financiële verdeling

04-09-2018 09:56 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang meelezen, zoeken naar hoe anderen het doen, kan ik eigelijk nergens een situatie zoals die van ons vinden.
Hier mijn/ons verhaal en vraag mij dus vooral af hoe anderen het doen in soortgelijke situaties.

Ik, vrouw van 31 met een dochter van 7 uit huwelijk met ex-man. Werk momenteel 32-40 uur in wisseldiensten (13.30-22.00 of 21.30 - 06.00, wisseldiensten dus (plus 2 uur reistijd per dag) verdien helaas niet zo gek veel (1551 bruto op basis van de 32 uur)
Geen alimentatie, ex heeft verschrikkelijk veel schulden gecreëerd tijdens ons huwelijk in gemeenschap van goederen, dat deze op nihil is gesteld, zodat hij deze gaat afbetalen ( al 6 jaar dus geen alimentatie, hij betaald ze minimaal af) en regelmatig komen ze hier langs met als gevolg dat ik ze moet betalen. Ik hamerde dus al op een samenlevingscontract om zijn bezittingen te beschermen voor ik bij hem introk.

Mijn partner met wie ik sinds 2 jaar samen woon, verdient bruto 4x zoveel.
Woonsituatie ; in zijn koopwoning met een hypotheek, ongeveer gelijk aan mijn oude huurwoning (647eu) toen, kreeg ik alleen allerlei toeslagen, vrijstelling gemeentelijke heffingen..
Nu ging het al enige tijd zo :

Boodschappen 50/50 (hij bodybuilder, eet veel, ik maak dat natuurlijk elke dag voor hem klaar voor de dag erop)
Vaste lasten (hypotheek, gwl, gemeentelijke heffingen etc ; 50/50
Leuke dingen : 50/50

Overigens sta ik nergens als erfgename of iets ook vermeld, ‘zijn ouders erfen het, en ik mag er dus dan blijven wonen tot ik een ander huis heb’ dan vraag ik mij dus af, zouden ze geduldiger zijn als er ook een kleinkind van hun woont? Het beeld, alsof het niet erg genoeg is dat je je partner verliest, dat je in je achterhoofd meteen weet dat als dat gebeurt je ook mag verhuizen, met de tijd dan.. maar de termijn staat niet in steen geschreven, ik vind dat dus een naar idee waar ik best wakker van kan liggen. Misschien had ik me harder moeten opstellen voor ik introk!?

De persoonlijke uitgaven zoals zorgverzekering, auto (heb ik niet), zijn motor, kleding, ook echt alles dus ook alles wat mijn dochter nodig heeft : eigen rekening
Vakantiekosten ; 50/50
Met als gevolg dat wij vaak niet op vakantie kunnen, mijn budget voldoet niet aan zijn wensen (Mexico, dominicaanse, Cuba, et) en hij wilt niet naar de landen die voor mij betaalbaar zijn.

In de relatie met zijn ex deed zijn moeder het huishouden hier, betaald, ze aten vaak daar ; ex was een ransbak😂 (waterkoker vol groene aanslag en een koelkast vol overdatum producten van haar) toen ik hier kwam nam ik dat al snel over, vond her belachelijk dat zij dit op haar 70+leeftijd nog moest doen(al dit ze dit vast met liefde hoor) met als gevolg dat dit zo is gebleven, naast mijn baan van wisseldiensten (en dus ook de zorg van mijn dochter, maak ik belachelijk lange dagen) de discussies erover, want zelfs het kleinste klusje ‘vergeet’ hij. vermoeien mij, want heb ik dit zelf gedaan? Of snapt hij niet dat ik mij gebruikt voel als goedkope huishoudster?

Stel hem dan ook vaak de vraag hoe hij dit voor zich ziet als er een kleine van ons geboren zou mogen worden?
Ik, of alle uren blijven werken.. (leeglopen op de opvang, want ook die zal vast gedeeld worden terwijl ik, voor mijn dochter toen ik alleen was nog maar een schijntje hoefde te betalen) of minder werken, en dan helemaal niets meer overhouden?
Ik wil absoluut niet stoppen met werken, al zou een dagje minder fijn zijn als er wel een 2e zou mogen komen. Maar ik weet niet hoe ik het hem aan zijn verstand krijg dat hij zich financieel als een samen moet gaan zien, ipv elk zelf maar zien hoe je je broek ophoud?
Heb hem al gevraagd of hij ooit zn vader heeft horen zeggen tegen moeders ; we kunnen niet op vakantie, want jij heb geen geld? Ze zorgt immers voor het gehele huishouden al haar hele leven (dit doe ik dus naast mijn baan in de wisseldiensten)
Is het raar dat ik er graag iets van een compensatie voor zou zien, al is het maar dat hij bijv zomers het deel wat wij missen, bij zijn dure vakantie wensen en mijn lage inkomen en dus ook in verhouding lagere vakantie geld, deze inlegt? Ik heb hem nog nooit gevraagd iets voor mij te betalen, sterker nog, hij schoof al vanaf dag 1 aan bij mijn thuiskapster, welke ik voor hem betaalde.. en er nooit iets van heb teruggevraagd (15 euro per 5 weken a ruim een jaar...) het frustreert me.. enorm! Dat zal duidelijk zijn na dit enorm lange verhaal..
merle78 schreef:
05-09-2018 08:13
Mijn ex-man had dezelfde parasitaire instelling. Hij eiste de helft van mijn salaris, weigerde voor een baas te gaan werken, omdat hij immers een zelfstandige grafisch ontwerper was (zonder opdrachtgevers welliswaar).

Hij liet zijn moeder voor onze net geboren baby zorgen, zijn vader kookte, ik werkte en hij zat overdag in de sportschool om z’n lichaam te boetseren.

Ik was ook te inschikkelijk en naïef.
Hij wilde het onderste uit de kan. Een schaamteloze profiteur.

Ik heb moeten werken aan mijn zelfrespect en assertiviteit op mijn 40e.

Beter laat dan nooit.

Ik moet er niet aan denken dat mijn dochter zich later ook zo slaafs gaat opstellen t.o.v. degene waar ze verliefd op is. Ik moet haar het goede voorbeeld geven.

Mijn huwelijk duurde 11 maanden.

TO succes met dit geval.
Wat goed. Echt een vreselijke profiteur.
Dankje. Ik was erg verliefd en te dankbaar dat zo’n knappe man mijn vriend wou zijn. Slaat nergens op zie ik nu in.
Weet je wat het fijne is van een relatie, of zou moeten zijn in ieder geval? Dat je elkaar aanvult, gelijkwaardig bent en samen geniet van het leven.

Uit jouw verhaal haal ik niets van bovenstaande dus eigenlijk heb je geen relatie maar faciliteer jij hem zodat hij een mooi makkelijk leven heeft. Ik zou dat vooral met hem bespreken en als hij dat niet ziet, dan met alle respect, dan gaat dat ook nooit veranderen en kan je er maar beter mee stoppen.

Hoe wij het doen? Eerst verdiende mijn man meer, nu verdien ik meer. Hij zorgt meer voor de kinderen dan ik, maar ik doe andere dingen. Het kan ook zomaar anders zijn als het anders loopt en dan zorg ik en doet hij wat anders. Wij hebben ook echt geen afspraken over schoonmaken, boodschappen, stofzuigen etc, dat doe je gewoon zoals het komt. Vanaf het moment dat wij van plan waren samen te gaan wonen (we waren nog heel jong destijds) hebben we een gezamenlijke rekening geopend en we storten daar beide onze salarissen op. Wij hebben niet eens een eigen rekening. We betalen daar alles van, ook hobby, sport, vakantie etc. Als ik gelukkig ben is hij dat ook en andersom, want je hebt wat voor elkaar over als je van elkaar houdt.

Hopelijk helpt deze gedachte je.
jeegirl wijzigde dit bericht op 05-09-2018 08:45
Reden: .
6.77% gewijzigd
TO, ik hoop dat het gelukt is om, ondanks het late tijdstip, een goed gesprek te hebben. Ik hoop dat je hebt kunnen overbrengen dat en waarom je niet tevreden bent met de relatie zoals ie nu is en dat er wat moet veranderen.

Je komt over als een goed georganiseerde, hard werkende en lieve vrouw. Je hebt veel meegemaakt. Misschien dat je daarom sneller genoegen neemt met dit soort foute man. Maar echt, ook jij hebt recht op een gezonde relatie. Zoals we allemaal al hebben aangegeven, dit is geen gezonde relatie. Ik hoop dat jullie het tij kunnen keren en zo niet, dat je dan genoeg zelfvertrouwen hebt om weg te gaan.
Annie31 schreef:
04-09-2018 12:58

Ik ben niet iemand die klaagt bij mijn omgeving, dat creeert toch dat mensen met een scheef gezicht naar je partner gaan kijken, terwijl ik ook heus niet perfect ben. daarom heb ik uiteindelijk dit bericht geplaatst, het ligt dus niet aan mij, dat ik me compleet uitgezogen voel inmiddels. Niet bepaald wat ik voor ogen had toen ik 2 jaar terug introk bij iemand die buiten de financiële irritatie punten, en huishouden echt mijn maatje leek te zijn! Bedankt, ongezouten meningen kunnen soms hard zijn, maar wel nodig
Net of ik dit zelf geschreven heb, aantal jaren geleden. Goed dat je dit topic hebt geopend Annie. Als je weer twijfelt aan jezelf, lees de reacties van de mensen hier maar nog eens terug. Vrees echter dat zoveelste gesprek/discussie met je vriend weinig zal opleveren. Zou bijzonder zijn als het kwartje nu ineens wel valt bij hem. Ja tijdelijk wellicht. Kun je op korte termijn met dochter naar een eigen plek als het moet?
Sterkte :hug:
Echt onvoorstelbaar dit. Waarom pikken vrouwen dit?! Jij hebt straks helemaal NERGENS recht op. Je betaald véél te veel mee, voor wat precies? Hij kan je op straat zetten en je hebt NIKS! Sorry dat ik het zeg, maar sommige vrouwen roepen ellende en schulden echt over zichzelf af. Helaas is er een kind bij betrokken. En als je niet oppast laat je je zo weer bezwangeren door deze profiteur. Kansloos.
lolly-pop schreef:
05-09-2018 11:04
Sorry dat ik het zeg, maar sommige vrouwen roepen ellende en schulden echt over zichzelf af.
Sommige mensen, man óf vrouw, zijn door een heftig verleden niet weerbaar genoeg om met dit soort zaken om te gaan. Zeggen dat iemand ellende over zichzelf afroept, vind ík dan weer behoorlijk kansloos.
dit soort dingen gaat vaak heel geleidelijk...

dan wauwelt zo'n vent wat over een trut van een ex die een profiteur is en hoe blij hij is dat hij een zelfstandige vrouw heeft nu en dus trek jij je portemonnee weer omdat je wilt dat hij zo over je blijft denken, maar de keer erop is hij die van hem vergeten en dus wapper jij weer met je pasje en dan is hij jarig en heb je iets heel moois gevonden maar wanneer jij jarig bent krijg je een geranium, strijkijzer van tien euro of een happy meal en denk ach de schat, hij zal het wel even moeilijk hebben ofzo en dan is hij door het sporten door zijn rug gegaan dus heeft hij weer niet gestofzuigd maar dat doe jij want je bent de allerliefste en man wat heeft hij maar geluk met jou en dus breng je hem ook een drankje en dan vraagt ie lief wat jullie gaan eten dus ga je ook maar boodschappen doen en neem je meteen een kratje bier mee want hij heeft wat vrienden uitgenodigd, ohja doe er maar 2 eigenlijk en een fles 'JackDaniels', trouwens lief, hee die vlek is niet uit mijn shirt gegaan weet jij hoe dat komt schat, jij bent daar zo goed in dus en sta je vervolgens je best te doen op dat shirt om elf uur 's avonds nadat je zijn sokken ook maar in de wasmand hebt gegooid want ja zijn arme rug he

en voor je het weet ben je in een positie geslijmd en gemanouvreerd waarin je nog steeds die leukste, stoerstje en liefste wil zijn dus betaal je en zeul die twee kratten en een fles whiskey en cola natuurlijk en werk je je de pleuris en als je niet uitkijkt is dat ineens niet 1 dag maar 2 jaar van je leven
turquasi wijzigde dit bericht op 05-09-2018 12:03
1.48% gewijzigd
Lorem Ipsum
Over de manier waarop jullie dit hebben verdeeld, valt te twisten. Ik zou het zelf anders doen. Het meest opvallende en in het oog springende vind ik denk ik dat jij 50/50 bijdraagt in de vaste lasten, zo ook zijn hypotheek, waarbij je vervolgens geen enkele aanspraak maakt op iets als het uit gaat. Jij bent dus eigenlijk iets aan het aflossen wat weg is op het moment dat de relatie verbroken wordt?
Als hij dan toch zo veel voor zichzelf wil houden, en niet wil delen, dan zou ik het onzinnig vinden dat jij wel in zíjn lasten meedeelt
.
Zelf zou ik voor de toekomst hopen dat ik met een partner met wie ik letterlijk mijn leven wil delen, ook mijn geld en vakanties wil delen, en mochten er grote inkomensverschillen zijn, dan zou ik er vanuit gaan dat we enigszins naar rato zouden bijdragen. In jouw post lees ik veel onvrede en onderhuidse boosheid naar hem toe. Dat maakt dat je ook een beetje in de slachtofferrol glijdt. Pas hier voor op, want je bent geen slachtoffer, maar een volwassen vrouw. Take ownership. Natuurlijk zul je in een relatie altijd moeten schipperen, maar je het heeft geen zin om mee te gaan in regels waar je je vervolgens voortdurend genaaid of ontzet over voelt. Dat is echt giftig voor je relatie en slecht voor je eigen energielevels en levensgeluk.
Wie zorgt er voor je dochter als jij tot 22 uur werkt?
Ze heeft nog geen update gegeven.
Annie, hoe is het gegaan?
turquasi schreef:
05-09-2018 11:32
dit soort dingen gaat vaak heel geleidelijk...

dan wauwelt zo'n vent wat over een trut van een ex die een profiteur is en hoe blij hij is dat hij een zelfstandige vrouw heeft nu en dus trek jij je portemonnee weer omdat je wilt dat hij zo over je blijft denken, maar de keer erop is hij die van hem vergeten en dus wapper jij weer met je pasje en dan is hij jarig en heb je iets heel moois gevonden maar wanneer jij jarig bent krijg je een geranium, strijkijzer van tien euro of een happy meal en denk ach de schat, hij zal het wel even moeilijk hebben ofzo en dan is hij door het sporten door zijn rug gegaan dus heeft hij weer niet gestofzuigd maar dat doe jij want je bent de allerliefste en man wat heeft hij maar geluk met jou en dus breng je hem ook een drankje en dan vraagt ie lief wat jullie gaan eten dus ga je ook maar boodschappen doen en neem je meteen een kratje bier mee want hij heeft wat vrienden uitgenodigd, ohja doe er maar 2 eigenlijk en een fles 'JackDaniels', trouwens lief, hee die vlek is niet uit mijn shirt gegaan weet jij hoe dat komt schat, jij bent daar zo goed in dus en sta je vervolgens je best te doen op dat shirt om elf uur 's avonds nadat je zijn sokken ook maar in de wasmand hebt gegooid want ja zijn arme rug he

en voor je het weet ben je in een positie geslijmd en gemanouvreerd waarin je nog steeds die leukste, stoerstje en liefste wil zijn dus betaal je en zeul die twee kratten en een fles whiskey en cola natuurlijk en werk je je de pleuris en als je niet uitkijkt is dat ineens niet 1 dag maar 2 jaar van je leven
Dit vind ik wel heel goed beschreven...

En ik ben bang dat TO gisteravond toch weer omgevallen is voor het geslijm en gesus en nu denk dat zij de gierigaard is die haar vent niks gunt. Of zoiets.
Ik hoop dat ze die vent heeft verteld dat hij zijn geld (en lunches) ergens kan steken waar de zon niet schijnt :bye:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Dat je mee betaald aan zijn hypotheek vind ik niet raar. Immers, als je niet bij hem zou wonen moest je wat huren en was je het geld ook kwijt.

Maak eens een lijstje van hoeveel uur jij het huishouden doet. Inclusief boodschappen halen en koken. ( hij eet duur, dus vind ik mag hij meer betalen).

En dan reken je hem eens uit wat een poetsvrouw kost. En jij hebt maar 8 uur over.
Want hij werkt b.v. 40 uur en jij 32. Hij doet niks, dus alles boven die 8 uur mag hij betalen. Aan jou.

Lijkt me niet prettig om op deze manier een relatie te hebben.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Hoe is het met je TO?
LoVaKo schreef:
05-09-2018 11:15
Sommige mensen, man óf vrouw, zijn door een heftig verleden niet weerbaar genoeg om met dit soort zaken om te gaan. Zeggen dat iemand ellende over zichzelf afroept, vind ík dan weer behoorlijk kansloos.
Precies, Annie heeft hier niet om gevraagd. Ze ging er (ten onrechte) vanuit dat haar vriend net zo redelijk in elkaar zou zitten als zij.

Maar het is nooit te laat om te leren hoe ze voor jezelf en haar dochter op moet komen.

Ik schat zo in dat haar vriend liever niet heeft dat ze zich assertief op gaat stellen.

Als ze dan toch weer inbindt, dan zou je kunnen zeggen dat ze zelf je onfortuinlijke situatie laat voortduren.

Dat zou spijtig zijn, ook voor haar kind. Die gaat het dan normaal vinden dat mama zich zo opoffert voor een vent.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 19:55
1.71% gewijzigd
He, ik hoop dat ze nog reageert. Hoop echt voor haar dat ze zich niet heeft om laten praten, maar dat ze in ieder geval nog even terugkomt om te laten weten hoe of wat..
Ga me toch een beetje zorgen maken.
Ben ook erg benieuwd hoe het gesprek is gegaan!
Ik denk dat haar vriend wel iemand is die dan gaat roepen dat hààr kind ook bij hem woont, eet en gebruik maakt water, stroom enz. Dat hij ook nog eens oppast op haar dochter enz.
Ik zou eerst eens een vakantie boeken voor mij en mijn dochter, als hij niet mee wil, blijft hij maar thuis.
Heb je gelijk tijd om na te denken. En je kund heeft ook recht om eens wat leuks ( vakantie) te doen.

Vergeet dan niet om voor die week vakantie de bijdrage van 50/50 aan te passen, jullie zijn er immers niet.

Succes
de wereld wacht om ontdekt te worden
Het is een faillure geworden. Ze blijft bij hem en durft dat hier niet te vertellen. Anders had ze ons vast wel even op de hoogte gesteld.
@thanx en @iones

Ik ben bang dat jullie gelijk hebben, maar het zal blijven knagen aan Annie.

Misschien is ze er dan over 6 maanden of een jaar wel klaar mee.

Soms heb je meer ‘bewijs’ voor jezelf nodig om te beseffen dat iets niet gaat werken voor jou.

@Thanx, goeie tip ook van jou😆
iones schreef:
06-09-2018 20:04
Het is een faillure geworden. Ze blijft bij hem en durft dat hier niet te vertellen. Anders had ze ons vast wel even op de hoogte gesteld.
Of ze is hoogdringend andere woonruimte aan 't zoeken terwijl ze ook nog es aan 't jongleren is met een kind en ploegenwerk.
Annie heeft een goed gesprek gehad, en zeer duidelijk geweest! Vervolgens begon de feestweek, en merk ik dat ik geen 18 meer ben.. vandaar mijn late reactie!!

Er gaat financieel veel veranderen, ik stop idd met het betalen Vd hypotheek.
De overige gedeelde lasten gaan door de helft en hij zal voortaan grotere bijdrage leveren aan de boodschappenpot!

Ik ben heel hard tegen hem geweest, soortgelijke situaties erbij ... en vervolgens het feit dat zijn moeder vroeg van jeetje, ben je nou nog meer gaan werken? Heb ik even duidelijk verteld waarom ; nl, met mijn lage inkomen en bijdrage in het huis.. anders konden wij niet op vakantie! Mijn rijbewijs halen? Geen budget voor.. ik moet nu al sparen voor dochter dr partijtje! Je zag aan de blik op dr gezicht, dat dit niet is hoe zij hun zoon hebben opgevoed! Overigens past mijn schoonmoeder veel op mijn dochter als ik werk, ik zorg dat het avondeten klaar staat, zij eten weer hier, en vriend brengt dr dan naar bed!

Bedankt voor jullie hulp dr glazen bubbel lek te prikken! Ik zag het ergens echt al wel, wilde het misschien niet inzien dat er weer een relatie evt als mislukt afgeschreven zou moeten worden!
Annie31 schreef:
07-09-2018 08:15
Annie heeft een goed gesprek gehad, en zeer duidelijk geweest! Vervolgens begon de feestweek, en merk ik dat ik geen 18 meer ben.. vandaar mijn late reactie!!

Er gaat financieel veel veranderen, ik stop idd met het betalen Vd hypotheek.
De overige gedeelde lasten gaan door de helft en hij zal voortaan grotere bijdrage leveren aan de boodschappenpot!

Ik ben heel hard tegen hem geweest, soortgelijke situaties erbij ... en vervolgens het feit dat zijn moeder vroeg van jeetje, ben je nou nog meer gaan werken? Heb ik even duidelijk verteld waarom ; nl, met mijn lage inkomen en bijdrage in het huis.. anders konden wij niet op vakantie! Mijn rijbewijs halen? Geen budget voor.. ik moet nu al sparen voor dochter dr partijtje! Je zag aan de blik op dr gezicht, dat dit niet is hoe zij hun zoon hebben opgevoed! Overigens past mijn schoonmoeder veel op mijn dochter als ik werk, ik zorg dat het avondeten klaar staat, zij eten weer hier, en vriend brengt dr dan naar bed!

Bedankt voor jullie hulp dr glazen bubbel lek te prikken! Ik zag het ergens echt al wel, wilde het misschien niet inzien dat er weer een relatie evt als mislukt afgeschreven zou moeten worden!

Zou mooi zijn als het daadwerkelijk verandert in de praktijk én in zijn hoofd. Goed dat je je grenzen aangegeven hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven