Het grote speelgoedtopic 2018

01-08-2018 07:38 1253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het vorige topic vol is bij deze een nieuwe!

Voor iedereen die kado's zoekt voor verjaardag, sinterkerst, voor je kind, kleinkind, broertje, zusje...

Hopelijk weer net zo'n succes als het vorige deel :-)
Mijn zoontje wordt bijna 4, ik zou voor hem graag voorleesboeken vragen, boeken met een langer verhaal, zoals Woezel en pip en de sloddervos, en niet meer enkel prentenboeken of bobbi-achttien boekjes.

Tips?
ik vond willem en dikke teun leuk om voor te lezen en ook pluk van de petteflet we zijn nu bezig met jip en janneke maar daarna is het ook weer tijd voor iets nieuws dus misschien voor sinterklaas.... oudste is 5,5 trouwens
In dit topic staan ook wat boeken voor 4- en 5 jarigen genoemd, misschien staat er wat tussen:

kinderen/het-grote-prentenboeken-tips-t ... ges/419064
Zoon had hier het 'grote voorleesboek voor rond de 4 jaar'kado gekregen en dat past goed bij de leeftijd al houdt ie nog altijd meer van echte prentenboeken. Ik heb ook net nog voorgelezen uit 'ik wil, ik wil een krokodil' Maar dat is een ouder boek, weet niet of t nog verkrijgbaar is. Er staan iig veel plaatjes bij, maar t zijn wel losse hoofdstukken die samen een lang verhaal vormen.
nootboek wijzigde dit bericht op 02-09-2018 08:53
16.52% gewijzigd
Ik lees gewone verhaaltjesboeken voor aan peuter van 2. Misschien ben ik nog niet zo ervaren maar kan je voor een 4 jarige niet Winnie de Pooh, Gouden boek voor jongens/meisjes, Beatrix Potter, Arnold Lobel, etc voorlezen?

Ik heb vandaag een paar koopjes gedaan. Bij een speelgoedwinkel waar ik (te) vaak kom waren twee dozen Schleigh, 1 doos Duplo en 1 doos Brio kapot gegaan. Niks mis met de inhoud alleen de dozen hadden scheuren. Ik kreeg 50% korting op:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kwam alleen voor een houten speelgoed broodrooster en een waterpistooltje. Mijn man zat in de auto te wachten en verschoot van kleur toen ik met twee tassen naar buiten stapte o_o :lol: De dozen heb ik inmiddels naadloos geplakt. Ik hoef mij iig niet af te vragen wat peuter voor Sint en Kerst krijgt.
Zoon heeft van een vriend van ons een toet toet auto gekregen voor z’n verjaardag. Heel lief want we hebben t alleen voor opa’s en oma’s gevierd. Maar blijkt zoon toet toet auto’s dus heel erg leuk te vinden. Alleen papa en mama vinden t minder :facepalm:
Maartje2016 schreef:
01-09-2018 11:57
In dit topic staan ook wat boeken voor 4- en 5 jarigen genoemd, misschien staat er wat tussen:

kinderen/het-grote-prentenboeken-tips-t ... ges/419064
Bedankt daar ga ik eens kijken!
Teckeltje88 schreef:
02-09-2018 15:28
Zoon heeft van een vriend van ons een toet toet auto gekregen voor z’n verjaardag. Heel lief want we hebben t alleen voor opa’s en oma’s gevierd. Maar blijkt zoon toet toet auto’s dus heel erg leuk te vinden. Alleen papa en mama vinden t minder :facepalm:
Haha. Gelukkig heeft niemand hier dat idee gehad.
Nog even terugkomend op de knikkerbanen. In intertoys krantje staat Gravitrax. Vanaf 8 volgens omschrijving maar zie er wel interessant uit in ieder geval.
Ik lees mee over knikkerbanen. Mijn zoon van 6 is een creatieve bouwer en helemaal weg van knikkerbanen, maar we hebben er nog geen. Hij probeert ze nu zelf te maken van duplo, papier en plakband. Ik twijfel over:

- Hubelino: is dat al te snel te kinderachtig voor een 6-jarige of gaan ze juist op die leeftijden echt zelf banen ermee bouwen? Voordeel is dat het lekker robuust is en ook bruikbaar voor zijn jongere zusjes van 3 en op komst, we zouden het voor Sinterklaas als gezamenlijk cadeau kunnen geven.

- Zo'n simpele gekleurde knikkerbaan (https://www.lobbes.nl/speelgoed/bouw-en ... aan-45dlg-): voordeel is dat het goedkoop is en leuk oogt (spectaculairder dan Hubelino), maar is dit niet een gevalletje goedkoop = duurkoop?

- Nog een heel ander systeem dat er tussenin zit? (robuust, spectaculair en niet te kinderachtig)
nicole123 schreef:
03-09-2018 14:28
- Nog een heel ander systeem dat er tussenin zit? (robuust, spectaculair en niet te kinderachtig)
Dan zou ik Gravitrax eens Googlen. Zag er in folder niet robuust uit maar wel spectaculair en niet kinderachtig
Hubelino vind ik erg leuk maar ik denk dat dat met 6 jaar al snel niet meer zo interessant is. Zon groot plastic geval zou ik niet snel doen, mijn ervaring is dat ze vaak toch beperkt zijn in bouw mogelijkheden. Al kan dat ook merk afhankelijk zijn en dat ik alleen ervaring heb met mindere merken.

Voor je oudste denk ik dat een houten baan het leukste is, maar dan moet hij er wel ergens mee kunnen spelen waar iig straks de jongste niet bij kan want de jongste zal hem vaak (per ongeluk) om gooien. Of nu Hubelino en over 1 a 2 jaar vervangen voor een houten baan.
Ik zal eens kijken naar ervaringen met Gravitrax, zou het als het 8+ is al wel geschikt zijn voor een 6-jarige? Hij heeft op zich wel technisch inzicht, maar is ook wel ongeduldig. Hij gaat geen halve dag aan een baan bouwen.

Een houten baan spreekt me op dit moment niet zo aan eigenlijk. We hebben het meeste houten speelgoed uit huis verbannen omdat zoon een gooier is (als hij kwaad is vliegt er nog regelmatig iets door de kamer) en de vloer en meubels eraan gingen... Ook lijkt een houten bouwwerk me wat minder solide (je kunt niet iets vastklikken ofzo) en met een rauwdauwer als hij is een solide bouwwerk wel handig.
Wij hebben hubelino. Geweldig voor dreumes en papa en mama. Peuter vind er niet zoveel meer aan. Maar ik verwacht eigenlijk dat ze het wel weer leuk gaat vinden als ze zelf banen kan bouwen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Wij hebben een (houten) quadrilla baan van Hape, prijzig maar wel erg mooi spul.
We moeten kleuter nog wel helpen met bouwen (hij is ook niet zo'n bouwer) maar een 6 jarige kan er misschien al zelf mee uit de voeten. Voordeel van Quadrilla is dat de blokken wel in elkaar gaan en niet zoals bij HABA alleen op elkaar. Het is dus iets stabieler, maar voorzichtigheid blijft geboden.

Je zal het sowieso uit de buurt moeten houden van kleintjes, want knikkers zijn natuurlijk levensgevaarlijk.

Hubelino hebben we ook maar dat vind ik eigenlijk irritant omdat ik de duplo weg zou willen doen, maar ze gebruiken het dus nog voor Hubelino ;-) Als je duplo sowieso wilt houden ivm baby is het wellicht nog wel een investering waard. Het is nl. simpeler te gebruiken dan de echte knikkerbanen, en vooral stabieler.
nootboek wijzigde dit bericht op 03-09-2018 22:03
14.45% gewijzigd
Volgende maand viert onze jongste dochter haar eerste verjaardag.
Ze heeft een oudere zus (bijna 3) en dus al veel speelgoed tot haar beschikking.
Heeft er iemand nog kado-tips?
Zelf kom ik niet veel verder dan een (grote) bal en een paar slofjes.....
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
ingelke_kepringelke schreef:
03-09-2018 21:55
Volgende maand viert onze jongste dochter haar eerste verjaardag.
Ze heeft een oudere zus (bijna 3) en dus al veel speelgoed tot haar beschikking.
Heeft er iemand nog kado-tips?
Zelf kom ik niet veel verder dan een (grote) bal en een paar slofjes.....
Dvd's van Lotte en Max zijn (en worden nog steeds) hier grijsgedraaid, ook nog leuk voor de oudste maar voor 1-jarigen ook al heel leuk en leerzaam.
Het geluidenboek van Nijntje
Een eigen pop, bijv My Little Baby Born met zacht lijfje, of iets wat daarop lijkt.
Iets wat je niet hebt aangeschaft voor de oudste maar wel leuk vindt, bijv Smartmax of een Duplo treinbaan?
Of een eigen rugzakje, toilettasje (kun je ook handig een paar luiers instoppen voor nu), spaarpot?
nicole123 schreef:
03-09-2018 14:28
Ik lees mee over knikkerbanen. Mijn zoon van 6 is een creatieve bouwer en helemaal weg van knikkerbanen, maar we hebben er nog geen. Hij probeert ze nu zelf te maken van duplo, papier en plakband. Ik twijfel over:

- Hubelino: is dat al te snel te kinderachtig voor een 6-jarige of gaan ze juist op die leeftijden echt zelf banen ermee bouwen? Voordeel is dat het lekker robuust is en ook bruikbaar voor zijn jongere zusjes van 3 en op komst, we zouden het voor Sinterklaas als gezamenlijk cadeau kunnen geven.

- Zo'n simpele gekleurde knikkerbaan (https://www.lobbes.nl/speelgoed/bouw-en ... aan-45dlg-): voordeel is dat het goedkoop is en leuk oogt (spectaculairder dan Hubelino), maar is dit niet een gevalletje goedkoop = duurkoop?

Man en ik vinden Hubelino zelf nog erg leuk. Als kind in bed ligt bouwen we een hoger, meer 3D baan dan kind van 5 kan. Waar kind de volgende ochtend lekker mee knikkert. Je moet er minstens 1 zo'n trechter bij hebben, en genoeg stukjes (nog een uitbreiding doos erbij zegmaar).
Even uppen!

Wij zijn nog druk aan het denken wat we pup zullen geven voor haar 5e verjaardag. We hebben wel wat dingen op het lijstje staan waar ik hier al eerder over schreef of ideeën over heb opgedaan, maar nog niets is definitief. Heb een beetje het gevoel dat hét kado er nog niet tussen zit, maar misschien zit dat meer in mijn hoofd.

Als jullie nog meer tips/ideeën hebben... Graag!!!
Rubble schreef:
16-09-2018 19:29
Even uppen!

Wij zijn nog druk aan het denken wat we pup zullen geven voor haar 5e verjaardag. We hebben wel wat dingen op het lijstje staan waar ik hier al eerder over schreef of ideeën over heb opgedaan, maar nog niets is definitief. Heb een beetje het gevoel dat hét kado er nog niet tussen zit, maar misschien zit dat meer in mijn hoofd.

Als jullie nog meer tips/ideeën hebben... Graag!!!
Wat heeft ze zelf voor wensen? Mijn zoon had vanaf 4 á 5 jaar al heel duidelijke ideeën over wat hij leuk vond en wilde hebben. Verder vind ik 5 jaar een heerlijke leeftijd om speelgoed voor te kopen, ideeën te over:
- Playmobil
- Lego
- Gezelschapsspel (allerlei Junior versies van volwassen spellen zijn heel leuk voor 5-jarigen)
- Knutselsets van SES
- Barbies en evt barbiehuis of andere accessoires
- Constructiespeelgoed zoals Kapla of Knex
- Tiptoi boek

Geen heel originele suggesties, maar wel dingen waar je altijd weer op kunt aanvullen denk ik.
Heeft iemand hier ervaring met Stratego Junior? Is het leuk en wat is het verschil met gewoon Stratego? Ik overweeg het voor mijn zoon van 6 die erg van spelletjes houdt, het liefst met een stoer thema. Ik vraag me alleen af of we niet beter direct gewone Stratego kunnen aanschaffen, want hij kan bijv. ook al heel aardig dammen en schaken en daarbij ook al vooruitdenken. Dus is Junior Stratego dan niet te saai en simpel?
Dank je, we komen om in de spellen. Lego wil ze inderdaad graag en krijgt ze ook maar wil voorkomen dat ze in 1x heel veel krijgt. Knutselspullen hebben we ook veel, tiptoi heeft ze ook en krijgt ze ook een aanvullingsboek op

Ik moet misschien maar gewoon een knoop doorgaan hakken ipv na blijven denken.
Rubble:
- nieuwe dekbedhoes en pyjama
- rugtas + broodtrommel + drinkbeker voor school
- vriendenboekje
- tafeltent om lekker in tentje binnen te kunnen spelen deze winter
- klossen, skippybal, lolobal
- strippenkaart Bollorig
- eerste schrijf-oefen-boekje (er zijn ook met uitwisbare bladzijden) of eerste leesboekje als ze al zover is
- knikkerbaan
Mijn kinderen hebben hubelino en zo'n gewone plastic knikkerbaan. De gewone plastic baan kan maar op 1 manier in elkaar en werkt eigenlijk niet zo goed. Hubelino biedt veel meer mogelijkheden, is stabiel en blijft leuk. Ik bouw ook wel mee, terwijl ik dat met ander speelgoed niet snel doe. Ik vind hubelino dus wel een succes. We hebben een grote set met alleen knikkerbaan stukken gekocht, en wat aanvulling op aliexpress (korte bochtjes bv)
Rubble schreef:
16-09-2018 20:21
Dank je, we komen om in de spellen. Lego wil ze inderdaad graag en krijgt ze ook maar wil voorkomen dat ze in 1x heel veel krijgt. Knutselspullen hebben we ook veel, tiptoi heeft ze ook en krijgt ze ook een aanvullingsboek op

Ik moet misschien maar gewoon een knoop doorgaan hakken ipv na blijven denken.
Maak je het jezelf niet veel te moeilijk? De jarige heeft toch zelf wel wensen? Mijn zoon wenste vorig jaar een setje hotwheels van een tientje en dit jaar een paar potjes slijm. Heb nog grotere dingen voorgesteld, maar dit moest het zijn. Heerlijk dat ze de waarde van geld nog niet kennen. Opa en oma willen per se iets duurders geven, maar het is niet zo dat hij daar blijer van wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven