Napraattopic deel 106
maandag 19 november 2018 om 19:14
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
dinsdag 20 november 2018 om 10:58
Amaqanda schreef: ↑20-11-2018 09:59Ik vind een slechte sollicitatiebrief vooral een afspiegeling van een stukje inzet en ook zelfkennis. Dat je er niet zo goed in bent, is tot daar aan toe, maar dan lijkt het me dat je er even iemand naar laat kijken zodat het wel goed is.
Het feit dat je dat blijkbaar niet belangrijk genoeg vindt, zegt voor mij wel iets. Want hoe bereid ben je dan om tijdens je werk, je werkt te toetsen bij collega's op de vlakken waar je minder goed in bent? Hoe bereid ben je vaardigheden te ontwikkelen en je te verdiepen in, als je al niet eens de moeite neemt om je in te zetten voor een goede brief.
Precies dit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 20 november 2018 om 11:03
Mee eens, maar toch een kanttekeningetje:Amaqanda schreef: ↑20-11-2018 09:59Ik vind een slechte sollicitatiebrief vooral een afspiegeling van een stukje inzet en ook zelfkennis. Dat je er niet zo goed in bent, is tot daar aan toe, maar dan lijkt het me dat je er even iemand naar laat kijken zodat het wel goed is.
Het feit dat je dat blijkbaar niet belangrijk genoeg vindt, zegt voor mij wel iets. Want hoe bereid ben je dan om tijdens je werk, je werkt te toetsen bij collega's op de vlakken waar je minder goed in bent? Hoe bereid ben je vaardigheden te ontwikkelen en je te verdiepen in, als je al niet eens de moeite neemt om je in te zetten voor een goede brief.
Er loopt een topic over 'eten voor de tv'. Daarin kwam ook ter sprake in hoeverre je tafelmanieren en etiquette belangrijk vindt. Ik vind dat zeer onbelangrijk, anderen vinden dat belangrijk(er).
Soms denk ik dat dat met taal ook zo is: ik vind het inderdaad van desinteresse getuigen als je niet eens bereid bent een beetje behoorlijke sollicitatiebrief te sturen, maar anderen zullen dat minder belangrijk vinden.
Mss net zoals ik tafel-etiquette onbelangrijk vind.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 20 november 2018 om 11:08
Maar voor een sollicitatiebrief gelden bepaalde 'regels' die de kans op het krijgen van de baan verhogen. Hoe jij thuis eet maakt niemand iets uit.Solomio schreef: ↑20-11-2018 11:03Mee eens, maar toch een kanttekeningetje:
Er loopt een topic over 'eten voor de tv'. Daarin kwam ook ter sprake in hoeverre je tafelmanieren en etiquette belangrijk vindt. Ik vind dat zeer onbelangrijk, anderen vinden dat belangrijk(er).
Soms denk ik dat dat met taal ook zo is: ik vind het inderdaad van desinteresse getuigen als je niet eens bereid bent een beetje behoorlijke sollicitatiebrief te sturen, maar anderen zullen dat minder belangrijk vinden.
Mss net zoals ik tafel-etiquette onbelangrijk vind.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

dinsdag 20 november 2018 om 11:16

dinsdag 20 november 2018 om 11:17
Amaqanda schreef: ↑20-11-2018 09:59Ik vind een slechte sollicitatiebrief vooral een afspiegeling van een stukje inzet en ook zelfkennis. Dat je er niet zo goed in bent, is tot daar aan toe, maar dan lijkt het me dat je er even iemand naar laat kijken zodat het wel goed is.
Helemaal mee eens.
En hetzelfde geldt dan in een eventueel vervolg met het gesprek. Daarop hoor je je ook voor te bereiden. Ik heb in mijn vorige banen regelmatig in sollicitatiecommissies gezeten en daarin van alles meegemaakt. Brieven die op een vodje papier geschreven werden, veel te lange brieven (en cv's) etc. etc. Maar ook in gesprekken ging het mis. Als je op gesprek komt, niets bij je hebt (je eigen brief en cv) en op geen enkele wijze in je kleding rekening houdt met de formaliteit van de situatie en dan ook nog eens alleen maar wil praten over wat jij zoekt en wil in de baan, dan ben je zo uitgepraat.

dinsdag 20 november 2018 om 11:18
Goed taalgebruik is een weerspiegeling van je interesse voor een baan, je respect voor de lezer en de moeite die je neemt om jezelf goed over te laten komen. Net zoals je niet in je joggingpak met een nieuwe date uit eten gaat.
Het weerspiegelt dus bepaalde waarden (bij een bepaalde situatie) en het geeft een indicatie hoe goed je jezelf daarvan bewust bent en hoe goed je jezelf kan presenteren.
Maar veel meer moet je er ook weer niet van maken vind ik. Je weet bijvoorbeeld ook helemaal niet hoeveel moeite het iemand gekost heeft om goed over te komen. En je weet ook niet hoe goed iemand is in het inzetten van presentatiemiddelen om andere tekortkomingen te camoufleren. Net zo goed als dat het kittige jurkje wel iets weerspiegelt van je persoonlijkheid, maar niet bepalend zal zijn voor je date.
Het weerspiegelt dus bepaalde waarden (bij een bepaalde situatie) en het geeft een indicatie hoe goed je jezelf daarvan bewust bent en hoe goed je jezelf kan presenteren.
Maar veel meer moet je er ook weer niet van maken vind ik. Je weet bijvoorbeeld ook helemaal niet hoeveel moeite het iemand gekost heeft om goed over te komen. En je weet ook niet hoe goed iemand is in het inzetten van presentatiemiddelen om andere tekortkomingen te camoufleren. Net zo goed als dat het kittige jurkje wel iets weerspiegelt van je persoonlijkheid, maar niet bepalend zal zijn voor je date.
dinsdag 20 november 2018 om 11:31
Een topic over modellen zonder BH: De waarheid mag niet gezegd worden, namelijk dat die modellen zo uitgemergeld zijn dat ze geen BH nodig hebben....
Wat is dat toch dat vrouwen elkaar een anorexia aanpraten en het idee hebben van hoe dunner, hoe mooier.
Wat is dat toch dat vrouwen elkaar een anorexia aanpraten en het idee hebben van hoe dunner, hoe mooier.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
dinsdag 20 november 2018 om 11:38
Eens, maar waarom zou je je brief en cv meenemen? Ik ken ze uit mijn hoofd en zie daar het nut niet van in.Head* schreef: ↑20-11-2018 11:17Helemaal mee eens.
En hetzelfde geldt dan in een eventueel vervolg met het gesprek. Daarop hoor je je ook voor te bereiden. Ik heb in mijn vorige banen regelmatig in sollicitatiecommissies gezeten en daarin van alles meegemaakt. Brieven die op een vodje papier geschreven werden, veel te lange brieven (en cv's) etc. etc. Maar ook in gesprekken ging het mis. Als je op gesprek komt, niets bij je hebt (je eigen brief en cv) en op geen enkele wijze in je kleding rekening houdt met de formaliteit van de situatie en dan ook nog eens alleen maar wil praten over wat jij zoekt en wil in de baan, dan ben je zo uitgepraat.
Overigens, ook ik solliciteer alweer een tijdje tevergeefs en zit in hetzelfde schuitje, ik ben ook een uitdaging. (in leeftijd)

redhothead wijzigde dit bericht op 20-11-2018 11:48
9.04% gewijzigd

dinsdag 20 november 2018 om 11:42
REDHOTHEAD schreef: ↑20-11-2018 11:38Eens, maar waarom zou je je brief en cv meenemen? Ik ken ze uit mijn hoofd en zie daar het nut niet van in.
Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Ik weet zo mijn motivatie en ervaring wel.

dinsdag 20 november 2018 om 11:55
Zou je andersom ook iets zeggen over iemand die obese is? 'Die vrouw is zo vet dat ze vijf meter stof nodig heeft voor een rokje'? Net zo min als je te dikke mensen mag beledigen, mag je te magere mensen beledigen. Heeft verder niets te maken met anorexia aanpraten.

dinsdag 20 november 2018 om 11:55
Pipistrello schreef: ↑20-11-2018 11:42Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Ik weet zo mijn motivatie en ervaring wel.
En die hebben zij toch al ontvangen? Ik neem aan dat de voorbereiding van de sollicitatiecommissie bestaat uit het doornemen van de cv, daarvoor hoef je het bij het gesprek niet meer bij je te hebben.

dinsdag 20 november 2018 om 12:04
Dat krijgen ze dag in, dag uit door hun strot geduwd. Net als dat je alleen mooi kunt zijn als je jong bent en strak in je vel zit.
dinsdag 20 november 2018 om 12:04
Zó eens! Tegen een slank/dun persoon mag je rustig zeggen dat ze vaker naar de snackbar moet, of 'ik geef je wel wat van mij hahahihi' maar o wee als je tegen een dikker persoon zegt dat hij/zij de snackbar wel eens wat vaker voorbij mag lopen. Dan heb je de poppen aan het dansen.Marana-- schreef: ↑20-11-2018 11:55Zou je andersom ook iets zeggen over iemand die obese is? 'Die vrouw is zo vet dat ze vijf meter stof nodig heeft voor een rokje'? Net zo min als je te dikke mensen mag beledigen, mag je te magere mensen beledigen. Heeft verder niets te maken met anorexia aanpraten.
Tijdje terug zelfs iemand hier die zei dat het zó oneerlijk verdeeld was in de wereld, in een topic over tips om aan te komen.

dinsdag 20 november 2018 om 12:06
Ja, zo raar ook, dat alle kennis en ervaring die je hebt er ook niet meer toe doen. Dat voelt telkens weer vreemd.REDHOTHEAD schreef: ↑20-11-2018 11:38Eens, maar waarom zou je je brief en cv meenemen? Ik ken ze uit mijn hoofd en zie daar het nut niet van in.
Overigens, ook ik solliciteer alweer een tijdje tevergeefs en zit in hetzelfde schuitje, ik ben ook een uitdaging. (in leeftijd)Best kut eigenlijk.
dinsdag 20 november 2018 om 12:12
Ik las het in dat topic en ben maar op mijn handen gaan zitten.Nouschi schreef: ↑20-11-2018 12:04Zó eens! Tegen een slank/dun persoon mag je rustig zeggen dat ze vaker naar de snackbar moet, of 'ik geef je wel wat van mij hahahihi' maar o wee als je tegen een dikker persoon zegt dat hij/zij de snackbar wel eens wat vaker voorbij mag lopen. Dan heb je de poppen aan het dansen.
Tijdje terug zelfs iemand hier die zei dat het zó oneerlijk verdeeld was in de wereld, in een topic over tips om aan te komen.Echt wtf!
Vorige week zei een werkrelatie (die ik 2 keer per jaar ontmoet) als begroeting: 'Zo, jij wordt ook niet dikker zeg!'. Dat werd een erg stugge afspraak. Ik word zo vaak 'grappig' beledigd omwille van mijn figuur.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

dinsdag 20 november 2018 om 12:30
Waarom?JollyRider schreef: ↑20-11-2018 07:41Jij hebt nog nooit aan dossiervorming hoeven doen vermoedelijk
De datum is nu net één van de belangrijkste elementen.

dinsdag 20 november 2018 om 14:07
Ja, dat ervaar ik ook zo. Succes Red!
dinsdag 20 november 2018 om 15:44
Eens!Nouschi schreef: ↑20-11-2018 12:04Zó eens! Tegen een slank/dun persoon mag je rustig zeggen dat ze vaker naar de snackbar moet, of 'ik geef je wel wat van mij hahahihi' maar o wee als je tegen een dikker persoon zegt dat hij/zij de snackbar wel eens wat vaker voorbij mag lopen. Dan heb je de poppen aan het dansen.
Tijdje terug zelfs iemand hier die zei dat het zó oneerlijk verdeeld was in de wereld, in een topic over tips om aan te komen.Echt wtf!
dinsdag 20 november 2018 om 16:10
Het handschrift bedoel je.DuchessMeganMarkle schreef: ↑20-11-2018 15:47Ik kan de handschrift van mijn huisarts niet lezen. Zo slecht schrijft die man.
Geen bijzonderheden

dinsdag 20 november 2018 om 16:13
Nouschi schreef: ↑19-11-2018 22:18"Voor meer informatie over mijn ervaring en werkzaamheden verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae. Uiteraard ben ik geheel bereid het een en ander in een gesprek te verduidelijken.”
“Graag kom ik in een persoonlijk gesprek een toelichting geven op mijn sollicitatie.”
Tip: kun je jouw “ik” -slotzin nog herschrijven naar een zin met de lezer als onderwerp? Vaak werkt dat nog positiever: “ik stel jou centraal”, maar óók: “de actie ligt nu bij jou”.
“Heeft u naar aanleiding van deze brief nog vragen, dan mag u mij gerust even bellen.”
In het reclamevak zweert men bij een duidelijke “call-to-action” in de slotzin. In het kort komt dat er neer dat je aangeeft: “als jij dit doet, dan doe ik dat”
“Als u contact met mij opneemt, dan ben ik natuurlijk bereid om één en ander toe te lichten in een oriënterend gesprek.”
“Wilt u meer te weten komen over mij en mijn motivaties voor het werken bij uw bedrijf? Neemt u dan contact op, dan kom ik graag eens kennismaken. “
Wat is dit voor off topic gewauwel Noes?

dinsdag 20 november 2018 om 16:29
Voor wie het leuk vindt, een update over de sollicitant: de secretaresse heeft de verkeerde briefschrijver uitgenodigd voor een gesprek
Door mijn hardop uitgesproken twijfel, heeft mijn baas toch maar even de binnengekomen brieven nagekeken. En de werkelijk top-kandidaat is nu afgewezen terwijl de oelewapper volgende week op gesprek komt
.
Mijn baas heeft de goede kandidaat persoonlijk gebeld en alsnog uitgenodigd. Oelewapper mag uiteraard ook komen. En ach, wie weet welke kwaliteiten die nog heeft! Misschien heeft hij wel een hele goede verklaring voor zijn zeg maar wat bijzondere brief. Gelukkig lijkt er sowieso een goede andere kandidaat tegenover te staan

Mijn baas heeft de goede kandidaat persoonlijk gebeld en alsnog uitgenodigd. Oelewapper mag uiteraard ook komen. En ach, wie weet welke kwaliteiten die nog heeft! Misschien heeft hij wel een hele goede verklaring voor zijn zeg maar wat bijzondere brief. Gelukkig lijkt er sowieso een goede andere kandidaat tegenover te staan

dinsdag 20 november 2018 om 16:36
*Labalade* schreef: ↑20-11-2018 16:29Voor wie het leuk vindt, een update over de sollicitant: de secretaresse heeft de verkeerde briefschrijver uitgenodigd voor een gesprekDoor mijn hardop uitgesproken twijfel, heeft mijn baas toch maar even de binnengekomen brieven nagekeken. En de werkelijk top-kandidaat is nu afgewezen terwijl de oelewapper volgende week op gesprek komt
.
Mijn baas heeft de goede kandidaat persoonlijk gebeld en alsnog uitgenodigd. Oelewapper mag uiteraard ook komen. En ach, wie weet welke kwaliteiten die nog heeft! Misschien heeft hij wel een hele goede verklaring voor zijn zeg maar wat bijzondere brief. Gelukkig lijkt er sowieso een goede andere kandidaat tegenover te staan![]()
Als hij nu echt zo ongemotiveerd is en de baan eigenlijk niet wil, is het wel een leuk tijdverdrijf om hem een beetje op te naaien door net te doen alsof jullie heel enthousiast over hem zijn.