Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 7 oktober 2018 om 12:28
The Game, of Illussion allebei onder een tientje volgens mij.tatlitatli schreef: ↑07-10-2018 09:35Zoon zit in groep 6/7 en gaat over een tijdje trakteren voor zijn verjaardag. Op school mogen alleen gezonde traktaties en (daarom?) zie je dat veel ouders er extra stuiterballen, buigpotloden etc. bij gaan doen. Ik snap dat wel maar tegelijkertijd zit vrijwel niemand erop te wachten natuurlijk. Daarom dacht ik dat het misschien leuk was om in plaats daarvan een spel aan de klas cadeau te doen.
Maar, welk spel?
Even de uitgangspunten:
- kinderen van 8 tot 11 jaar, maar snelle denkers dus mag best een ingewikkeld spel zijn
- liefst ook speelbaar met 1 of 2 spelers
- mag niet te lang duren
- en niet teveel kleine onderdelen hebben
- niet een spel dat 'iedereen' al thuis heeft
- oja en geen heel duur spel natuurlijk
(en ja ik vraag eerst de leerkracht of zij het ook een leuk idee vindt)
Ubongo het kaartspel
met bordspellen zit je al gauw rond de 20 euro, en ik weet niet wat jij heel duur vindt, vandaar dat ik het maar even bij de kaartspelletjes hou
zaterdag 13 oktober 2018 om 07:12
Ik heb de houten versie van Zeevaarders van Catan gekocht.
Maar ik heb het idee dat het niet compleet is.
Is er hier iemand die ook deze versie heeft en voor mij wil kijken en tellen wat er in hoort te zitten?
Dit heb ik:
60 schepen (4×15)
1 groot zwart schip
8 kartonnen vierkantje met een vlaggetje er op
10 kartonnen rondjes met de cijfers er op 2,3,4,5,6,8,9,10,11 en 12
12 blauwe kartonnen puntjes voor de ruilhavens gok ik
14 randstukken
24 6-kantige tegels (12 landtegels (hier zitten 3 woestijntegels bij), 12 zeetegels)
Ik mis de handleiding en spelregels en inhoudsopgave.
Ik heb gelezen dat er 72 fiches zijn maar wat ze daar onder verstaan is me niet duidelijk.
Kortom Help!
Ik heb al een topic op "gevraagd" geopend en veel hulp gekregen maar nog niet het antwoord wat ik zoek.
Maar ik heb het idee dat het niet compleet is.
Is er hier iemand die ook deze versie heeft en voor mij wil kijken en tellen wat er in hoort te zitten?
Dit heb ik:
60 schepen (4×15)
1 groot zwart schip
8 kartonnen vierkantje met een vlaggetje er op
10 kartonnen rondjes met de cijfers er op 2,3,4,5,6,8,9,10,11 en 12
12 blauwe kartonnen puntjes voor de ruilhavens gok ik
14 randstukken
24 6-kantige tegels (12 landtegels (hier zitten 3 woestijntegels bij), 12 zeetegels)
Ik mis de handleiding en spelregels en inhoudsopgave.
Ik heb gelezen dat er 72 fiches zijn maar wat ze daar onder verstaan is me niet duidelijk.
Kortom Help!
Ik heb al een topic op "gevraagd" geopend en veel hulp gekregen maar nog niet het antwoord wat ik zoek.
zaterdag 13 oktober 2018 om 10:25
in de engelstalige spelregels, die wel te vinden zijn:
6 frame pieces
• 19 sea hexes
• 11 terrain hexes (tiles):
— 2 gold field hexes
— 2 desert hexes
— 1 fields hex
— 1 forest hex
— 1 pasture hex
— 2 mountains hexes
— 2 hills hexes
• 50 Catan chits
• 10 number tokens (numbered on one side)
• 10 harbor tokens
• 60 wooden ships in 4 colors (15 ships of each color)
• 1 pirate ship (black)
• 1 Game Rules & Scenarios booklet
http://www.catan.com/en/download/?Seafa ... 091907.pdf
6 frame pieces
• 19 sea hexes
• 11 terrain hexes (tiles):
— 2 gold field hexes
— 2 desert hexes
— 1 fields hex
— 1 forest hex
— 1 pasture hex
— 2 mountains hexes
— 2 hills hexes
• 50 Catan chits
• 10 number tokens (numbered on one side)
• 10 harbor tokens
• 60 wooden ships in 4 colors (15 ships of each color)
• 1 pirate ship (black)
• 1 Game Rules & Scenarios booklet
http://www.catan.com/en/download/?Seafa ... 091907.pdf
zaterdag 13 oktober 2018 om 10:25
Ik heb deze versie niet dus ik kan je helaas niet helpen. Misschien kun je het (in het Engels) via de boardgamegeek proberen? Daar staat sowieso al ongelooflijk veel informatie en ervaringen op. Onmisbare site als liefhebber
Ik heb gisteren Castles of mad king Ludwig gewonnen! Kunnen jullie goed tegen je verlies of winnen jullie altijd?
Ik kan prima tegen m'n verlies, mits er niet al te gemeen gespeeld wordt. Maar winnen doe ik natuurlijk graag en gelukkig redelijk vaak

Ik heb gisteren Castles of mad king Ludwig gewonnen! Kunnen jullie goed tegen je verlies of winnen jullie altijd?
Ik kan prima tegen m'n verlies, mits er niet al te gemeen gespeeld wordt. Maar winnen doe ik natuurlijk graag en gelukkig redelijk vaak

The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
zaterdag 13 oktober 2018 om 10:28
nog een aanvulling op mijn vorige post:
http://docplayer.nl/55354534-Die-siedle ... ahrer.html
niet schrikken van de titel die in het duits is, de regels zijn echt in het nederlands. Op deze site staan veel vertaalde spelregels
http://docplayer.nl/55354534-Die-siedle ... ahrer.html
niet schrikken van de titel die in het duits is, de regels zijn echt in het nederlands. Op deze site staan veel vertaalde spelregels
zaterdag 13 oktober 2018 om 13:34
Fijn dat je bent geholpen, ik had geen idee dat die 2 uitgaven onderling verschillen,
catan staat verder niet in mijn lijstje populaire spellen, dus heb de spelregels gelinkt voor je, maar verder niet gekeken
donderdag 18 oktober 2018 om 11:50
donderdag 18 oktober 2018 om 22:29
woensdag 24 oktober 2018 om 20:25
Ik ben op zoek naar een spelletje voor een 24-jarige jongen dat hij met zijn spelletjesvriendengroep en moeder/vader kan spelen.
Hij speelt nu Valse Motten, poker, risk, saboteur, mol, weerwolven wakkerdam en "soms nog wat andere kaartspelletjes".
Ik heb een budget van 15 euro (marktplaats is ook prima).
Hopelijk heeft iemand van jullie een idee wat leuk is voor hem. Een kaartspel is geen vereiste, misschien is iets anders ook wel eens leuk.
Hij speelt nu Valse Motten, poker, risk, saboteur, mol, weerwolven wakkerdam en "soms nog wat andere kaartspelletjes".
Ik heb een budget van 15 euro (marktplaats is ook prima).
Hopelijk heeft iemand van jullie een idee wat leuk is voor hem. Een kaartspel is geen vereiste, misschien is iets anders ook wel eens leuk.
donderdag 25 oktober 2018 om 01:15
@Anna89, voor bordspellen zal je budget niet toereikend zijn vrees ik. Misschien kun je eens kijken naar Machi Koro,of Port Royal (zijn als je googled vast wel filmpjes met uitleg van te zien. Of als er een goede spellenwinkel in de buurt zit, loop daar eens binnen, die kunnen die spellen ook uitleggen en op basis van jouw info, ideeën aan de hand doen.
Ik zal intussen ook nog kijken of ik iets anders kan bedenken
Ik zal intussen ook nog kijken of ik iets anders kan bedenken
donderdag 25 oktober 2018 om 12:05
o die cards against humanity vind ik echt een puberaal spel, maar machiavelli is wel een leuke keus.
Exploding kittens ken ik niet.
Ik heb gisteren Viticulture gespeeld. na de eerste keer dacht ik : nooit meer, maar gisteren toch maar een kans gegeven, en nu ik het snap is het wel leuk
Exploding kittens ken ik niet.
Ik heb gisteren Viticulture gespeeld. na de eerste keer dacht ik : nooit meer, maar gisteren toch maar een kans gegeven, en nu ik het snap is het wel leuk
donderdag 25 oktober 2018 om 22:14
Om geen twijfel te laten ontstaan, die viticulture was een algemene mededeling, geen cadeauvoorstel. Ten eerste ver boven de 15 euro, en verder echt een spel voor gevorderden.
vrijdag 26 oktober 2018 om 22:45
vrijdag 2 november 2018 om 08:25
Wij gaan volgende week zaterdag naar Spellenspektakel! Ik ben er nog nooit geweest, maar ben benieuwd. Nlies (of anderen), heb je nog tips wat wel/niet te doen op zo'n spellenbeurs?
Ik wil in ieder geval eens kijken of er cooperatieve spellen zijn (mijn dochter kan niet zo goed tegen haar verlies, dus deze soort spellen zijn voor haar wat gemakkelijker)
Wij spelen de laatste tijd ook veel Carcassonne. We hebben vrijwel alle uitbreidingen (ooit) gekocht, dus die zijn we de kinderen ook aan het leren.
Ik wil in ieder geval eens kijken of er cooperatieve spellen zijn (mijn dochter kan niet zo goed tegen haar verlies, dus deze soort spellen zijn voor haar wat gemakkelijker)
Wij spelen de laatste tijd ook veel Carcassonne. We hebben vrijwel alle uitbreidingen (ooit) gekocht, dus die zijn we de kinderen ook aan het leren.
vrijdag 2 november 2018 om 09:31
Ik heb geen tips hoera, ben zelf ook nog nooit geweest. Eind november ga ik voor het eerst naar Spel in Antwerpen.
Vriend gaat wel ieder jaar naar Spiel en heeft ook dit jaar een mooie buit meegenomen. Vier spellen daarvan inmiddels gespeeld.
Welcome to is een heel leuke roll en write (nouja roll... je draait kaartjes om)
Dicetopia had ik mij erg op verheugd maar viel helaas erg tegen
Hokkaido was leuk, niet super, maar gewoon leuk
wordt denk ik ook leuker naarmate je het vaker speelt. Dan weet je beter hoe je de kaartjes handig kan aanleggen
Expancity was erg leuk, zeker voor herhaling vatbaar. Ook een heel mooi spel.
Oja en de uitbreiding van mr Jack. Misschien wel leuk, maar het liep nu helemaal in de soep omdat ik telkens een regel vergat en we een regel ook ander hadden geïnterpreteerd. Was een niet zo gezellig potje haha.
Vriend gaat wel ieder jaar naar Spiel en heeft ook dit jaar een mooie buit meegenomen. Vier spellen daarvan inmiddels gespeeld.
Welcome to is een heel leuke roll en write (nouja roll... je draait kaartjes om)
Dicetopia had ik mij erg op verheugd maar viel helaas erg tegen
Hokkaido was leuk, niet super, maar gewoon leuk

Expancity was erg leuk, zeker voor herhaling vatbaar. Ook een heel mooi spel.
Oja en de uitbreiding van mr Jack. Misschien wel leuk, maar het liep nu helemaal in de soep omdat ik telkens een regel vergat en we een regel ook ander hadden geïnterpreteerd. Was een niet zo gezellig potje haha.
vrijdag 2 november 2018 om 10:41
@Hoera. Je hoeft niets speciaals te doen. gewoon genieten en plezier hebben. Probeer spellen uit, vraag de demonstrateurs wat je nog meer wil weten. De bekende uitgevers staan er, maar ook spelmakers die hun spel in eigen beheer uitgeven. Bij binnenkomst krijg je een papier in je handen gedrukt als je dat wil, met de fotowedstrijd. Kleine foto's van onderdelen van spellen, die bij de diverse uitgevers hangen op A4 formaat. Welk spe, welke uitgever. Als je zin hebt zoek je die op tijdens het rondlopen. Dus denk aan schrijfgerei. Friet, broodjes soep en drinken allemaal te koop en natuurlijk een hele grote verkoopstand van Adriaensen.
Scherp geprijsd en vaak leuke aanbiedingen. Bij de stands zelf is niets te koop.
Dit was het wel geloof ik, heb je nog vragen dan hoor ik het wel.
Scherp geprijsd en vaak leuke aanbiedingen. Bij de stands zelf is niets te koop.
Dit was het wel geloof ik, heb je nog vragen dan hoor ik het wel.