Keuken top en flop

31-10-2018 15:37 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij aan je (nieuwe) keuken goed, wat minder en slecht?

Ik had voor in ons eerste huis een rvs fornuis, afzuigkap en oven uitgekozen. Fornuis bleef mooi, maar afzuigkap het opstaand randje en oven de voorkant een plaat wel en een niet. Misschien qua schoonmaken dat het zo gebeurde en een dof laagje kreeg. Fornuis werd dagelijks afgenomen, afzuigkap en oven niet.

In ons nieuwe huis wil ik geen rvs meer. Er zit nu een hele achterwand vol met kalkvlekken bij de kraan. En sowieso is de hele wand niet onze smaak.

Dus nu ben ik aan het oriënteren en benieuwd of jullie ook na de aanschaf dachten " hmm, dit zou Ik de volgende keer niet weer nemen"

Ik wil sowieso een vaatwasser, quooker en inbouw koffiemachine (zodat de losse apparatuur van het aanrecht kan.)
Ik wil minder kleine kasten gaan nemen voor spullen en deels is er dan ruimte om een grote inbouw koelkast en vriezer naast elkaar te plaatsen. 1 of 2 hoge apothekerkasten voor de voorraad.

Ben benieuwd naar jullie verhalen.
Flop in mijn huidige keuken (net verhuisd): alleen maar grote lades. Ik mis de vele kleine lades uit mijn oude keuken. Die grote lades krijg ik totaal niet effeciënt ingeruimd.

En ik heb nu een Quooker Fusion: iedereen zweert erbij, maar tot nu toe vind ik het weinig meerwaarde bieden (misschien komt dat nog?). Ik zou er zelf het geld niet voor over hebben.

Gas in plaats van keramisch: ik mis de stand 1, die ik op keramisch had. De laagste stand op de gaspitten is hoger.

En als laatste: ik mis mijn apothekerskast.

De nieuwe keuken is wel design-technisch een stuk verantwoorder 🙂, maar stiekem vond ik mijn oude, oerlelijke keuken handiger.
Op het oog heb ik overal 2 grote lades, maar daarachter zit vaak nog een lade. Bij Ikea kun je kiezen uit groot middel en klein en ik heb van allemaal wat.
Nadeel is wel dat je 2 lades soms moet opentrekken. Voordeel is veel extra opbergruimte en voor het oog rust
Top: wél bovenkastjes,, ook al zijn ze niet in de mode.
Verder: een gróte spoelbak zonder rechte randen/hoeken, ingefreesd in het blad zodat je geen opstaand randje hebt. Een inductieplaat met veel vermogen en facet geslepen, dus ook zonder opstaand randje.
En vaatwasser met zowel een bestekmandje als een lade en veel verstelbare rekjes/hoogtes.
Flop:nog niks gelukkig. Zelfs de matte afwasbare verf op de achterwand blijkt écht afwasbaar (Sigma pearl).

Ik heb binnenlades waar het kan, en een gewone lade voor het bestek want dat vind ik niet handig in een binnenlade.
impala wijzigde dit bericht op 31-10-2018 19:50
13.50% gewijzigd
.
Top...werkblad laag, geen bovenkastjes.

Kleine flop is dat 1 deur echt helemaal dicht moet zitten, anders krijg je andere lades niet goed open. En bij de amerikaanse koelkast gaat het diepvriesgedeelte niet helemaal open.
die ik wilde bestaat al...
Werkblad laag klopt niet, gewone werkhoogte voor mensen langer dan 1.75m. Ik bedoelde geen bovenkastjes.
die ik wilde bestaat al...
Top: Inductie-vuur

Giga hoeveelheid kastruimte.

Gaat er binnenkort uit: Zwart-grijze spoelbak die alsmaar witter uitslaat.
Bovendien maar 1 spoelbak, terwijl 2 toch écht 1000 keer handiger is.
Doe ons maar iets roestvrij staal voor de nieuwe.

Let ook op met je aanrecht.
1 of andere kwibus (2 eigenaars geleden) heeft hier allemaal witte tegeltjes met grijze voegen gelegd.
Héél mooi tegen de muur (dezelfde tegeltjes), maar totaal onpraktisch voor het aanrecht. Vooral qua poetsen.

Ga daar voor iets égaal en liefst dan nog iets waar je niet te snel inkervingen op ziet.
Top: genoeg stopcontacten, en als die niet permanent gebruikt worden : een klepje ervoor zodat ze makkelijk schoon te houden zijn.
.
Mijn keuken is nog van de vorige bewoners.

Flop: smalle apothekerskast met draadmanden. Flessen e.d. staan hartstikke instabiel en vallen elke keer om als je hem open doet. Kleinere dingen vallen door de manden heen. Het ergste zijn spullen die er half doorheen vallen, en de boel blokkeren.
Voor mij nooit meer een apothekerskast.

Top: zwart natuurstenen aanrechtblad. Tijdloos, niet stuk te krijgen, en het blijft mooi.
Ik moet helemaal niks!
Ik ben blij met mijn quooker. Altijd kokend water bij de hand. Direct.

Maar mijn aanrecht is een flop.
Hij heeft een ruw oppervlak en alles blijft er op liggen. Als er kruimels op liggen, moet ik dat wegvegen met de afwaskwast. Doe ik dat niet, en ik doe het meteen af met een natte doek, dan blijft alles er op zitten. Dus ik raad iedereen dit af.
Eigenlijk is alles top aan mijn keuken (behalve de kastjes die ik graag wil vervangen door lades) maar is al wel meer dan 25 jaar oud dus aan vervanging toe. De indeling blijft dus hetzelfde, ook met twee grote spoelbakken want dat is erg handig, ik twijfel nog over gas of inductie.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Top is de superruime koelkast. Flop (oké, net wat minder blij mee): de combi-oven (maar een fornuis paste helaas echt niet...) en de net iets te kleine kookplaat (waardoor sommige grotere pannen niet tegelijkertijd op het gas passen).
Top: aanrechtblad dat hittebestendig is en lades i.p.v. kastjes

Flop: vaatwasser naast de muur zodat die altijd vies is, ook met speciale afneembare lak op de muur
Wij hebben een huurhuis en dus geen eigen keuken, maar mijn top is dat we de muur gelakt hebben (gewoon met normale lak, geen speciale) zodat we de muren veel gemakkelijker schoon kunnen maken.
Daarnaast hebben we 6 stopcontacten (2 werkbladen), ook ideaal.

Flop: de combimagnetron met draaiplateau. Omdat ik veganist ben en mijn meneer niet maak ik nog wel eens twee ovenschotels. Nu moet ik dus steeds dat plateau eruit halen omdat de twee schaaltjes er niet goed in passen. Dus als ik nog eens zelf een keuken uit kan kiezen en ik geen ruimte heb voor een aparte magnetron en oven wil ik een oven met een plaat zodat de schaaltjes er gewoon naast elkaar in kunnen zonder dat ik moet verbouwen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Top: natuursteen aanrechtblad, verzonken gootsteen, vaatwasser schuin onder gootsteen, veel grote lades/opbergruimte.

Flop: een te kleine combi oven met los wiebelig rekje, RvS afzuigkap (met veel lawaai), geen vriezer, te kleine kookplaat, witte tegels op de achterwand, bovenkastjes in de hoek waardoor je er moeilijk bij kunt. De opstelling (L), zelf had ik liever een U gehad (met bar) of een kookeiland. Nu is er een grote lege ruimte tussen aanrecht en eethoek. Ook lijkt een verhoogde vaatwasser me ideaal. Helaas is de keuken nog niet heel oud of aan vervanging toe. 😕
ghost79 wijzigde dit bericht op 31-10-2018 22:41
1.82% gewijzigd
Top: vaatwasser op hoogte. Ik wil nooit meer anders!

Flop: deurtje van gootsteenkastje draait de verkeerde kant op open.

Spijt: dat ik geen grotere koelkast met vriesgedeelte heb genomen. Nu alleen een lage koelkast en alleen in de kelder ruimte voor een kleine vriezer.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Top: vaatwasser op hoogte, nooit meer bukken met je rotzooi!
Wij gaan over een tijdje de hele benedenverdieping verbouwen/renoveren en een nieuwe keuken hoort daar ook bij. Wat wij in elk geval in de nieuwe keuken willen:
  • Meer/betere verlichting boven het werkblad.
    Meer stopcontacten.
    Groter fornuis waar je (grote) pannen op kwijt kunt.
    Grotere koelkast.
    Meer lades.
    Twee wasbakken zonder opstaande rand.
    Thermostaat kraan.
    Meer inbouw.
    Bovenkastjes tot aan het plafond.
Bij een vriend zagen we dat hij volgens de laatste ideeën (of zijn eigen ideeën :mrgreen: ) geen bovenkastjes had en tegels op de muur zijn blijkbaar ook uit. Nou, die komen hier wel gewoon weer op de muur en toch zeker bij het fornuis. Bij hem zaten nu al een hoop vlekken op de muur.

Grootste flop in onze huidige keuken zijn de lades die niet ver genoeg open gaan :facepalm:
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 31-10-2018 22:26
7.56% gewijzigd
Maktub schreef:
31-10-2018 15:49
aanrechtblad dat bestand is tegen hitte.
Zijn die niet altijd bestand tegen hitte? Lijkt me inderdaad niet handig. O_o
impala schreef:
31-10-2018 19:46
Top: genoeg stopcontacten, en als die niet permanent gebruikt worden : een klepje ervoor zodat ze makkelijk schoon te houden zijn.
:idee: Dat vind ik nou eens een goede tip. Die ga ik onthouden.
Top: afzuiging in de kookplaat, heel veel werkruimte, veel stopcontacten, veel lades, lage oven met deur die niet uitsteekt als hij open is (schuift onder de oven), kraan met flexibel deel erin

Flop: koelkast die nét niet helemaal open kan waardoor de groentelade er lastig uit gaat, geen goede verlichting boven het fornuis
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Bananendoos schreef:
31-10-2018 21:58
Top: vaatwasser op hoogte, nooit meer bukken met je rotzooi!
Zit je vaatwasser dan in zo een kastenwand? Is dat niet super irritant met inruimen?

Flops: metrotegeltjes als achterwand, zou nu voor een achterwand kiezen met hele grote tegels of een achterwand dat bestaat uit een stuk. Voegen zijn lastig schoon te maken vooral achter mn fornuis.

Spijt dat ik niet een werkblad van composiet of graniet genomen heb. Vond het toen veel geld maar heb daar super veel spijt van want vind het prachtig

Te kleine wasbak genomen

Spijt dat ik mijn oven niet hoger heb laten plaatsen

Spijt dat ik niet direct lades heb genomen, heb later mijn onderkasten alsnog laten vervangen. Super vervelend om steeds te moeten bukken om iets achterin het kastje te pakken

Tops: carrousel hoekkastje, kan ik al mijn pannen in kwijt, super handig.
Ik heb 2 keukens in 8 jaar laten plaatst.
Keuken 1 flop (vandaar nieuwe)
Keuken 2 top en zou niks anders doen

Flop
te weinig werkruimte
Te weinig opbergruimte
Kasten zonder lade
Te weinig verlichting op te werken
Kleine oven
Kleine koelkast en vriezer
Inbouw koffiemachine

Quooker
Grote bak oven
Alleen maar laden / binnenladen
Plafond unit
Veel werk ruimte
Voldoende ruimte in koelkast en vriezer
Meer dan voldoende opbergruimte
Werkblad van keramiek
1 apparaat ipv meerdere apparaten. Hierdoor heb ik een servieskast over en kan makkelijk bij mijn dagelijkse dingen.
top: heel veel stopcontacten.
top: 6 pits gasfornuis (maar ik zou nu niet meer voor gas kiezen)
flop: het feit dat het gasfornuis een brede oven heeft. Die gebruik ik voor opslag, want voor dat ding opgewarmd is ben je een uur verder. Ik zou de volgende keer kiezen voor een gasfornuis met meerdere ovens, of gewoon een keramische kookplaat en dan los een magnetron en een oven.
Flop:
Bezuinigd op Quooker en composiet werkblad, zo een spijt van maar nu hard aan het sparen.

Top:
U keuken met schiereiland dus veel werkblad.
Onder schiereiland carrouselkast.
Apothekerskast
Oven laag laten plaatsen, kijk zo mijn ovenschotel in en kan het voorzichtig eruit tillen.
Flops in mijn huidige keuken:
- Geen draaiplateau in het hoek kastje. Moet je er steeds zo wat in kruipen als je helemaal achterin moet zijn, heel irritant!
- Combi magnetron (ik heb geen inbouw oven) kan niet hoger dan 200 graden. En dan kom je er pas achter hoeveel dingen er op 220 graden moeten (broodjes, friet, bitterballen, pizza, ovenschotels...). o_o
- RVS is echt ontzettend vervelend, je ziet er constant vlekken op.
- Op de elektrische kookplaat duurt het lang voor water kookt en afkoelen duurt ook lang, dus als iets over kookt of verbrandt moet je echt de pan er af halen.
- Geen aansluiting of ruimte (kastje onder de wasbak is te klein) voor een vaatwasser.
- Alleen in de afzuiger zit een lampje. Ik zou in een volgende keuken graag meer verlichting boven het werkblad zien.
- Knoppen op de elektrische kookplaat in plaats van tip toetsen. Constant vet en vuil wat er tussen/onder komt, vervelend met schoonmaken.
- Een rand tussen kookplaat en werkblad, wederom vuil wat ophoopt.

Tops:
- Combi magnetron is voor een combi magnetron extreem groot, dus pizza's kunnen er makkelijk in. En de binnenkant is keramisch dus heel fijn schoonmaken. Als er een inbouwoven in kan is dat natuurlijk altijd beter, maar bij gebrek aan beter (huurhuis, dus inbouw is geen optie) is dit echt een prima vervanger.
- Vriezer met 3 lades. Ik snap nooit hoe mensen kunnen leven met mini vriezertjes.
- Op mijn antraciete-kunstof-met-schelpjes-erin blad en achterwand zie je niks, ookal is het stiekem nog zo ranzig. Ideaal!
- Deur van combi magnetron gaat naar beneden open, dus bij morsen van gloeiend hete goedjes wordt de vloer niet vies.
ugli wijzigde dit bericht op 01-11-2018 11:34
10.94% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven