Beelddenker

29-09-2018 14:04 86 berichten
Ben je een beeld denker?
Dat wil zeggen, iemand die in zijn hoofd een plaatje ziet van wat je hoort of leest.

Sorry verkeerde pijler, misschien kunnen de mods hem verplaatsen?

Ben je een beelddenker?

Totaal aantal stemmen: 90

Ja (77%)
Nee (17%)
Anders, namelijk; (7%)
Jsa. Alleen geen introverte helaas. :HA:

Ik bler er altijd uit wat ik dan voor beelden/dingen in mijn hoofd te zien krijg.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n topic is er al toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik volgens mij ook, maar vraag me altijd af wat een niet beelddenker ziet dan.
Plaatjes zijn toch "normaal".
Ik twijfel daarom altijd.
Ik vind het zó suf als mensen zich een 'beelddenker' noemen. Volgens mij is de meerderheid, zo niet (bijna) iedereen, dat. Dat heet verbeeldingskracht, en dat is bij iedereen in min of meerdere mate aanwezig.

Echt zo'n woord dat mensen gebruiken om 'uniek' te lijken.
Those who don’t believe in magic will never find it
juliadenders schreef:
29-09-2018 14:10
Ik volgens mij ook, maar vraag me altijd af wat een niet beelddenker ziet dan.
Plaatjes zijn toch "normaal".
Ik twijfel daarom altijd.
Ja dat denk ik dus ook. Als iemand trots verklaart een beelddenker te zijn, wil ik altijd vragen "wat denk je dat de rest van ons mensen is dan?"

Maar goed, misschien zijn er echt mensen die geen beelden voor zich zien, vandaar even de poll.
Zijn er mensen die dat trots benoemen, nooit gehoord. Ik weet niet hoe andere mensen het zien, door gesprekken met anderen begrijp ik dat er verschil is in hoe je de informatie verwerkt.
Beelddenken is niet alleen een plaatje zien bij het horen van woorden
Maar dat je ook denkt dmv beelden
Gedachtengangetjes in beelden etc
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 19:15
0.73% gewijzigd
Volgens mij denk ik niet in beelden. Ik hoor gewoon woorden.
Nee, anders: ik ervaar geen enkele quasi-zintuiglijke ervaring als ik denk. Geen beeld, geen geluid, geen tekst, geen geur, geen smaak.

Sterker, ik heb geen waarneming van mijn denken en kan me in alle oprechtheid ook niet voorstellen hoe anderen dat wel hebben.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
29-09-2018 14:35
Nee, anders: ik ervaar geen enkele quasi-zintuiglijke ervaring als ik denk. Geen beeld, geen geluid, geen tekst, geen geur, geen smaak.

Sterker, ik heb geen waarneming van mijn denken en kan me in alle oprechtheid ook niet voorstellen hoe anderen dat wel hebben.
Als ik hoor "ze heeft zwart haar" dan heb ik beelden van zwart vrouwenhaar in mijn hoofd.

Hoe kun je anders betekenis aan woorden realiseren?

Abstracte begrippen worden door abstracte figuren en tekens in mijn hoofd uitgebeeld.

Hoe doe jij het interpreteren dan zodat je begrijpt?
Ik ben dus beelddenker en heb synesthesie
Volgens mij een combi die veel voorkomt
anoniem_180210 wijzigde dit bericht op 29-09-2018 17:05
2.44% gewijzigd
Nou ik vind het met name extreem hinderlijk en ben er totaal niet trots op.

Ik heb er erg veel last van dat mijn hoofd altijd zo vol is met beelden en indrukken van alle momenten in mijn leven. Niet om nou zielig over te komen of zo, maar ik heb lang al de gedachte dat mensen die zulke hersenen hebben als ik dicht tegen echte aandoeningen als schizofrenie aan zitten.

overigens ik heb dit lang proberen te bestrijden met drugs, om maar even aan te geven dat niet iedereen happy zich zelf enorm belangrijk en tof vindt als ie zich beelddenker benoemt.
honingbijtje schreef:
29-09-2018 14:16
Ja dat denk ik dus ook. Als iemand trots verklaart een beelddenker te zijn, wil ik altijd vragen "wat denk je dat de rest van ons mensen is dan?"

Maar goed, misschien zijn er echt mensen die geen beelden voor zich zien, vandaar even de poll.
Ja. Meestal geen beelden, bij een beeldend verteld verhaal wel.
Het schijnt opgedeeld te zijn in beelddenkers en taaldenkers, en eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ik ben. Volgens mij doe en kan ik beide.

Maar ik KAN in ieder geval wel beelden voor me zien, ben ook zo iemand die de week en het jaar schematisch voor zich ziet.
Driewerf nee.
Damned if I don’t
JollyRider schreef:
29-09-2018 14:35

Dit is wel een accurate beschrijving van mijn denken. En ook dat van mijn vriend, net gevraagd.
De pollresultaten vind ik verrassend. Ik heb altijd begrepen dat beelddenkers in de minderheid zijn.
honingbijtje schreef:
29-09-2018 14:41
Als ik hoor "ze heeft zwart haar" dan heb ik beelden van zwart vrouwenhaar in mijn hoofd.

Hoe kun je anders betekenis aan woorden realiseren?

Abstracte begrippen worden door abstracte figuren en tekens in mijn hoofd uitgebeeld.

Hoe doe jij het interpreteren dan zodat je begrijpt?
:) ik vind dan weer net zo onbegrijpelijk te lezen dat je abstracte begrippen uitbeeldt.

Als ik hoor “ze heeft zwart haar” verbind ik in mijn geheugen het attribuut “zwart haar” aan de betreffende persoon. Daar valt niet zoveel aan te interpreteren of begrijpen imho.

Maar andersom, hoe verbeeld jij dan wat x is als ax^2+bx+c=0?
(Dead Kennedys)
Goed je reageerde niet op mij jolly maar ik wil wel zeggen hoe ik zeer abstracte begrippen 'zie' en dat is in meerdere dimensies, de x variabele zweeft ergens links in een xyz grafiek en de a, b en c elders. Het is ook echt de enige reden waar om ik goed ben ik abstractie en dus wiskunde. Het is er gewoon simultaan, alle x waar voor dat geldt, alle a en alle b en c. Deze is natuurlijk simpel, maar ik word dan pas echt heel blij van differentiaal vergelijkingen, dat 'klopt' zo heerlijk en is het beeldend equivalent van EUREKA roepen.

Of zo.

O man, wat klinkt dat vaag.
:) heel vaag

Jaren geleden las ik het boek van Dennett over de werking van het menselijk brein. Hij neemt daarin erg veel tijd om uit te leggen dat het beeld van Descartes (meen ik) niet klopt: er is geen projectie van beelden in het hoofd. Dat irriteerde me omdat het zo onzinnig was, alsof iemand kon denken dat beelden in de hersens geprojecteerd worden. Maar met dank aan dit forum begrijp ik inmiddels dat het niet uitzonderlijk is het wel zo te ervaren. Neemt niet weg dat ik het bizar blijf vinden :)
(Dead Kennedys)
strikjemetstippels schreef:
29-09-2018 14:46
Nou ik vind het met name extreem hinderlijk en ben er totaal niet trots op.

Ik heb er erg veel last van dat mijn hoofd altijd zo vol is met beelden en indrukken van alle momenten in mijn leven. Niet om nou zielig over te komen of zo, maar ik heb lang al de gedachte dat mensen die zulke hersenen hebben als ik dicht tegen echte aandoeningen als schizofrenie aan zitten.

overigens ik heb dit lang proberen te bestrijden met drugs, om maar even aan te geven dat niet iedereen happy zich zelf enorm belangrijk en tof vindt als ie zich beelddenker benoemt.
Haha heb ik daarom schizofrenie
Je mag tot 3 opties selecteren XD
In plaatjes denken gebruik ik alleen als iemand een hele foute opmerking maakt...dat je je voorstelt hoe de baby van een muis en een olifant er uit ziet bv...En heeft de muis dan de olifant geneukt of andersom...
die ik wilde bestaat al...
Lucifer2018 schreef:
29-09-2018 14:06
Jsa. Alleen geen introverte helaas. :HA:

Ik bler er altijd uit wat ik dan voor beelden/dingen in mijn hoofd te zien krijg.
Hier nog een extraverte beelddenker tot grote hilariteit van mijn omgeving
ax^2+bx+c=0

Rood [aaah geluid] klein houten andreaskruis krachtig gevoel dubbel opstapelende blokjes ronde bubbel klein houten andreaskruis van zonet weer opstapelende blokjes stalen gebogen buis met glasgeluid excelsheet klik SUM niets/leeg

Mijn sommen maak ik dus nogal langzaam. Maar ik kom er wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven