Werk & Studie alle pijlers

Ongepaste grappen mannelijke collega

22-12-2018 00:03 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.

Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.

Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.

Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?

Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
ippy schreef:
22-12-2018 01:12
Ik zou je adviseren dit te bespreken met de vertrouwenspersoon.
Dit is echt geen kwestie voor de vertrouwenspersoon.
stroman schreef:
22-12-2018 08:45
Hij is even oud als TO.
Jean op mij anders over maar je zou gelijk kunnen hebben.
Dit is eerder een kwestie van iets te jolig met drank op. Zo kun je alles wel volledig op jezelf en je vrouw zijn betrekken. Het feit blijft dat TO er zich niet goed bij voelt maar dat zij wel een half uur lang haar mond houdt. Het probleem is toch echt dat zij het allemaal maar over zich heen laat komen daar zal zij zelf iets mee moeten want niemand kan dat voor haar oplossen. Zij is de regisseur van wat zij wel niet wil en niet iemand anders. Wanneer andere mensen het voor haar zouden oplossen dan ontneemt men haar de kans om hier zelf iets van te leren. Deze situaties blijven terug komen zolang TO er zelf niets mee doet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gewoon een keiharde comeback maken waardoor hij niet meer wat te zeggen. Werkt top.
stroman schreef:
Hij is even oud als TO.
:proud: nooit een goed verhaal kapot checken
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Je weet blijkbaar wat je grens is. Heel goed, genoeg vrouwen die dat niet weten.

De volgende stap is dat je die grens ook aangeeft. Dat hoeft helemaal niet op een grappige, gevatte of elegante manier. Jij bent niet verantwoordelijk voor de goede sfeer. Gewoon “ik vind dit niet grappig” volstaat.

En probeer er niet bij te glimlachen. Sommige vrouwen denken dat ze altijd moeten glimlachen, nergens voor nodig en het ondergraaft je boodschap in dit geval.

Als ik iemand echt heel zat ben, zeg ik meestal: “ga jij eens even kijken of je buiten bent?”
JollyRider schreef:
22-12-2018 08:21
Het is alleen een vrij sneue misrekening te doen alsof dit wezenlijk iets met man/vrouw-verhoudingen te maken zou hebben en vrouwen hier solidair moeten lopen doen. Dit is gewoon de grote boze mensenwereld waarin hufters rondlopen. TO maakt er eerst een sexe-kwestie van in haar OP en doet vervolgens alsof ze maar door anderen gered moet worden op haar eerste onduidelijke hint.

Tja dat jij hufters gewoon hun gang laat gaan, dat snap ik dan weer niet.

Nog een hint: uit haar beschrijving van de kwestie had je óók kunnen denken dat het hoofd HR niet gek is en dat TO enorm overdrijft. Kan, je weet het niet. Het enige wat je weet is dat TO vindt dat haar grens is overschreden en dat anderen, ook al is ze er volstrekt onduidelijk over, haar maar moeten redden.

Dat zou kunnen of hr is incompetent kan allemaal

Je zou, ook heel goed vrouwen onder elkaar, zoals meerdere vrouwen hier reageerden, ook TO kunnen adviseren duidelijker te zijn en zich wat minder afhankelijk op te stellen
Ik vind de uitspraken van collega echt niet kunnen, daar mag je van mij een andere mening over hebben. Maar ik Ben blij dat ik zoiets nog nooit gehoord heb en zou er wanneer ik er naast stond zeker iets van zeggen. Blijkbaar is niet iedereen het daarmee eens.

Er is wel degelijk sprake van ongelijkheid tussen m/v en dit soort gedrag normaal vinden en er vanuit gaan dat to gewoon haar woordje klaar had moeten hebben daar Ben ik het niet mee eens.
Ik snap wel dat TO ergens als jonge, nieuwe medewerker zich wat gedeist houdt en er dan tot haar frustratie achter komt dat ze "klem" zit met haar lieve gedrag bij een vervelende vent die allerlei subtiliteiten mist. En dat je je dan wanhopig afvraagt hoe je weer UIT de situatie komt zonder totaal overtrokken uit de hoek te komen, want deze meneer heeft wat directere feedback nodig, maar als je niet de juiste toon vindt, ben JIJ degene die reageert als een "gek wijf", en dan sta je mooi voor lul bij de rest.

Op zo' n moment zou ik niet kiezen voor een "snedig"antwoord om 2 redenen; ik ben er niet af rem genoeg voor ( net als TO?) EN deze meneer zou de tegengas als een aanmoediging kunnen opvatten en denken dat je lekker plagerig terug zit te flirten.

Als je merkt dat je het verkeerde, te vriendelijke pad bent ingeslagen, zou je de situatie helemaal "dood" kunnen laten vallen door te benoemen wat er gebeurt. Is een klein beetje pijnlijk ("wijven hebben ook nooit humor!"), maar wel heel duidelijk en niet overtrokken. Je hoeft er ook geen toneel voor te spelen dat je heel verontwaardigd bent of heel gevat.

Wat je doet, is na een tijdje spartelen en meebuigen gewoon zeggen dat je probeert het gesprek op gang te houden maar dat je zijn grap helemaal niet grappig vindt en dat het echt vreselijk flauw is dat hij hem zo ontzettend zit uit te melken en er maar op terug blijft komen. Indirect toon je jezelf de empathische vrouw die zich verantwoordelijk voelt voor "de gezelligheid", maar je legt de verantwoordelijkheid bij hem neer dat het niet is vol te houden met zijn gedrag.

Voordelen:
- je trekt een duidelijke grens die niet dubbel geïnterpreteerd kan worden door de geinige meneer.
- je blijft eigenlijk in je rol als dienstbare medewerkster (die alleen de "overmacht" teruglegt bij de eigenaar van het probleem) dus je kan geen verwijten krijgen dat je hypocriet deed oid. (Gekrenkte mannen willen nogal eens afleiding van de situatie organiseren door te gaan jij-bakken).
- je geeft omstanders een sein wat er echt gebeurt zodat ze je (als hij doorgaat) echt kunnen helpen. Anders kunnen zij ook niet ruiken dat jij er genoeg van hebt.
- je kan daarna weglopen als het gesprek niet verbetert; de kans is een stuk kleiner geworden dat hij je na je excuus-toiletbezoek opnieuw opzoekt om verder te hengelen. In plaats van weglopen kan je, nadat het gesprek is doodgevallen ook een geïnteresseerde vraag aan de HR medewerker stellen. Misschien dat meneer dan zelf even een plasje moet doen...
Het engste maar interessantste kan zijn om even stil te blijven en te kijken wie er een draai aan de situatie geeft. Jij bent immers niet in je eentje verantwoordelijk voor de goede sfeer. Stapt de HR medewerker in, zegt de grapjas sorry, of draait ineens iedereen zich om voor een nieuw drankje? Straal geen sorry uit maar blijf nieuwsgierig, en je leert een boel over de verhoudingen.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 09:21
20.96% gewijzigd
stroman schreef:
22-12-2018 08:54
Je weet blijkbaar wat je grens is. Heel goed, genoeg vrouwen die dat niet weten.

De volgende stap is dat je die grens ook aangeeft. Dat hoeft helemaal niet op een grappige, gevatte of elegante manier. Jij bent niet verantwoordelijk voor de goede sfeer. Gewoon “ik vind dit niet grappig” volstaat.

En probeer er niet bij te glimlachen. Sommige vrouwen denken dat ze altijd moeten glimlachen, nergens voor nodig en het ondergraaft je boodschap in dit geval.

Als ik iemand echt heel zat ben, zeg ik meestal: “ga jij eens even kijken of je buiten bent?

Toch weer een gevatte opmerking. Vinden we het dan zo moeilijk om rustig aan te geven dat we andermans gedrag te ver vinden gaan?
Lady_Demeanor schreef:
22-12-2018 08:50
Jean op mij anders over maar je zou gelijk kunnen hebben.
Daarnaast is TO 26 of 27, ook niet echt wat je heel jong kan noemen. Uit niets blijkt ook dat dit haar eerste baan is
(Dead Kennedys)
Als jullie samenwerken in het team, geef je dan wel tegengas als je het niet met hem eens bent?

Zou het kunnen zijn dat collega juist wil dat je eens voor jezelf opkomt? En daardoor zo'n opmerking maakt en daarover blijft doorgaan? Puur in de hoop dat jij eens tegenreactie geeft?

Ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar je komt best afhankelijk over in je openingspost.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
nerdopviva schreef:
Je maakt er een machtsstrijd van. Misschien is het dat wel helemaal niet. En als het wel een machtsstrijd is, zou ik dat nooit oplossen met een grap of een gevatte opmerking. Als een ander zich kinderachtig gedraagt (door een flauwe grap te maken of door een machtsstrijd aan te gaan), is zelf volwassen zijn de enige manier om daarop te reageren.
Niks machtsstrijd hoor. Beetje ruggengraat kweken en een grap op zijn niveau erbij doen.

Ik heb altijd in een mannenwereld gewerkt en dat werkt echt het beste. Ik heb laaaaadingen van deze ‘grappen’ over me heen gehad en hoe gevatter mijn opmerking terug was, hoe groter de lol.
Dat is nou het hele punt, de collega van to denkt ENORM lollig te zijn. Doe mee op zijn niveau en hij heeft er A. Geen lol meer in, of B. Hij doet er een schepje bovenop, omdat hij een grapjes-strijd ziet ontstaan. In het laatste geval zou ik dán reageren dat de lol er nu wel vanaf is en we weer normaal kunnen gaan praten.
Niet te ingewikkeld gaan doen met machtsstrijden enzo.
Gewoon 1 gevatte opmerking terug en dan erboven staan.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ik ben het wel met Jolly eens.

Met de kanttekening dat “wij” (vrouwen) vooral hebben geleerd om aardig te zijn. Wij hebben niet leren vechten op het schoolplein of onze eigen zaakjes oplossen. Ik kan honderden voorbeelden geven uit mijn eigen opvoeding en uit mijn eigen werk.

Vrouwen hebben een achterstand in onaardig zijn en duidelijk zijn. Solidair zou zijn: als we een vrouw die hulpeloos vrouwtje speelt hartelijk uit zouden lachen.
Als je niks kan bedenken om terug te zeggen, zou ik hem lekker makkelijk wegzetten met iets als: "oooh heb je hém weer met zijn slechte grappen, hoor."
En een facepalm erbij.
nerdopviva schreef:
22-12-2018 09:01
Toch weer een gevatte opmerking. Vinden we het dan zo moeilijk om rustig aan te geven dat we andermans gedrag te ver vinden gaan?
Dat is meer voor mezelf. Ik vind mezelf dan zo enórm grappig, erg goed voor m’n ego en m’n humeur.
Lady_Demeanor schreef:
22-12-2018 08:59
Ik vind de uitspraken van collega echt niet kunnen, daar mag je van mij een andere mening over hebben. Maar ik Ben blij dat ik zoiets nog nooit gehoord heb en zou er wanneer ik er naast stond zeker iets van zeggen. Blijkbaar is niet iedereen het daarmee eens.

Er is wel degelijk sprake van ongelijkheid tussen m/v en dit soort gedrag normaal vinden en er vanuit gaan dat to gewoon haar woordje klaar had moeten hebben daar Ben ik het niet mee eens.
Ik vind de opmerkingen ook fout, ik weet vrij zeker dat geen jonge collega het in zijn bolle hoofd zou halen zoiets te zeggen waar ik bij sta.

Ik geloof heilig in de gelijkwaardigheid van man en vrouw en ik geloof al even heilig dat die gehinderd wordt door de blindheid van sommige vrouwen voor het feit dat hufterigheid niet anti-vrouw is, maar gewoon hufterigheid. Die moet bestreden worden, maar niet door je als vrouw als sneu en breekbaar prinsesje op te stellen dat door anderen gered moet worden (zoals TO) of dat verschoont dient te worden van de lompheid van de wereld omdat ze als vrouw bijzondere rechten zou hebben (zoals jij feitelijk).
(Dead Kennedys)
nerdopviva schreef:
22-12-2018 09:01
Feit blijft dat je dan echt als zeikerd te boek staat die een grapje niet kunt waarderen. Hoe je het ook bekijkt, zo zullen zij het gaan zien.
Zo zit de wereld helaas nu eenmaal in elkaar. Dan gaan ze achter haar rug om kletsen.
Niet om lullig te doen over wel of niet grenzen aangeven, want dat vind ik een recht en moet ook absoluut gebeuren, alleen het feit blijft dat dit soort collega’s gaan lopen fluisteren en wijzen en je op den duur dood ongelukkig op je werk zit. Helaas gezien en meegemaakt met collega’s die als jankerd te boek stonden en alleen maar een grotere mikpunt van spot werden.
Helaas is de wereld niet zo ideaal dat je je grenzen aan kunt geven en dit gerespecteerd wordt.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Inderdaad, niet te ingewikkeld maken. Gewoon zeggen dat je geen zin hebt om naar zulke praatjes te luisteren. Omdraaien en weggaan, de kans niet geven om hem er een lolletje van te laten maken.
Iemand in gezelschap onderwerp van een grap maken is meestal om er zelf beter uit te komen. Heb ik ook weleens ín de groep beantwoord met: Goh, dit soort pesterijen is om je er zélf leuker door te laten lijken. Waarom doe je dat alleen in gezelschap en niét als we één op één zijn? Niemand uit de groep durfde er op te reageren en de pester schrok zich kapot. Heeft het nóóit meer gedaan...
Het is maar nét hoe hard je het wil laten overkomen...
JollyRider schreef:
22-12-2018 09:10
Ik geloof heilig in de gelijkwaardigheid van man en vrouw en ik geloof al even heilig dat die gehinderd wordt door de blindheid van sommige vrouwen voor het feit dat hufterigheid niet anti-vrouw is, maar gewoon hufterigheid. Die moet bestreden worden, maar niet door je als vrouw als sneu en breekbaar prinsesje op te stellen dat door anderen gered moet worden (zoals TO) of dat verschoont dient te worden van de lompheid van de wereld omdat ze als vrouw bijzondere rechten zou hebben (zoals jij feitelijk).
Hear, hear.
Ik werk in een beroep met bijna alleen maar mannen, en ja er komt wel eens een opmerking die heel lollig lijkt maar dat soms niet is. Nu ben ik wat ouder, al gevestigd als werknemer dus dan sta je er ook anders in, maar wat eerder voor mij heel goed werkte was gewoon zeggen:
"ik vind dit niet grappig". Geen drama maken, geen eindeloze uitleg waarom je het niet grappig vindt, gewoon alleen zeggen dat je het niet grappig vindt. Beetje fatsoenlijke vent houdt er dan mee op, want vaak is het gewoon echt het niet in de gaten hebben dat wat ze doen een beetje lomp is. Meestal kreeg ik dan terug "sorry, het was ook niet grappig" en dan is de kous af.
stroman schreef:
22-12-2018 09:07

Met de kanttekening dat “wij” (vrouwen) vooral hebben geleerd om aardig te zijn. Wij hebben niet leren vechten op het schoolplein of onze eigen zaakjes oplossen. Ik kan honderden voorbeelden geven uit mijn eigen opvoeding en uit mijn eigen werk.

Vrouwen hebben een achterstand in onaardig zijn en duidelijk zijn. Solidair zou zijn: als we een vrouw die hulpeloos vrouwtje speelt hartelijk uit zouden lachen.
Dat is ook wat ik bedoel: de meeste vrouwen in dit topic reageren imho heel solidair. Namelijk exact zoals mannen op het verhaal hadden gereageerd als TO een man was geweest. Wel degelijk met begrip voor de emotie van TO, maar dan met helpend advies hoe je het de volgende keer zelf kan oplossen.

De emancipatie is voor een flink deel geslaagd. Verdere stappen vragen echt dat meisjes minder leren de vrede te bewaren en wat meer leren er op te timmeren. Nuttige oefening voor het volwassen leven.

(En ja, dat jongens wat meer leren hun gore poten thuis te houden. )
(Dead Kennedys)
stroman schreef:
22-12-2018 09:07

Ik lach haar niet uit maar ik heb ook niet de behoefte om iemand die zich herhaaldelijk zo gedraagt steeds weer uit de brand te redden. Ik had ooit een vriendin die nooit wat zei en altijd een beetje dom giechelde zelfs wanneer iemand haar lekker in de kruis greep. Ik heb het in het begin zo vaak voor haar opgenomen: man die een arm om haar schouder sloeg of die haar bil aanraakte (wil je dit echt, waarom zeg er niets van en dan ging ik het maar doen). Ik bracht haar weleens thuis en dan moest ik op straat nog mannen aanspreken: laat haar met rust of ik spreek een agent aan wanneer je haar naar huis volgt. Uitsmijters heb ik voor haar ingeschakeld in uitgaansgelegenheden.
Sommige vrouwen stralen uit dat ze een soort schietschijf zijn en ze trekken nooit eens zelf hun mond open over wat zij wel en niet accepteren.

Op een dag zou ze naar Egypte gaan en ik zei tegen haar. Je moet je aanpassen. lange broek, lage rok, mouwen, altijd een sjaal mee. NIet zomaar met een man praten of meegaan. Ze zei: ik ben een vrouw van de wereld en ik bepaal zelf wat ik draag dus ik draag daar gewoon mijn mini rok en mijn hotpants. Aldaar is met een lokale man mee naar huis vanuit een nachtclub en aangerand.

Echt ik had nog 100x voor haar in kunnen staan maar die vrouw bleef een beschadigde onzekere ramp op hakken en geen goed bedoelde hulp die daar iets aan veranderde. Het houdt ook weleens een x op zeker wanneer je ook zelf risico loopt en iemand is te dom om er zelf wat mee te doen.

Het zijn jouw grenzen TO en niet die van iemand anders. Sommige mannen hebben een neus voor onzeker types die nooit aangeven wat wel en niet acceptabel is . Dit soort situaties blijven op je pad komen wanneer je er zelf niets mee doet.

Ik geloof niet zo in voor een andere opkomen. Iemand zal het toch eens zelf moeten leren.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-12-2018 09:21
4.31% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je maakt het zwaarder dan het waarschijnlijk was. Nee, hij heeft geen recht op je lichaam en snapt echt wel dat vrouwenhandel niet kan.

Was je die nieuwe jongen geweest die er gespierd uit zag, had hij de "grap" gemaakt om hem naar een land verkopen om daar zwaar werk te doen.

Het is echt een hele flauwe en nog slechtere grap.

Je bent niet verplicht om daar een half uur bij te blijven staan. Je bent ook niet verplicht om een gevatte of lollige opmerking over te maken. Gewoon weglopen mag en zeggen dat je dit wel heel ongepast vindt ook.

Voel jij je wel veilig op het werk? Gaat dit om een zeer ongepast dronken grap of worden er vaker dit soort grappen gemaakt?

Het zijn niet alleen mannen die foute opmerkingen maken, vrouwen doen dit net zo hard. Net zoals mannen vaak helaas niet door hebben dat een opmerking ongepast is, is dit bij vrouwen net zo. Ook als is de opmerking als "opbouwende kritiek" bedoeld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
stroman schreef:
22-12-2018 09:09
Dat is meer voor mezelf. Ik vind mezelf dan zo enórm grappig, erg goed voor m’n ego en m’n humeur.
:proud: ik zie het je gewoon doen & er van genieten
(Dead Kennedys)
Sue-Heck schreef:
22-12-2018 09:14
Feit blijft dat je dan echt als zeikerd te boek staat die een grapje niet kunt waarderen. Hoe je het ook bekijkt, zo zullen zij het gaan zien.
Zo zit de wereld helaas nu eenmaal in elkaar. Dan gaan ze achter haar rug om kletsen.
Niet om lullig te doen over wel of niet grenzen aangeven, want dat vind ik een recht en moet ook absoluut gebeuren, alleen het feit blijft dat dit soort collega’s gaan lopen fluisteren en wijzen en je op den duur dood ongelukkig op je werk zit. Helaas gezien en meegemaakt met collega’s die als jankerd te boek stonden en alleen maar een grotere mikpunt van spot werden.
Helaas is de wereld niet zo ideaal dat je je grenzen aan kunt geven en dit gerespecteerd wordt.

Gelukkig is dat niet mijn ervaring.

Maar als zo iemand "jankerd" wordt genoemd en achter haar rug om wordt gepest is er iets vreselijk mis met de bedrijfscultuur en dat is helaas niet zomaar te veranderen door de volwassen houding van één persoon. Maar ik vind dat nog steeds geen reden om dan maar mee te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven