Huishoudschema (ft/dt) werkenden
zondag 16 september 2018 om 10:08
Zoveelste poging hier om de chaos in huis onder controle te houden zucht
Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...

Ik begin eindelijk werr een beetje bij te geraken. Tegen dat ik aan het einde zit is kamer 1 weeral een zooi.
Ik ben geen ordelijk iemand en heb een hekel aan opruimen maar aan de andere kant krijg ik ook stress van rommel.
Ik werk 4/5 en ben op woensdag vrij. Namiddag gaat naar activiteiten van de kinderen. Dus nog halve dag over en de avonden plus weekend. Man werkt voltijds en doet vrij weinig wegens altijd heel laat thuis.
Ik ben meestal wel thuis om 17 u en 1 keer per week om 15u30.
Willen jullie je schema hier eens delen?
En houden jullie je eraan?
Hoe volg je de dingen die niet wekelijks moeten gebeuren op?maken jullie dan een maandplanning?
Hoe vaak moet je kinderen naar activiteiten brengen en halen?
Ben benieuwd hoe anderen dit doen...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
zondag 16 september 2018 om 11:07
Wat een manipulatie, dat 'dan moet je maar voltijds gaan werken'. Als jij het niet aankunt om voltijds te werken dan kun je het ook niet aan om 32 uur te werken + alles op je te nemen wat betreft huishouden en twee kinderen met een diagnose. Dat lijkt me zwaarder dan 4 uur extra werken en al het andere aan je partner overlaten. Maar laat me raden: als jij voltijds zou gaan werken dan betekent dat niet dat hij minder gaat werken en het hele huishouden + alles voor de kinderen gaat doen? Als dat geen optie voor hem is dan is het gewoon flauw en manipulatief om voor te stellen dat jij voltijds gaat werken. Nogmaals de discussie aangaan dus.minionette schreef: ↑16-09-2018 11:00Ja ik weet het.
Gisteren discussie nog maar eens begonnen.
Dan moet ik maar voltijds gaan werken...
Dat kan ik niet aan en dat snapt hij precies niet. Ook al is het voor kinderen en huis die ene dag per week heb ik voor mezelf echt nodig. Onze kinderen hebben beiden een diagnose ( ass en ass plus adhd). Komt er hier ook bij.
Kunnen mede daardoor nog niet zelfstandig naar hobby's. Zoon zit op school ver weg en moet dagelijks van het station gehaald worden.
Dus ja er spelen nog wat dingen mee hier...
zondag 16 september 2018 om 11:09
Volgens mij heeft je man ook een diagnose.minionette schreef: ↑16-09-2018 11:00Ja ik weet het.
Dat kan ik niet aan en dat snapt hij precies niet. Ook al is het voor kinderen en huis die ene dag per week heb ik voor mezelf echt nodig. Onze kinderen hebben beiden een diagnose ( ass en ass plus adhd). Komt er hier ook bij.
Kunnen mede daardoor nog niet zelfstandig naar hobby's. Zoon zit op school ver weg en moet dagelijks van het station gehaald worden.
TO, dat hij het niet snapt hoeft niet het sluitstuk te zijn hè. Dan snapt hij het maar niet waarom er toch een schoonmaakhulp komt.
Daarnaast vind ik hem een waardeloze vader. Als je kinderen hebt die extra aandacht nodig hebben, dan pas je je daar op aan, samen. Feit dat hij door de weeks niks kan met en voor zijn kinderen terwijl hij maar 1 dag meer werkt dan jij? Ik zou er volledig op afknappen.
zondag 16 september 2018 om 11:12

zondag 16 september 2018 om 11:12

zondag 16 september 2018 om 11:18
zondag 16 september 2018 om 11:21
TO, hoe kom jij op voor jezelf?
Zeg je halfslachtig dat het best wel druk is en het huishouden rommelig en dat jij het allemaal niet redt en of er misschien een poetshulp kan komen?
Of stel je zakelijk vast dat er teveel werk is voor 1 partner qua huishouden/gezin en dat je samen met hem tot een oplossing wil komen? Zonder oplossing geen einde van het gesprek.
Ga op je strepen staan en accepteer geen rare smoezen of verwijten. Ik vind het van de zotte dat je man zo'n eindoordeel heeft over wat jij wel of niet mag en moet.
Het is niet dat JIJ het niet redt, nee, je hebt de shitload aan zorg voor een heel gezin als enige op je nek. Dat het niet vol te houden is, ligt niet aan jou, maar aan het ontbreken van zijn participatie daarin.
Zeg je halfslachtig dat het best wel druk is en het huishouden rommelig en dat jij het allemaal niet redt en of er misschien een poetshulp kan komen?
Of stel je zakelijk vast dat er teveel werk is voor 1 partner qua huishouden/gezin en dat je samen met hem tot een oplossing wil komen? Zonder oplossing geen einde van het gesprek.
Ga op je strepen staan en accepteer geen rare smoezen of verwijten. Ik vind het van de zotte dat je man zo'n eindoordeel heeft over wat jij wel of niet mag en moet.
Het is niet dat JIJ het niet redt, nee, je hebt de shitload aan zorg voor een heel gezin als enige op je nek. Dat het niet vol te houden is, ligt niet aan jou, maar aan het ontbreken van zijn participatie daarin.
Hips, hopsakee en pierlala.

zondag 16 september 2018 om 11:23
Daar moet ook maar net budget voor zijn.
Als TO minder is gaan werken, komt er ook minder salaris binnen.
Ga je dan ook nog een schoonmaakster inhuren, dan gaan de kosten dus ook nog flink omhoog.
Sommige mensen zien het echt niet. Je kunt hem helpen om het licht te zien door eens op te schrijven wat jij nu eigenlijk allemaal echt doet.minionette schreef: ↑16-09-2018 11:00Ja ik weet het.
Niet alleen in het huishouden, maar ook in de zorg voor de kinderen, met aantal minuten per klus erbij en een keurige optelsom aan het eind van de week. Dus helpen opstaan, ontbijttafel dekken, was opvouwen, op en neer rijden naar het station, tandarts afspraak regelen; alles!
Zet vervolgens zijn schema met zijn werkuren en reistijd daarnaast, en tel die uren ook netjes bij elkaar op.
Als ik jouw verhaal zo lees, dan geef ik je namelijk op een briefje dat jouw “werkuren” flink wat meer uren bedragen dan de zijne. En dat geeft dus een mooie basis om verder te bespreken hoe hij van plan is om bij te gaan dragen aan jullie gezamenlijke huishouding. Als hij daar geen zin in heeft, dan bied je hem de optie aan om dan toch minstens huishoudelijke hulp in te huren voor zijn deel.

Lijken de kinderen op de; vader dat alleen vader geen diagnose heeft?minionette schreef: ↑16-09-2018 11:00Ja ik weet het.

zondag 16 september 2018 om 11:24
patchouli_ schreef: ↑16-09-2018 11:09Volgens mij heeft je man ook een diagnose.
TO, dat hij het niet snapt hoeft niet het sluitstuk te zijn hè. Dan snapt hij het maar niet waarom er toch een schoonmaakhulp komt.
Daarnaast vind ik hem een waardeloze vader. Als je kinderen hebt die extra aandacht nodig hebben, dan pas je je daar op aan, samen. Feit dat hij door de weeks niks kan met en voor zijn kinderen terwijl hij maar 1 dag meer werkt dan jij? Ik zou er volledig op afknappen.
Dit!
En verder kun jij het makkelijk aan om voltijds te werken hoor, laat je niks wijs maken. Jij zou prima voltijds kunnen werken want op dit moment werk je al meer dan voltijds als je het hele huishouden ook nog meetelt. Je man kan het kennelijk niet aan om voltijds te werken want hij kan het huishouden er niet meer bij hebben.
Ons huishouden, alles meegerekend, kost ons 30 uur per week. Man werkt 4x9 en doet daarin gewoon zijn deel. Ik werk dit jaar 2x8 plus studie, dus ik doe nu ongeveer twee derde. (onderwijs dus veel vakantie) Vorig jaar werkte ik 2x8 + 2x4 en toen deden we iedereen ongeveer de helft. Ik net iets meer.
Huishouden alles meegerekend is dus; schoonmaken, wassen en alles wat daar bij komt, koken en alles wat daar bij komt, afwas boodschappen, administratie, tuin, ramen lappen, auto's wassen, klein en groot onderhoud aan huis, onderhoud fietsen, onderhoud van ons huisnetwerk (hardware en software) Let daarbij vooral op alle kleine dingen zoals even een doekje over de tafel halen/wat kleine dingen opruimen, daar kun je best een uur per week voor op de planning zetten.
zondag 16 september 2018 om 11:25
een schema opstellen en je er elke dag aan houden kan voor frustratie zorgen, zeker in jouw geval, je bent nog niet 'getrained' in het managen van je huishouden. Naarmate je meer een draai gevonden hebt hierin zou ik dit zeker wel aanraden, het geeft namelijk wel voldoening om dingen te kunnen afvinken. Om te beginnen zou ik zeker en vast ontspullen. Dingen die al langer dan een jaar stof liggen te vergaren kan je zeker weggeven/weggooien/verkopen want die gebruik je waarschijnlijk niet meer. Maak om te beginnen kamer per kamer alle kasten leeg en overloop zo alle spulletjes die je niet meer gebruikt. Hier kruipt even veel werk in, maar het bespaart je uuuuuuren werk als je het een keer gedaan hebt.
Verder zou ik elke dag standaard een rondje door het huis doen, en dit 2x per dag.
Bijvoorbeeld in de ochtend:
bedden opmaken
kamers verluchten
wasgoed verzamelen
wasmachine aanzetten
in de avond:
1 verdiep stofzuigen of in het nat
de afwas/vuile vaat in of uit de vaatwas laden
met een doekje over de toiletten
aanrecht even soppen
proper wasgoed opvouwen, in de strijkmand leggen
op woensdag kan je dan een grotere taak erbij doen in de voormiddag, zoals bijvoorbeeld de badkamer soppen, de keuken grondig aanpakken, de strijk,ramen wassen,... je zal ondervinden dat je hier snel een ritme in terugvindt.
op pinterest onder 'household chores children of kids' vind je zeker leuke tips om je kids aan het werk te krijgen en een kleine beloning hiervoor in de plaats te krijgen.Gezien de leeftijd die ze hebben kunnen ze volgens mij zeker al helpen met het wasgoed verzamelen, de afwas/vaatwas in-en uitladen en natuurlijk eigen speelgoed netjes houden. Dingen als stof nemen ed kunnen ze ook al.
veel succes!
Verder zou ik elke dag standaard een rondje door het huis doen, en dit 2x per dag.
bedden opmaken
kamers verluchten
wasgoed verzamelen
wasmachine aanzetten
in de avond:
aanrecht even soppen
op woensdag kan je dan een grotere taak erbij doen in de voormiddag, zoals bijvoorbeeld de badkamer soppen, de keuken grondig aanpakken, de strijk,ramen wassen,... je zal ondervinden dat je hier snel een ritme in terugvindt.
op pinterest onder 'household chores children of kids' vind je zeker leuke tips om je kids aan het werk te krijgen en een kleine beloning hiervoor in de plaats te krijgen.Gezien de leeftijd die ze hebben kunnen ze volgens mij zeker al helpen met het wasgoed verzamelen, de afwas/vaatwas in-en uitladen en natuurlijk eigen speelgoed netjes houden. Dingen als stof nemen ed kunnen ze ook al.
veel succes!

zondag 16 september 2018 om 11:29
TantePip schreef: ↑16-09-2018 11:25een schema opstellen en je er elke dag aan houden kan voor frustratie zorgen, zeker in jouw geval, je bent nog niet 'getrained' in het managen van je huishouden. Naarmate je meer een draai gevonden hebt hierin zou ik dit zeker wel aanraden, het geeft namelijk wel voldoening om dingen te kunnen afvinken. Om te beginnen zou ik zeker en vast ontspullen. Dingen die al langer dan een jaar stof liggen te vergaren kan je zeker weggeven/weggooien/verkopen want die gebruik je waarschijnlijk niet meer. Maak om te beginnen kamer per kamer alle kasten leeg en overloop zo alle spulletjes die je niet meer gebruikt. Hier kruipt even veel werk in, maar het bespaart je uuuuuuren werk als je het een keer gedaan hebt.
bedden opmaken
kamers verluchten
wasgoed verzamelen
wasmachine aanzetten
in de avond:
aanrecht even soppen
veel succes!

zondag 16 september 2018 om 11:32
Nog even terug naar die diagnoses. Zou het kunnen dat de kinderen de ASS van je man geërfd hebben en de ADHD van jou?
Een kennisje van mij kreeg ook haar huishouden in combinatie met haar baan nooit op orde met burn-out tot gevolg. Tijdens het hele proces kwam er toe op haar 45e naar voren dat zij ADHD had. Inmiddels heeft ze nog steeds geen model-huishouden maar is het voor haar beter te behappen.
Een kennisje van mij kreeg ook haar huishouden in combinatie met haar baan nooit op orde met burn-out tot gevolg. Tijdens het hele proces kwam er toe op haar 45e naar voren dat zij ADHD had. Inmiddels heeft ze nog steeds geen model-huishouden maar is het voor haar beter te behappen.

zondag 16 september 2018 om 11:34
TantePip schreef: ↑16-09-2018 11:25een schema opstellen en je er elke dag aan houden kan voor frustratie zorgen, zeker in jouw geval, je bent nog niet 'getrained' in het managen van je huishouden. Naarmate je meer een draai gevonden hebt hierin zou ik dit zeker wel aanraden, het geeft namelijk wel voldoening om dingen te kunnen afvinken. Om te beginnen zou ik zeker en vast ontspullen. Dingen die al langer dan een jaar stof liggen te vergaren kan je zeker weggeven/weggooien/verkopen want die gebruik je waarschijnlijk niet meer. Maak om te beginnen kamer per kamer alle kasten leeg en overloop zo alle spulletjes die je niet meer gebruikt. Hier kruipt even veel werk in, maar het bespaart je uuuuuuren werk als je het een keer gedaan hebt.
bedden opmaken
kamers verluchten
wasgoed verzamelen
wasmachine aanzetten
in de avond:
aanrecht even soppen
veel succes!
Ik denk niet dat daar het grootste deel van het probleem ligt.

zondag 16 september 2018 om 11:35
Ja daar heeft ze echt allemaal tijd voor naast 32 uur buitenshuis werken en twee zorgintensieve kinderen.TantePip schreef: ↑16-09-2018 11:25een schema opstellen en je er elke dag aan houden kan voor frustratie zorgen, zeker in jouw geval, je bent nog niet 'getrained' in het managen van je huishouden. Naarmate je meer een draai gevonden hebt hierin zou ik dit zeker wel aanraden, het geeft namelijk wel voldoening om dingen te kunnen afvinken. Om te beginnen zou ik zeker en vast ontspullen. Dingen die al langer dan een jaar stof liggen te vergaren kan je zeker weggeven/weggooien/verkopen want die gebruik je waarschijnlijk niet meer. Maak om te beginnen kamer per kamer alle kasten leeg en overloop zo alle spulletjes die je niet meer gebruikt. Hier kruipt even veel werk in, maar het bespaart je uuuuuuren werk als je het een keer gedaan hebt.
bedden opmaken
kamers verluchten
wasgoed verzamelen
wasmachine aanzetten
in de avond:
aanrecht even soppen
veel succes!
Doe ff normaal zeg.
zondag 16 september 2018 om 11:37
Goh nee denk niet dat hij ass heeft of zo. Als het van een van ons moet komen nog eerder van mijn kant denk ikTanteBedelia schreef: ↑16-09-2018 11:23Lijken de kinderen op de; vader dat alleen vader geen diagnose heeft?

Ik ga nog maar eens het gesprek aan .
En misschien moet ik wat duidelijker zijn.
Ik heb mezelf altijd zwak gevonden omdat ik het niet kon en anderen precies wel.
Zie nu wel in dat het misschien ook niet mogelijk is...
Het is niet dat hij vindt dat ik alles moet doen. Hij trekt zich er niets van aan dat het een zooi is. Later eten ook geen probleem. Kant en klaar dan maar op drukke dagen (en dat wil ik liever niet). Dus het is niet dat ik dat van hem allemaal moet maar zo draait een gezin en huishouden ook niet. ...
Een nurk is hij niet hoor. Het is verder een hele lieve man.
Maar eerder ook psychologisch wat "op" vrees ik.
Hele zware job (mentaal)en heel veel zorgen thuis. Minder werken is voor hem niet mogelijk ( in België doen heel weinig mannen dat is dat is Nederland anders?)
Op mijn werk wordt het me ook niet in dank afgenomen dat ik minder werk overigens...
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
zondag 16 september 2018 om 11:37
TO werkt 4 dagen hè, ze is geen fulltime huisvrouw. Dus die taken die jij haar voorschotelt om elke ochtend en avond te doen dat zou ze gewoon met haar man moeten verdelen. Beiden elke dag een aantal vaste taken en in het weekend een uitgebreidere klus. Dan kan ze de woensdagochtend die ze extra heeft inderdaad nog zo'n wat grotere taak erbij pakken zoals je voorstelt. Ik mis in jouw schema trouwens het ophangen van de was (veruit het meeste werk, het erin stoppen en in de kast hangen is het werk niet). Als je de wasmachine 's ochtends aanzet dan kunnen toch niet als je 's avonds klaar bent met werken/koken/eten het wasgoed direct vanuit de machine opvouwen?TantePip schreef: ↑16-09-2018 11:25Verder zou ik elke dag standaard een rondje door het huis doen, en dit 2x per dag.
bedden opmaken
kamers verluchten
wasgoed verzamelen
wasmachine aanzetten
in de avond:
aanrecht even soppen
zondag 16 september 2018 om 11:43
Vind je je man dan ook zwak dat hij het niet kan? En andere mannen? Of verwacht je het alleen van vrouwen dat ze zowel (bijna) fulltime kunnen werken als het hele huishouden doen als zorgen voor twee zorgintensieve kinderen? De emancipatie is nog ver te zoeken in jullie gezin, zowel bij je man als in jouw eigen denkbeelden. Daar ga jij aan onderdoor en het is een slecht voorbeeld voor jullie kinderen!minionette schreef: ↑16-09-2018 11:37Ik heb mezelf altijd zwak gevonden omdat ik het niet kon en anderen precies wel.

zondag 16 september 2018 om 11:47
Ja, hij klinkt heel lief..minionette schreef: ↑16-09-2018 11:37Goh nee denk niet dat hij ass heeft of zo. Als het van een van ons moet komen nog eerder van mijn kant denk ik![]()
Ik ga nog maar eens het gesprek aan .
En misschien moet ik wat duidelijker zijn.
Ik heb mezelf altijd zwak gevonden omdat ik het niet kon en anderen precies wel.
Het is niet dat hij vindt dat ik alles moet doen. Hij trekt zich er niets van aan dat het een zooi is. Later eten ook geen probleem. Kant en klaar dan maar op drukke dagen (en dat wil ik liever niet). Dus het is niet dat ik dat van hem allemaal moet maar zo draait een gezin en huishouden ook niet. ...
Een nurk is hij niet hoor. Het is verder een hele lieve man.
Maar eerder ook psychologisch wat "op" vrees ik.
Hele zware job (mentaal)en heel veel zorgen thuis. Minder werken is voor hem niet mogelijk ( in België doen heel weinig mannen dat is dat is Nederland anders?)
Op mijn werk wordt het me ook niet in dank afgenomen dat ik minder werk overigens...
Dus als jij fulltime werkt dan doet hij de helft van alles?