De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.

maandag 27 augustus 2018 om 11:06
Ik zie veel kinderen juist van 6,7,8. Belachelijke dingen doen.Ana_Isabel** schreef: ↑27-08-2018 08:31Dit. Onze jongste van net 2 zette het voorheen altijd op een gillen als ze haar croissantje niet gelijk kreeg bij de Ah. Ze snapte niet dat we eerst langs de kassa moesten.
Ik weigerde om hem gelijk te geven. (Vind dat echt geen gezicht. Net als verpakkingen alvast open maken, voordat het betaald is.)
Consequent blijven uitleggen wat de bedoeling is en het schreeuwen negeren wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Nu helpt ze met de spullen op de lopende band zetten.
Vaak is het negeren dus niet voor niks. Voorafgaand is er dan al heel wat uitgelegd aan kind.
maandag 27 augustus 2018 om 11:08
Ben wel geneigd het met je eens te zijn TO. Kinderen worden ontzettend gepaaid nu. Zie het ook op m'n werk: eerste baan of stage en bij eerste tegenslag tranen met tuiten. Ze hebben gewoon nooit enige vorm van kritiek gehad!
Ik zie het ook met eten en jonge kinderen. Wil je dit? Nee, dat dan? Of anders dat? Kop houden en eten wat de pot schaft, denk ik dan. In Frankrijk kijken ze met horror naar Nederlandse kinderen die door het restaurant rennen en schreeuwen.
Ik zie het ook met eten en jonge kinderen. Wil je dit? Nee, dat dan? Of anders dat? Kop houden en eten wat de pot schaft, denk ik dan. In Frankrijk kijken ze met horror naar Nederlandse kinderen die door het restaurant rennen en schreeuwen.
Such fun!1

maandag 27 augustus 2018 om 11:10

maandag 27 augustus 2018 om 11:15
Eens hoor.
Misschien weten heel veel ouders ook gewoon niet hoe ze hun kind zover krijgen om te luisteren.
Ik denk dat veel ouders verbaasd zouden zijn over hoe goed je afspraken kunt maken met kinderen vanaf ongeveer 2 jaar.

maandag 27 augustus 2018 om 11:22
Niet verdrietig worden hoor, om wat een paar chronisch ongestelde trollekopjes hier beweert. De wereld is groter dan Viva.Gelukspopje schreef: ↑27-08-2018 10:15Dat er zoveel haat naar kinderen is. Het zijn ook mensen he. En ze moeten vaak nog erg veel leren.
En dat mensen niet zien dat opvoeden best lastig is. En lekker oordelen, en conclusies trekken die echt nergens over gaan.
Wat een wereld. Ik word er serieus verdrietig van.
Ik moet vaak lachen om kinderen, om pubers vooral. En ik zie best dat opvoeden niet meevalt. Ik heb geen kinderen en zou het de meeste ouders beslist niet nadoen.
maandag 27 augustus 2018 om 11:33
Lekker voor die ouders ook: EN een klierig kind EN veroordelende mensen eromheen.
Hou daar toch eens mee op.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 27 augustus 2018 om 11:44
maandag 27 augustus 2018 om 11:48
Ja, serieus.
Waar ik me al ver voordat ik kinderen kreeg het meest over verbaasde is de oordelen over elkaar.
Jouw kinderen hebben nooit door de supermarkt gerend. Chapeau.
De mijne ook niet, dat waren sowieso niet van die hardlopers.
Wees gewoon blij dat jouw kinderen blijkbaar snel leerden en denk niet dat dat allemaal door jouw briljante aanpak komt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 27 augustus 2018 om 11:50
Het ging niet over peuters die nog niets geleerd hebben.Solomio schreef: ↑27-08-2018 11:48Ja, serieus.
Waar ik me al ver voordat ik kinderen kreeg het meest over verbaasde is de oordelen over elkaar.
Jouw kinderen hebben nooit door de supermarkt gerend. Chapeau.
De mijne ook niet, dat waren sowieso niet van die hardlopers.
Wees gewoon blij dat jouw kinderen blijkbaar snel leerden en denk niet dat dat allemaal door jouw briljante aanpak komt.

maandag 27 augustus 2018 om 11:54
Oh, een geschikt topic om even te spuien over wat ik zojuist zag in de bieb.
Kind springt daar zo hard mogelijk van een trapje af, moeder zegt alleen heel vriendelijk: zachtjes.
Kind klimt weer op het trapje en springt er weer zo hard mogelijk af: "zachtjes".
Kind klimt weer op het trapje en ja hoor, alweer een harde boem, gevolgd door een "zachtjes".
En dat ging zo maar door! Op een plaats waar je geacht wordt rustig te zijn. Is het dan zo moeilijk om kind bij dat trapje vandaan te halen als het niet luistert?
Kind springt daar zo hard mogelijk van een trapje af, moeder zegt alleen heel vriendelijk: zachtjes.
Kind klimt weer op het trapje en springt er weer zo hard mogelijk af: "zachtjes".
Kind klimt weer op het trapje en ja hoor, alweer een harde boem, gevolgd door een "zachtjes".
En dat ging zo maar door! Op een plaats waar je geacht wordt rustig te zijn. Is het dan zo moeilijk om kind bij dat trapje vandaan te halen als het niet luistert?
maandag 27 augustus 2018 om 11:55
Ana_Isabel** schreef: ↑27-08-2018 11:10Ik zie dat eigenlijk bijna nooit.
Op die leeftijd is het ook niet meer normaal om je te "misdragen".
(Dan heb ik het niet over kinderen die er niks aan kunnen doen ivm een beperking.)
Dit zie ik dus zat in mijn vriendenkring. Er wordt gewoon weinig opgetreden tegen kinderen. Nooit consequenties. Halve huis gesloopt, meerdere trommelvliezen gescheurd, meer hee, als ie maar z'n zin heeft.
Such fun!1
maandag 27 augustus 2018 om 11:55
En in Engeland, waar kinderen zich schijnbaar behoorlijk kunnen misdragen op school kijken ze met horror naar Franse kinderen die zich absoluut misdragen bij gastgezinnen.MarindaH schreef: ↑27-08-2018 11:08Ben wel geneigd het met je eens te zijn TO. Kinderen worden ontzettend gepaaid nu. Zie het ook op m'n werk: eerste baan of stage en bij eerste tegenslag tranen met tuiten. Ze hebben gewoon nooit enige vorm van kritiek gehad!

maandag 27 augustus 2018 om 12:41
Ik ben Belgische en ik zie duidelijke verschillen tussen Nederland en België. Maar ik noem het verschillen en niet "beter" of "slechter". Het is maar wat je belangrijk vindt en waar je de nadruk op wil leggen.
Bijvoorbeeld: NL ouders leggen de lat (in mijn ogen dan) vaak laag met uit eten gaan: kinderen gaan niet mee uit eten (ze kunnen toch niet zo lang stilzitten) of gaan alleen mee naar de McDonalds waar ze gewoon tussen elke friet door mogen rondrennen. Nu weet ik toevallig dat als je het ze van kleins af aan leert (met een kleurboekje en een paar pennen mee), kinderen prima mee uit eten kunnen gaan. Over het algemeen zijn er België veel meer kinderen in restaurants te vinden en zijn het geen rondrennende schreeuwende monsters. En ook de Nederlandse kinderen leren het wel hoor, alleen vaak later.
Ander voorbeeld: Belgische scholen zijn over het algemeen meer van de regels en omgangsvormen. Ze stampen er ook veel schoolse theoretische kennis in. En gelukkig leren de kinderen hier meer om hun eigen mening te vormen en deze ook te kunnen uitspreken. Een middelbare scholier heeft hier toch echt al meer skills op het gebied van planning, time management, etc. Belgische kinderen van dezelfde leeftijd worden toch nog meer begeleid en gestuurd.
Zelf vaar ik mijn koers. Ik bedenk wat ik belangrijk vind en wat ik mijn kind wil meegeven. Ik ben niet de baas en mijn kind is ook niet de baas. Ik bepaal echter wel welke normen en waarden ik meegeef. En bij mij is een belangrijke: mijn vrijheid houdt op waar die van een ander begint. Dus met karretjes door de supermarkt scheuren vind ik niet ok. En schreeuwen in de bieb ook niet. En die belangrijke dingen handhaaf ik dan ook. Niet met een tik, maar wel met duidelijkheid en consequenties.
Ik vind trouwens de NL opvoeding ook veel positieve aspecten hebben... ik was een keer op een Belgisch kinderfeestje waar mijn dochter met deels NL genen de enige was die durfde aan te geven dat ze dorst had. Alle Belgische vriendjes verdorsten liever dan iets te vragen. En ja, mijn dochter was wel de luidste daar, maar ze kwam wel op voor haar eigen behoeftes. Ze vroeg het trouwens wel op een nette manier
Bijvoorbeeld: NL ouders leggen de lat (in mijn ogen dan) vaak laag met uit eten gaan: kinderen gaan niet mee uit eten (ze kunnen toch niet zo lang stilzitten) of gaan alleen mee naar de McDonalds waar ze gewoon tussen elke friet door mogen rondrennen. Nu weet ik toevallig dat als je het ze van kleins af aan leert (met een kleurboekje en een paar pennen mee), kinderen prima mee uit eten kunnen gaan. Over het algemeen zijn er België veel meer kinderen in restaurants te vinden en zijn het geen rondrennende schreeuwende monsters. En ook de Nederlandse kinderen leren het wel hoor, alleen vaak later.
Ander voorbeeld: Belgische scholen zijn over het algemeen meer van de regels en omgangsvormen. Ze stampen er ook veel schoolse theoretische kennis in. En gelukkig leren de kinderen hier meer om hun eigen mening te vormen en deze ook te kunnen uitspreken. Een middelbare scholier heeft hier toch echt al meer skills op het gebied van planning, time management, etc. Belgische kinderen van dezelfde leeftijd worden toch nog meer begeleid en gestuurd.
Zelf vaar ik mijn koers. Ik bedenk wat ik belangrijk vind en wat ik mijn kind wil meegeven. Ik ben niet de baas en mijn kind is ook niet de baas. Ik bepaal echter wel welke normen en waarden ik meegeef. En bij mij is een belangrijke: mijn vrijheid houdt op waar die van een ander begint. Dus met karretjes door de supermarkt scheuren vind ik niet ok. En schreeuwen in de bieb ook niet. En die belangrijke dingen handhaaf ik dan ook. Niet met een tik, maar wel met duidelijkheid en consequenties.
Ik vind trouwens de NL opvoeding ook veel positieve aspecten hebben... ik was een keer op een Belgisch kinderfeestje waar mijn dochter met deels NL genen de enige was die durfde aan te geven dat ze dorst had. Alle Belgische vriendjes verdorsten liever dan iets te vragen. En ja, mijn dochter was wel de luidste daar, maar ze kwam wel op voor haar eigen behoeftes. Ze vroeg het trouwens wel op een nette manier

Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

maandag 27 augustus 2018 om 12:43
Ik vind de reacties van: waarom grijpen die ouders niet in! niet echt getuigen van veel empatisch vermogen. Ja duh, dat werkt bij sommige kinderen dus niet. Mensen met makkelijke kidneren kunnen heel snel in veroordelende betweters veranderen. En maar op de borst kloppen dat zij het allemaal zelf zo goed gedaam hebben. Veel kinderen zijn van mature braaf, dan is opvoeden gewoon veel makkelijker.
Het is toch niet zo moeilijk voor te stellen dat je eigen kind makkelijk is en een ander kind niet? Lijkt mij.

maandag 27 augustus 2018 om 12:43
Ik was zo'n kind dat niet wilde eten wat de pot schaft. Na jaren gevecht aan de tafel hield mijn moeder het voor gezien en toen begon ik juist na een tijdje beter te eten. Omdat er geen stress meer aan vast zat.
Uit onderzoek is ook uitgewezen dat de smaakpapillen van kinderen nog in ontwikkeling zijn. Daarom lusten ze veel dingen pas op latere leeftijd. Ze dwingen kan dan zeker een averechts effect hebben.

maandag 27 augustus 2018 om 13:08
Voorbeeld : kind komt de winkel binnen en kind raced met klein winkelwagentje bijna mensen van de sokken. Moeder staat erbij te kijken en zegt ; schattig he?Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑27-08-2018 12:43Ik vind de reacties van: waarom grijpen die ouders niet in! niet echt getuigen van veel empatisch vermogen. Ja duh, dat werkt bij sommige kinderen dus niet. Mensen met makkelijke kidneren kunnen heel snel in veroordelende betweters veranderen. En maar op de borst kloppen dat zij het allemaal zelf zo goed gedaam hebben. Veel kinderen zijn van mature braaf, dan is opvoeden gewoon veel makkelijker.
Het is toch niet zo moeilijk voor te stellen dat je eigen kind makkelijk is en een ander kind niet? Lijkt mij.
maandag 27 augustus 2018 om 13:15
Ik kan me eigenlijk maar één keer herinneren dat ik me enigszins ergerde aan kinderen in de rij van de AH. Twee broertjes, niet echt heel klein, ik denk tien en acht, wilden per se helpen met de boodschappen op de band leggen en in plaats van dat ze gewoon allemaal wat spullen uit de kar pakten, pakte moeder steeds een boodschap, gaf de boodschap aan kind 1, kind 1 gaf de boodschap door aan kind 2 en kind 2 legde het artikel op de band. Ging poeptraag dus. En dat met een volle kar boodschappen, midden op het allerdrukste moment in de supermarkt. Maar dat was verder geen gebrek aan opvoeding, denk meer een beetje ondoordacht qua timing.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 27 augustus 2018 om 13:17
Ja en? Kind is enthousiast. Ze reed toch tegen niemand aan? Sommige kinderen kunnen niet rustig lopen, die rennen gewoon altijd. En dat hou je bijna niet tegen.
Had die moeder het tegen jou toen ze dat zei? Misschien was ze zenuwachtig van jouw afkeurende blik.
Als jouw kinderen goed naar jou luisteren heb je makkelijke kinderen. Dat is niet jouw verdienste.

maandag 27 augustus 2018 om 13:21
Natuurlijk is dat wel je eigen verdienste. Denk je echt dat het allemaal vanzelf gaat bij die zogenaamd makkelijke kinderen?Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑27-08-2018 13:17Ja en? Kind is enthousiast. Ze reed toch tegen niemand aan? Sommige kinderen kunnen niet rustig lopen, die rennen gewoon altijd. En dat hou je bijna niet tegen.
Had die moeder het tegen jou toen ze dat zei? Misschien was ze zenuwachtig van jouw afkeurende blik.
Als jouw kinderen goed naar jou luisteren heb je makkelijke kinderen. Dat is niet jouw verdienste.
Ik geloof best dat er een kleine groep is die écht makkelijk is, maar een veel grotere groep is makkelijk geworden door een gerichte en consequente opvoeding.
maandag 27 augustus 2018 om 13:25
stroman schreef: ↑27-08-2018 11:22Niet verdrietig worden hoor, om wat een paar chronisch ongestelde trollekopjes hier beweert. De wereld is groter dan Viva.
Ik moet vaak lachen om kinderen, om pubers vooral. En ik zie best dat opvoeden niet meevalt. Ik heb geen kinderen en zou het de meeste ouders beslist niet nadoen.

Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
maandag 27 augustus 2018 om 13:26
Hoera, het topic is compleet.Ikigai schreef: ↑27-08-2018 13:21Natuurlijk is dat wel je eigen verdienste. Denk je echt dat het allemaal vanzelf gaat bij die zogenaamd makkelijke kinderen?
Ik geloof best dat er een kleine groep is die écht makkelijk is, maar een veel grotere groep is makkelijk geworden door een gerichte en consequente opvoeding.
Don't waste your time on jealousy,