Ongepaste grappen mannelijke collega
zaterdag 22 december 2018 om 00:03
Hi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Ik heb het er erg naar mijn zin, en kan het met de meeste collega's goed vinden. Er is alleen 1 collega, waar ik me constant aan erger. Sowieso vind ik hem erg onsympathiek, hij plaatste onlangs bijvoorbeeld een onaardige opmerking over een rokje dat ik aanhad. Maar behalve wat irritatie kon ik meestal wel over de ergernis heenstappen 'voor de lieve vrede'.
Nou hadden we laatst een borrel, waar ik door ongelukkige omstandigheden met hem en een andere collega in gesprek kwam. Toen het gespreksonderwerp viel op bepaalde financiële moeilijkheden binnen het bedrijf, maakte hij ineens de grap dat hij mij dan maar moest verkopen aan een arabisch land. Ik stond hier al van met mijn mond vol tanden, maar hij ging vervolgens een halfuur door op deze grap, waarbij hij bijvoorbeeld vroeg of ik ook kon schoonmaken en koken, en dat mijn prijs zou variëren naar aanleiding van 'het aantal gebruikers'.
Ik was compleet in shock dat een man op zo'n manier insinueerde dat hij het recht zou hebben mijn lichaam te verkopen, laat staan een collega. Ik heb me uiteindelijk uit het gesprek verwijderd (anders was het nog langer doorgegaan) en heb er een enorm naar gevoel aan over gehouden.
Ik weet nu niet goed wat te doen. Ik heb het met een collega gedeeld, maar deze leek te vinden dat ik er te zwaar aan til. Stel ik me aan, of moet ik hier werk van maken?
Ik werk overigens in teamverband met deze collega samen, dus uit zijn buurt blijven is lastig.
zaterdag 22 december 2018 om 09:56
Jollyrider ook jij bent niet 24/7 op de hoogte van wat collega's doen en je staat er ook niet altijd naast. Wanneer zoiets gebeurd en je hoort het niet en de persoon zelf zegt niets dan weet je er dus niets van. Het is een illusie om te denken dat je alles zo in de vingers hebt dat e.a. nooit gebeurd. Daarom zou er naast aandacht voor de bedrijfscultuur ook iets gedaan moeten worden aan de empowerment van mensen zelf want de HR adviseur of de vertrouwenspersoon is er niet altijd bij om je handje vast te houden.
Ik zou je aanraden om het voorval met je leidinggevende te bespreken.
Ik zou je aanraden om het voorval met je leidinggevende te bespreken.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-12-2018 10:01
6.44% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 22 december 2018 om 09:58
Met inspanningen bedoel ik het ontwikkelen van een bedrijfscultuur waar geen sprake is van seksuele intimidatie en misplaatste grappen, waar respectvol met elkaar omgaan de norm is. Dat is toch niet teveel gevraagdMarana-- schreef: ↑22-12-2018 09:49Ik ben heel erg voor emancipatie, maar niet voor feminisme zoals jij dat beschrijft, waarin je kennelijk vrouwen anders moet behandelen dan mannen. Want je moet voor vrouwen meer inspanning doen zodat ze zich gemakkelijk voelen?
Net zo voor anders-seksuelen en andere afkomsten. Juist door te benadrukken dat iemand anders is en dat je daarom meer je best moet doen om diegene erbij te betrekken, benadruk je dat het afwijkt van de norm. Je moet gewoon normaal doen, tegen iedereen. Het is geen issue waar je op valt of waar je vandaan komt, je moet gewoon je werk goed doen en je sociaal acceptabel gedragen.
zaterdag 22 december 2018 om 10:00
Ik meen dat het Morgan Freeman was die als oplossing voor racisme gaf: noem mij geen zwarte meer, noem ik jou geen blanke meer, zijn we ineens allebei mensMarana-- schreef: ↑22-12-2018 09:49Ik ben heel erg voor emancipatie, maar niet voor feminisme zoals jij dat beschrijft, waarin je kennelijk vrouwen anders moet behandelen dan mannen. Want je moet voor vrouwen meer inspanning doen zodat ze zich gemakkelijk voelen?
Net zo voor anders-seksuelen en andere afkomsten. Juist door te benadrukken dat iemand anders is en dat je daarom meer je best moet doen om diegene erbij te betrekken, benadruk je dat het afwijkt van de norm. Je moet gewoon normaal doen, tegen iedereen. Het is geen issue waar je op valt of waar je vandaan komt, je moet gewoon je werk goed doen en je sociaal acceptabel gedragen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:00
Precies dit, als je bescherming eist omdat je vrouw bent dan zet jezelf heel armzalig weg, je bevestigt dan het (uiteraard onterechte) beeld dat je jezelf als vrouw niet zou kunnen beschermen.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 09:51
Bescherming eisen omdat je vrouw bent helpt je niet. Bescherming verwachten omdat je mens bent is volkomen terecht. Leren jezelf te beschermen is best verstandig
Daarbij, natuurlijk, het 'alle vrouwen zijn hoeren' voorbeeld is absoluut ongepast, maar er zijn ook heel wat situaties denkbaar waarbij de grap niet eens sexistisch bedoeld was, ook niet bedoeld om iemand ongemakkelijk te laten voelen, maar die persoon het toch zo ervaart. Ik denk dat we met z'n allen ook niet te snel de feminisme kaart moeten trekken. Sommige grappen zijn gewoon niet grappig, maar verder niets.
zaterdag 22 december 2018 om 10:02
En zelfs daar kun je eens de verkeerde treffen of een klant die iets raars zegt of doet.
Er bestaat geen garantie dat het nooit zal gebeuren niet op het werk en privé ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 22 december 2018 om 10:04
Dergelijke inspanningen vind ik heel normaal en zeker niet teveel gevraagd. Maar noem het dan svp inspanningen voor een gezonde omgang met elkaar, niet specifiek inspanningen om vrouwen zich meer thuis te laten voelen. Zie ook de post van Jolly onderaan de vorige pagina.
Hoe meer jij benadrukt dat een vrouw (homo, zwarte) anders is en dus extra inspanning verdient, hoe meer je dat anders zijn benadrukt. Je moet de nadruk leggen op hetzelfde zijn. Je accepteert toch ook geen seksuele grappen ten koste van mannen?
zaterdag 22 december 2018 om 10:05
Waar lees je dat ik iets anders beweer? Raadselachtig. Ik betoog juist dat TO voor zichzelf moet leren opkomen en niet de hulpeloze jonkvrouw miet uithangen.viva-amber schreef: ↑22-12-2018 09:56Jollyrider ook jij bent niet 24/7 op de hoogte van wat collega's doen en je staat er ook niet altijd naast. Wanneer zoiets gebeurd en je hoort het niet en de persoon zelf zegt niets dan weet je er dus niets van. Het is een illusie om te denken dat je alles zo in de vingers hebt dat e.a. nooit gebeurd. Daarom zou er naast aandacht voor de bedrijfscultuur ook iets gedaan moeten worden aan de empowerment van mensen zelf want de HR adviseur of de vertrouwenspersoon is er niet altijd bij om je handje vast te houden.
Vervolgens krijg ik min of meer het verwijt dat ik het gedrag van haar collega goed praat, dus ik geef aan wat mijn rol en opvatting is. En daar maak jij uit op dat bovenstaande reactie zinvol of relevant is naar mij toe? Echt heel bijzonder
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:06
viva-amber schreef: ↑22-12-2018 10:02En zelfs daar kun je eens de verkeerde treffen of een klant die iets raars zegt of doet.
Er bestaat geen garantie dat het nooit zal gebeuren niet op het werk en privé ook niet.
Of die leuke collega maakt toch een verkeerde inschatting en doet iets wat over je grenzen heen gaat. We kunnen niet ruiken waar andermans grenzen liggen. Iemand een beuk geven, daarvan weet toch 99% dat het niet helemaal gepast is. Maar vloeken? Vinden we dat acceptabel? En is een kalender met blote vrouwen acceptabel in een autogarage? En bij een advocatenkantoor?
zaterdag 22 december 2018 om 10:08
Dat vind ik niet. Bij ons bedrijf worden dit soort ongepaste "grappen"/ gedrag niet gewaardeerd, is echt onacceptabel. Er zijn zelfs trainingen voor het management om dit soort vervelend/ beledigend gedrag te herkennen. Medewerkers die dit (herhaaldelijk) doen worden hier minimaal op aangesproken.
zaterdag 22 december 2018 om 10:10
Maandagochtend bij de betreffende HR op kantoor een melding maken van college zijn gedrag en dat je hetthankyouforthedays schreef: ↑22-12-2018 00:31Dat vond ik ook erg, ik zei op een gegeven moment: wat zou HR hiervan vinden? Hopend dat hij zou ingrijpen, maar helaas reageerde hij met dat hij op dat moment zijn hr pet niet op had. Toen ben ik weggegaan.
toch wel seksueel intimiderend gedrag vind en dat er wat aan gedaan moet worden.
Op het feest heb je geprobeert de sfeer goed te houden maar dit kan gewoon niet!
In mijn ervaring trekken mensen vaak te weinig de feminisme kaart. Of welke kaart dan ook. Grappen die ongepast zijn zijn duidelijk. Dan zeg ik ook gewoon ‘dit vind ik super ongepast’ want dat begrijpt iedereen, geen discussie.florence13 schreef: ↑22-12-2018 10:00Precies dit, als je bescherming eist omdat je vrouw bent dan zet jezelf heel armzalig weg, je bevestigt dan het (uiteraard onterechte) beeld dat je jezelf als vrouw niet zou kunnen beschermen.
Daarbij, natuurlijk, het 'alle vrouwen zijn hoeren' voorbeeld is absoluut ongepast, maar er zijn ook heel wat situaties denkbaar waarbij de grap niet eens sexistisch bedoeld was, ook niet bedoeld om iemand ongemakkelijk te laten voelen, maar die persoon het toch zo ervaart. Ik denk dat we met z'n allen ook niet te snel de feminisme kaart moeten trekken. Sommige grappen zijn gewoon niet grappig, maar verder niets.
Maar vagere grappen, door vrouwen heenpraten, insinueren dat het aansluiten van de beamer nog wel even zal duren, haha, of ‘alleen die rooie kabel er in, is zoo simpel dat kan mijn moeder ook nog’ (gebeurde mij toen ik laatst als enige vrouw in een zaaltje een presentatie gaf en even mijn laptop aan moest sluiten) zijn in essentie een flauwe grap maar refereren ook aan ongelijkheid. Dus omwille van het gelijkheidsideaal zeg ik er iets van zoals ‘Ernst, fijn dat je vond dat het meeviel. Het was inderdaad reuze eenvoudig. Ik stel voor dat ik nu van wal steek, maar kunnen we zo nog even twee minuten praten op de gang’? En toen vertelde ik Ernst dat zijn grappen mij een rotgevoel geven en dat dat volgens mij niet nodig is en zijn leidinggevende vond dat eigenlijk ook.
Rockstarter schreef: ↑22-12-2018 10:08Dat vind ik niet. Bij ons bedrijf worden dit soort ongepaste "grappen"/ gedrag niet gewaardeerd, is echt onacceptabel. Er zijn zelfs trainingen voor het management om dit soort vervelend/ beledigend gedrag te herkennen. Medewerkers die dit (herhaaldelijk) doen worden hier minimaal op aangesproken.
Als iemand zo'n grap tegen jou maakt, zeg je daar dan ter plekke direct iets van, of loop je rechtstreeks naar het management en laat je het aan hen over om diegene aan te spreken?
zaterdag 22 december 2018 om 10:11
Die heb ik ook gehoord en het is absoluut waar. Het is heel simpel.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 10:00Ik meen dat het Morgan Freeman was die als oplossing voor racisme gaf: noem mij geen zwarte meer, noem ik jou geen blanke meer, zijn we ineens allebei mens
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zaterdag 22 december 2018 om 10:11
Maar sommige minderheden in de bevolking zijn toch meer kwetsbaar sociaal gezien ? Dus is het toch goed om die in bescherming te nemen, zoals jij dus duidelijk doet.JollyRider schreef: ↑22-12-2018 09:51Ik ben imho vrij extreem helder over hufterigheid in de werkomgeving. Ik bestrijd die, tolereer het niet. Mijn positie is, in een aantal opzichten, aanzienlijk machtiger dan die van een hoofd HR, en ik gebruik die positie ten volle in het bestrijden van ongepast gedrag.
Het resultaat van het estrijden can ongepast gedrag is onder meer een werkomgeving waarin MENSEN hun werk goed en prettig kunnen doen.
Ik ben er van overtuigd dat geen vrouw, homo, niet-withuidige, moslim, atheïst, etc etc, recht heeft op, of belang heeft bij, specifieke rechten omdat hij/zij zo kwetsbaar zou zijn. Mijn ervaring is dat vrouwen, mannen, homo’s, hetero’s, witten, gelen, bruinen, moslims, joden, christenen, hindoes, atheïsten en agnosten zonder een uitzondering komen in alle smaken en variaties van assertiviteit, kwetsbaarheid, hufterigheid, etc.
