Wil ik dit nog wel (onderwijs)
dinsdag 20 november 2018 om 18:51
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.
Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.
Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,
Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.
Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.
Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?
Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd

vrijdag 23 november 2018 om 19:07
Nee
vrijdag 23 november 2018 om 19:07
Wat zijn je specifieke taken? Je moet iets in goede banen leiden en informatie beheren. Maar hoe?AeonOfWinter schreef: ↑23-11-2018 19:00Jawel? Zo wollig is dit nou ook weer niet, en ik ben niet eens WO opgeleid.
vrijdag 23 november 2018 om 19:08
veel wel jaKatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:06Dus? Elke puber is een soort psychopaat als het hem niet aanstaat?

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 23 november 2018 om 19:09
Bij de taal was het journalist(te onregelmatig), vertaler/tolk (aparte master, ik koos iets anders), of 'het bedrijfsleven'. Maar nergens wat precies. Ik heb me ook niet verdiept want ik ging het onderwijs is.
vrijdag 23 november 2018 om 19:12
Ik ben bang dat ze mij op mbo niet willen. Te hoog opgeleid, dan zeggen ze dat ze iemand willen die lang blijft en niet iemand die zich gaat vervelen. Vaak zat gehoord tijdens mijn studie
vrijdag 23 november 2018 om 19:13
de meeste pubers hebben nog helemaal geen controle over hun emoties en hormonen, dus die kunnen om de kleinste dingen ontploffen
vrijdag 23 november 2018 om 19:13
Er valt met hem niet te praten. Zegt hij ook letterlijk. Ik wil niet.
Met zijn klasgenoot, die ook niet blij was, lukte dat wel.
vrijdag 23 november 2018 om 19:16
Heel relevant juist, het leuke van je werk in blijven zien.KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 18:57En niks leuks? Dit is een topic over mij. Ik ben overspannen en dit is de reden. Geen 'ik hou van mijn leerlingen'topic. Totaal niet relevant voor mijn probleem.
De grapjes, leuke gesprekken en geinige inzichten van (b)engeltjes uit de klas worden steeds meer ondergesneeuwd door maximaal 6 leerlingen van de 200.
Je bent op en daardoor vallen de bengels je zwaar. En je hebt eigenlijk nooit echt voor de klas willen staan dus heb je ook niet de motivatie om dit probleem op te lossen.
Dat is niet de schuld van die kinderen.
Je hoeft niet in het onderwijs te blijven. Zo te lezen zal stoppen alleen maar een opluchting zijn. Dus informeer mensen dat je iets zoekt, bekijk vacaturesites, schrijf bedrijven die je leuk lijken, maar dóe iets.
Verplaats je aandacht naar wat je wel wilt in plaats van naar alles en iedereen die je dwars zit. Herken de reflexmatige negatieve reactie en laat advies en opties even bezinken voor je het afwijst.
This is an unacceptable timeline
vrijdag 23 november 2018 om 19:16
dan laat je hem even en kom je er later op terugKatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:13Er valt met hem niet te praten. Zegt hij ook letterlijk. Ik wil niet.
vrijdag 23 november 2018 om 19:17
Maar daar moeten consequenties aan vastzitten. Puber of niet. Het zijn geen wilde dieren. Ze moeten inzien dat dit niet kan. Anders kunnen ze elkaar gaan afmaken zonder datjij iets mag.

vrijdag 23 november 2018 om 19:19
Echt, ik kan mij niet voorstellen dat er dan niet één collega eens in actie schiet als deze leerling ‘elke les zit te zuigen’. Dus ieder lesuur zitten er nog 29 leerlingen naar zo’n onemanshow te kijken? Ouders nog niet uitgenodigd op school? LPA nog niet ingeschakeld? (Aangezien hij zowat ieder lesuur verwijderd wordt).KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:13Er valt met hem niet te praten. Zegt hij ook letterlijk. Ik wil niet.

vrijdag 23 november 2018 om 19:20
Je had het over een nette jongen uit een nette buurt. Dat laatste doet niet ter zake natuurlijk, maar hij was dus wel netjes genoeg. Wat bedoel je daar dan mee?KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:05Als het geen veelpleger is ja. Deze leerling zuigt elke les. Ook bij collega's.
Een nette jongen die vaak zijn huiswerk niet maakt? Een net probleemgeval?
vrijdag 23 november 2018 om 19:21
Maar ik weet dus niet wat voor vacatures. Wat kan ik doen met mijn ervaring? Welk beroep sluit aan? En wat liever niet?tyche schreef: ↑23-11-2018 19:16Heel relevant juist, het leuke van je werk in blijven zien.
Je bent op en daardoor vallen de bengels je zwaar. En je hebt eigenlijk nooit echt voor de klas willen staan dus heb je ook niet de motivatie om dit probleem op te lossen.
Dat is niet de schuld van die kinderen.
Je hoeft niet in het onderwijs te blijven. Zo te lezen zal stoppen alleen maar een opluchting zijn. Dus informeer mensen dat je iets zoekt, bekijk vacaturesites, schrijf bedrijven die je leuk lijken, maar dóe iets.
Verplaats je aandacht naar wat je wel wilt in plaats van naar alles en iedereen die je dwars zit. Herken de reflexmatige negatieve reactie en laat advies en opties even bezinken voor je het afwijst.
Welk bedrijf? Ik ken niks buiten mijn branche behalve winkels en studentenbaantjes.
vrijdag 23 november 2018 om 19:22
Een nette jongen... een Oud Zuid leerling. Rijke ouders. Geen jongen van de straat.
vrijdag 23 november 2018 om 19:23
Teamvergadering is hij genoemd. Ouders gebeld door collega's. Stak vorig jaar banden lek, problemen en schorsing. Mentor en collega's zijn moe van de klas.lemoos2 schreef: ↑23-11-2018 19:19Echt, ik kan mij niet voorstellen dat er dan niet één collega eens in actie schiet als deze leerling ‘elke les zit te zuigen’. Dus ieder lesuur zitten er nog 29 leerlingen naar zo’n onemanshow te kijken? Ouders nog niet uitgenodigd op school? LPA nog niet ingeschakeld? (Aangezien hij zowat ieder lesuur verwijderd wordt).

vrijdag 23 november 2018 om 19:25
Dus die zegt dan dat je ‘kort van stof maar diep van inzicht’ bent i.p.v. stoeph*er ofzo? Zo’n kind voor wie het concept ‘grenzen’ volkomen nieuw is?KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:22Een nette jongen... een Oud Zuid leerling. Rijke ouders. Geen jongen van de straat.

vrijdag 23 november 2018 om 19:26
https://werkenbijmcdonalds.nl/?gclid=EA ... lsrc=aw.dsKatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:21Maar ik weet dus niet wat voor vacatures. Wat kan ik doen met mijn ervaring? Welk beroep sluit aan? En wat liever niet?
Welk bedrijf? Ik ken niks buiten mijn branche behalve winkels en studentenbaantjes.

Misschien is software tester wel wat voor je?
vrijdag 23 november 2018 om 19:27
Academia is niet mijn ding. Vertaler lijkt mij leuk maar ik geef de grootste taal en hoewel ik nog andere talen spreek is dat denk ik niet genoeg. Een vertaalmaster zou ik zo doen als het geen 10.000 maar 2000 euro was...
Archief... ken ik niet, wat doe je dan? Administratie zal ik naar kijken, wilde al zoiets.
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 23-11-2018 19:31
4.20% gewijzigd

vrijdag 23 november 2018 om 19:27
En dan gaat niemand een stapje hoger? Mentor meldt het kind niet bij het ZAT? Geen teamaanpak?KatherineClifton schreef: ↑23-11-2018 19:23Teamvergadering is hij genoemd. Ouders gebeld door collega's. Stak vorig jaar banden lek, problemen en schorsing. Mentor en collega's zijn moe van de klas.
Sorry maar ik snap zo’n puber volkomen. Er zijn toch ook geen consequenties voor zijn gedrag? Erger nog, naast de jongen in kwestie laat een heel team die hele klas in de stront zakken.
vrijdag 23 november 2018 om 19:28
Als je zo vast zit in wat jij kunt kun je beter hulp zoeken daarbij. Gesprekken met mensen die je goed kennen zijn daarbij zinvol. Een loopbaancoach ook. Zij kunnen veel beter passend advies geven dan wij hier op een anoniem forum. Ook in Amsterdam zijn vast veel mensen te vinden die helpen bij dit soort vraagstukken.
Een tip: laat dat wo niveau een beetje los. Zoveel mensen beginnen onder hun niveau.
Een tip: laat dat wo niveau een beetje los. Zoveel mensen beginnen onder hun niveau.
vrijdag 23 november 2018 om 19:28