Huisvrouw worden
zaterdag 1 december 2018 om 19:07
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
dinsdag 4 december 2018 om 21:42

dinsdag 4 december 2018 om 21:43
Vinden de huisvrouwen hier het dan geen enkel probleem om straks, als ze 67 jaar zijn, een AOW uitkering te ontvangen? Die krijgt namelijk iedereen in Nederland, onafhankelijk van je eventuele werkverleden. Je profiteert dus per definitie van ons sociale stelsel zonder er zelf ook maar iets aan bij te dragen. Knaagt dat niet een beetje? Voelen jullie je echt niet geroepen om een steentje bij te dragen, maar is het gewoon ok om dadelijk je hand op te houden? Ik vind dat zo oneerlijk namelijk, dat je - indien je gezond bent - de keuze maakt voor jezelf om niet te willen werken, maar dat dit enkel en alleen kan omdat het gefaciliteerd wordt door je werkende medemens. Hebben jullie daar een mening over?
Al hoewel ik dat eerste snap
Is dat laatste totaal irrelevant.

dinsdag 4 december 2018 om 21:44
Maar ken jij wel veel thuisblijfmoeders dan? Dat is net zo goed een zeldzaamheid tegenwoordig.
En mannen die genoeg verdienen en dat helemaal prima vinden? Met een salaris als conciërge op school of buschauffeur kan je tegenwoordig geen gezin met huisvrouw onderhouden hoor.
dinsdag 4 december 2018 om 21:44
Nou bij de meeste die ik ken niet hoor. In onze omgeving is niet 1 thuisblijfmoeder. Simpelweg omdat je bepaalde levenseisen hebt en deze met 1 salaris niet te realiseren zijn. Ik ben dan ook van mening dat je hier samen verantwoordelijk voor bent. Wat me echter wel opvalt is dat zodra mijn man de deur achter zich dicht trekt, hij thuis helemaal vergeten lijkt te zijn. Terwijl ik tijdens mijn werk (hoger niveau, meer verantwoordelijkheid) nog van alles voor thuis aan het regelen ben. Wat dat betreft denk ik dat ik met mijn parttime baan en de huishouding (en alles wat erbij komt kijken) meer druk ervaar dan hij met zijn fulltime baan. Soms zou ik willen dat ik me ook gewoon 100% op mijn werk kon richten (of andere zaken voor mijzelf).
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 21:51
30.25% gewijzigd
dinsdag 4 december 2018 om 21:45
Je leest niet wat ik schrijf en je begrijpt al helemaal niet wat mijn stellingname is, lees ik.Koffiekop1 schreef: ↑04-12-2018 21:44Maar ken jij wel veel thuisblijfmoeders dan? Dat is net zo goed een zeldzaamheid tegenwoordig.
En mannen die genoeg verdienen en dat helemaal prima vinden? Met een salaris als conciërge op school of buschauffeur kan je tegenwoordig geen gezin met huisvrouw onderhouden hoor.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
dinsdag 4 december 2018 om 21:47
Maar het uitgangspunt is hetzelfde. Hoe verdeel je alle verantwoordelijkheden die je hebt als je samen verbonden bent in een relatie /gezin. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Welke het best passend is hangt van de omstandigheden af. We hebben naar een jaar gekeken omdat overwegen dat 1 van ons helemaal zou stoppen financieel een utopie zou zijn. Dus niet eens iets om te overwegen. Zou dat wel een optie zijn geweest zou het uitgangspunt nog steeds zijn geweest dat hij zou stoppen. Domweg omdat ik met hetzelfde aantal uren substantieel meer inbreng.
dinsdag 4 december 2018 om 21:48

dinsdag 4 december 2018 om 21:48
Oh... ja.., zo kan ik ook mijn eigen waarheid verzinnen. 16 uur per week kan al snel 1000,- per maand zijn. Dat is in veel gevallen een noodzakelijke bijdrage aan het gezinsinkomen, geen hobbytje.
We hebben hetnhier over echte huisvrouwen.
dinsdag 4 december 2018 om 21:51
Het kan altijd erger. Man en vrouw die niks doen, maar er oplos neukenvogelkip schreef: ↑04-12-2018 21:43Vinden de huisvrouwen hier het dan geen enkel probleem om straks, als ze 67 jaar zijn, een AOW uitkering te ontvangen? Die krijgt namelijk iedereen in Nederland, onafhankelijk van je eventuele werkverleden. Je profiteert dus per definitie van ons sociale stelsel zonder er zelf ook maar iets aan bij te dragen. Knaagt dat niet een beetje? Voelen jullie je echt niet geroepen om een steentje bij te dragen, maar is het gewoon ok om dadelijk je hand op te houden? Ik vind dat zo oneerlijk namelijk, dat je - indien je gezond bent - de keuze maakt voor jezelf om niet te willen werken, maar dat dit enkel en alleen kan omdat het gefaciliteerd wordt door je werkende medemens. Hebben jullie daar een mening over?
en 5 kinderen ofzo hebben.... Dat vind ik asociaal.
Er is buiten dit nog zoveel niet eerlijk in het leven... Als het echt zo is het bovenstaande dan vind ik het erg ja. Maar een vrouw die kiest om thuis te blijven om dat haar man genoeg verdiend vind ik haar eigen keus.
Ik geloof lang niet dat alle huisvrouwen in de bijstand komen. De meeste vinden gewoon een baan, als dat nodig is...
Dramatiseren en van het slechtste uitgaan kan altijd.
dinsdag 4 december 2018 om 21:55
Wat vind je zo confronterend dat je je genoodzaakt voelt om zulk taalgebruik te bezigen?

dinsdag 4 december 2018 om 21:55
linnylow schreef: ↑04-12-2018 21:51Het kan altijd erger. Man en vrouw die niks doen, maar er oplos neuken
en 5 kinderen ofzo hebben.... Dat vind ik asociaal.
Er is buiten dit nog zoveel niet eerlijk in het leven... Als het echt zo is het bovenstaande dan vind ik het erg ja. Maar een vrouw die kiest om thuis te blijven om dat haar man genoeg verdiend vind ik haar eigen keus.
Ik geloof lang niet dat alle huisvrouwen in de bijstand komen. De meeste vinden gewoon een baan, als dat nodig is...
Dramatiseren en van het slechtste uitgaan kan altijd.
Je leest niet goed, ik heb het over AOW. Die ontvangt iedereen in Nederland vanaf 67-jarige leedtijd, dus ook als je nooit gewerkt hebt. Dat bedoel ik wanneer een huisvrouw dus per definitie van ons sociale stelsel profiteert zonder eraan bij te dragen. Wat vind je daarvan?
dinsdag 4 december 2018 om 21:58
De meeste mannen weten wel beter dan te stoppen met werken. Het is nog steeds zo dat een aanzienlijk deel van de vrouwen het wel prima vindt om niet te werken.Lollypop04 schreef: ↑04-12-2018 21:47Maar het uitgangspunt is hetzelfde. Hoe verdeel je alle verantwoordelijkheden die je hebt als je samen verbonden bent in een relatie /gezin. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Welke het best passend is hangt van de omstandigheden af. We hebben naar een jaar gekeken omdat overwegen dat 1 van ons helemaal zou stoppen financieel een utopie zou zijn. Dus niet eens iets om te overwegen. Zou dat wel een optie zijn geweest zou het uitgangspunt nog steeds zijn geweest dat hij zou stoppen. Domweg omdat ik met hetzelfde aantal uren substantieel meer inbreng.
dinsdag 4 december 2018 om 21:59
dinsdag 4 december 2018 om 21:59
Maar dan ga je ervan uit dat een financiële bijdrage aan de samenleving de meest zinvolle is. Of eigenlijk de enige waardevolle.vogelkip schreef: ↑04-12-2018 21:43Vinden de huisvrouwen hier het dan geen enkel probleem om straks, als ze 67 jaar zijn, een AOW uitkering te ontvangen? Die krijgt namelijk iedereen in Nederland, onafhankelijk van je eventuele werkverleden. Je profiteert dus per definitie van ons sociale stelsel zonder er zelf ook maar iets aan bij te dragen. Knaagt dat niet een beetje? Voelen jullie je echt niet geroepen om een steentje bij te dragen, maar is het gewoon ok om dadelijk je hand op te houden? Ik vind dat zo oneerlijk namelijk, dat je - indien je gezond bent - de keuze maakt voor jezelf om niet te willen werken, maar dat dit enkel en alleen kan omdat het gefaciliteerd wordt door je werkende medemens. Hebben jullie daar een mening over?
Als ik naar de school van mijn dochter kijk dan draaien veel activiteiten op inzet van ouders die vrijwillig bijspringen. Dat kan ik nooit doen vanwege mijn werk. Als alle ouders dat niet konden doen zouden ze daarvoor mensen moeten aan nemen. Daar hebben ze het budget niet eens voor. Dan heb ik het ook gewoon over zaken als pauzes, overblijven, onderhoud school enzovoort. Zonder die vrijwilligers kan die hele school niet bestaan. En dat alleen als voorbeeld. Zo zijn er heel veel zinvolle bijdragen aan de maatschappij waar geen salaris tegenover staat. En als mensen dan wel een uitkering ontvangen na hun 67ste heb ik daar geen moeite mee.
dinsdag 4 december 2018 om 22:00
Enlighten me. Wat is de hete brei? Want ik heb echt geen idee waar je het over hebt.
dinsdag 4 december 2018 om 22:02
Die hebben dan een schoonmaakdienst, eventueel p.a etc etc. En géén sociaal leven en geen kinderen.Timetraveler schreef: ↑04-12-2018 20:48Tja ik weet niet. Lijkt me dat er ook genoeg mensen zijn die een (drukke) baan hebben maar geen partner om alles mee te verdelen, en wel of geen kinderen. Die redden het dan ook zelf lijkt me?
dinsdag 4 december 2018 om 22:02
Iedereen heeft een parttime baan. Echt iedereen. Niemand uitgezonderd. En je snapt best dat het onderwerp hier het vergaren van genoeg inkomen is om jezelf en je kinderen te onderhouden.

dinsdag 4 december 2018 om 22:03
Lollypop04 schreef: ↑04-12-2018 21:59Maar dan ga je ervan uit dat een financiële bijdrage aan de samenleving de meest zinvolle is. Of eigenlijk de enige waardevolle.
Als ik naar de school van mijn dochter kijk dan draaien veel activiteiten op inzet van ouders die vrijwillig bijspringen. Dat kan ik nooit doen vanwege mijn werk. Als alle ouders dat niet konden doen zouden ze daarvoor mensen moeten aan nemen. Daar hebben ze het budget niet eens voor. Dan heb ik het ook gewoon over zaken als pauzes, overblijven, onderhoud school enzovoort. Zonder die vrijwilligers kan die hele school niet bestaan. En dat alleen als voorbeeld. Zo zijn er heel veel zinvolle bijdragen aan de maatschappij waar geen salaris tegenover staat. En als mensen dan wel een uitkering ontvangen na hun 67ste heb ik daar geen moeite mee.
Het een sluit het ander niet uit he! Je kan je inzetten voor de maatschappij terwijl je ook een financiële bijdrage levert. Liever dat laatste natuurlijk, maar dat past uiteraard niet in je straatje.
dinsdag 4 december 2018 om 22:04
Maar dat is een ander antwoord dan je eerder gaf. Je zei dat je zo uitgesproken reageerde omdat het van een vrouw geoorloofd is om te stoppen en voor een man niet. Vervolgens geef ik aan dat dat niet zo hoeft te zijn. En daarna is je reactie dat mannen wel beter weten. Maar dat verklaart nog steeds niet waarom je zo uitgesproken reageert op de keuze van iemand anders.