De Nederlandse opvoeding
zondag 26 augustus 2018 om 15:52
Hoe ouder ik word, hoe meer mij opvalt hoe slap veel ouders opvoeden. Zeker naar aanleiding van het topic over het 8-jarige nichtje besef ik mij dat ouders in Nederland amper, of slap corrigeren. In de winkel zie ik krijsende kinderen die over de grond rollen, hun moeder schoppen, met de grofste woorden schelden, alleen omdat ze iets niet mogen. Bijna elke dag zie ik dit wel, en dat zijn echt niet alleen arme achterstandsgezinnen. Een vriendin geeft les op de basisschool en is verbaasd dat zoveel kinderen pas voor het eerst 'nee' horen als ze 4 zijn. Kinderen die dan nog niet eens helemaal zindelijk zijn omdat de ouders de keuze bij hen leggen. Hetzelfde als met veel andere zaken, kind mag tegenwoordig alles bepalen.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
Is het een schuldgevoel omdat beide ouders fulltime werken? Een zweeffilosofie van Facebook? Ik heb geen idee.
Als ik in mijn thuisland ben zijn kinderen in het OV stil, zitten ze netjes en fluisteren. Hier rennen ze rond, krijsen de boel bijeen, gebruiken de paal in de trein als paaldanstoestel en vallen andere passagiers lastig.
Natuurlijk zijn niet alle ouders zo, maar het valt me steeds meer op.
maandag 27 augustus 2018 om 14:03
Ik denk dat dat opvoedboek niet deugt. En vergeet niet, er zullen evengoed opvoedboeken zijn die heel anders beweren.Solomio schreef: ↑27-08-2018 13:55Lees eens een opvoedboek: ongewenst gedrag negeren is zo ongeveer het eerste en belangrijkste advies dat je kunt vinden.
Alleen in echt gevaarlijke situaties moet je ingrijpen, maar kinderen die door de supermarkt rennen houden daar op een dag vanzelf mee op. Als je er erg je best voor doet houden ze er mss iets eerder mee op, maar over het algemeen stopt het sowieso.
En begrijp me niet verkeerd: ik erger me ook groen en geel aan gillende en rennende kinderen, maar ik hou dat wel bij mezelf en beoordeel al helemaal de opvoeding a.d.h.v. dat soort voorvallen.
Want 100 mensen die opvoeden, 100 meningen. En overal valt wel iets voor of van te zeggen.
En rennende kinderen in de supermarkt... ach...
Heel stom, hoe ouder ik word, hoe meer ik mezelf herken in kinderen... Maar ik word nog niet kinds hoor.
maandag 27 augustus 2018 om 14:06
Nee, niet alles is logisch daarvan.Solomio schreef: ↑27-08-2018 14:01Ja, kinderen worden voorzichtiger behandeld dan vroeger, wat een vrij logische consequentie is van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen.
Kinderen zijn mede daardoor denk ik veel gelukkiger dan mijn generatie en leren veel beter 'naar zichzelf luisteren', ook al is dat een jeukterm.
En ja, daar zitten ook nadelen aan, helaas.
Mijn generatie heeft vooral geleerd dat je eigen ik, je gevoelens, je angsten, je pijntjes, er niet toe deden, je moest vooral keurig en netjes en liefst onopvallend door het leven.
Allemaal mensen die nu massaal burn-out raken, want niet geleerd hun eigen grenzen te voelen en te bewaken.
Maar hé, wij renden niet door de supermarkt. Joechei.
Kinderen mogen ook niet meer vallen. Kinderen mogen geen risico's meer lopen. Maar soms hóort dat er een beetje bij. Ouders lijken niet te kunnen loslaten. En wat krijg je dan? Dat kinderen van nu veel minder coördinatie hebben dan de kinderen van vroeger. Overal moeten rubberen tegeltjes liggen, ze moeten een helmpje dragen op de fiets...
Als ze hun knie een keer open vallen, soit. Hoort er bij. Ik viel vroeger altijd gaten in mijn maillots. Kreeg ik voor op mijn kop. Dat is ook niet reeel. Kinderen spelen en vallen nu eenmaal. Ik deed dat ook niet expres.

maandag 27 augustus 2018 om 14:07
Ik geloof absoluut dat deze kinderen bestaan.

maandag 27 augustus 2018 om 14:13
Omdat een supermarkt niet is bedoeld om in te rennen!!!!!Koffiekop1 schreef: ↑27-08-2018 14:11Die van mij mag best rennen als het veilig kan. Waarom moet ik hem leren van niet? Kind is 3!

maandag 27 augustus 2018 om 14:15
In de speeltuin is dat veilig. Niet op straat of in de supermarkt.Koffiekop1 schreef: ↑27-08-2018 14:11Die van mij mag best rennen als het veilig kan. Waarom moet ik hem leren van niet? Kind is 3!
maandag 27 augustus 2018 om 14:15
Nee maar kinderen zijn kennelijk wel gemaakt om te rennen want ze hebben er veel behoefte aan. Ik ben wel eens jaloers op die tomeloze energie van kinderen en verbaas me er over.
Maar goed, die energie moet eruit. Als het kan vind ik het niet zo'n punt.

maandag 27 augustus 2018 om 14:17
Dan laat je ze dat ergens anders doen, of je komt zonder kind naar de supermarkt.
maandag 27 augustus 2018 om 14:20
Dan moet je je kind misschien alleen thuis laten of in de auto. Dat kan maar vanaf een bepaalde leeftijd. De boodschappen komen niet van zelf in huis. En om alles tegelijk 's avonds laat te moeten... Dan komt er van time management niets meer terecht.

maandag 27 augustus 2018 om 14:20
Dat is een prima leeftijd om te leren dat je op sommige plekken mag rennen en op andere plekken niet.Koffiekop1 schreef: ↑27-08-2018 14:11Die van mij mag best rennen als het veilig kan. Waarom moet ik hem leren van niet? Kind is 3!
Kijk als een kind anderhalf is en net kan rennen, dan is dat moeilijker, dan werkt zitten in het karretje vaak beter, maar een kind van 3 moet dat juist leren. Ongelofelijk dat er ouders zijn die alles maar laten gaan.
maandag 27 augustus 2018 om 14:22

maandag 27 augustus 2018 om 14:23
Jij hebt alleen maar jongens! Das niet eerlijkJollyRider schreef: ↑27-08-2018 13:28vast. Dan zijn wij de uitzondering met een systeemloze opvoeding met maar één doel (zelfstandige gelukkige jongvolwassenen op de wereld loslaten), één middel (grenzeloze liefde) en één regel (we hebben toch nooit beweerd dat de wereld eerlijk is??), en een meute super lieve, brave, beleefde kinderen. Echt, dat ligt niet aan ons
![]()

Wij hanteerden dezelfde stelregel als jij met onze 3 knullen. Werkte als een trein! Tot onze diva arriveerde. Toen mocht ik aan de bak

maandag 27 augustus 2018 om 14:27
Ik/wij (mijn man en ik) voeden op die verguisde montessorimaniervop en heb een heel lief en braaf kind, tot nu toe. Wat jouw kinderen en die van mij gaan doen als ze op de basisschool of middelbare zitten, weten we nog helemaal niet. Maar goed, ik ben heel zen, maar soms absoluut niet, dus ik denk dat die van mij verpest gaat worden en die van jou gaat heel braaf en succesvol worden.Ikigai schreef: ↑27-08-2018 13:28Ik denk dat dit komt omdat die kinderen helemaal niet makkelijk zijn, dat lijkt zo, omdat jij niet ziet hoeveel werk die ouders van op het oog makkelijke kinderen al verzet hebben.
Als je dan ziet dat een andere ouder die investering niet levert en dus een poepirritant kind levert, dan is dat wel vervelend ja. Heb je alsnog dat gedoe aan je hoofd, omdat een ander verzaakt.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 14:34
1.03% gewijzigd

maandag 27 augustus 2018 om 14:28
www.ah.nl wordt zo bij je thuis bezorgd.
Grappig, ik zat me te bedenken dat iedereen van zichzelf vindt dat hij/zij wel degelijk opvoedt. Als ik een kind door de supermarkt zie rennen zonder dat ouders daar iets van zeggen denk ik daar ook het mijne van. Eerlijk gezegd komt er niet in mij op dat ouders daar bewust voor kiezen. Ik ben gewoon echt verbaasd! Ik vind 'niet rennen in een supermarkt' zo'n ontzettende vaststaande normale ongeschreven regel over hoe we het in de samenleving doen. Net als dat ik mijn kind leer om vuilnis niet op straat te gooien. Ook al heeft mijn 3-jarige enorme behoefte om met dingen te gooien.
Als je kinderen hebt moet je zorgen dat je voldoende tojd voor ze maakt. Zeker nu we weten dat het meeste betaalde werk uit bullshit jobs bestaat. Doe iets nuttigs en breng veel tijd met je kinderen door.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
Ik krijste vroeger nooit in de supermarkt. Nu hoor je niet anders. Zal hun "vocabulaire" wel zijn want iets anders leren ze niet met ouders die hele dagen aan het swypen zijn op hun smartphone en hun kinderen volstoppen met rotzooi om ze letterlijk en figuurlijk "zoet" te houden. Dan kunnen de ouders zich weer op hun smartphone concentreren. En het cirkeltje is weer rond.
maandag 27 augustus 2018 om 14:29
Dit dus ook. Overwerkte smartphone zombies zonder ruggengraat.Essentio schreef: ↑27-08-2018 14:28Ik krijste vroeger nooit in de supermarkt. Nu hoor je niet anders. Zal hun "vocabulaire" wel zijn want iets anders leren ze niet met ouders die hele dagen aan het swypen zijn op hun smartphone en hun kinderen volstoppen met rotzooi om ze letterlijk en figuurlijk "zoet" te houden. Dan kunnen de ouders zich weer op hun smartphone concentreren. En het cirkeltje is weer rond.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
maandag 27 augustus 2018 om 14:31
Ik vind het ook heel herkenbaar hoor. Ik heb er zelf niet zo'n last van, of stoor mij er niet zoveel aan,maar ik zie dit ook wel veel om me heen.
En ik vindt echt niet dat kleine kinderen gedrild moeten worden ofzo, of dat ze niets mogen, maar vind het wel wat ver gaan ja.
De keuzevrijheid en de 'beslissingen' die ouders aan kinderen overlaten lijkt wat te zijn doorgeslagen. ('sja, Pietje wil bv geen mensen groeten die hem begroeten, of Pietje wil nog niet naar bed om 19.30. Nee logisch, daarom ben jíj de ouder en moet je dat dus nog beslissen/aangeven, en niet het kind zelf)
ik heb niet alles gelezen,maar recent voorbeeld van hier boven
Waarom mag kind van 3 niet rennen in supermarkt?
Omdat een supermarkt geen speelplaats is, er meer mensen rondlopen die hem/haar niet altijd de hoek zien om komen, of spullen omver kunnen gaan. Lijkt mij heel logisch. Supermarkt/restaurant etc is géén plek waar mijn kind mag rennen.
Plus je kind is AL 3 hoor, dat is echt niet zo klein en snapt het heel goed.
Ja, ik heb het héél vaak moeten zeggen (kind is 5) en nog steeds weleens natuurlijk, maar dat hoort erbij.
En ik vindt echt niet dat kleine kinderen gedrild moeten worden ofzo, of dat ze niets mogen, maar vind het wel wat ver gaan ja.
De keuzevrijheid en de 'beslissingen' die ouders aan kinderen overlaten lijkt wat te zijn doorgeslagen. ('sja, Pietje wil bv geen mensen groeten die hem begroeten, of Pietje wil nog niet naar bed om 19.30. Nee logisch, daarom ben jíj de ouder en moet je dat dus nog beslissen/aangeven, en niet het kind zelf)
ik heb niet alles gelezen,maar recent voorbeeld van hier boven
Waarom mag kind van 3 niet rennen in supermarkt?
Omdat een supermarkt geen speelplaats is, er meer mensen rondlopen die hem/haar niet altijd de hoek zien om komen, of spullen omver kunnen gaan. Lijkt mij heel logisch. Supermarkt/restaurant etc is géén plek waar mijn kind mag rennen.
Plus je kind is AL 3 hoor, dat is echt niet zo klein en snapt het heel goed.
Ja, ik heb het héél vaak moeten zeggen (kind is 5) en nog steeds weleens natuurlijk, maar dat hoort erbij.

maandag 27 augustus 2018 om 14:32
Maar wat betekent dat dan concreet? Als jouw kind rent in de supermarkt, wat doe je dan?Mevrouw75 schreef: ↑27-08-2018 14:27Ik/wij voeden op die verguisde montessorimaniervop en heb een heel lief en braaf kind, tot nu toe. Wat jouw kinderen en die van mij gaan doen als ze op de basisschool of middelbare zitten, weten we nog helemaal niet. Maar goed, ik ben heel zen, maar soms absoluut niet, dus ik denk dat die van mij verpest gaat worden en die van jou gaat heel braaf en succesvol worden.

maandag 27 augustus 2018 om 14:36
Laatst in de bieb zag ik ontzettend luidruchtige kinderen rondrennen en geen moeder die er iets van zei. Het waren geen Nederlandse kinderen... allemaal expats uit verschillende landen, waarvan de moeders gezellig met elkaar zaten te kletsen. Ze kwamen niet eens uit hetzelfde werelddeel, dus je hebt ze overal hoor.

maandag 27 augustus 2018 om 14:38
Dit is natuurlijk een uitzondering.3thee schreef: ↑27-08-2018 14:36Laatst in de bieb zag ik ontzettend luidruchtige kinderen rondrennen en geen moeder die er iets van zei. Het waren geen Nederlandse kinderen... allemaal expats uit verschillende landen, waarvan de moeders gezellig met elkaar zaten te kletsen. Ze kwamen niet eens uit hetzelfde werelddeel, dus je hebt ze overal hoor.
Zodra mensen een groep gaan vormen, vervagen veel regels, omdat er simpelweg niet meer goed wordt opgelet.
maandag 27 augustus 2018 om 14:40
Die van mij doet dat dus niet. Geen idee. Ze heeft het denk ik 1 keer gedaan en toen zijn we maar naar huis gegaan.
Oh, jawel, ze rent altijd naar de toetjes en mag dan een toetje uitzoeken. Daarna is het geren over, want dat was haar doel. Rennen met de kar mag niet, die gaat dan meteen weg.
Ik zit nu, as we speak, met een fluisterend kind in de trein. Ik heb geloof ik 1 keer gezegd dat gillen niet zo aardig is, vorig jaar, en toen ze 1 was hield ik haar wanhopig stil met lekker eten en drinken.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 14:43
18.61% gewijzigd

maandag 27 augustus 2018 om 14:41
Je maakt een grapje met dat uitzondering?Ana_Isabel** schreef: ↑27-08-2018 14:38Dit is natuurlijk een uitzondering.
Zodra mensen een groep gaan vormen, vervagen veel regels, omdat er simpelweg niet meer goed wordt opgelet.

maandag 27 augustus 2018 om 14:42
Ikigai schreef: ↑27-08-2018 14:20Dat is een prima leeftijd om te leren dat je op sommige plekken mag rennen en op andere plekken niet.
Kijk als een kind anderhalf is en net kan rennen, dan is dat moeilijker, dan werkt zitten in het karretje vaak beter, maar een kind van 3 moet dat juist leren. Ongelofelijk dat er ouders zijn die alles maar laten gaan.
Oh ik laat helemaal niet ‘alles gaan’. Hoe kom je daarbij? En ik weet heel goed wat ik een 3 jarige kan leren. Zo blijft hij in restaurants keurig aan tafel zitten. Heb ik hem geleerd.
Ik vind alleen rennen in de supermarkt, als het veilig kan, zoals ik al schreef, geen probleem. Beetje apart dat ik er volgens anderen een enorm probleem mee moet hebben.
anoniem_334005 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 14:44
5.20% gewijzigd