Bescherming eisen omdat je vrouw bent helpt je niet. Bescherming verwachten omdat je mens bent is volkomen terecht. Leren jezelf te beschermen is best verstandig
Als witte hetero man is je positie veel minder fragiel dan de positie van een onderdrukte bevolkingsgroep. Dan zijn zo'n soort grappen minder destructief, en sowieso durf je de bal terugkaatsen. Hopelijk hebben vrouwen in de toekomst ook zo'n positie, en dan gaan ze vanzelf de bal ook terugkaatsen.
In de tussentijd denk ik wel dat inspanningen geleverd mogen worden om respect de norm te maken in bedrijven, zodat vrouwen zich niet ongemakkelijk hoeven te voelen onder de vreemde gedragingen van sommige mannen.
zaterdag 22 december 2018 om 10:13
Ik werk voor de overheid en bij de administratie hangt oa een bikini foto a la:nerdopviva schreef: ↑22-12-2018 10:06Of die leuke collega maakt toch een verkeerde inschatting en doet iets wat over je grenzen heen gaat. We kunnen niet ruiken waar andermans grenzen liggen. Iemand een beuk geven, daarvan weet toch 99% dat het niet helemaal gepast is. Maar vloeken? Vinden we dat acceptabel? En is een kalender met blote vrouwen acceptabel in een autogarage? En bij een advocatenkantoor?

Je bepaalt als afdeling samen met de manager waar de grenzen liggen en je bespreekt iets wanneer iemand het te ver vindt gaan.
We zijn volwassen en toerekeningsvatbaar.
Gonegirl schreef: ↑22-12-2018 10:11Maar sommige minderheden in de bevolking zijn toch meer kwetsbaar sociaal gezien ? Dus is het toch goed om die in bescherming te nemen, zoals jij dus duidelijk doet.
Als witte hetero man is je positie veel minder fragiel dan de positie van een onderdrukte bevolkingsgroep. Dan zijn zo'n soort grappen minder destructief, en sowieso durf je de bal terugkaatsen. Hopelijk hebben vrouwen in de toekomst ook zo'n positie, en dan gaan ze vanzelf de bal ook terugkaatsen.
In de tussentijd denk ik wel dat inspanningen geleverd mogen worden om respect de norm te maken in bedrijven, zodat vrouwen zich niet ongemakkelijk hoeven te voelen onder de vreemde gedragingen van sommige mannen.
Dus het is ok om grappen te maken over de mannengriep, over mannen die niet kunnen zoeken, etc?
Natuurlijk, er zijn geen garanties in het leven. Maar we kunnen wel als doel stellen om respect te hebben voor elkaar.viva-amber schreef: ↑22-12-2018 10:02En zelfs daar kun je eens de verkeerde treffen of een klant die iets raars zegt of doet.
Overigens vond ik deze reactie wel leerzaam in het geheel. Het laat iets zien over het volkomen niet-empatisch interpreteren van een onduidelijke boodschap (je vond het eigenlijk, ja zelfs “stiekem”, wel leuk). Dat laat dus, hopelijk voor TO, precies zien waarom grenzen stellen vraagt om volstrekte ondubbelzinnigheid.RogerPriddy schreef: ↑22-12-2018 01:58Ah, geflirt op de werkvloer, ik mis het. Overduidelijk geval van ‘meisjes plagen, kusjes vragen’, toch?! Als je het stiekem wel leuk vond (het lijkt je namelijk wel erg bezig te houden. Helemaal niet erg overigens) dan maak je een gevatte opmerking terug en zijn jullie leuk aan het flirten met elkaar. Als het echt een kneus is dan zeg je met een stalen gezicht: ‘Wat grappig, not’ oid. Geen hogere wiskunde allemaal.
Daarnaast vind ik het iedere keer dat ik het zie of hoor weer bijzonder om me te realiseren dat er echt mensen zijn die denken dat de werkvloer een voortzetting is van de speelplaats.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
Alleen de eerste pagina gelezen, maar man, wat een verontwaardiging! Ik vind het eerlijk gezegd een beetje kleinzerig en had zelf waarschijnlijk gereageerd met zoiets als 'nou ja, zo veel lever ik niet op, hoor'. En dan verder gewoon lekker z'n eigen grap belachelijk maken door overdreven mee te doen. Als hij er op de werkvloer nog mee doorgaat, zou ik kort zeggen: 'Ja, nu is het leuk geweest'
Ik heb zelf met heel veel van zulke onhandige en soms ongemanierde mannen samengewerkt en het ook altijd op zo'n manier opgelost. Maar dat moet misschien ook wel een beetje bij je passen.
Ik heb zelf met heel veel van zulke onhandige en soms ongemanierde mannen samengewerkt en het ook altijd op zo'n manier opgelost. Maar dat moet misschien ook wel een beetje bij je passen.
zaterdag 22 december 2018 om 10:17
Daar ben ik het 100% mee eens. Ontespectvol gedrag. Als je dat een feminisme-kaart wil noemen, be my guest. Maar het is niet nodig fit te bestrijden omdat je als vrouw extra kwetsbaar bent, maar omdat het respectloos gedrag is, ongeacht of de bron sexisme is.MadameJean schreef: ↑22-12-2018 10:10In mijn ervaring trekken mensen vaak te weinig de feminisme kaart. Of welke kaart dan ook. Grappen die ongepast zijn zijn duidelijk. Dan zeg ik ook gewoon ‘dit vind ik super ongepast’ want dat begrijpt iedereen, geen discussie.
Maar vagere grappen, door vrouwen heenpraten, insinueren dat het aansluiten van de beamer nog wel even zal duren, haha, of ‘alleen die rooie kabel er in, is zoo simpel dat kan mijn moeder ook nog’ (gebeurde mij toen ik laatst als enige vrouw in een zaaltje een presentatie gaf en even mijn laptop aan moest sluiten) zijn in essentie een flauwe grap maar refereren ook aan ongelijkheid. Dus omwille van het gelijkheidsideaal zeg ik er iets van zoals ‘Ernst, fijn dat je vond dat het meeviel. Het was inderdaad reuze eenvoudig. Ik stel voor dat ik nu van wal steek, maar kunnen we zo nog even twee minuten praten op de gang’? En toen vertelde ik Ernst dat zijn grappen mij een rotgevoel geven en dat dat volgens mij niet nodig is en zijn leidinggevende vond dat eigenlijk ook.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 22 december 2018 om 10:17
Ik ben van mening dat minderheden en voorheen onderdrukte bevolkingsgroepen meer inspanning verdienen omdat respect minder vanzelfsprekend is.Marana-- schreef: ↑22-12-2018 10:04Dergelijke inspanningen vind ik heel normaal en zeker niet teveel gevraagd. Maar noem het dan svp inspanningen voor een gezonde omgang met elkaar, niet specifiek inspanningen om vrouwen zich meer thuis te laten voelen. Zie ook de post van Jolly onderaan de vorige pagina.
Hoe meer jij benadrukt dat een vrouw (homo, zwarte) anders is en dus extra inspanning verdient, hoe meer je dat anders zijn benadrukt. Je moet de nadruk leggen op hetzelfde zijn. Je accepteert toch ook geen seksuele grappen ten koste van mannen?
Respect is meer vanzelfsprekend tegenover een witte hetero man dan tegenover een vrouw, homo, of iemand van een andere etniciteit. Dan moeten we dus inspanningen leveren om dat recht te trekken.
zaterdag 22 december 2018 om 10:19
Serieus? Dat soort grappen maak ik alleen over mijn eigen man. Ik ga geen collega’s daarover afzeiken nee. Laatst was er een vrouw die tegen een Paar vrouwen en mannen begon over ‘mannen, zie zien het gewoon niet, de was, de strijk, net kinderen haha’ etc en toen heeft een mannelijke collega koeltjes gezegd dat hij zich daar niet in herkent en dat hij een biertje ging . Punt. Verbazing; ze maakte toch een grapje? Ja, maar iemand kan dat uitgekauwde gekrakeel over zijn sekse weleens zat worden, en dat moest zij even verwerken.
zaterdag 22 december 2018 om 10:19
zaterdag 22 december 2018 om 10:20
Gonegirl schreef: ↑22-12-2018 10:17Ik ben van mening dat minderheden en voorheen onderdrukte bevolkingsgroepen meer inspanning verdienen omdat respect minder vanzelfsprekend is.
Respect is meer vanzelfsprekend tegenover een witte hetero man dan tegenover een vrouw, homo, of iemand van een andere etniciteit. Dan moeten we dus inspanningen leveren om dat recht te trekken.
In de basis zijn we het eens, ik vind alleen dat je je moet inspannen voor respect voor iedereen, zonder specifiek bepaalde groepen te benoemen. Want zodra je bepaalde groepen benoemt, benadruk je zelf dat die groepen 'afwijken'. En ook dat wijs ik dus af.