Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:

- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...

Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...

Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Dag mede-introverten. Ik moet even iets van me afschrijven, iets wat ik heb meegemaakt en mijn introversie me soort van de das heeft omgedaan.

Sinds augustus woon ik in een nieuwe stad in een nieuw land voor mijn studie (half jaartje). Je moet natuurlijk sociaal zijn wil je een nieuw netwerk opbouwen, dus dat doe ik ook. Tussendoor zoveel mogelijk me-time nemen en dan lukt het op zich wel.

Nu is het zo dat ik vrijdagavond op een feestje een enorm leuke jongen heb leren kennen. Op dat moment voelde ik me goed in mijn vel en babbelde ik erop los, zelfs in een groep ;) (oké de groep bestond maar uit 4 personen) en hij stond daar bij en leek erg in me geïnteresseerd (yes!). Nu gisteravond was er weer een feestje en hij was er ook. Maar deze keer zat ik niet goed in mijn vel (ik was moe van het constant sociaal doen) en vond ik het moeilijk om in het groepsgesprek te functioneren. We zaten in een cirkel en ik was stil en voelde me ongemakkelijk, heel erg bewust van mezelf en praatte wat met de mensen die naast me zaten. Dus ik zat daar maar wat te ... zitten.

En nu hebben we eigenlijk helemaal niet gepraat. We zaten ver van elkaar en ik nam dus niet deel aan het gesprek (we waren met een man of 9). En nu ben ik dus bang dat hij is afgeknapt op mijn 'stil zijn'. Wat ik echt vreselijk vind, aangezien ik hem zooooo leuk vind.

Op het einde knipoogde hij wel naar me, maar ik had zo gehoopt op een vlotte ik, die in een grote groep gewoon lekker zichzelf kan zijn en zichzelf kon laten zien. Ik ben niet die stille vrouw van die avond.

Pff
Veritas vos liberabit
Hmm hij knipoogde wel naar je, op het einde. Als ie je echt ziet zitten geeft ie niet op :P
Maar ik snap wel dat het frustrerend is.
Hoi,

Ik zou ook graag mee willen schrijven op dit topic. Ik ben namelijk ook behoorlijk introvert, maar kom juist vaak extravert over als ik nieuwe mensen leer kennen. Ik ben dan ook echt wel enthousiast, maar thuis ben ik dan echt gesloopt en voor ik het weet word ik dan weer toegevoegd aan allerlei appgroepen waar ik helemaal geen zin in heb. En nu begin ik morgen weer met studeren (laatste jaar bachelor) en ik zie er gewoon echt tegen op om mijn studiegenoten weer te zien. En ik hoop dat jullie het oke vinden als ik meeschrijf, want hoewel ik rationeel wel weet dat er meer mensen zoals ik bestaan, heb ik dan gevoel vaak niet en krijg ik soms het idee dat ik me aan zou moeten passen aan de meer extraverte mensen om me heen.

Liefs, Fruitwolkje
Natuurlijk mag je meeschrijven fruitwolkje, welkom!

Ik ben niet meer echt op dit topic te vinden omdat ik wel een beetje 'uitgepraat' ben :P Ik heb eigenlijk prima vrede met hoe ik ben als introvert.

Ik heb wel het boek 'Ik moet nog even kijken of ik kan' geleend bij de bibliotheek (eindelijk, was telkens uitgeleend, blijkbaar veel introverten :P), is wel een aanrader. Hoewel ik weinig nieuws lees.
Misschien ook iets voor jou fruitwolkje (of anderen)?
Ik heb dat boek ook gelezen. Vond dat het een beetje oppervlakkig bleef allemaal. Maar opzich wel een ok boek.

Ik heb net als jij ook wel vrede met mijn introversie. Het scheelt een hoop dat ik nu wat liever voor mezelf ben geworden en heb geaccepteerd dat bepaalde dingen gewoon echt niet gaan gebeuren, doordat ik introvert ben. Want in gedachten lijken bepaalde dingne me geweldig, maar als het echtzou gebeuren, dan zou ik me waarschijnlijk helemaal niet prettig voelen. Bijvoorbeeld soms denk ik: ik zou wel wat meer belangstelling willen van anderen. Maar als ik dan in het middelpunt van de belangstelling sta, dan vind ik het eignelijk niet prettig :roll:
Heel herkenbaar. Ik ben zowel introvert als HSP (hoog sensitief persoon)
Ik zit ook het liefst lekker thuis met m'n laptop op schoot. Ik vermaak me wel!
Ik heb geleerd om nee te zeggen tegen feestjes en sociale activiteiten.
Ik zeg gewoon eerlijk dat ik liever thuis blijf. Mensen kijken je dan vaak raar aan, maar ja ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik veeel liever thuis blijf. Dus ik kies voor mezelf. Uitgaan heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen.
Ik lig liever lekker in bed met een leuke film en een kopje thee :)
Ik heb wel 3 goede vrienden en een hele lieve vriend die mij begrijpen, want zij zijn net zulke kluizenaars als ik :)
Toch ga ik de laatste tijd met mijn vriend wel veel meer de deur uit omdat het echt gezellig is om samen dingen te ondernemen. En 's avonds kruip ik weer lekker onder de deken. Dan ben ik toch blij dat ik een leuke dag heb gehad.
Het is goed om dingen te ondernemen die je zelf leuk vind om te doen!
Ah, dankje voor de boektip, zal 'm ook eens lezen. Ik heb dan weer geen probleem met in de belangstelling staan of een presentatie geven voor een grote groep, maar heb daarnaast ook veel tijd nodig om weer op te laden. Sociale contacten kosten mij behoorlijk veel energie.
Ik zou wel eens willen voelen hoe het is om ADHD te hebben. Dan heb je juist energie teveel. Zoals b.v. Katja Schuurman. Ik heb haar altijd een leuke BN-er gevonden. Knap, maar ook om wat ze allemaal doet. Ik heb nog niet de helft van die energie en het lef. Niet dat ik beroemd wil worden. Maar dat mensen zo kunnen verschillen.
hondenmens wijzigde dit bericht op 02-09-2018 22:10
19.34% gewijzigd
Flame69 schreef:
02-09-2018 20:02
Heel herkenbaar. Ik ben zowel introvert als HSP (hoog sensitief persoon)
Ik zit ook het liefst lekker thuis met m'n laptop op schoot. Ik vermaak me wel!
Ik heb geleerd om nee te zeggen tegen feestjes en sociale activiteiten.
Ik zeg gewoon eerlijk dat ik liever thuis blijf. Mensen kijken je dan vaak raar aan, maar ja ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik veeel liever thuis blijf. Dus ik kies voor mezelf. Uitgaan heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen.
Ik lig liever lekker in bed met een leuke film en een kopje thee :)

Hier precies hetzelfde, ook introvert en HSP. Vooral die combinatie is soms wel lastig. Ik heb echt overal 'last' van, ben soms net een prinses op de erwt. Geluiden (heb ook nog een lichte vorm van misofonie), teveel licht (hou het liefst zoveel mogelijk alles dicht), en vooral mensen in mijn omgeving. Die zorgen ervoor dat ik telkens aansta en niet kan ontspannen.

Ik heb er zelf min of meer voor gekozen om geen sociaal leven meer te hebben, naast het samenwonen met mijn partner. Wellicht als ik iemand tegenkom met wie het heel goed en natuurlijk klikt en een manier vind om die vriendschap in te vullen, maar voor nu kost het me gewoon teveel moeite.

Het enige dat voor mij echt een nog een lastig pijnpunt is is mijn schoonfamilie. Zij lijken het echt niet te begrijpen dat ik niet overal bij wil zijn, en dat zorgt altijd voor nogal wat gedoe. Wel/niet meegaan, mijn vriend die er tussen zit, schuldgevoelens bij mij, etc.

Maar los daarvan heb ik mezelf al een tijdje geaccepteerd dat ik gewoon wat gevoeliger afgesteld sta dan de meeste mensen en dat ik niet zoveel aankan. Ik kan goed mijn grenzen bewaken al zeg ik het zelf.
hondenmens schreef:
02-09-2018 22:03
Ik zou wel eens willen voelen hoe het is om ADHD te hebben. Dan heb je juist energie teveel. Zoals b.v. Katja Schuurman. Ik heb haar altijd een leuke BN-er gevonden. Knap, maar ook om wat ze allemaal doet. Ik heb nog niet de helft van die energie en het lef. Niet dat ik beroemd wil worden. Maar dat mensen zo kunnen verschillen.
Katja Schuurman heeft volgens mij inderdaad veel energie, maar ze heeft wel echt twee kanten. Ze heeft geloof ik ook (medicatie tegen) angstaanvallen (edit: bijna goed... tegen dwangneurose) en ze neemt ook graag echt rust. Ze staat zeker niet altijd 'aan' volgens mij.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 02-09-2018 22:41
3.13% gewijzigd
hondenmens schreef:
02-09-2018 22:03
Ja daar ben ik ook wel heel benieuwd naar! Mijn broer heeft geen adhd, maar heeft wel heel veel energie. Is heel extravert, onderhoudt zelfs contact met verre neven en nichten, is altijd op pad, en ook altijd in de weer. Bouwt hij niet een schuurtje, dan knapt hij wel een auto op of legt hij even een vloer bij een vriend.
Daar ben ik wel jaloers op. Verder heb ik gelukkig helemaal vrede met mijn introversie. Met een boek op de bank is gewoon heerlijk :)
Ja ik zou het ook weleens willen weten. Vriendin van mij ook joh, dan hoor ik haar plannen en ik word al moe als ik eraan denk: Zo van smiddags lunchen met die, dan even sporten. Snelle avondhap, dan een date, dan was het heel gezellig en bleef ze slapen. Na 4 uurtjes slaap en wat bier de dag erna weer fris en fruitig op werk. En ja, die afspraak savonds lukt dan ook wel weer na een powernap.

Ha, soms ben ik wat jaloers op het draagvlak van de extraverte mens met maximaal veel energie ;)
Als ik maar 4 uur geslapen heb dan ben ik op zn aller-introverst en wacht ik stilletjes tot de kantoordag afgelopen is. Lekker onder dekente op de bank tv kijken :)
Charlotte717 schreef:
02-09-2018 13:55
Dag mede-introverten. Ik moet even iets van me afschrijven, iets wat ik heb meegemaakt en mijn introversie me soort van de das heeft omgedaan.

Sinds augustus woon ik in een nieuwe stad in een nieuw land voor mijn studie (half jaartje). Je moet natuurlijk sociaal zijn wil je een nieuw netwerk opbouwen, dus dat doe ik ook. Tussendoor zoveel mogelijk me-time nemen en dan lukt het op zich wel.

Nu is het zo dat ik vrijdagavond op een feestje een enorm leuke jongen heb leren kennen. Op dat moment voelde ik me goed in mijn vel en babbelde ik erop los, zelfs in een groep ;) (oké de groep bestond maar uit 4 personen) en hij stond daar bij en leek erg in me geïnteresseerd (yes!). Nu gisteravond was er weer een feestje en hij was er ook. Maar deze keer zat ik niet goed in mijn vel (ik was moe van het constant sociaal doen) en vond ik het moeilijk om in het groepsgesprek te functioneren. We zaten in een cirkel en ik was stil en voelde me ongemakkelijk, heel erg bewust van mezelf en praatte wat met de mensen die naast me zaten. Dus ik zat daar maar wat te ... zitten.

En nu hebben we eigenlijk helemaal niet gepraat. We zaten ver van elkaar en ik nam dus niet deel aan het gesprek (we waren met een man of 9). En nu ben ik dus bang dat hij is afgeknapt op mijn 'stil zijn'. Wat ik echt vreselijk vind, aangezien ik hem zooooo leuk vind.

Op het einde knipoogde hij wel naar me, maar ik had zo gehoopt op een vlotte ik, die in een grote groep gewoon lekker zichzelf kan zijn en zichzelf kon laten zien. Ik ben niet die stille vrouw van die avond.

Pff
Kun je hem niet gewoon ergens contacten via social media? Even vriendjes op Facebook worden? :) Kijken wat er gebeurt.
Nu moet ik minstens 5 dagen héél introvert zijn. Ik heb vanmiddag een tandvleestransplantatie ondergaan. Er is een stukje tandvlees uit mijn gehemelte gehaald, wat er bij 2 voortanden aan gehecht is. Wegens ver teruggetrokken tandvlees. Ik moet zo min mogelijk praten, niet lachen.
shewolf schreef:
03-09-2018 16:25
Kun je hem niet gewoon ergens contacten via social media? Even vriendjes op Facebook worden? :) Kijken wat er gebeurt.

Heb hem al gezocht, maar mijn zoektocht heeft helaas nog niets opgeleverd. Dat zou inderdaad het makkelijkst zijn :) Misschien dat ik hem binnenkort kan vinden of nog beter: hij mij.

@kwebbeltje Ja, dat is zo. Mijn hart maakte een sprongetje toen hij dat deed :D
Veritas vos liberabit
hondenmens schreef:
03-09-2018 17:27
Nu moet ik minstens 5 dagen héél introvert zijn. Ik heb vanmiddag een tandvleestransplantatie ondergaan. Er is een stukje tandvlees uit mijn gehemelte gehaald, wat er bij 2 voortanden aan gehecht is. Wegens ver teruggetrokken tandvlees. Ik moet zo min mogelijk praten, niet lachen.
Niet mogen lachen is ook voor introvert niet fijn, toch? :) wel fijn dat je niet hoeft te praten.
Veritas vos liberabit
Charlotte717 schreef:
03-09-2018 17:53
Niet mogen lachen is ook voor introvert niet fijn, toch? :) wel fijn dat je niet hoeft te praten.
Nee niet lachen vind ik ook niet fijn. Maar ik ga waarschijnlijk deze week niet werken. In elk geval tot Woensdag heb ik me ziek gemeld.
Charlotte717 schreef:
03-09-2018 17:51
Heb hem al gezocht, maar mijn zoektocht heeft helaas nog niets opgeleverd. Dat zou inderdaad het makkelijkst zijn :) Misschien dat ik hem binnenkort kan vinden of nog beter: hij mij.

@kwebbeltje Ja, dat is zo. Mijn hart maakte een sprongetje toen hij dat deed :D

Aah haha. Wordt vervolgd? :P
Kwebbeltje91 schreef:
03-09-2018 18:43
Aah haha. Wordt vervolgd? :P

Mocht er schot in de zaak komen, laat ik het weten ;) Als jullie dat willen natuurlijk
Veritas vos liberabit
Charlotte717 schreef:
03-09-2018 19:57
Mocht er schot in de zaak komen, laat ik het weten ;) Als jullie dat willen natuurlijk
Natuurlijk willen we dat!! :flirting:
Charlotte717 schreef:
03-09-2018 19:57

Natuurlijk! :) Altijd leuk om te lezen :biggrin:
hondenmens schreef:
03-09-2018 17:27
Oh jeetje :( veel sterkte zeg. Lijkt me enorm moeilijk. Kun je wel een beetje eten?
RégineFilange schreef:
02-09-2018 19:39
Natuurlijk mag je meeschrijven fruitwolkje, welkom!

Ik ben niet meer echt op dit topic te vinden omdat ik wel een beetje 'uitgepraat' ben :P Ik heb eigenlijk prima vrede met hoe ik ben als introvert.

Ik heb wel het boek 'Ik moet nog even kijken of ik kan' geleend bij de bibliotheek (eindelijk, was telkens uitgeleend, blijkbaar veel introverten :P), is wel een aanrader. Hoewel ik weinig nieuws lees.
Misschien ook iets voor jou fruitwolkje (of anderen)?
Ik heb het boek gelezen! Ik vind alle herkenning heel fijn en dan vooral de stukjes over appgroepen. Ik weet nooit wat ik daar precies hoor te zeggen en zou er het liefst acuut weer uit willen. Wel heb ik voor mijn studie bepaald dat ik niet mee doen aan groepsgesprekken, no way dat ik me door 300 berichten heen ga ploeteren om te ontdekken of er nog iets nuttigs gemeld is.

@ hondenmens Sterkte! Ik vraag me inderdaad ook wel eens af hoe het zou voelen om extravert te zijn. Ik dacht tot een paar maanden geleden dat iedereen moe werd van sociaal contact en dat ik me niet zo aan moet stellen. Maar nu ik weet dat het voor extraverte mensen echt anders werkt, ben ik daar regelmatig nieuwsgierig naar. Ik vind het een interessant feit dat ieders hersenen blijkbaar verschillend werken en reageren op prikkels.
Lieve forumvrienden,

Ik wil jullie even up to date houden. Vandaag ben ik langs geweest bij een andere arts voor een uitgebreider bloedonderzoek. Nu moet ik nog 3 weken wachten op de resultaten hiervan, maar hij heeft een heel sterk vermoeden dat ik me zo slecht voel doordat ik de anticonceptiepil neem...
Hij heeft me dan ook aangeraden om hier onmiddellijk mee te stoppen, wat ik ook ga doen want nu voel ik me echt slecht. Blijkbaar komt dit meer en meer voor bij vrouwen die al een hele tijd de pil slikken, ik neem hem nu al zo'n 15-16 jaar. De arts zei dat heel veel vrouwen hier depressieve gevoelens door krijgt en dat het hele zenuwstelsel hierdoor overhoop ligt. Hopelijk is dit alles dan ook snel en makkelijk op de lossen door te stoppen met die hormonen in te nemen en kan ik nadien opzoek naar een nieuw en hormoonvrij anticonceptiemiddel.

Groetjes
Mandarijntje
shewolf schreef:
04-09-2018 10:20
Oh jeetje :( veel sterkte zeg. Lijkt me enorm moeilijk. Kun je wel een beetje eten?
Ik mag wel vast eten hebben, zo lang het maar zacht, niet pikant en niet te warm is. In verband met kans op nabloedingen. Vanavond kip kerrie met bloemkool gegeten. Alleen dan meer fijngeprakt en de kip in zeer kleine stukjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven