Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
11-11-2018 16:22
Je kunt hem wel wegwerken. Koop bij een kringloop een oude dressoir met deurtjes. Verf deze mooi op en doe achter een van de deurtjes de kattenbak. Haal het andere deurtje weg zodat de kat er in kan. Beetje creatief zijn.
Ik geef mijn oplossing omdat ik geen kattenbak in de woonkamer zou willen hebben.
COtweepuntnul schreef:
11-11-2018 14:44
En nu ik hier toch ben, iemand een mooie oplossing voor kattenbak wegwerken in de woonkamer?
Ik heb tijdelijk een kattenbak in de woonkamer en bij mij staat deze achter de bank. Daarover een kussentje en een kleed....al was dat meer omdat de kleine het erg leuk vind dat filtertje in de deksel eruit te trekken!

Heb je pinterest? Als je daar zoekt op IKEA kattenbak krijg je allemaal leuke DIY projectjes om een kattenbak te verbergen.
"I love not Man the less, but Nature more..."
MEFunny schreef:
11-11-2018 16:28
Ik geef mijn oplossing omdat ik geen kattenbak in de woonkamer zou willen hebben.
Ja, maar waarom zou je iemand vertellen die iets graag wil, dat jij dat NIET wilt?
Zij vroeg om een mogelijkheid om dit wél te doen maar wel op een verborgen manier. Nou, dit is een antwoord waar ze iets aan heeft.
MEFunny schreef:
11-11-2018 14:45
Nee, dit is niks, een kat moet zich kunnen uitrekken om te krabben.
Ik heb meerdere krabpalen, en die worden druk gebruikt, ook het krabkarton is geliefd..
Maar van de bank kan ze ondanks dat, echt niet afblijven. Nu heb ik een oude bank dus kan er mee leven..

Ik ben bang dat alleen een krabpaal niet zal helpen.

Bij zooplus, Ranzijn en zelfs de Action!! heb je budget krabpalen...
Ik heb pas gelezen dat je ook een gedeelte kan afplakken met aluminiumfolie daar hebben ze een hekel aan.
Of dubbelzijdig plakband. ..plak onder de pootjes haten ze.

Zelf heb ik kattenkruidspray op de krabpaal gespoten..hielp goed.
En bij krabben aan bank en meubels hoef ik maar de plantenspuit te voorschijn te halen...en hij weet genoeg.
Gespoten heb ik nog nooit.
MEFunny schreef:
11-11-2018 16:18
De oplossing is hem niet in de woonkamer te zetten
Bij ons staat ie in de keuken.
Emmerverf77 schreef:
11-11-2018 17:04
Ik heb pas gelezen dat je ook een gedeelte kan afplakken met aluminiumfolie daar hebben ze een hekel aan.
Of dubbelzijdig plakband. ..plak onder de pootjes haten ze.

Zelf heb ik kattenkruidspray op de krabpaal gespoten..hielp goed.
En bij krabben aan bank en meubels hoef ik maar de plantenspuit te voorschijn te halen...en hij weet genoeg.
Gespoten heb ik nog nooit.

Koning driepoot en Sjakie vinden water leuk hahaha. Dus geen plantenspuit hier.

Ik vind het echt een heel goed idee om de kattenbak in een leuke kast weg te werken. :)

(Jake kwam ook weer eens aanwaaien, haha)
Emmerverf77 schreef:
11-11-2018 17:05
Bij ons staat ie in de keuken.
Wij hebben een woonkamer en keuken ineen. De kattenbak staat nu in de gang maar dan komt poes ons midden in de nacht stalken omdat ze naar buiten wil... slapen je kinderen een keer door...
PimPom schreef:
11-11-2018 16:38
Ik heb tijdelijk een kattenbak in de woonkamer en bij mij staat deze achter de bank. Daarover een kussentje en een kleed....al was dat meer omdat de kleine het erg leuk vind dat filtertje in de deksel eruit te trekken!

Heb je pinterest? Als je daar zoekt op IKEA kattenbak krijg je allemaal leuke DIY projectjes om een kattenbak te verbergen.
Oh dat is een goede tip, ga ik doen.
COtweepuntnul schreef:
11-11-2018 14:44
En nu ik hier toch ben, iemand een mooie oplossing voor kattenbak wegwerken in de woonkamer?
Zoek eens op Pinterest.
Daar vind je mooie ideeën voor het ombouwen van kastjes enzo.
Die krabpaal lijkt me ook niet zo trouwens.
Het deel met sisal is wel erg klein. En laag, dan kan hij niet lekker strekken. En het is nog maar de vraag of hij echt in dat mandje wil gaan liggen, die van mij zou dat niks vinden.
Hier is een krabton favoriet.
En ook een kartonnen mandje wordt veel gebruikt, zowel om in te liggen als om nagels aan te scherpen.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... ton/321502
Even naar aanleiding van het kerstversiering topic....ik ben echt aan het nadenken hoe ik het dit jaar ga doen met die kleine doerak! Ze is nu 5 maanden en een echte klimmer. Mijn andere poes heb ik met 2 jaar uit het asiel gehaald en zij heeft nooit interesse voor de kerstboom getoond.

Ik heb een kunstboom, die is makkelijk op te zetten en dus ook weer makkelijk weg te halen :$ Vandaar dat ik het gewoon ga proberen, de boom opzetten en dan niet de glazen ballen erin hangen. Ik heb ook ornamenten van hout, blik en stof. Dat is dus wel uit-de-boom-val veilig en anders even naar het tuincentrum en nieuwe dingetjes kopen :A: Ze is geen kabelkauwer, dus de lampjes kunnen wel....denk ik...

Of een optie van deze site https://fhm.nl/30-geniale-manieren-om-j ... uisdieren/ :D
"I love not Man the less, but Nature more..."
Je kan ook eerst de boom zo neerzetten en dan kijken wat er gebeurd.
Hier heb ik het op gegeven mijn 7 jarige vind de boom nog steeds leuk.
Ik ga dit jaar wat anders verzinnen
PimPom schreef:
17-11-2018 17:04
Even naar aanleiding van het kerstversiering topic....ik ben echt aan het nadenken hoe ik het dit jaar ga doen met die kleine doerak! Ze is nu 5 maanden en een echte klimmer. Mijn andere poes heb ik met 2 jaar uit het asiel gehaald en zij heeft nooit interesse voor de kerstboom getoond.

Ik heb een kunstboom, die is makkelijk op te zetten en dus ook weer makkelijk weg te halen :$ Vandaar dat ik het gewoon ga proberen, de boom opzetten en dan niet de glazen ballen erin hangen. Ik heb ook ornamenten van hout, blik en stof. Dat is dus wel uit-de-boom-val veilig en anders even naar het tuincentrum en nieuwe dingetjes kopen :A: Ze is geen kabelkauwer, dus de lampjes kunnen wel....denk ik...

Of een optie van deze site https://fhm.nl/30-geniale-manieren-om-j ... uisdieren/ :D
:biggrin: haha..die gluiperige huisdieren die gefrustreerd kijken naar de onbereikbare kerstboom..
Ik heb 2 katten van 2 jaar, ze hebben elk jaar nog wel wat gesloopt. Maar eigenlijk is het altijd meegevallen. Hoewel het grijze poesje als kitten wel in de boom is geklommen... :cat:
derooiekater schreef:
17-11-2018 17:24
Je kan ook eerst de boom zo neerzetten en dan kijken wat er gebeurd.
Hier heb ik het op gegeven mijn 7 jarige vind de boom nog steeds leuk.
Ik ga dit jaar wat anders verzinnen
Ik heb een paar jaar alleen stoffen versiering in de boom gehad. Grote bloemen met goud bespoten, op clips.
Witte vlinders met flock. Houten figuren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Hier ook houten en kunststof ballen.

Mijn jongste kat van 5 maanden heeft trouwens iets merkwaardigs op zijn flank. Het lijkt wel op een zwilwrat zoals bij paarden. Nooit eerder zoiets gezien, iemand anders?

Als het zo blijft moet ik het even na laten kijken denk ik.
Ik doe niet aan kerstversiering. Dat heeft meer met mij (ons) dan met de katten te maken. Al denk ik dat onze twee mannetjes zo bovenin de boom zouden zitten!
Wel hebben we een 'Pietje' in huis. Een 'Zeurpietje' en die is niet zwart maar heel hedendaags wit. Witje is het niet eens met gesloten balkondeuren. Meneer wil naar buiten... al vindt hij het ook heel fijn dat de vloerverwarming sinds gisteren aan staat. Dus hij ligt languit voor het raam zijn buikje te verwarmen al klagend dat hij de kou niet in mag. :-D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
miekemv schreef:
17-11-2018 18:19
Hier ook houten en kunststof ballen.

Mijn jongste kat van 5 maanden heeft trouwens iets merkwaardigs op zijn flank. Het lijkt wel op een zwilwrat zoals bij paarden. Nooit eerder zoiets gezien, iemand anders?

Als het zo blijft moet ik het even na laten kijken denk ik.
Ik ken het niet en zou het ook laten nakijken. Better safe than sorry!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik heb hele mooie porseleinen kerstballen van villeroy e boch. Tweede hands bij elkaar verzameld op marktplaats, want nieuw zijn ze veel te duur.

Het is voor het eerst dat ik katten heb, dus ik weet niet hoe ze gaan reageren. Ik ga in de serre dus geen kerstboom opzetten met die dure ballen. Ik ga naar de kringloop om goedkope kerstballen te zoeken, van plastic of papier maché. Ik zie wel. En die hang ik dan wel op. Als die dan omvallen, dan weet ik waar ik aan toe ben.
Zeeman heeft vaak leuke stoffen versiering
Ik heb nu 13 jaar katten en 13 jaar is het ook feest. De oudste vindt de boom prima, kijkt er niet naar om. Maar die andere... Ik heb van ieder jaar foto's dat ze er weer in is geklommen. Zodra de ballen hangen komt ze er niet meer in, maar het is wel altijd opletten geblazen, ik vertrouw haar niet helemaal. Ze vindt de glitters en lichtjes ook wel erg interessant. Als ik weg ben sluit ik de woonkamer af, normaal kunnen ze door het hele huis, maar met kerst even niet.
Na een paar keer mijn zorgen over Poes hier kwijt gekund te hebben (tumoren, mank lopen, artrose) moet ik nu helaas kwijt dat ze is overleden. We hebben haar gisteren laten inslapen nadat ze steeds harder achter uit ging en eigenlijk alleen nog maar op haar kleedje lag. Ik ben kapot van verdriet en kan het gewoon niet geloven dat ze er niet meer is. Dat beestje was m'n alles, m'n steun en toeverlaat. Na best veel teleurstellingen in mensen keer op keer was daar altijd nog m'n allesje die thuis op me wachtte. Iedere ochtend en middag werd ik opgewacht bij de deur en ging ze als een zot tekeer als ik thuis kwam. Zo veel liefde had dat beestje te geven. Overal in huis zie ik haar, er is geen plek in huis waar ik geen herinneringen aan heb. Net voor het eerst beneden gekomen na niet geslapen te hebben en niemand bij de deur. :cry: Echt vreselijk is dit. Ik weet gewoon niet hoe ik dit te boven moet komen. Ik mis haar nu al zo ontzettend veel :cry:
Bah, wat ontzettend verdrietig Doubletree. Ontzettend veel sterkte de komende tijd :hug:
Wat een groot verdriet Doubletree, van deze was er maar eentje. De jouwe. Dat doet zeer. En je hebt zo hard gewerkt om haar weer op de rails te krijgen. Helaas was ze te ziek om nog weer te kunnen herstellen. Veel sterkte de komende tijd hoor.
Oudblond schreef:
17-11-2018 18:29
Ik ken het niet en zou het ook laten nakijken. Better safe than sorry!
Ja klopt. Er zit ook een bultje onder en gezien de bijwerking ( kanker) van een enting... Volgens mij was hij wat hoger in de flank gezet maar ben er niet zeker van.
iones schreef:
17-11-2018 19:37
Ik heb hele mooie porseleinen kerstballen van villeroy e boch. Tweede hands bij elkaar verzameld op marktplaats, want nieuw zijn ze veel te duur.

Het is voor het eerst dat ik katten heb, dus ik weet niet hoe ze gaan reageren. Ik ga in de serre dus geen kerstboom opzetten met die dure ballen. Ik ga naar de kringloop om goedkope kerstballen te zoeken, van plastic of papier maché. Ik zie wel. En die hang ik dan wel op. Als die dan omvallen, dan weet ik waar ik aan toe ben.
En kerstbomen zijn giftig voor katten. Daarom straks ook opletten bij de uitval van naalden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven