Naar groep 2
vrijdag 24 augustus 2018 om 06:59
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
zaterdag 15 september 2018 om 05:50
Hier hebben ze het schoolreisje vorige week vrijdag ook al gehad. Nu is het een school met meerdere uitjes dus ze hebben niets te klagen. Wat echter wel een verschil is dit is met de bus en heel de dag en de andere uitjes zijn vaak wat korter en met de auto’s van ouders.
Hier het hand gesprek ook gehad. Zoonlief heeft bepaald dat hij alle letters gaat leren schrijvende jaar. Daarnaast gaat hij ook mee doen aan zijn werkplanning. Hij bepaald dan samen met de juf wat hij gaat doen per week en wanneer. Hij moet dit dan zelf gaan doen.
Hier het hand gesprek ook gehad. Zoonlief heeft bepaald dat hij alle letters gaat leren schrijvende jaar. Daarnaast gaat hij ook mee doen aan zijn werkplanning. Hij bepaald dan samen met de juf wat hij gaat doen per week en wanneer. Hij moet dit dan zelf gaan doen.
zondag 16 september 2018 om 19:26
Ik heb wel meegelezen de afgelopen tijd, maar weinig tijd om te reageren gehad.
Hier gaan de deuren om 08.20 uur open. Groep 8 kinderen verwelkomen alle ouders en kinderen door bij de deur te staan en iedereen goedemorgen te wensen en bij weggaan een prettige dag.
Je mag gewoon mee de klas in, maar om 08.30 uur start de les en moet je weg zijn. Dit geldt overigens voor alle klassen, dus ook de hogere groepen. Al verwacht ik niet dat er daar nog veel ouders daadwerkelijk mee naar binnen gaan.
Tussen de middag eet pup gewoon thuis. Voor haar tien uurtje geef ik altijd fruit mee en een dopper met limonade. Ze lust geen water, net als ik.
We hebben een 10 minuten/kennismakingsgesprek gehad en ze gaan nu in het begin inzetten op vriendschap/samensmelten van de klas. Ook omdat niet iedereen elkaar al kende en je toch merkt dat iedereen af gaat om de kinderen die hij/zij al kent.
Verder gaan ze verder met letters leren, hakken en plakken en rijmen enz.
Ben benieuwd hoe het gaat, want pup is wel een beetje geïnteresseerd in letters maar snapt het rijmen bijvoorbeeld nog niet. Ach, ze doet het verder goed in de klas en dat vind ik het belangrijkste.
Wat wel een aandachtspuntje is, is weerbaarheid. Ze is best een zacht ei en is snel overrompeld door kinderen met een grote(re) mond. Dus daar gaan we ook aan werken.
Qua uitjes heb ik nog niets vernomen, dat komt vast later wel.
Hier gaan de deuren om 08.20 uur open. Groep 8 kinderen verwelkomen alle ouders en kinderen door bij de deur te staan en iedereen goedemorgen te wensen en bij weggaan een prettige dag.
Je mag gewoon mee de klas in, maar om 08.30 uur start de les en moet je weg zijn. Dit geldt overigens voor alle klassen, dus ook de hogere groepen. Al verwacht ik niet dat er daar nog veel ouders daadwerkelijk mee naar binnen gaan.
Tussen de middag eet pup gewoon thuis. Voor haar tien uurtje geef ik altijd fruit mee en een dopper met limonade. Ze lust geen water, net als ik.
We hebben een 10 minuten/kennismakingsgesprek gehad en ze gaan nu in het begin inzetten op vriendschap/samensmelten van de klas. Ook omdat niet iedereen elkaar al kende en je toch merkt dat iedereen af gaat om de kinderen die hij/zij al kent.
Verder gaan ze verder met letters leren, hakken en plakken en rijmen enz.
Ben benieuwd hoe het gaat, want pup is wel een beetje geïnteresseerd in letters maar snapt het rijmen bijvoorbeeld nog niet. Ach, ze doet het verder goed in de klas en dat vind ik het belangrijkste.
Wat wel een aandachtspuntje is, is weerbaarheid. Ze is best een zacht ei en is snel overrompeld door kinderen met een grote(re) mond. Dus daar gaan we ook aan werken.
Qua uitjes heb ik nog niets vernomen, dat komt vast later wel.
zaterdag 29 september 2018 om 08:34
Inmiddels ook de ouderavond (algemeen) gehad waar een en ander werd verteld over de gang van zaken, de methodes, toetsmomenten. En er werd gezegd dat niet iedere leerling die nu in 2 zit automatisch na de vakantie in 3 zit.
Nu is dat bij de kleuters altijd wel zo geweest dat gedurende het kleuteronderwijs gekeken wordt wie er klaar is om door te stromen naar gr3 maar juist omdat de groepen 1 en 2 hier zo gescheiden zijn ging ik ervan uit dat iedereen die in augustus is gestart in groep 2 eigenlijk toch wel na een volledig schooljaar naar 3 zou doorgaan. Maar we zullen het zien.
Nu is dat bij de kleuters altijd wel zo geweest dat gedurende het kleuteronderwijs gekeken wordt wie er klaar is om door te stromen naar gr3 maar juist omdat de groepen 1 en 2 hier zo gescheiden zijn ging ik ervan uit dat iedereen die in augustus is gestart in groep 2 eigenlijk toch wel na een volledig schooljaar naar 3 zou doorgaan. Maar we zullen het zien.
zaterdag 29 september 2018 om 08:39
zaterdag 29 september 2018 om 08:43
zaterdag 29 september 2018 om 09:28
Ik ben wel luizenmoeder, laat mijn eigen kind altijd door een andere moeder controleren. 2 zien meer dan 1. Als ik ergens over twijfel, vraag ik de andere moeder erbij en andersom. Het is vooral erg verwarrend als ze in de zandbak hebben gespeeld. Ook vind ik de kinderen met een donkere huid- en haar kleur erg moeilijk.NYC schreef: ↑29-09-2018 08:43Oh bah wat naar... ik hoop dat ze hier wegblijven. Ik ben ook bang dat ik dan niet goed genoeg ben in het behandelen of dat er nog wat achterblijft op de bank ofzo. Ik geef me ook niet op als luizenmoeder omdat het zou kunnen gebeuren dat ik wat over het hoofd zie met alle gevolgen vandien.
Het schijnt dat je de bank en dergelijke niet meer hoeft te behandelen. Maar ik zou het zelf wel doen. Ook gelezen dat mondwater beter werkt dan luizenshampoo. En ook mayonaise en olie in het haar smeren werkt om luizen en neten te verwijderen. Zo laten ze gemakkelijker los.
Mijn eigen kinderen controleer ik wekelijks. Zo heeft een eventuele besmetting geen kans om flink uit te breiden op het hoofd.
Als ik ergens vies van ben, zijn dat wel luizen en vlooien. Onze hond krijgt dan ook al jaren braaf elke anti-vlo behandeling.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
zaterdag 29 september 2018 om 17:18
zaterdag 29 september 2018 om 18:52
Het blijft sowieso kijken naar het kind, wanneer ze over kunnen naar groep 3. Maar over het algemeen gaan de meeste kinderen gewoon over.
Dochter is heel enthousiast met de groep 2-werkjes bezig. Ze vindt het heel leuk dat ze al wat ‘groter’ is en dat ze wat specialers mag doen dan de groep 1 werkjes. Ze vindt letters nu ineens heel interessant.
Hebben jullie kleuters ook al Engels? ‘Stand up’ en ‘sit down’ komen hier nu thuis heel vaak voorbij. Grappig hoe snel ze dat oppikt.
Dochter is heel enthousiast met de groep 2-werkjes bezig. Ze vindt het heel leuk dat ze al wat ‘groter’ is en dat ze wat specialers mag doen dan de groep 1 werkjes. Ze vindt letters nu ineens heel interessant.
Hebben jullie kleuters ook al Engels? ‘Stand up’ en ‘sit down’ komen hier nu thuis heel vaak voorbij. Grappig hoe snel ze dat oppikt.
zaterdag 29 september 2018 om 19:08
Hier krijgen Engels les via het stripfiguur bobo. Mijn zoon zingt nu continue de getallenreeks t/m10 en dan iets van let’s go. Ik krijg ook vaak no te horen als het nee moet zijn.
Afgelopen weken ook twee kinderfeesten gehad. Nu is hij erg bezig met zijn eerst feestje. Behalve dat hij rond de kerst jaar is zijn ook een aantal vriendjes jarig rond die tijd. Zal tegen die tijd het de vier moeder af moeten spreken wie wanneer zijn feestje viert.
