Werk & Studie alle pijlers

Ervaring EVC traject

04-11-2018 07:37 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week werd ik door iemand geattendeerd op het evc traject waardoor zij hierdoor verkort een hbo studie kon volgen.
Ik was hier niet mee bekend en zit nu informatie hierover te lezen of dit voor mij ook interessant kan zijn.
Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsdeskundigen.

In welke situatie zat je? Van huidig werk naar toekomstbeeld
Welk instituut heb je dit gedaan?
Waarom heb je gekozen voor een evc traject?
Hoe was het om verkort hbo te doen?

Graag hoor ik jullie ervaringen.
Middels evc traject een Mbo diploma gehaald.
Daar ik al een HBO diploma had...van vele vakken vrijgesteld. En daarom een evc traject gevolgd.

Evc betekent vooral : veel bewijzen laten zien, aantoonbaar maken dat je de competenties al beheerst.

Om het diploma te kunnen verzilveren ook nog ne - eng en rek toets afgelegd .

Veel tijd en energie erin gestoken.
.....
Mmaartje schreef:
04-11-2018 07:43
Middels evc traject een Mbo diploma gehaald.
Daar ik al een HBO diploma had...van vele vakken vrijgesteld. En daarom een evc traject gevolgd.

Evc betekent vooral : veel bewijzen laten zien, aantoonbaar maken dat je de competenties al beheerst.

Om het diploma te kunnen verzilveren ook nog ne - eng en rek toets afgelegd .

Veel tijd en energie erin gestoken.
Bedoel je niet van mbo naar hbo?
Welke instelling heb je het gedaan? En had je al een aantal cursussen op jouw vakgebied gedaan of heb je het echt aangetoond dmv werkervaring?
Ik heb een evc-traject in het mbo gedaan. Ik kreeg geen vrijstelling voor bepaalde vakken omdat mijn eerder verworven competentie(s) niet aantoonbaar waren met een diploma of certificaat. Toch was ik heel blij met het evc-traject omdat het maatwerk bood voor opleiding en stage.

Zo liep ik, met toestemming, maar twee dagen per week stage ipv drie. Met daarbij de afspraak dat ik mijn verslaglegging niet op de stageplaats zou uitwerken maar thuis en dat ik daarbij zelf een manier zou vinden om toch op tijd mijn opdrachten in te leveren.

Verder vond ik het fijn dat de hele klas zeer gemotiveerd was. Iedereen koos er zelf voor om de opleiding verkort te doen, dus zaten er geen studenten in mijn groep die de boel een beetje ophielden omdat het studentenleven belangrijker was dan het studeren.
Nee, echt van HBO naar MBO .
Dit ivm verpleegkundige opleiding. ( ik had al SPH)

Verpleegtechnische handelingen geschoold gekregen. En de andere competenties bewezen ( werkervaring en cursussen).

Evc via Gilde opleidingen.
.....
[quote=Andersom post_id=29205314 time=1541314379 user_id=352017]
Ik heb een evc-traject in het mbo gedaan. Ik kreeg geen vrijstelling voor bepaalde vakken omdat mijn eerder verworven competentie(s) niet aantoonbaar waren met een diploma of certificaat. Toch was ik heel blij met het evc-traject omdat het maatwerk bood voor opleiding en stage.

Maar is het niet juist bedoeld om die verworven competenties juist aantoonbaar te maken? Want waarschijnlijk deed je het al in het werkveld maar had je nog niet het diploma?
Maar is het niet juist bedoeld om die verworven competenties juist aantoonbaar te maken? Want waarschijnlijk deed je het al in het werkveld maar had je nog niet het diploma?

Klopt ik deed het in het werkveld, maar dat aantoonbaar maken was lastig ivm vrijwilligersfunctie en te weinig uren. En ik wilde juist beter of misschien bewuster gaan doen wat ik deed. Ik gaf als vrijwilliger handvaardigheid in ateliers op de basisschool. (Groepsdoornroken knutselen) en ben onderwijsassistent geworden.
Welke opleidingen kun je waar allemaal doen middels evc en wat kost dat en hoeveel jaar is dat

Kan ik het naast mijn huidige werk doen bijvoorbeeld?
En wat zijn dat 'bewijzen verzamelen" heb je daar voorbeelden van want ik kan me er niks bij voorstellen.
Isabellarose- schreef:
04-11-2018 08:10
Welke opleidingen kun je waar allemaal doen middels evc en wat kost dat en hoeveel jaar is dat

En wat zijn dat 'bewijzen verzamelen" heb je daar voorbeelden van want ik kan me er niks bij voorstellen.

Die vraag is hier toch niet te beantwoorden. Heel veel opleidingen bieden dat. Handiger om te gaan zoeken in de richting die jou aanspreekt en in de omgeving waar je woont. Ik kan hier schrijven dat ik mbo4 onderwijsassistent gedaan heb in Rotterdam. Maar als jij in Groningen wint en mbo4 beveiliging wil doen heeft mijn opmerking weinig nut.

'Bewijzen verzamelen' moet je doen voor de eerder verworven competenties. Stel, je hebt in een werksituatie en certificaat voor 'sociale hygiëne' gehaald. Nu ga je een opleiding doen wat je dat weer krijgt, dan kun je met je certificaat aantonen dat je die competentie beheerst en dus vrijstelling krijgen van de lessen. De studiepunten voor dat stukje krijg je dan alvast.
Isabellarose- schreef:

Soms kun je het naast je werk doen, maar soms niet. Ik moest drie dagen stagelopen en een dag naar school. Naast mijn gezin en huishouden had ik niet ook nog een andere baan kunnen hebben.

Mijn man deed een opleiding van één dag per week een werkte daarnaast vier dagen. Hoefde geen stage te doen en opleiding lag in verlengde van zijn werk.
Isabellarose- schreef:
Ik heb onder andere mijn arbeidscontract ingediend als bewijs dat ik al een aantal jaar ongediplomeerd werkzaam was in dezelfde functie. Ook heb ik een (geanonimiseerde) rapportage van een werkdag ingeleverd en een verslag van een incident. Maar alles is afhankelijk van de competenties die je moet bewijzen voor het diploma dat jij wilt gaan halen. Het verslag van het incident was als bewijs dat ik kon omgaan met onverwachte situaties bijvoorbeeld, en de rapportage dat ik schriftelijk mijn handelen kon vastleggen voor de continuering van het werk.

Heb je je wel ingelezen wat evc betekent? Je bewijst daarmee welke competenties je al bezit, die voor een bepaald diploma nodig zijn. Zo kun je opvoeden leren op school, of in je eigen gezin. Of je hebt in je werk bepaalde taken uitgevoerd waarbij je die vaardigheden gebruikte. Of je hebt bepaalde vaardigheden op een andere opleiding gehad, maar geen specifiek certificaat daarvoor behaald. Maar wat je moet bewijzen ligt dus helemaal aan het diploma dat je ermee wilt bereiken, en hoe je dat kunt bewijzen ligt eraan hoe je die vaardigheden hebt ontwikkeld/gebruikt.

@TO: ik heb een evc-certificaat behaald dat direct om te wisselen was voor een mbo-diploma. Ik heb daarvoor geen lessen hoeven volgen. Wel heb ik een taal- en rekentoets gehad. Het enige dat ik met een school te maken had, was dat ik daar mijn certificaat heb ingeleverd om een diploma te krijgen. Zowel het traject als de diplomering ging via Zadkine, maar ik had als ik dat wilde ook een willekeurige andere mbo-school kunnen kiezen om mijn certificaat in te wisselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven