Hebben wij het zo slecht in Nederland?
zaterdag 1 december 2018 om 15:17
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.
Wat is hier zo slecht in Nederland dan?
- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen
Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
zondag 2 december 2018 om 13:23
Armoede leidt vaak tot korte termijn denken. Armoede heeft een psychische impact. Andersom gaat het ook zo. Mensen die van nature korte termijn denken en gaan voor directe behoeftenbevrediging zullen vaker in armoede terecht komen.iets_perzik schreef: ↑02-12-2018 13:20Wat is dan wel het echte argument? Gewoon niet (kunnen) nadenken? Of is het meer: ‘IK heb OOK recht op zo’n lief kleintje voor mezelf om voor te zorgen, net als iedereen!’ Of: ‘In deze ellende bieden kinderen/ huisdieren/ drank/ roken tenminste nog wat afleiding en een verzetje!’?
Ik noemde het ac argument omdat dat toen op tv zo gezegd werd, maar ik weet oprecht niet hoe men dan wel denkt dat in armoede een stel kinderen maken best een goed idee is. Lijkt mij vooral domheid, klakkeloos werpen zonder daar verder over na te denken.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 13:25
oudebaas schreef: ↑02-12-2018 13:20Nu vraag ik me af wat gezond eten kost. Toen ik nog armlastig student was kon ik voor een Riks per dag eten. Of het erg gezond was weet ik niet. Er zat wel vaak blikgroente bij, en blikgroente bevat zelfs meer vitaminen dan veel verse groenten, zeker groenten die buiten het seizoen worden verkocht.
Wat het nu kost, ik weet het eerlijk gezegd niet. Een pak bloem kost 70 cent en daar bak je twee broden van. Seizoensgroenten wisselen nogal van prijs. Aardappelen zijn nog geen Euro de kilo bij de goedkopere winkels. Vlees uit de bio-industrie is ook niet echt duur, biologisch vlees des te meer. Fruit is denk ik best aan de prijs.
Wat is het budget van een maaltijd met 2000 Calorieën en voldoende vitamines?
Interessante vraag, ik zoek even.
zondag 2 december 2018 om 13:25
Ik heb zeker ook geluk gehad, maar alleen zou ik het ook redden. Ik verdien boven het minimum ik heb een diploma behaald.strikjemetstippels schreef: ↑02-12-2018 13:13Gebaseerd op? Niet op je posts hier in ieder geval. En ik kan me vergissen maar volgens mij verdien je nog steeds rond minimumloon en zou je aangewezen zijn tot een portiekflatje met toeslagen zonder man.
Misschien moet je beseffen dat je een grote portie geluk hebt gehad met die vent van je. Is prima verder, maar je moet niet doen als of je het boegbeeld bent van tegen alle odds in van arme sloeber tot aan gevierd succesvol carrierevrouw.

zondag 2 december 2018 om 13:26

Genarationele overdracht, zelf graag beter willen doen, inderdaad gewoon een laag IQ hebben en dus helemaal niet verder dan een dag vooruit kunnen denken, door je te lage IQ idd het gebruik van ac niet helemaal goed begrijpen en je te erg schamen om nog een keer om uitleg te vragen, ernstig belast verleden en behoefte aan ‘eigen bloed’, voortplanting van de mensheid (zit nogal diep in de genen blijkt), nog een erbij zal de ellende niet nog veel groter meer maken, erbij willen horen.iets_perzik schreef: ↑02-12-2018 13:20Wat is dan wel het echte argument? Gewoon niet (kunnen) nadenken? Of is het meer: ‘IK heb OOK recht op zo’n lief kleintje voor mezelf om voor te zorgen, net als iedereen!’ Of: ‘In deze ellende bieden kinderen/ huisdieren/ drank/ roken tenminste nog wat afleiding en een verzetje!’?
Ik noemde het ac argument omdat dat toen op tv zo gezegd werd, maar ik weet oprecht niet hoe men dan wel denkt dat in armoede een stel kinderen maken best een goed idee is. Lijkt mij vooral domheid, klakkeloos werpen zonder daar verder over na te denken.
Klopt. Iemands iq lijdt ook onder armoede. Dat kan met gemak 10 iq punten schelen, daar is onderzoek naar gedaan.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
Aangezien de term hard werkend vooral door rechtsere politici worden gebruikt denk ik dat je gelijk hebt. En dat terwijl de vuilnisman veel nuttiger werk doet dan zo’n graaier baas bij ING.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 13:27
Oudebaas heeft m.i. goed verwoord waarom die verschillen er moeten zijn. Treurig voor degene die onderaan zitten en in een uitzichloze situatie zitten maar hoe denk je dat het hier eraan toe zou gaan als er nog meer genivelleerd zou worden zodat ik onderaan de streep nagenoeg hetzelfde zou overhouden als jij? Nou dan kap ik gelijk met werken en met mij vele anderen.
Het gebeurt nu al bij veel gezinnen. Minder werken om meer toeslagen te ontvangen etc.

oudebaas schreef: ↑02-12-2018 13:20Nu vraag ik me af wat gezond eten kost. Toen ik nog armlastig student was kon ik voor een Riks per dag eten. Of het erg gezond was weet ik niet. Er zat wel vaak blikgroente bij, en blikgroente bevat zelfs meer vitaminen dan veel verse groenten, zeker groenten die buiten het seizoen worden verkocht.
Wat het nu kost, ik weet het eerlijk gezegd niet. Een pak bloem kost 70 cent en daar bak je twee broden van. Seizoensgroenten wisselen nogal van prijs. Aardappelen zijn nog geen Euro de kilo bij de goedkopere winkels. Vlees uit de bio-industrie is ook niet echt duur, biologisch vlees des te meer. Fruit is denk ik best aan de prijs.
Wat is het budget van een maaltijd met 2000 Calorieën en voldoende vitamines?
https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... menus.aspx
Volgens het Voedingscentrum kun je een 3 maaltijden + wat tussendoortjes eten voor 2,50 5 euro per persoon.
Edit: bedrag gecorrigeerd, bedankt Hillegonda.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 13:36
2.87% gewijzigd

Dit is recenter:
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/
Een collega heeft een weekbudget van 50 euro (vier personen), zij zou per dag al op 23,22 zitten.
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/
Een collega heeft een weekbudget van 50 euro (vier personen), zij zou per dag al op 23,22 zitten.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 13:29
38.76% gewijzigd

zondag 2 december 2018 om 13:29
DankStar² schreef: ↑02-12-2018 13:26Wel een rapport van 5 jaar geleden:
https://www.voedingscentrum.nl/Assets/U ... ekmenu.pdf

Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 13:33
nerdopviva schreef: ↑02-12-2018 13:27https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... menus.aspx
Volgens het Voedingscentrum kun je een 3 maaltijden + wat tussendoortjes eten voor 2,50 per persoon.
Ja als je tussen de 1-3 jaar oud bent

zondag 2 december 2018 om 13:33
Of 13 bekers yoghurt met als tht vandaag. Zat een vriendin de hele avond yoghurt weg te proppen, omdat ze het ondankbaar vond om weg te gooien.
Zij kreeg zelden verse groente.
Hangt echt af van wat er in jouw gemeente ingeleverd wordt.

zondag 2 december 2018 om 13:34
nerdopviva schreef: ↑02-12-2018 13:27https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... menus.aspx
Volgens het Voedingscentrum kun je een 3 maaltijden + wat tussendoortjes eten voor 2,50 per persoon.
Nee hoor, recepten zijn voor 2 personen, maar de prijs die staat aangegeven op de site is per persoon en komt dus boven de 5,- per dag uit. Het Nibud uit de link van Star geeft ook meer dan 5,- euro aan.
Als het moet kan het (kortere) tijd nog wel wat kariger en dan red je het wel voor de 2,50 voor een paar weken, maar dat houd je geen jaren vol lijkt mij.

zondag 2 december 2018 om 13:37
Hillegonda1 schreef: ↑02-12-2018 13:34Nee hoor, recepten zijn voor 2 personen, maar de prijs die staat aangegeven op de site is per persoon en komt dus boven de 5,- per dag uit. Het Nibud uit de link van Star geeft ook meer dan 5,- euro aan.
Als het moet kan het (kortere) tijd nog wel wat kariger en dan red je het wel voor de 2,50 voor een paar weken, maar dat houd je geen jaren vol lijkt mij.
Niet goed gekeken, ik heb het inmiddels gecorrigeerd.
In grote porties koken is vaak goedkoper, dan moet je wel het geld hebben om dat te kunnen investeren en een vriezer hebben om het per portie in te kunnen vriezen.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu

het armoede-in-stand-houdende gedrag komt volgens hen door het grote beroep dat armoede doet op je hersencapaciteit. Wie steeds moet nadenken over het aan elkaar knopen van eindjes, heeft minder 'ruimte over op de harde schijf' om handige beslissingen te maken voor later. Het is als een zwaar computerprogramma dat constant doorloopt op de achtergrond en de hele computer trager maakt.
https://www.trouw.nl/samenleving/waarom ... ~aa13d165/
https://www.trouw.nl/samenleving/waarom ... ~aa13d165/

Ook veel koolhydraten en pakjes en zakjes die je nergens in kunt doen.
In het begin van de voedselbanken was men nog wel onder de indruk en werd er gezorgd voor een gevarieerde tas vol, maar ik denk dat de gewenning ervoor heeft gezorgd dat veel donateurs zijn afgehaakt.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 13:39
0.68% gewijzigd
zondag 2 december 2018 om 13:38
Nee, dan zul je creatief aan de slag moeten denk ik. Zelf brood bakken (mits je een oven hebt), af en toe zelf gaan vissen, je eigen kruiden verbouwen op het balkon. Als je buiten woont kun je wellicht nog gaan stropen op kleinwild.Hillegonda1 schreef: ↑02-12-2018 13:34Nee hoor, recepten zijn voor 2 personen, maar de prijs die staat aangegeven op de site is per persoon en komt dus boven de 5,- per dag uit. Het Nibud uit de link van Star geeft ook meer dan 5,- euro aan.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)

zondag 2 december 2018 om 13:38
Precies! Het is nu al van de zotte hoeveel meer je betaalt voor allerlei voorzieningen als je goed verdient. Het voelt bijna als een soort boete op werken.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑02-12-2018 13:27Oudebaas heeft m.i. goed verwoord waarom die verschillen er moeten zijn. Treurig voor degene die onderaan zitten en in een uitzichloze situatie zitten maar hoe denk je dat het hier eraan toe zou gaan als er nog meer genivelleerd zou worden zodat ik onderaan de streep nagenoeg hetzelfde zou overhouden als jij? Nou dan kap ik gelijk met werken en met mij vele anderen.
Het gebeurt nu al bij veel gezinnen. Minder werken om meer toeslagen te ontvangen etc.
Als de nivellering nog verder doorzet, dan zullen veel mensen stoppen met werken, of nog minder gaan werken. Al die voordeeltjes zijn immers wel aantrekkelijk en als je onder de streep niet meer overhoudt, dan heb je ook wel eens zin om eens uitgebreid kopjes thee te drinken, jezelf verder te ontwikkelen met een cursus mediteren en je hobby op te pakken (zie het topic over huismoeders).

zondag 2 december 2018 om 13:39
Klopt. Ik ken een gezin dat bij de VB loopt en ze krijgen heel veel blikgroenten en rijst. Op zich prima, maar dit zijn voor hun de kosten niet. Wat wel duur is voor ze zijn bijvoorbeeld tampons, brood (oudste is nu puber) en vers spul.
En nee, dit zijn geen domme mensen. Ze zijn slim, hebben een goed moreel kompas en raakten in de crisis een paar jaar geleden hun banen kwijt. Het huis moest verkocht worden met een flinke restschuld en de schulden stapelden zich op. Het vinden van een nieuwe baan is niet makkelijk geweest (ondanks wat DMM suggereert) en het is gewoon kut voor ze. Nu gaat het langzaam weer beter, maar de schuldentijd heeft er flink ingehakt. Het werd een kwestie van overleven en daardoor hebben ze niet de meest handige lange termijn keuzes gemaakt, waardoor ze nu dus bij de VB lopen.
Armoede maakt dom. Ook slimme mensen kunnen hele domme lange termijn keuzes maken als het water ze aan de lippen staat. Ze zullen zelf hun schulden moeten oplossen, maar we stoppen ze wel eens wat toe. Zo neem ik elke maand een doos tampons mee en krijgen de kinderen van de vrienden bijvoorbeeld een nieuwe trui of een paar sneakers voor hun verjaardagen. Als je het met een hoop doet ben je een tientje de neus kwijt en is er een puber heel blij.

zondag 2 december 2018 om 13:40
Zelf broodbakker is schreeuwend duur. Fabrieksbrood van de Aldi is veel goedkoper.
Kruiden zijn de kosten niet natuurlijk. Potje gedroogd is net zo duur als een plantje en doe je langer mee.