Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
vrijdag 30 november 2018 om 17:27
Het wisselt echt van mat tot kat. Vriendin mij heeft ook een kat die even oud is als kleine rooie en die slaapt netjes door de hele nacht.Madrid87 schreef: ↑30-11-2018 08:04Wow zoveel?? Mijn god. Ok geen kittens voor mij, de beslissing is definitief nu.![]()
En het leek me zo gezellig die kleine lijfjes op mijn schoot, ik heb ze ook wel gehad bij een gastgezin toen ik au pair was in Ierland, was heel leuk. Maar als ze groter worden is het een hoop werk.
1.5 is echt de puberleeftijd. Sterkte ermee! Hoe laat is hij dan normaal wakker?
En elke dag gewoon werken ook zeg, poeh. Echt respect.
Ik ga niet meer zeuren over mijn kat die me eens per week wakker maakt ( in de zomer 3x denk ik ).

vrijdag 30 november 2018 om 17:43
vrijdag 30 november 2018 om 18:27
Ach wat sneu, zo in zijn eentje in een kennel! Dat doe je toch ook niet bij een kat!Pastelblauw schreef: ↑30-11-2018 08:47Een Ragdoll! Ja hij heeft wel veel energie. We hebben ook een hond, maar die slaapt wel buiten in de kennel (met binnenverblijf e.d.). Overdag spelen ze veel.
Overigens, ik heb nog maar 1 kat..... gdvd….
Ik merkte gisteren al dat alleen Loki naar binnen kwam, en ik heb Pumuckl helemaal niet meer gezien. Dat vond ik al raar want mijn katten gaan vrijwel het erf niet af. En dat vond ik juist zo fijn.
Maar vanochtend was hij er ook niet en hij had hongerig aan moeten komen zetten. Dus ik vermoedde al dat dit niet goed was.
Ik kwam thuis van mijn werk en hij was er nóg niet. Mijn man lag op de bank te slapen want die is vannacht vroeg op gemoeten voor zijn werk dus daar kon ik niets aan vragen.
Toen hij eindelijk wakker was vroeg ik of hij Pumuckl gezien had. Hij zei "ja. Ik heb hem gevonden maar hij was hartstikke dood".
Pumuckl moet gisterenavond na het eten al aangereden zijn, hier voor onze oprit. Hij lag bij een boom. Ik zal mijn gevoelens van woede maar niet verwoorden hier...….
Het is niet dat ik kapot ben van verdriet, dat niet. Het staat in geen verhouding tot de dood van Bobbes, gelukkig maar! Maar ik baal verschrikkelijk. Ik vond hem heel leuk en ze liepen altijd samen mee met wandelen. Nu zal alleen Loki er nog maar bij zijn. Mijn man had Pumuckl in de kliko gedaan maar dat vond ik niets. Ik heb hem er uit gehaald. Ik zag dat hij meteen met één klap dood geweest moest zijn en dat stelt me gerust want dat was nog wel even een dingetje voor mij.
Ik legde hem neer in het gras want ik moest een gat graven in de tuin. Nu ontdekte Loki waar zijn broertje was...…… Hij ging er bij zitten miauwen. En toen brak ik wel effe. Pumuckl ligt nu begraven, en Loki wordt er nu niet meer mee geconfronteerd. Ik heb Loki naar binnen gehaald. Ik moet nu nog de kattenbak binnen gaan halen, want ik wil hem binnen houden. Ik wil niet dat hij alleen buiten zit.
Ook het kattenvoer is naar binnen gehaald. Loki wordt voortaan binnen gevoerd. Hij heeft net al met de honden meegegeten.
Nu maar hopen dat dit niet ook Loki overkomt. Ik weet ook niet of ik een nieuwe kat erbij neem. Ik heb geen zin om elk half jaar een kat van de straat af te halen.....
iones wijzigde dit bericht op 30-11-2018 18:49
72.94% gewijzigd
vrijdag 30 november 2018 om 18:31
Amen. Ik hou niet van mensen die dieren zomaar aan hun lot over laten.RockOla schreef: ↑30-11-2018 14:27ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend. Je kunt toch niet zo'n beestje aan zijn lot overlaten? Zo vond ik ook een keer 3 kipjes in het bos. 's Avonds in het schemer zaten ze op een tak. Ik heb ze onder mijn jas meegenomen en ze hebben hier nog jaren gescharreld. Ik zal nooit een beest aan zijn lot overlaten. Tot wanhoop van mijn man soms
![]()

vrijdag 30 november 2018 om 23:44
Ohhh de mijne is ook zo'n giller, dus geen tips hier. Ik ben echt een hele vaste slaper, niet wakker te krijgen, meerdere wekkers nodig en noem maar op, maar hem lukt het, zó hard. Ook als hij ons hoort thuiskomen, of als hij eten krijgt gilt hij. Ik denk wel eens wat zullen de buren wel niet denken, want je kunt hem buiten (goed) horenPastelblauw schreef: ↑30-11-2018 08:30Leuk dit topic, ik schrijf graag mee!
Ik heb momenteel 1 kat van een maand of 8, en binnen een paar weken komt er eentje bij. Ik wilde vanaf het begin al het liefst 2 kittens nemen, gezien dit ras graag een maatje schijnt te hebben, maar de andere kittens waren toen al verzegd.
Mijn kat heeft altijd zijn 'gekken uurtje' om een uur of 9 's avonds. Als wij naar bed gaan is ie gelukkig rustig. Alleen in de ochtend is het een ramp. Als vriend vroeg naar z'n werk gaat is er niks aan de hand. Maar zodra hij mijn wekker hoort zet ie het een partij op een gillen. Net zolang totdat iemand naar hem toe komt. Nou vind ik het doordeweeks niet zo erg want dan moet ik er toch uit. Maar als iemand in het weekend boven bv de wc gebruikt begint ie ook te krijsen. Ik wil hem liever niet boven hebben want dan gaat ie 's nachts wel aan de klooi (tenen bijten, rondjes racen etc.). Ik hoop dat met de komst van de nieuwe kitten dit minder word. Anders wellicht toch de deuren open gooien, zodat ie overal rond kan wandelen. Negeren heeft geen zin, hij is echt een volhouder.
Wellicht iemand hier nog tips?![]()

zaterdag 1 december 2018 om 06:13
Elke werkdag mogen mijn katten om 10 v 6 naar buiten, dan gaat bjj ons de wekker af. Dus in het weekend zorg ik dat ze er om dezelfde tijd uit mogen. Is geen moeite want na al die jaren ben ik toch wakker tegen die tijd. Geen wekker nodig.
Overigens slapen mijn katten gewoon door, ik hoor ze nooit. Het luikje is nu open, ik weet dat het grijsje zo weer thuis is. Die moet niks van de winterperiode en natheid hebben. De rooi blijft vaak langer weg.
En ik kruip nog een uurtje of wat tegen mijn kerel aan nu
Overigens slapen mijn katten gewoon door, ik hoor ze nooit. Het luikje is nu open, ik weet dat het grijsje zo weer thuis is. Die moet niks van de winterperiode en natheid hebben. De rooi blijft vaak langer weg.
En ik kruip nog een uurtje of wat tegen mijn kerel aan nu

zaterdag 1 december 2018 om 10:14
Jeetje wat zijn jullie dan vroeg actief. Daar zijn de poezen vast blij mee.
Hier is jongste weer helemaal in zijn sas met zijn vierde Catsmeow. Om te voorkomen dat ik weer voor niks zou reizen heb ik gebeld van te voren naar de BigBazar. Jongens luister ik zit met een intens verdrietige kat en de drie Catsmeows die ik bij jullie heb gekocht doen het niet en ik woon niet in de buurt, hoe lossen we dit op? Toen besloten ze om eentje uit te proberen en de rest mocht ik ruilen en geld terug. Dus ze vonden eentje die het wel deed en jongste in zijn nopjes. De batterijen die ze gebruikt hebben zitten er nog in dus we kunnen weer even vooruit.
In het betreffende winkelcentrum zat een dierenwinkel en ben ik nog even wezen binnenkijken. En ook daar vond ik nog wat aan electronisch speelgoed. Ook een ronddraaiende schijf met daarin een muis en een prulletje met veertjes om te ' vangen' en die van een jaar vindt het prachtig. Het probleem is dat hij de prooien als echt ervaart, ze vangt en er ver mee wegloopt. Brommen dan. En zonder de prulletjes werkt het apparaat niet meer en moet ik eerst zoeken. Heb je dat weer.
Hier is jongste weer helemaal in zijn sas met zijn vierde Catsmeow. Om te voorkomen dat ik weer voor niks zou reizen heb ik gebeld van te voren naar de BigBazar. Jongens luister ik zit met een intens verdrietige kat en de drie Catsmeows die ik bij jullie heb gekocht doen het niet en ik woon niet in de buurt, hoe lossen we dit op? Toen besloten ze om eentje uit te proberen en de rest mocht ik ruilen en geld terug. Dus ze vonden eentje die het wel deed en jongste in zijn nopjes. De batterijen die ze gebruikt hebben zitten er nog in dus we kunnen weer even vooruit.
In het betreffende winkelcentrum zat een dierenwinkel en ben ik nog even wezen binnenkijken. En ook daar vond ik nog wat aan electronisch speelgoed. Ook een ronddraaiende schijf met daarin een muis en een prulletje met veertjes om te ' vangen' en die van een jaar vindt het prachtig. Het probleem is dat hij de prooien als echt ervaart, ze vangt en er ver mee wegloopt. Brommen dan. En zonder de prulletjes werkt het apparaat niet meer en moet ik eerst zoeken. Heb je dat weer.

zaterdag 1 december 2018 om 11:07
Nou, ik heb een besluit genomen die me zelfs beter bevalt dan ik had verwacht.
Ik heb Balin op laten groeien met een voer dat erom bekend staat heel goed te zijn. De man van de dierenwinkel verzekerde me dat er minder poep en minder geur zou zijn, maar niets was minder waar, grote drollen en een enorme stank, dat was niet eens het ergste, maar Balin werd moddervet van de rijst in die brokken.
Nu ben ik overgestapt op de brokken van Wiskas, die zijn niet alleen de helft goedkoper, maar ik krijg er veel kleinere drolletjes voor terug waar geen stank vanaf komt, dus ik ben blij.
Zo zie je maar weer, dat het eigenbelang van zo'n voerhandelaar belangrijker is dan al het andere.
Ik heb Balin op laten groeien met een voer dat erom bekend staat heel goed te zijn. De man van de dierenwinkel verzekerde me dat er minder poep en minder geur zou zijn, maar niets was minder waar, grote drollen en een enorme stank, dat was niet eens het ergste, maar Balin werd moddervet van de rijst in die brokken.
Nu ben ik overgestapt op de brokken van Wiskas, die zijn niet alleen de helft goedkoper, maar ik krijg er veel kleinere drolletjes voor terug waar geen stank vanaf komt, dus ik ben blij.
Zo zie je maar weer, dat het eigenbelang van zo'n voerhandelaar belangrijker is dan al het andere.

zaterdag 1 december 2018 om 12:15
Sorry, maar Whiskas is helemaal geen goed voer (zelfs heel slecht).Cateautje schreef: ↑01-12-2018 11:07Nou, ik heb een besluit genomen die me zelfs beter bevalt dan ik had verwacht.
Op internet staat veel (objectieve) informatie, dus als je je goed inleest kun je goed voer uitkiezen voor Balin. Er zijn echt 100 betere alternatieven dan Whiskas.

zaterdag 1 december 2018 om 12:36
Ik zou ook nooit Whiskas geven, vroeger toen ik nog niet beter wist gaf ik ook Whiskas tot de DA zei dat het echt heel slecht is. Er zit veel zout in en allerlei troep om de brok vullend maar goedkoop te houden.
Ik geef momenteel Royal Canin, ik moet me er nog eens in verdiepen welk voer nou echt goed is maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik geef momenteel Royal Canin, ik moet me er nog eens in verdiepen welk voer nou echt goed is maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

zaterdag 1 december 2018 om 12:41
Misschien niet als hoofdmaaltijd en in mijn beleving is afwisseling het best maar ze krijgen ook hier wel eens een blikje Whiskas. Als ze oud worden daarmee dan kan het niet zo slecht zijn. Als je bijvoorbeeld de sardientjes neemt dan zie je dat terug in het blik dat het daadwerkelijke visgehalte hoog is.Miss-Pippilotta schreef: ↑01-12-2018 12:15Sorry, maar Whiskas is helemaal geen goed voer (zelfs heel slecht).
Op internet staat veel (objectieve) informatie, dus als je je goed inleest kun je goed voer uitkiezen voor Balin. Er zijn echt 100 betere alternatieven dan Whiskas.

zaterdag 1 december 2018 om 12:52

zaterdag 1 december 2018 om 13:27
Prima toch?Doubletree20 schreef: ↑01-12-2018 12:52Blikvoer geef ik ook wel eens van Whiskas of Gourmet maar dat krijgt hij maar 2x per dag en eigenlijk puur en alleen om de L-lysine door te doen. En het is verwennerijtje voor hem want hij is er dol op. Grappig dat ze al snel de tijdstippen kennen dat ze blikvoer krijgen. Dat was bij Poes ook zo.
Ik meen trouwens dat het Royal Canin was voor niet zo fraaie dierproeven. Ik heb het voer altijd gemeden.
zaterdag 1 december 2018 om 13:33
Doubletree20 schreef: ↑01-12-2018 12:36Ik geef momenteel Royal Canin, ik moet me er nog eens in verdiepen welk voer nou echt goed is maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik vind het ook lastig, er is zoveel en iedereen zegt iets anders. Ik wissel een beetje af tussen Hills en Royal Canin en Purina, maar of het allemaal goed is?
Ook het kiezen tussen alle types voer. Ik heb een gesteriliseerde jonge binnenkat, dus sterilized voer? Binnenkat voer? Jonge katten voer? Normaal voer? Pfff.
zaterdag 1 december 2018 om 13:35
Ja, zoiets had ik ook ergens in mijn achterhoofd. Elke keer als ik met dat voer sta, heb ik die associatie. Maar het precieze verhaal weet ik niet meer. Het merk is bij mij in elk geval gelinkt aan iets negatiefs in mijn hoofd.
Vriend koopt het soms, dus kat krijgt het wel. En eerlijk is eerlijk, hij vindt het lekker en zijn vacht doet het er goed op.

zaterdag 1 december 2018 om 13:50
Ik weet nog van de afbeelding van een hond met een open gesneden bil om de spierontwikkeling vast te kunnen stellen, daarna werd de hond ingeslapen net als vele vele lotgenoten.S0LEIL schreef: ↑01-12-2018 13:35Ja, zoiets had ik ook ergens in mijn achterhoofd. Elke keer als ik met dat voer sta, heb ik die associatie. Maar het precieze verhaal weet ik niet meer. Het merk is bij mij in elk geval gelinkt aan iets negatiefs in mijn hoofd.
Vriend koopt het soms, dus kat krijgt het wel. En eerlijk is eerlijk, hij vindt het lekker en zijn vacht doet het er goed op.
Laat die van mij dan maar op ander voer oud worden.

zaterdag 1 december 2018 om 13:53
RC doet niets met dierproeven. Ze hebben in het verleden shows gesponsord waar dingen gebeurden waar zij (waarschijnlijk) geem weet van hadden. En volgens mij heeft Peta toen een lastercampagne gevoerd. Google is je grote vriend
Iams deed volgens mij in het verleden wel nare dierproeven. Daarnaast heb (had) ik zoals jullie misschien weten een kotsende kat en wilde ik ook niet aan de RC vanwege alle slechte berichten. Nou, het is lang geleden dat ik kotsvrije nachten had, maar sinds RC Sensible 33 is het kotsen nagenoeg voorbij. Beide dames vinden het heerlijk, glanzen hun vacht bijna uit en de ontlasting is minder en ruik je nog nauwelijks.