Afgelopen weken ook twee kinderfeesten gehad. Nu is hij erg bezig met zijn eerst feestje. Behalve dat hij rond de kerst jaar is zijn ook een aantal vriendjes jarig rond die tijd. Zal tegen die tijd het de vier moeder af moeten spreken wie wanneer zijn feestje viert.
zaterdag 29 september 2018 om 19:15
Wij hebben het momenteel even zwaar. Ik merkte het al als vrijwilliger op school en juf bevestigde het: de kinderen zijn nog erg zoekende naar de nieuwe samenstelling en groepjes etc. Zoals altijd zitten er een paar dominante kinderen bij en die boksen enorm tegen elkaar op. Mijn dochter denkt geloof ik dat dat leuk en stoer is of zo dus die is thuis zo enorm vervelend, echt niet te harden! En dat heeft zn weerslag op ‘t hele gezin, de dreumes begint nu ook te klieren. Kan ik er echt niet bij hebben naast alle zorgen om en voor mn ouders momenteel. Mijn batterijtje is echt helemaal leeg. En van mn man ook dus we kunnen wel de ellende delen
zondag 30 september 2018 om 15:25
Mijn zoon wordt eind oktober 5. In zijn klas zitten kinderen van dec 2012 t/m dec 2013. Na de kerst komen er nog kindjes van begin 2014 bij omdat de (enige) groep 1 anders te vol wordt. Maar ik ging er dus eigenlijk vanuit dat alle kinderen die meteen na de zomer in 2 waren gestart eigenlijk automatisch door mochten naar 3.Carrie1979 schreef: ↑29-09-2018 17:18Wanneer is jouw zoon jarig, NYC? Bij ons stromen kinderen uit november/december (bijna) allemaal wel door naar groep 2, maar wordt dan eind groep 2 bekeken of ze ook doorgaan naar groep 3. En dan doet toch wel een aanzienlijk deel van deze kinderen groep 2 nog een keer.
Ben heel benieuwd wat precies de voorwaarden zijn maar dat zal ik in januari tijdens de persoonlijke oudergesprekken vragen. Vond het voor nu te vroeg om daar al naar te vragen en ik wilde in zo'n volle zaal ook niet overkomen als de ouder die per se wil dat haar kind door moet stromen.
Maar merk het wel een beetje aan mijzelf hoor, dat ik daar dus eigenlijk toch een beetje op hoop. Hoewel ik natuurlijk vooral wil wat goed is voor mijn kind. Vind het alleen zo sneu dat werkhouding/cognitief zoveel verschilt van (fijn)motorisch. En onderwijs geschiedt nu eenmaal niet volledig mondeling.
zondag 30 september 2018 om 16:43
Hier ook een zoon wiens fijne motoriek (iets) achterloopt. Hij vindt het ook gewoon niet leuk...tekenen, knutselen, dat soort dingen. Grove motoriek is dan juist weer heel erg goed. Leerkracht had het eind vorig schooljaar wel over evt fysiotherapie vanaf februari, ter voorbereiding op groep 3. Uiteraard alleen als het tegen die tijd niet verbeterd is (want dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen)
maandag 1 oktober 2018 om 15:08
Ik zal het in gedachten houden. Grofmotorisch vind ik hem ook niet sterk. En zo apart want dat had ik wel gedacht. Hij liep zo vroeg en ook qua bouwen (blokjes/lego/dingen openen) was hij snel.
En waarvan ik dacht dat hij minder sterk was (zich verbaal uiten, begon pas met 3 a 3.5 te praten) daar vind ik hem nu zéér sterk (ontzettend goede woordenschat).
Ik vroeg mij af of dat dan omgevingsfactoren zijn. Ik ben natuurlijk het vaakst thuis hem en verbaal sterk. Motorisch een ramp. Kan een kind dat overnemen?
En waarvan ik dacht dat hij minder sterk was (zich verbaal uiten, begon pas met 3 a 3.5 te praten) daar vind ik hem nu zéér sterk (ontzettend goede woordenschat).
Ik vroeg mij af of dat dan omgevingsfactoren zijn. Ik ben natuurlijk het vaakst thuis hem en verbaal sterk. Motorisch een ramp. Kan een kind dat overnemen?
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 01-10-2018 21:23
0.29% gewijzigd
maandag 1 oktober 2018 om 15:39
woensdag 3 oktober 2018 om 09:06
Ik ben net terug van school, heb voorgelezen in de klas van mijn zoontje, Het was echt heel leuk
Zijn ze bij jullie ook al bezig met oefenen van veters strikken? Hier wel en zoontje vindt er echt helemaal niks aan, ik denk dat die het pas op zijn 16e zal leren, hij heeft er absoluut het geduld niet voor
Zijn ze bij jullie ook al bezig met oefenen van veters strikken? Hier wel en zoontje vindt er echt helemaal niks aan, ik denk dat die het pas op zijn 16e zal leren, hij heeft er absoluut het geduld niet voor