Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
16-09-2018 21:06
O god, iemand heeft een topic geopend over kerst... kan er nu al tegenop gaan kijken. Ik vind de sfeer eromheen geweldig, maar de dagen zelf echt verschrikkelijk. De hele dag op visite zitten, óf uitgemaakt worden voor een chagrijnig persoon die zich overal aan onttrekt. Ik heb er nu al geen zin in. Blegh. :-(
Ik zie ook elk jaar tegen Kerst op. En dat is niet echt nodig. Want het is de laatste paar jaar weer rustig met hooguit 4 of 5 man bij mijn moeder en stiefvader. Ik kan er gaan en komen wanneer ik wil. Meestal ga ik er alleen eten en ga soms om 21:00 weer weg. Dat vinden ze niet raar. Ze weten dat ik veel me-time nodig heb. Maar dan hebben we elkaar toch even gezien. De eerste paar jaar van mijn moeders nieuwe relatie werd 1e Kerst met 13 mensen gevierd. De aanhang van stiefvader. Dat trok ik slecht. Te druk. Ze aten erg laat en erg uitgebreid. Daar houd ik niet van. En als enige single voelde had ik ook niet echt iemand om mee te praten dan. Ik zat gewoon mijn tijd uit. Maar de feestdagen zijn voor mij ook veel te kort op elkaar.
.
anoniem_325633 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 20:41
Reden: .
99.58% gewijzigd
Unknown1985 schreef:
21-09-2018 13:17
Wij hebben jaarlijks een kerstfeest en helaas zijn de dames die dit organiseren zeer introvert. Vandaag hebben ze aan de hand van een presentatie laten weten dat het een playback show wordt. De groepjes zijn al gemaakt en je uitvoering is ook al bepaald.
Ik krijg hier een heel opstandig gevoel van, dus moet eerst even rustig gaan bedenken hoe te reageren. Het irritante is dat de meeste mensen het niet leuk vinden, maar weet al dat de meeste uiteindelijk gewoon mee gaan doen.

Extravert bedoel je denk ik? :P
Precies, extravert.
Ik had beloofd jullie te updaten over hoe het met die man is afgelopen (paar pagina's terug) dus dat ga ik even doen.

Alles zit goed :) we hebben telefoonnummers uitgewisseld, zijn al op date geweest en hebben vorig weekend zelfs al seks gehad (die trouwens zeer goed was). Ik vind hem erg leuk en ik heb het gevoel dat het wel enigszins wederzijds is! Dus ben helemaal happy.

Zo zie je maar, een goede man knapt doorgaans niet af van een introvertmomentje van een (leuke) vrouw :-D
Veritas vos liberabit
Oh leuk Charlotte!!
Ik heb deze week de resultaten gehad van mijn bloedonderzoek. Logisch dat ik me zo moe en slecht voel!
Allergie voor: Gluten, tarwe, mais, koemelk en geitenmelk. Hierdoor tekort aan vit B12, vit D, Magnesium, Selenium en Zink.
Daarbovenop ligt heel mijn hormonenstelsel overhoop dus moest stoppen met de anticonceptiepil.
Jeetje Mandarijntje, dat is niet niks. Gelukkig dat er nu een oorzaak is gevonden voor je vermoeidheid.
Kwebbeltje91 schreef:
04-10-2018 16:36
Jeetje Mandarijntje, dat is niet niks. Gelukkig dat er nu een oorzaak is gevonden voor je vermoeidheid.
Ja, ben ook wel blij dat het niet iets al te erg is. Wordt alleen een moeilijk dieet, want in de meeste glutenvrije dingen zit maismeel ter vervanging...
Ik ga nog wat terug lezen maar even een verkapte t.v.p
Mijn moeder heeft voorgesteld om met z'n vieren (moeder, stiefvader, oom en 3 honden) in April naar Centerparcs te gaan. Ik ga niet mee. Vroeger wel een aantal keren met deze gezelschapsgrootte dit gedaan. Maar nu heb ik daar geen zin meer in. Teveel gedoe. Bovendien is mijn oom nogal aanwezig en betweterig. Hij heeft vaak commentaar op anderen hun manier van doen en leven. Ook op mij. Ik vind dat irritant. Als hij een grapje maakt lacht hij zelf meestal het hardst. Vroeger zeiden we al: hij is gewoon een groot kind. Wel normaal begaafd, maar weinig inlevingsvermogen. Ik wil alleen nog met mijn moeder weg. Dat gaan we ook nog een keer doen.
Hondemens groot gelijk.

Mijn moeder wil over 2 jaar met de familie incl kids naar eurodisny een lang weekend. Daar bedank ik vriendelijk voor.
Ik ben dit jaar nog met mijn vader en zijn vrouw een weekendje weg geweest. Toen we eenmaal in het hotel waren, wist ik gelijk weer waarom ik dit nooit zo graag met hen deed. Niet vanwege mijn vader, maar vanwege zijn vrouw. Die is zo ontzettend aanwezig, dat het echt niet meer leuk was. Ik had wel mijn eigen kamer gelukkig, maar door bepaalde opmerkingen was ik al gauw klaar met haar.
Ik wil volgend jaar weer op vakantie gaan maar dan met een vriendin. Alleen durf ik niet, en ik wil graag een keer op stedentrip naar het buitenland.
Ik durf ook niet alleen op vakantie. Ben een enorme chaoot, vergeetachtig en verdwaal makkelijk. Ook denk ik mezelf niet verstaanbaar te kunnen maken in het buitenland. De enige keren dat ik andere talen sprak was tijdens een spreekbeurt op school. Communiceren vind ik sowieso lastig, al helemaal in een andere taal. Soms fantaseer ik wel eens over op vakantie gaan met een vriendin. Maar ik heb er niemand voor.
Ik ben wel goed in wegen onthouden, maar ik wil dan wel in een land zijn waar ze in ieder geval Engels spreken. Duits is echt een drama bij mij. Laatst was ik bij mijn vader en gingen we even tanken in Duitsland (zo, wat een verschil in prijs zeg!). Ik heb mijn vader het woord laten doen bij de kassa, hij kan heel goed Duits.
hondenmens schreef:
19-09-2018 12:40
Ik zie ook elk jaar tegen Kerst op. En dat is niet echt nodig. Want het is de laatste paar jaar weer rustig met hooguit 4 of 5 man bij mijn moeder en stiefvader. Ik kan er gaan en komen wanneer ik wil. Meestal ga ik er alleen eten en ga soms om 21:00 weer weg. Dat vinden ze niet raar. Ze weten dat ik veel me-time nodig heb. Maar dan hebben we elkaar toch even gezien. De eerste paar jaar van mijn moeders nieuwe relatie werd 1e Kerst met 13 mensen gevierd. De aanhang van stiefvader. Dat trok ik slecht. Te druk. Ze aten erg laat en erg uitgebreid. Daar houd ik niet van. En als enige single voelde had ik ook niet echt iemand om mee te praten dan. Ik zat gewoon mijn tijd uit. Maar de feestdagen zijn voor mij ook veel te kort op elkaar.
Inderdaad, Kerst, de hel. Ik zie het echt als verplicht opzitten en pootjes geven. Mijn ouders hechten er nogal veel waarde aan en willen graag doen “zoals het hoort”. Ik ben nu al jaren aan het revalideren, maar toen ik nog wel betaald werk deed, regelde ik ongeveer met de Pasen al dat ik 2e Kerstdag moest werken. Nu probeer ik ouders en schoonouders tevreden te stellen met Kerstavond en 1e Kerstdag. Alles achter elkaar, dan is het klaar. Ik doe het voor hun met de gedachte dat ieder jaar het laatste kan zijn.

We hebben elkaar gewoon niks te vertellen, zij maken nauwelijks wat mee en mijn leven als revalidant bestaat uit trainen, eten, slapen, rusten en 1 middagje werken. Mijn schoonvader vuurt vaak krantenkoppen op me af in de hoop dat ik daar een lange monoloog over af ga steken. Maar vaak zijn dat ook nog onderwerpen waarvan ik niet meer gelezen heb dan de kop, omdat het me niet interesseert.
Ik ben zo blij dat ik met de kerst werk!
Op mijn werk kregen we vandaag de uitnodiging voor de jaarlijkse Kerstlunch. Die krijgen we altijd in Oktober al. Gelijk ingevuld en ingeleverd. Daar hoef ik niet over na te denken. Ik ga niet en ben nog nooit geweest.
Ik vind het echt vreselijk, hier en daar komen de eerste kerstspullen ook al in de winkels, etc. Het is nog maar oktober... Is het al januari?
.
anoniem_325633 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 20:41
Reden: .
99.30% gewijzigd
Ik ben met kerst of oud en nieuw altijd ziek geen excuus ik word letterlijk ziek van al die prikkels dus ik ga nog even naar ouders 2 uurtjes en dan naar huis verder niet.
Ik hou het ook altijd rustig met de feestdagen. Toen onze ouders gingen scheiden moesten mijn zus en ik altijd de agenda's erbij pakken. 1e kerstdag hierheen, 2e kerstdag daarheen. Omdat ze de periode van oud&nieuw uit elkaar gingen, wilde ik sindsdien nooit meer met oud&nieuw bij 1 van hen doorbrengen. Sindsdien ga ik altijd naar een vriendin, of naar mijn zus.
Vorig jaar zat ik rond de kerst niet zo lekker in mijn vel en heb ik alle plannen gecanceld. Met wat huisgenoten (we waren met zijn 4en volgens mij) gezellig gemaakt en het rustig aan gedaan.
Dit jaar is het bijna helemaal zeker dat ik met de kerst sowieso moet werken (ouderenzorg) maar dat heb ik bewust gedaan. Ben ik ook in 1 keer van die verplichtingen af.
Wij zitten met zo'n vervelende familie langs mijn vaders kant waar ik nu al bijna 2 jaar geen contact meer mee heb. Lang verhaal.
Zij hebben met z'n 3 een beurtrol om het kerstfeest te organiseren. MIjn vader heeft 2 zussen en dit jaar is het de beurt aan mijn vader.

Niemand kijkt er naar uit en er is de laatste tijd heel wat gebeurd (oa dat ze mij niet accepteren) en mama begon er laatst over dat ze dat eigenlijk ook niet meer wilde doen. En ze vroeg of ik zou komen als zij het organiseerde en de hele familie kwam. Ik zei nee. Ze vond het heel jammer dat ze dan een feest zou 'moeten' organiseren en dat haar eigen dochter niet zou komen. Maar ik heb dan ook gelijk gezegd dat ik er helemaal niet van wakker zou liggen moest ze dat gewoon doen. Ik ben dan liever thuis of ga liever een wandeling maken met de hond dan die dag met die kutfamilie door te brengen.

Ze was er zelf nog niet uit wat ze ging doen. Misschien is de familie al in de veronderstelling dat er bij ons niks meer georganiseerd word aangezien mijn moeder er vorig jaar er ook niet bij was door hun belachelijk gedrag. Mama zou het alleen maar doen voor papa, omdat het zijn zussen zijn.

Net zoals oudjaar. Dan blijf ik ook liever gewoon alleen thuis hoor. Liever op tijd in bed dan. Vind dat een dag zoals een ander. Ik ben dan ook nog eens bang van vuurwerk dus liefst lekker veilig in mijn eigen huisje!
anoniem_368614 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 13:47
Reden: Typfouten
0.40% gewijzigd
--
Introvert zijn betekent nog niet dat dit een probleem moet zijn. Het wordt pas een probleem wanneer mensen je steeds erop wijzen dat je zo stil bent en wanneer je op feestjes nooit betrokken wordt bij de gesprekken. Of wanneer je erop gewezen wordt dat je een sociaal leven moet hebben met etentjes, cafebezoek en vakanties. Ja, dan wordt er een probleem voor je geschapen terwijl jijzelf geen problemen hebt met je leven. Wie herkent dit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven