De Nederlandse opvoeding

26-08-2018 15:52 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.

Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.

Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.

Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Ana-Isabel, ik ben het met je eens. Ik denk dat de kortzichtigheid van derden uit een paar dingen voor kan komen:
- Blinde vlek voor hun eigen opvoeding.
- Zelf nooit kinderen gehad.

Munt, makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je niets aan te trekken van de meningen van anderen over jouw kind. Hij is wie hij is en als iemand daar iets van vindt is dat vooral het probleem van diegene. :hug:

Ana, mijn jongste klinkt ook alsof ze verse vis in de aanbieding gooit, maar mijn nichtje van nu dertien was nog erger. (we zijn dus wel wat gewend. :) ) Het meisje heeft een stem als een misthoorn en vooral vroeger hoorde je haar overal bovenuit. Was ze boos? Dan hoorde heel de supermarkt het. Was ze blij? Dan hoorde ook heel de supermarkt het. Mijn zus heeft regelmatig met klotsende oksels in winkels gestaan, maar nu kunnen we er om lachen. Vooral als de nichtjes bij elkaar zijn. :)
Kunstenkitsch schreef:
26-08-2018 20:08
Ana-Isabel, ik ben het met je eens. Ik denk dat de kortzichtigheid van derden uit een paar dingen voor kan komen:

Munt, makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer je niets aan te trekken van de meningen van anderen over jouw kind. Hij is wie hij is en als iemand daar iets van vindt is dat vooral het probleem van diegene. :hug:

Ana, mijn jongste klinkt ook alsof ze verse vis in de aanbieding gooit, maar mijn nichtje van nu dertien was nog erger. (we zijn dus wel wat gewend. :) ) Het meisje heeft een stem als een misthoorn en vooral vroeger hoorde je haar overal bovenuit. Was ze boos? Dan hoorde heel de supermarkt het. Was ze blij? Dan hoorde ook heel de supermarkt het. Mijn zus heeft regelmatig met klotsende oksels in winkels gestaan, maar nu kunnen we er om lachen. Vooral als de nichtjes bij elkaar zijn. :)
:HA: Een misthoorn inderdaad.
Deze kinderen zijn gewoon heel temperamentvol. Geen enkele emotie wordt half gevoeld.
Ze leren uiteindelijk vanzelf (van ons) welke decibels geoorloofd zijn.
TO is dezelfde die vindt dat een man op een BSO / kinderopvang niet kan en haar kinderen er niet toe brengt als er een man werkt.

Nu een discussie dat de NL kinderen niet of nauwelijks worden opgevoed.

TO is belust op sensatie, ruit op en is gebelgd als anderen haar mening en/of zienswijze niet delen. Generaliseren is TO niet vreemd. 1 voorval dat bij TO bekend is staat gelijk aan alle kinderen. Vindt ik persoonlijk asociaal en onbeschoft.

Iedereen voedt zijn kind(eren) op naar wat de betreffende ouder(s) voor ogen hebben om hun kind(eren) zo goed mogelijk hun plaats in de maatschappij te laten vinden.

Jij kunt het er niet mee eens zijn, maar als dat de manier is waarop ouders het doen, dan heb jij jezelf er niet mee te bemoeien. Je mag er wel het jouwe van denken maar houdt dat voor je.

TO, je staat niet in andermans schoenen. Voedt zelf je eigen kinderen op, daar heb je het al druk genoeg mee. Zorg daarna dat je eigen voor- en achtertuin schoon blijft waardoor je geen tijd hebt om jezelf druk te maken over de tuin van de buren of van een wildvreemde 10 km verderop.
Kleppeboxx schreef:
26-08-2018 20:23
TO is dezelfde die vindt dat een man op een BSO / kinderopvang niet kan en haar kinderen er niet toe brengt als er een man werkt.

Nu een discussie dat de NL kinderen niet of nauwelijks worden opgevoed.

TO is belust op sensatie, ruit op en is gebelgd als anderen haar mening en/of zienswijze niet delen. Generaliseren is TO niet vreemd. 1 voorval dat bij TO bekend is staat gelijk aan alle kinderen. Vindt ik persoonlijk asociaal en onbeschoft.

Iedereen voedt zijn kind(eren) op naar wat de betreffende ouder(s) voor ogen hebben om hun kind(eren) zo goed mogelijk hun plaats in de maatschappij te laten vinden.

Jij kunt het er niet mee eens zijn, maar als dat de manier is waarop ouders het doen, dan heb jij jezelf er niet mee te bemoeien. Je mag er wel het jouwe van denken maar houdt dat voor je.

TO, je staat niet in andermans schoenen. Voedt zelf je eigen kinderen op, daar heb je het al druk genoeg mee. Zorg daarna dat je eigen voor- en achtertuin schoon blijft waardoor je geen tijd hebt om jezelf druk te maken over de tuin van de buren of van een wildvreemde 10 km verderop.
Nee hoor. Dat is een andere forummer.
anoniem_370967 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 20:26
1.21% gewijzigd
Susan schreef:
26-08-2018 20:07
Ik heb dezelfde ervaring. Vroeger vond ik die blikken echt heel erg, het zweet brak me echt uit als mensen aan het staren waren en dan voelde het ook altijd of ik me moest verantwoorden. Tegenwoordig let ik er niet eens meer op.
Heel herkenbaar.
En door hele lieve begripvolle buren (nottt) plus blikken buitenwereld dacht ik een tijd ook dat ik het allemaal helemaal verkeerd deed.
Ik kan het steeds beter loslaten.
Nee op alles ;)

Zie nu pas dat TO dezelfde is als die hele mannendiscussie.
Wat een rotleven moet je hebben TO. Omringd door mannen en kinderen. En dan doen de meeste vrouwen hier ook nog heul stom tegen je.
Wat ook opvalt is dat we altijd wel verhalen weten te vertellen over de draken van een ander maar het zelf heel anders doen uiteraard. Onze kinderen dweilen niet in het gangpad en wij voeden wel gewoon op.
Nou ik durf best te stellen dat ik het vaak ook niet weet en maar wat doe. Ik verdien vast geen schoonheidsprijs voor mijn moederschap. Ik vind er vaak ook geen fuck aan ook. En mijn kinderen waren toen ze klein waren ook wel eens rotblagen. Ik heb me alleen wel altijd in verdomde bochten gewrongen om er maar voor te zorgen dat niemand last van ze had. Ik was daar vrij krampachtig in. Andere ouders zie ik nog wel eens wegkijken en het met name een probleem voor hun omgeving van maken. Ik heb daar echt een hekel aan als ik dat merk. Ik ben voor mijn eigen kinderen een stuk strenger dan voor die van een ander en toen ze nog peuters waren en een ander kind ze pestte was ik nog eerder geneigd mijn kind toe te spreken dan die van een ander. En zo ben ik nog steeds, ik wil echt dat ten minste naar buiten toe mijn kinderen gedragen.
Kunstenkitsch schreef:
26-08-2018 20:08

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ook mensen met kinderen hebben soms een blinde vlek voor het gedrag van hun eigen kind, maar hebben wel het grootste commentaar op andermans kinderen.
iones schreef:
26-08-2018 18:39
Ik las in de krant (Tubantia, een dagblad) dat in Europa de nederlandse kinderen bekend staan als het slechtst opgevoed. Ze hoeven weinig te leren aan manieren, en ouders corrigeren niet. Verder dit artikel gevonden:
https://www.hetmoederfront.com/2014/10/ ... -vrij.html

Er schijnen veel mensen zich te ergeren, waaronder ouders. Maar niemand ergert zich aan de eigen kinderen.
Oh ik wel hoor. Heel erg zelfs!
LenaLuthor schreef:
26-08-2018 20:35
Wat ook opvalt is dat we altijd wel verhalen weten te vertellen over de draken van een ander maar het zelf heel anders doen uiteraard. Onze kinderen dweilen niet in het gangpad en wij voeden wel gewoon op.
Nou ik durf best te stellen dat ik het vaak ook niet weet en maar wat doe. Ik verdien vast geen schoonheidsprijs voor mijn moederschap. Ik vind er vaak ook geen fuck aan ook. En mijn kinderen waren toen ze klein waren ook wel eens rotblagen. Ik heb me alleen wel altijd in verdomde bochten gewrongen om er maar voor te zorgen dat niemand last van ze had. Ik was daar vrij krampachtig in. Andere ouders zie ik nog wel eens wegkijken en het met name een probleem voor hun omgeving van maken.

Dit ja.
@vixen. Prima als kinderloze mensen een mening hebben over opvoeden. Mijn beste vriendin heeft geen kinderen maar is gek op zoon en ze is vaak bij ons. Zij voedt hem dan ook gewoon een beetje mee op, want ze woon ver weg en blijft een paar dagen. Ze is nog strenger dan ik, toch is zoon is helemaal gek op haar.

Maar bij veel kinderlozen krijg ik wel de kriebels hoor. Waarom doe je niet gewoon blabla. Ja als het zo makkelijk was, leefde iedereen in een Nutella reclame. En die nutalla ziet hier gewoon op de vloer. En de muur. En zijn haar. En mijn haar. ;)
To en sommige lijken me afschuwelijke mensen. Je bent niet de baas joh. Hahahaha Hoe komen sommige erbij.
Kinderen zijn kleine mensen die alles wat grote mensen weten nog moeten leren. Geen slaafjes. Je bent verantwoordelijk voor ze en met de harde aanpak worden ze geen leukere mensen.

