BBL
donderdag 20 december 2018 om 23:50
Hallo Allemaal,
Ik doe een bbl opleiding banket maar ik krijg niet betaald. Dan lijkt het me dat ik recht heb op kerstvakantie in december aangezien ik geen arbeidscontract heb.
Ik heb het er al over gehad op het werk maar men is het er niet mee eens en vind dat ik gewoon stage moet lopen in die periode.
Nu is het zo dat als we er niet uit komen het consequenties voor mij heeft en ik er misschien weg zou moeten. Wat zijn mijn rechten?
Ik doe een bbl opleiding banket maar ik krijg niet betaald. Dan lijkt het me dat ik recht heb op kerstvakantie in december aangezien ik geen arbeidscontract heb.
Ik heb het er al over gehad op het werk maar men is het er niet mee eens en vind dat ik gewoon stage moet lopen in die periode.
Nu is het zo dat als we er niet uit komen het consequenties voor mij heeft en ik er misschien weg zou moeten. Wat zijn mijn rechten?
donderdag 20 december 2018 om 23:58
donderdag 20 december 2018 om 23:59
Dat moet ik nog even uitzoeken, maar in principe krijgt iedereen een stageovereenkomst of je nou een BOL of nu een BBL opleiding doet. Het verschil is dat ik geen arbeidscontract heb, dus alleen stageovereenkomst.
vrijdag 21 december 2018 om 00:17
Vorig jaar kreeg je nog wel betaald en nu niet meer? Dat is ineens gestopt en wat zei jij toen?
Wat voor overeenkomst heb je en wat staat daar in?
vrijdag 21 december 2018 om 00:43
Dat is gestopt omdat zij zich dat niet meer konden veroorloven. Ik heb geprobeerd om andere plekken te vinden maar dat is heel moeilijk in deze branche en met toestemming mocht ik mijn laatste jaar hier afmaken zonder dat ik betaald werd, ik moest uiteindelijk toch een “plek” hebben.minnimouse schreef: ↑21-12-2018 00:17Vorig jaar kreeg je nog wel betaald en nu niet meer? Dat is ineens gestopt en wat zei jij toen?
Wat voor overeenkomst heb je en wat staat daar in?
Ik heb een praktijkovereenkomst maar daar staat verder niks in, dus ik kan ger eigenlijk niks uithalen. Dit is ook besproken met mijn mentor, hij was het met mij eens maar ze zeiden dat ze met vakantiedagen niet kunnen/mogen bemiddelen daarin.
vrijdag 21 december 2018 om 01:40
Klopt, ik moet me tot die tijd gewoon rustig houden ik kan het inderdaad niet hard 2 get gaan spelen want dan word ik er misschien wel uitgegooid.Anoniem262821034 schreef: ↑21-12-2018 01:06Jemig wat een uitbuiters zeg, ongelofelijk.
Lastig dat je zo afhankelijk van ze bent, ik snap dat je het dan niet te hard wilt/ kunt spelen. Hopelijk kunnen jullie er toch samen uitkomen, een compromis?
Nog steeds kan ik wel gelijk hebben, maar uiteindelijk kunnen ze vanalles zeggen en me alsnog eruit gooien. Ik wil graag mijn diploma halen, dus misschien moet ik maar een voorstel doen.
vrijdag 21 december 2018 om 04:24
Kun je niet eea op schrift gaan zetten met ze? Dat jullie elkaar 'nodig' hebben op dit moment (jij voor je diploma, zij om de gaten te vullen), maar dat er wel iets tegenover al het werk mag staan dat je onbetaald doet. En dus als goedmaker vrij krijgt op de voor jou belangrijke dagen. En dan op schrift laten zetten als compensatie, zodat ze later geen stok hebben om je mee te slaan.
Tuurlijk heb jij hen nodig voor je diploma. Maar het feit dat ze je geen vrij willen geven, maakt ook wel de noodzaak duidelijk dat ze je eigenlijk hard nodig hebben. Vrij zijn hoef je niet op de spits te drijven, maar ze mogen wel meer richting jou bewegen. Als je nu zegt te stoppen, zitten zij nl. óók met een probleem.
Ik vind het ook wel waardeloos dat jouw opleiding hier z'n handen van aftrekt.
Tuurlijk heb jij hen nodig voor je diploma. Maar het feit dat ze je geen vrij willen geven, maakt ook wel de noodzaak duidelijk dat ze je eigenlijk hard nodig hebben. Vrij zijn hoef je niet op de spits te drijven, maar ze mogen wel meer richting jou bewegen. Als je nu zegt te stoppen, zitten zij nl. óók met een probleem.
vrijdag 21 december 2018 om 07:56
vrijdag 21 december 2018 om 10:18
Nee die hebben geen vrij. Ik snap wel dat het de drukste tijd van het jaar is maar ik word niet betaald (heb een uitkering) en doe wel bbl dus in principe mogen ze me niks verplichten maargoed ik kan wel moeilijk gaan doen maar dan kan k alsnog weggestuurd worden dus dan maar een compromis sluiten.Madeliefs82 schreef: ↑21-12-2018 07:56En al je (wel betaalde) collega’s? Hebben die vrij of niet? Ik kan me voorstellen dat als dit een drukke tijd van het jaar is (de drukste?) dat er dan überhaupt nagenoeg niemand vrij is. En ze voor jou dan geen uitzondering willen of kunnen maken.
Hoe zat het vorig jaar?
vrijdag 21 december 2018 om 10:21
Dat is zeker een goed idee. Ik heb onlangs al een compromis gesloten, maar ze mogen inderdaad wel meer meedenken. Klopt, ik doe mijn werk goed anders zaten ze er niet zo aan te trekken dat ze mij nodig hadden. Het is zeker waardeloos want school zegt dat ik gewoon voor een bbl opleiding sta ingeschreven en dat ze zich er niet mee kunnen bemoeien onlangs het feit dat ik niet betaald krijg.diyer schreef: ↑21-12-2018 04:24Kun je niet eea op schrift gaan zetten met ze? Dat jullie elkaar 'nodig' hebben op dit moment (jij voor je diploma, zij om de gaten te vullen), maar dat er wel iets tegenover al het werk mag staan dat je onbetaald doet. En dus als goedmaker vrij krijgt op de voor jou belangrijke dagen. En dan op schrift laten zetten als compensatie, zodat ze later geen stok hebben om je mee te slaan.
zaterdag 22 december 2018 om 12:03