Naar groep 2
vrijdag 24 augustus 2018 om 06:59
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
zondag 2 september 2018 om 22:16
Succes morgen! Wij mogen morgen ook weer. Dochter heeft er zin in.mobo235 schreef: ↑02-09-2018 21:07hoi kwam deze topic tegen en zou het leuk vinden om mee te schrijven. Mijn zoontje gaat vanaf morgen naar groep 2. Heeft er zin in zegt hij. Hij is de laatste tijd veel met cijfers en letters bezig. Zijn leerdoel voor dit jaar is om beter te luisteren in de kring. heeft hij samen vorig jaar met juf opgeschreven. Hij krijgt de zelfde juffen als vorig jaar. Hij komt in een klas van 19 kinderen dat vind ik wel fijn. Wordt nog wel meer maar niet zoveel als vorig jaar.
maandag 3 september 2018 om 07:59
Brood is op, tas staat klaar. Over een kwartiertje vertrekken ook wij weer naar school. Kind heeft er zin in, maar klaagde vanmorgen wel dat het wel heel vroeg was, want het was nog niet eens helemaal licht, mama!
Heerlijk het ‘gewone’ ritme weer.
Heerlijk het ‘gewone’ ritme weer.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
maandag 3 september 2018 om 09:47
In de tweede week mag ik al niet meer mee naar binnen... Op onze school mogen alleen de ouders van groep 1 en 2 mee de school in, vanaf groep 3 moeten ze het zelf doen. Wij hebben volgende week een algemene informatie avond voor de hele klas. Juffen stellen zich dan voor, ze vertellen wat over de dagindeling en de methodes. Bij ons zal de focus vooral liggen op hoe combineer je nu een groep 2 en een groep 3 in 1 klas.
Eind van de maand hebben we dan ook nog een individueel startgesprek, bij de hogere groepen is het de bedoeling dat je kind hierbij is en ook grotendeels zelf het woord neemt. Het gaat dan om wat het kind wil leren dit jaar, wat ze moeilijk vinden, waar ze goed in zijn, enz....
Eind van de maand hebben we dan ook nog een individueel startgesprek, bij de hogere groepen is het de bedoeling dat je kind hierbij is en ook grotendeels zelf het woord neemt. Het gaat dan om wat het kind wil leren dit jaar, wat ze moeilijk vinden, waar ze goed in zijn, enz....
maandag 3 september 2018 om 10:34
Bij ons volgende week een algemene informatieavond en over een week of 3 startgesprek.
Voor zoon alweer de 3e schoolweek deze week. Hij is weer helemaal ‘geland’. Leuk om te zien dat hij direct andere vriendjes heeft. Moest ook wel, want de jongens waar hij vorig jaar veel mee speelde, zitten nu in groep 3
Voor zoon alweer de 3e schoolweek deze week. Hij is weer helemaal ‘geland’. Leuk om te zien dat hij direct andere vriendjes heeft. Moest ook wel, want de jongens waar hij vorig jaar veel mee speelde, zitten nu in groep 3
maandag 3 september 2018 om 10:49
hier ook gestart vandaag. eerst wat traantjes want ze zag niemand van de klas. dus maar aan grote broer gevraagd of ze even met hem en zijn vrienden kon meespelen (9 jarige) en hup weg was ze. al bij al dus vlot gestart.
hier denk ik dat ze niet zo heel veel meer zal bijleren dit kleuterklasje. kleuren, knippen, plakken enzo gaat goed. de pengreep zat vorig schooljaar goed. dus fijne en ook grove motoriek is OK. Werkjes maken vind ze leuk dus rekenen en schrijven gaan al behoorlijk vlot. we zien wel, het laatste jaartje kleuteren, laat ze maar lekker nog een jaartje rustig aan doen en veel spelen met de vrienden
hier denk ik dat ze niet zo heel veel meer zal bijleren dit kleuterklasje. kleuren, knippen, plakken enzo gaat goed. de pengreep zat vorig schooljaar goed. dus fijne en ook grove motoriek is OK. Werkjes maken vind ze leuk dus rekenen en schrijven gaan al behoorlijk vlot. we zien wel, het laatste jaartje kleuteren, laat ze maar lekker nog een jaartje rustig aan doen en veel spelen met de vrienden
maandag 3 september 2018 om 11:18
Geen traantjes vandaag. De beentjes trapten op het snelst op het fietsje vandaag om naar school te gaan. Even onwennig met het voorbij lopen van het groep 1 lokaal, andere juf (slik).
Maar een glimlach en de vrolijke goedemorgen ..... (kind), welkom in groep 2 en zoek maar een plekje! maakte veel goed en er werd met een smile naar me gezwaaid. Dus die vermaakt zich wel
Maar een glimlach en de vrolijke goedemorgen ..... (kind), welkom in groep 2 en zoek maar een plekje! maakte veel goed en er werd met een smile naar me gezwaaid. Dus die vermaakt zich wel
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
maandag 3 september 2018 om 12:33
Dat lijkt me nou zó raar, dat je niet meer mee naar binnen mag.... lijkt me enorm wennen. Weer een stapje loslaten.
Vond ik ook toen hij naar groep 1 ging, het is echt een heel ander verhaal dan bij de peuterspeelzaal waar je dagelijks te horen krijgt wat er gebeurt is, of hij goed heeft meegedaan enz.
Vond ik ook toen hij naar groep 1 ging, het is echt een heel ander verhaal dan bij de peuterspeelzaal waar je dagelijks te horen krijgt wat er gebeurt is, of hij goed heeft meegedaan enz.
maandag 3 september 2018 om 12:36
Leerdoel voor zoon is wat mij betreft gewoon lekker samen spelen en zijn weg vinden in de groep.
Vanavond algemene ouderavond, voor het vierde jaar nu, dus verwacht niets nieuws te horen, haha.
Hij gaat graag naar school, het enige wat ik een beetje lastig vind is dat hij alleen maar met zijn neefje speelt die nu bij hem in de klas zit. De juf had uit zichzelf al gezegd dat ze hen wat meer uit elkaar ging proberen te halen.
Vanavond algemene ouderavond, voor het vierde jaar nu, dus verwacht niets nieuws te horen, haha.
Hij gaat graag naar school, het enige wat ik een beetje lastig vind is dat hij alleen maar met zijn neefje speelt die nu bij hem in de klas zit. De juf had uit zichzelf al gezegd dat ze hen wat meer uit elkaar ging proberen te halen.
dinsdag 4 september 2018 om 12:01
Hier is de grootste uitdaging voor dochter dat ze zich wat 'schoolser' moet gaan gedragen. De juf noemt haar altijd een vlindertje. Nog absoluut geen type die nu in groep 3 zou kunnen stilzitten de hele dag 
Al was de juf erg verbaasd over het verschil voor de zomervakantie en nu erna. Ze is veel rustiger, luistert beter en doet met meer interesse haar werkjes.
Huilen doet ze niet meer. "Dat doe je alleen als je in groep 1 zit hoor mam". Heerlijk, dat brengt een stuk fijner weg!
Al was de juf erg verbaasd over het verschil voor de zomervakantie en nu erna. Ze is veel rustiger, luistert beter en doet met meer interesse haar werkjes.
Huilen doet ze niet meer. "Dat doe je alleen als je in groep 1 zit hoor mam". Heerlijk, dat brengt een stuk fijner weg!
dinsdag 4 september 2018 om 12:41
hier mogen ouders nooit mee naar binnen. enkel de eerste week bij de 2,5 jarige (instappertjes). maar erna is gewoon aan de poort een dikke zoen en dan moeten ze alleen de speelplaats op. dit is ze dus al wel gewoon ondertussen zo. vandaag was weer zoals we gewoon zijn. een dikke zoen, een zwaai en weg was ze
dinsdag 4 september 2018 om 14:27
Hier is het kind binnen afgeven bij de juf die ze bij de deur van de klas begroet, vanaf groep 3 is het zelfstandig naar binnen en de klas in. Ophalen op het plein, groep 1 (heeft een eigen buitendeur in het lokaal) en 2 worden door de juf naar buiten begeleid. Kind mag pas bij de juf weg als het kind of de juf de ouders/opa/bso gezien heeft. Groep 3 komt zelfstandig naar buiten.
Het is dus niet standaard de bedoeling dat je mee de klas in gaat met je kind. Natuurlijk mag dat wel als je kind graag iets aan je wil laten zien.
Het is dus niet standaard de bedoeling dat je mee de klas in gaat met je kind. Natuurlijk mag dat wel als je kind graag iets aan je wil laten zien.
dinsdag 4 september 2018 om 14:30
Hier hebben we een vrij afstandelijke juf voor de ouders. Of ze lief is voor de kinderen weet ik niet, ik heb geen klachten gehoord. Maar het is wel even wennen vergeleken met de juf van vorig jaar, daar was direct een klik mee. Nu weet ik het nog niet zo goed
Moet ook wel zeggen: bij de vorige juf had ik het geluk dat zoontje op zijn meekijkdag naar het bos ging, en dat ik toen ben meegegaan. Dan heb je ook al direct wat meer tijd om te observeren hoe ze met de kinderen omgaat.
Moet ook wel zeggen: bij de vorige juf had ik het geluk dat zoontje op zijn meekijkdag naar het bos ging, en dat ik toen ben meegegaan. Dan heb je ook al direct wat meer tijd om te observeren hoe ze met de kinderen omgaat.
dinsdag 4 september 2018 om 15:55
Mijn zoon zit nu zijn derde week in groep 2. Sinds dit jaar zijn de groepen 1 en 2 gecombineerd. Hij zit nog in dezelfde klas met dezelfde juf (waar ik erg blij mee ben) dus voor hem was het allemaal niet zo spannend op de eerste schooldag.
Wij mogen gelukkig nog mee naar binnen, tien minuten voordat de bel gaat. Erg leuk om te zien waar ze mee bezig zijn. Vanaf volgend jaar in groep 3, moeten we afscheid nemen bij de trap, dat zal wel wennen zijn....
Wij mogen gelukkig nog mee naar binnen, tien minuten voordat de bel gaat. Erg leuk om te zien waar ze mee bezig zijn. Vanaf volgend jaar in groep 3, moeten we afscheid nemen bij de trap, dat zal wel wennen zijn....
dinsdag 4 september 2018 om 18:56
dinsdag 4 september 2018 om 19:49
Wij nemen ook afscheid bij de ingang van het lokaal. Inloop is tussen 8.15 en 8.30 uur. Als je voor 8.30 uur bent (wat meestal zo is), mogen de kinderen even een boekje pakken, of vast op de computer kiezen wat ze later op de dag gaan doen (keuze uit verschillende activiteiten en die klikken ze dan aan). Ze hebben geen eigen plaatsen. Om 8.30 uur starten ze dan de dag met de kring (daarvoor staan houten banken)
dinsdag 4 september 2018 om 20:35
Hier hebben ze allemaal een stoeltje met hun naam. Die staat 's morgens in de kring op steeds wisselende plekjes. Om de beurt zitten ze naar de juf en zijn ze het hulpje van de dag zeg maar.
Er staan groepjes tafeltjes in de klas en afhankelijk van welk werkje ze plannen (via een planbord, zelf beslissen welke volgorde, vrijdag verplichte werkje(s) eventueel afmaken) gaan ze met hun stoel zelf aan die tafel zitten.
Er staan groepjes tafeltjes in de klas en afhankelijk van welk werkje ze plannen (via een planbord, zelf beslissen welke volgorde, vrijdag verplichte werkje(s) eventueel afmaken) gaan ze met hun stoel zelf aan die tafel zitten.
dinsdag 4 september 2018 om 20:37
Hier was afgelopen jaar alleen de kleutercito nog voor groep 2. Dit jaar zijn ze er helemaal mee gestopt, pas vanaf groep 3 komen de cito's.Klaverblauwtje schreef: ↑04-09-2018 20:06Gisteren op de info avond gehoord dat ze waarschijnlijk geen cito meer afnemen bij de kleuters.
woensdag 5 september 2018 om 07:26
hier starten ze op de speelplaats. je kan ze afzetten op school vanaf 7u en de bel gaat om 8.25u. dan gaan ze per rij naar de klas. eens binnen gaan ze in de kring zitten voor opstart ochtend. erna kiezen ze elk een werkhoek. aan elke hoek staat aangegeven hoeveel kindjes er max in die hoek aanwezig mogen zijn. zit de hoek vol moeten ze iets anders kiezen.
woensdag 5 september 2018 om 07:38
Hier ook eerst je aanwezigheid regelen op het digibord, daarna iets pakken om te doen en op een plekje gaan zitten. Groep 2 heeft geen eigen plaatsen en mogen zitten waar ze willen. Alle kinderen hebben wel een eigen laatje met tekenboek, potloden en werkjes die nog niet af zijn. Hoe ze verder de dag beginnen heb ik nog niet uitgevist, dochter laat op het moment nog weinig los.