Ik overleg veel met mijn kinderen. Wat zullen we eten, wat lijkt jou een leuke vakantie, welke kleren wil je kopen, zullen we vandaag naar opa gaan?
Als ze geen zin hebben naar bv opa gaan, vraag ik of ze van de week wel zin hebben of ga ik alleen.
Heb super beleefde kinderen. Gillen niet, schelden niet, praten over wat ze wel en niet willen. Krijg echt vaak complimenten zelfs van de leraren. De jongste is pittig, als peuter madame Jeanette pittig. Maar ondanks dat gedraagd ze zich nu. Hoef ik niet slaan of te straffen. Doe ik ook nooit. We leven samen en iedereen mag het naar zijn zin hebben. Soms moet iets. Nou ja dan zeg ik dat ook. Balen ze, maar dat mag ook! Baal zovaak van dingen die moeten (gyn, tandarts, begrafenis ome Arie).
anoniem_350887 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 02:02
19.42% gewijzigd
Vixxen schreef:
26-08-2018 20:36
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ook mensen met kinderen hebben soms een blinde vlek voor het gedrag van hun eigen kind, maar hebben wel het grootste commentaar op andermans kinderen.
Dat is absoluut waar. Logisch ook, want van je eigen kinderen kun je meer hebben dan van andermans kinderen.
lemoos2 schreef:
26-08-2018 18:08
Ik spijbelde wel maar was dan zo blue dat ik in de bieb ging zitten. Want hangen in een parkje was toch best wel eng.
Blauw?
Ik word soms helemaal gestoord van het gegil en de schelle stem van mijn eigen kind. Dan ben ik blij dat ik naar werk kan. Of zijn vader thuis komt. Voor de rest is het een poepie. Maar die herrie. ...
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
26-08-2018 20:44
@vixen. Prima als kinderloze mensen een mening hebben over opvoeden. Mijn beste vriendin heeft geen kinderen maar is gek op zoon en ze is vaak bij ons. Zij voedt hem dan ook gewoon een beetje mee op, want ze woon ver weg en blijft een paar dagen. Ze is nog strenger dan ik, toch is zoon is helemaal gek op haar.

Maar bij veel kinderlozen krijg ik wel de kriebels hoor. Waarom doe je niet gewoon blabla. Ja als het zo makkelijk was, leefde iedereen in een Nutella reclame. En die nutalla ziet hier gewoon op de vloer. En de muur. En zijn haar. En mijn haar. ;)

Haha een vriendin van me gaf haar kinderen de eerste vijf jaar geen chocolade. Ik vond dat een beetje vreemd, maar begreep al heel snel waarom :biggrin:

Ik zal trouwens nooit ongevraagd advies geven hoor. Wat ik zie is een momentopname en de ouders weten meer over hun eigen kind. Maar soms zie ik iets waarvan ik denk 'dat zou ik niet zo doen'. Zoals kinderen alcoholvrij bier laten drinken. Dan ga ik trouwens geen discussie aan hoor, het is niet mijn kind. Denk er dan gewoon het mijne van.
Soms spreek ik een kind wel eens op gedrag aan (als ze door een gesprek aan het praten zijn of met dingen aan het gooien zijn). Maar over het algemeen bemoei ik me weinig met de opvoeding.

Was eerst wel veel kritischer naar ouders toe totdat ik eens met mijn neefje van twee ging winkelen en hij kleerhangers doormidden ging breken en lopen schreeuwen en rennen door de winkel...terwijl ik hem maar wanhopig in bedwang probeerde te krijgen :-( Sindsdien snap ik hoe lastig het is!
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik me niet kapot kan ergeren aan een gillend kind achter me in de rij van de supermarkt. Maar ja dat lijkt me menselijk.
26-08-2018 20:58
Ik word soms helemaal gestoord van het gegil en de schelle stem van mijn eigen kind. Dan ben ik blij dat ik naar werk kan. Of zijn vader thuis komt. Voor de rest is het een poepie. Maar die herrie. ...
Leer hem niet te gillen. Duh.
SjakS schreef:
26-08-2018 20:52
To en jij lijken me afschuwelijke mensen. Je bent niet de baas joh. Hahahaha Hoe kom je erbij. Ik snap wel dat je kind een cursus nodig had. Want van opvoeden heb je weinig kaas gegeten.
Kinderen zijn kleine mensen die alles wat grote mensen weten nog moeten leren. Geen slaafjes.

Ik overleg veel met mijn kinderen. Wat zullen we eten, wat lijkt jou een leuke vakantie, welke kleren wil je kopen, zullen we vandaag naar opa gaan?
Als ze geen zin hebben naar bv opa gaan, vraag ik of ze van de week wel zin hebben of ga ik alleen.
Heb super beleefde kinderen. Gillen niet, schelden niet, praten over wat ze wel en niet willen. Krijg echt vaak complimenten zelfs van de leraren. De jongste is pittig, als peuter madame Jeanette pittig. Maar ondanks dat gedraagd ze zich nu. Hoef ik niet slaan of te straffen. Doe ik ook nooit. We leven samen en iedereen mag het naar zijn zin hebben. Soms moet iets. Nou ja dan zeg ik dat ook. Balen ze, maar dat mag ook! Baal zovaak van dingen die moeten (gyn, tandarts, begrafenis ome Arie).
Ik begrijp niet zo goed waarom je mij nu een afschuwelijk mens noemt?
iones schreef:
26-08-2018 19:10
Oh daar heb je tante Sneer weer! Komt weer roeptoeteren en van alles uit het verband halen en hier neerplempen in de hoop een hetze op te richten. Ben jij een troll of zo?

Mensen kunnen niets hiermee. Hou je gewoon aan het topic!
ze heeft wel gelijk anders. Komt 't te dichtbij?
Koffiekopjes schreef:
26-08-2018 21:04
Leer hem niet te gillen. Duh.
Gehandicapt. Verstandelijk beperkt en hardhorend. Tja, dan doe je er weinig aan.

Vergelijk het maar met een enthousiaste downie, die zijn niet te stoppen hoor.

Maar jij hebt vast de gouden tape. Duct tape telt niet. ;)
Vixxen schreef:
26-08-2018 21:05
Ik begrijp niet zo goed waarom je mij nu een afschuwelijk mens noemt?
Ik denk verkeerd gequote.
Vixxen schreef:
26-08-2018 21:02
Haha een vriendin van me gaf haar kinderen de eerste vijf jaar geen chocolade. Ik vond dat een beetje vreemd, maar begreep al heel snel waarom :biggrin:

Ik zal trouwens nooit ongevraagd advies geven hoor. Wat ik zie is een momentopname en de ouders weten meer over hun eigen kind. Maar soms zie ik iets waarvan ik denk 'dat zou ik niet zo doen'. Zoals kinderen alcoholvrij bier laten drinken. Dan ga ik trouwens geen discussie aan hoor, het is niet mijn kind. Denk er dan gewoon het mijne van.
Soms spreek ik een kind wel eens op gedrag aan (als ze door een gesprek aan het praten zijn of met dingen aan het gooien zijn). Maar over het algemeen bemoei ik me weinig met de opvoeding.

Was eerst wel veel kritischer naar ouders toe totdat ik eens met mijn neefje van twee ging winkelen en hij kleerhangers doormidden ging breken en lopen schreeuwen en rennen door de winkel...terwijl ik hem maar wanhopig in bedwang probeerde te krijgen :-( Sindsdien snap ik hoe lastig het is!
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik me niet kapot kan ergeren aan een gillend kind achter me in de rij van de supermarkt. Maar ja dat lijkt me menselijk.
Poeh nou! De eerste keer dat mijn nichtje kwam logeren waren man en ik helemaal gesloopt! Alleen maar leuk als oom en tante achter je aan onder de stellingen in de zeeman kruipen. En gieren van de lach. Zij, wij niet.
Snapte toen pas waarom mijn zus er vaak zo moe uit zag.

Ze is nu 8, en doet ze dat niet meer. Kinderachtig gedoe vind ze dat. Nu zitten we gezellig nagels te lakken. Leukere fase ;)
MonteCara* schreef:
26-08-2018 17:40
Hoe bedoel jij dit?
Als een geintje... mevrouw Jack snapt dit wel. Voor háár is en was het bedoeld.Pffff
enn wijzigde dit bericht op 26-08-2018 21:22
0.82% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Star² schreef:
26-08-2018 17:47
Sarcastisch ;-)
Star ook
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
26-08-2018 21:11
Gehandicapt. Verstandelijk beperkt en hardhorend. Tja, dan doe je er weinig aan.

Vergelijk het maar met een enthousiaste downie, die zijn niet te stoppen hoor.

Maar jij hebt vast de gouden tape. Duct tape telt niet. ;)
Antiblafband :proud:

En ga jezelf nou niet zitten verdedigen joh. TO zit hier echt niet om een open gesprek te voeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven