl/opinies/is-de-f ... ederlandse

De opmerking over de criminaliteit gaat er vanuit dat de jeugd in de banlieus die de criminaliteit veroorzaakt hetzelfde is als de nette Franse kinderen in een suburb.
Is je thuisland Belgie TO? :p:
Naar aanleiding van mijn vorige post hier heb ik het zelfs nog erger meegemaakt. Was op bezoek bij een kennis en haar toen peuter was bezig een plant op de salontafel te vernielen. Kennis vertelde me heel luchtig: 'geef haar maar een tik hoor' omdat ik er het dichtste bij zat.

Ben me wild geschrokken, heb geweigerd en ben opgestapt. Daar doe ik dus niet aan mee. En dan ook nog andermans kind en andermans huis. Vroeg me echt af wat ze daarmee wilde bereiken want als kind was gaan huilen van de schrik zou ik het nog gedaan hebben ook.
MonteCara* schreef:
26-08-2018 17:08
Ik heb alleen de OP gelezen.
Ik heb, terwijl ik nu ondertussen 51 jaar rondloop op de wereld, nog nooit over de grond rollende, hun moeder schoppende of met grove woorden scheldende kinderen gezien of gehoord in de supermarkt.

Wel dreinende kinderen; ik wil dit of ik wil dat...eventueel een huiltje of gil erbij.
Mijn eigen kinderen konden soms ook wel dreinen in een supermarkt,
maar over de grond rollen, schoppen, schelden nooit.

Ben geen Pekeja, maar ik heb dat echt nooit gezien. Terwijl ik in een grote stad (Rotterdam) woon.

Misschien ben ik op de precies goede momenten boodschappen gaan doen :proud:
Ik heb dat dus wel vaak gezien. Irriteer me daar ook erg aan.
Star² schreef:
26-08-2018 17:10
Ik geloof je niet meer. Zo dom is niemand.
Ga lekker terug naar Noorwegen :bye:
Mij kon het echt weinig schelen of 'mama verdrietig werd'.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:56
Ik ben mijn ouders dankbaar voor de tikken die ik heb gehad. Ze waren terecht en ik heb er meteen van geleerd. Als enige geen studieschuld in mijn omgeving bijvoorbeeld.

Maar mijn verbittering komt door slechte relaties met mannen die vroeger als prinsjes zijn behandeld. Mijn enige allochtone ex was ook gelijk veel serieuzer dan de rest.
Geen studieschuld omdat je ouders je sloegen? Wat een bijzondere verbanden leg jij.

Nogmaals, kinderen slaan is (niet voor niks) strafbaar. Je kunt er dus voor veroordeeld worden en er een strafblad mee krijgen.

Ik heb liever een kind met een studieschuld dan een strafblad. Jij?
Raar topic.

Als ik mijn kind ga slaan, kom ik er vast snel achter welke grove woorden hij allemaal kent.
Poker schreef:
26-08-2018 17:11
Is je thuisland Belgie TO? :p:
Nee.
Nehemah schreef:
26-08-2018 17:12
Naar aanleiding van mijn vorige post hier heb ik het zelfs nog erger meegemaakt. Was op bezoek bij een kennis en haar toen peuter was bezig een plant op de salontafel te vernielen. Kennis vertelde me heel luchtig: 'geef haar maar een tik hoor' omdat ik er het dichtste bij zat.

Ben me wild geschrokken, heb geweigerd en ben opgestapt. Daar doe ik dus niet aan mee. En dan ook nog andermans kind en andermans huis. Vroeg me echt af wat ze daarmee wilde bereiken want als kind was gaan huilen van de schrik zou ik het nog gedaan hebben ook.
Want een tik op de vingerd is natuurlijk zware mishandeling.
Mijn neefje en nichtje gingen wel eens midden in de supermarkt op de grond liggen krijsen toen ze klein waren. Ohja en schoppen deed neefje ook wel eens als hij heel boos was.
anoniem_370063 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 17:20
22.81% gewijzigd
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:18
Dat zegt ze niet. Voor een lerares kun je slecht lezen.
yette schreef:
26-08-2018 17:17
Raar topic.

Als ik mijn kind ga slaan, kom ik er vast snel achter welke grove woorden hij allemaal kent.
Omdat je nu begint.

Mijn ouders brachten mij respect en disvipline bij. Dat betekent echt niet dat ik elke dag geslagen werd. Ik kreeg wel een tik als ik brutaal was, of had gespijbeld en onvoldoendes haalde uit luiheid.
Koffiekopjes schreef:
nee, gebrek aan woorden en opvoedtechniek.,,,,
Koffiekopjes schreef:
Het is niet correct. Een peuter kan niets beginnen tegen een volwassene dus laf. En ik heb geen strafblad en wil dat graag zo houden, hell no dat ik dat op het spel ga zetten voor een kind.

En als er al corrigerende tikken uitgedeeld moeten worden is dat al helemaal niet mijn taak.
Blondie456 schreef:
26-08-2018 17:12
Ik heb dat dus wel vaak gezien. Irriteer me daar ook erg aan.

Ook hun moeder schoppen?

Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 16:56
Ik ben mijn ouders dankbaar voor de tikken die ik heb gehad. Ze waren terecht en ik heb er meteen van geleerd. Als enige geen studieschuld in mijn omgeving bijvoorbeeld.
Tijdens je studie geen statistiek gehad zeker? Of niet erg op zitten letten?
Tjezus, wat vals
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:16
Mij kon het echt weinig schelen of 'mama verdrietig werd'.
En ik werd alleen maar boos en gefrustreerd van een tik. Geef gewoon kort aan dat het niet mag op het moment zelf.
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 17:20
Omdat je nu begint.

Mijn ouders brachten mij respect en disvipline bij. Dat betekent echt niet dat ik elke dag geslagen werd. Ik kreeg wel een tik als ik brutaal was, of had gespijbeld en onvoldoendes haalde uit luiheid.
Wat een armoe als dat je beste opvoedtechniek is. Slaan omdat je het met woorden niet duidelijk kunt maken.
Tjezus, wat vals
MonteCara* schreef:
26-08-2018 17:21
Ook hun moeder schoppen?
Yep, en hun vader. Maar nu hij ouder is geworden doet hij dat niet meer.
MevrouwJack schreef:
26-08-2018 17:21
Tijdens je studie geen statistiek gehad zeker? Of niet erg op zitten letten?
Nee. 😘
Raar trouwens, om het wel of niet hebben van een studieschuld te koppelen aan wel of niet tikken gekregen te hebben vroeger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven