Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Ik zou wel een ode willen schrijven voor neusspray van Otrivin voor kinderen vanaf 2 jaar. :kneel: Peuter zijn neus zat al een tijdje verstopt maar de laatste dagen was het zo erg dat hij niet kon slapen en niet wilde eten.

Gister voor het slapen voor het eerst zijn neus gesprayd (kreeg ie een meltdown omdat hij nóg meer gesprayd wilde worden) en godzijdank heeft ie van 19.00-05.15 geslapen zonder geroggel, gorgel of jammeren. Hij lag tevreden te knorren toen wij gingen slapen. Om 05.15 had ie HONGER :furious:
GlitterCupcake schreef:
19-12-2018 10:46
Hoe gaat het Snowgirl? Baby nog binnenboord? Weet je eigenlijk waarom deze en de tweeling zo vroeg naar buiten komen?
Baby zit er nog ja, nee geen idee waarom. Oudste is gewoon op zijn uitgerekende datum geboren. Dit van nu kan eventueel wel te maken hebben met de tweeling omdat het op zich niet superlang geleden is, maar blijft een beetje gissen.

Ben van de remmers af en we gaan nu kijken wat er gaat gebeuren.
Sterkte Snowgirl, ik vind je heel rustig klinken. Is je man bij jou, of thuis bij jullie zoon?
:cheer2: Baby binnenboord :cheer2:
Hou ‘m nog even binnen, snowgirl!
Haaai,

Ik heb een tijd in het dreumes topic meegeschreven. Maar de laatste tijd niet. Nu is zoon bijna 2 jaar dus ik wil me hier graag aansluiten.
Lekker hè Glitter, die neussprays! Hier is het moord en brand als je hem wil gebruiken, maar als je hem dan hebt gebruikt zie je gewoon de opluchting in zijn ogen :-D

Welkom Boheme!
Iemand tips voor fijne snowboats? Geen idee of zoon ze zal dragen, want de regen laarsjes kunnen ook on gedragen naar de collectie voor de baby maar toch.
Maartje2016 schreef:
19-12-2018 22:03
Lekker hè Glitter, die neussprays! Hier is het moord en brand als je hem wil gebruiken, maar als je hem dan hebt gebruikt zie je gewoon de opluchting in zijn ogen :-D

Welkom Boheme!

Hier ging peuter net naar bed, ik hield op de weg er naartoe de neusspray op neushoogte en peuter parkeert zijn neusgat om&om op de spray. Ik spray en hij rent verder :thumbsup:

Hi Bohème! :hello:
1-Aapje schreef:
20-12-2018 13:57
Iemand tips voor fijne snowboats? Geen idee of zoon ze zal dragen, want de regen laarsjes kunnen ook on gedragen naar de collectie voor de baby maar toch.
gevoerde Dunlop blizzard laarzen. Lekker warm en tenminste echt waterdicht. Niet bepaald modieus maar als t om sneeuw en regen gaat, moet het bij mij vooral praktisch zijn. Weet niet hoe dat voor jullie is...

Had trouwens wat kookboeken liggen ivm kerstdiner. Driejarige is onlangs veranderd van heerlijke eter naar zeikerd die niets meer lust, en dat liet hij merken ook. Zat erin te bladeren: 'ieeuw is dat eten?' 'beeh dit lust ik niet hoor' ' dit ga jij toch niet koken he?!' 'Broer! Kijk eens wat voor vies ik heb gevonden'

Ik vroeg wat hij dan wel wilde eten. 'Gewoon, knakworst natuurlijk!'
Duidelijk. Lekker makkelijk ook :biggrin:
:biggrin: Ik ga peuter ook eens een kookboek geven. Eens kijken wat hij daar mee doet.

Wij hebben de peuterpubertijd aangetikt dit weekend :cheer2: Bijna alles is NEEEEEEE! En peuter kan doodleuk ‘Nee samen delen!’ zeggen en er met mijn telefoon vandoor rennen :puh: :lol: Hij blieft ook alleen zijn tandenborstel aan mama af te geven en niet aan papa. En op het kdv negeert hij de stagiair als of ze lucht is. Hij neemt gewoon niks van dr aan. Geen eten, schone luier of kus op de auw. Dan kust ie zelf en voor eten roept ie een andere leidster.

En als ik iets simpels zeg als ‘kom ik trek even je hemd bij je aan’ dan gebaart ie met een wegwuif handje en zegt ie ‘nee mama, weglopen nu!’ :whip:

Ik schaam mij scheel :-$ We weten ook nog niet wat nou de beste aanpak is. Gaan we schipperen en eindeloos voorbereiden? Of heeft ie het er maar mee te doen?
Haha sterkte. Wij zitten er met middelste ook midden in.
Wij doen van alles een beetje. Bijvoorbeeld: hij bepaalt niet wie hem naar bed brengt, of wij zijn tanden poetsen en of hij schoenen aan moet. Maar als hij de dringende behoefte voelt om zelluf zijn jas aan te doen, zelluf te eten, zelluf de trap af te gaan of zelluf zijn schoenen uit te trekken, gaat ie zijn gang maar.
Als iets niet lukt komt ie ons uiteindelijk toch wel halen en dan bepalen WIJ dus weer wie hem dan helpt.
En we zijn dus bereid alle bij bijbehorende driftbuien uit te zitten ;)
Hier is alles ik niet. Dus ook voor de dingen waar hij 3 seconden eerder zelf om vroeg.
Voor alsnog valt het hier mee. We laten hem een hoop kiezen (en ik ben de grote winnaar, want hij wilt altijd zijn vader bij een luierwissel :yes: ) en als hij niet kan kiezen en het niet eens is met onze beslissing dan heeft hij pech. We zijn net als Nijntje bereid een driftbui uit te zitten (als we thuis zijn), of tillen hem uit de situatie weg (als we in een winkel zijn).
Wat ik trouwens irritanter vind zijn mensen die zich ermee bemoeien. Zo kreeg zoon afgelopen week niet zijn 2e plakje cake op een verjaardaag, moest huilen en dan is er gelijk een tante die opspringt om hem te troosten, want 'hij is zo zielig :bonk: .
Of: wij hebben hier een harde vloer, en zoon weet na alle ervaring precies hoe hard hij zijn hoofd kan laten vallen voor een goede dreun en bijbehorende huilbui. (Af en toe gaat het wel te hard, dan troosten we hem echt wel). Andere vloeren zijn veel zachter, dus dan is het effect altijd veel groter. Zoon zwaait zijn hoofd tegen de vloer, iedereen hoort een bonk en zegt aaah en oooh, en kijkt mij vervolgens aan waarom ik niet troost.
Hoi Boheme :hello:

Snowgirl, hoe gaat het nu met jou?

Hoe waren jullie kerstdagen? Hier erg gezellig maar ik ben blij dat het weer voorbij is. Dochter lag beide avonden uiterlijk om 20.15 in bed (normaal 19.00) maar ze was helemaal overprikkeld. Ik ben 's nachts uren met haar bezig geweest en eigenlijk zijn we nu allemaal oververmoeid. Op de nachten na ging het overdag wel heel goed. Ze heeft keurig aan tafel gezeten, niet gehuild of gezeurd en heerlijk lief gespeeld.
Hier hele rustige kerst gehad met man en peuter (we hadden de kerst eigenlijk de 23ste gepland omdat het met de kerstdagen met ouders, broers en zussen niet uitkwam. Aangezien ik toen in het ziekenhuis lag dus niet echt kerst gevierd dit jaar.

Peuter is vandaag op de opvang en man is naar zijn werk, dus heb een rustig dagje alleen. (Best lekker)

Verder gaat het op zich best goed, wel af en toe last van mijn buik, maar zolang het niet erger wordt weet ik inmiddels dat dit niet heel erg is. Lekker rustig aan doen maar en hopen dat het niet meer/pijnlijker wordt
Fijn dat de baby er nog in zit Snowgirl! :cheer:

Hier vond peuter gourmetten helemaal de bom :biggrin: Zelf zijn pannekoekje flippen en vleesjes eten. Hij werd wel pissig als hij zijn vlees niet rauw mocht eten :-| Verder gedroeg hij zich goed. Hij was onder de indruk van de cadeaus (ik ook :| ) en vond het leuk met familie.

Wel zag ik vanmorgen de opluchting in zijn ogen toen mijn man zei dat hij naar zijn werk ging. Want dan is het mama-dag en dan gebeurt er niet zo veel. Hij verlangde wel naar rust :hug:
Onze kerstdagen waren zozo. Kerstavond bij mijn schoonouders zie ik als verplichting. Oudste spuugde vervolgens thuis tapijt onder.

Eerste kerstdag duurde diner wat te lang maar zoon heeft zich met taet prima gedragen. Helaas spuugde hij die avond zijn bed onder.

Gisteren wilde we eigenlijk gaan zwemmen in de ochtend maar na 7 diarreeluiers in 1,5 uur durfden we dat toch niet aan dus in huis wat aangerommeld.

Maar vanochtend gingen er warempel 2 boterhammen in als ontbijt en daarna zoon naar kdv gebracht.
Hier is het kdv dicht tussen kerst en nieuwjaar, blijkbaar niet overal! Wij zijn dus lekker thuis. Kerstdagen waren op zich prima, maar eigenlijk stiekem ook wel weer blij dat ze achter de rug zijn.

Vandaag maar een nieuwe poging gedaan tot stimuleren van zindelijkheid: luierbroekje aan in plaats van luier, ieder half uur (met een boekje) op de wc (met verkleiner). Maar helaas: alle plassen landden netjes na afloop van het wc-bezoek in de luier. En zelfs nog een keer op het kleed (toen we bedacht hadden de luier maar even helemaal uit te laten).

Ik word er eerlijk gezegd zo langzamerhand een beetje wanhopig van...
Ach wat klinkt dat sneu Aapje. Beterschap. Hier heeft zoon net de vijfde ziekte achter de rug. Al is hij nog steeds gespikkeld. Maar enorme koortsaanvallen, zere keel, zere oren, lamlending enzo. Man kon het ook niet overnemen want zoon raakte dan volledig overstuur. Het was behoorlijk zwaar. Nachten waren een drama.

Zoon is over amper 3 weken jarig (wordt 2 jaar) en ik stoei met cadeaus. Ik heb voor hem het handige helpers huis van Little People al gekocht. En een doos met 20 kleurtjes klei. Budget wat nog over is is zo'n 50,- ongeveer.
Ik dacht aan een Puky driewieler, maar is dat niet overbodig met de loopfiets die hij al heeft?
Duplo heeft hij genoeg, dus dat valt af. Andere blokken vindt hij niet leuk. Iemand nog ideeën? Ik wilde eerst een speelkeuken, maar dan wordt het te vol in huis. Moeilijk moeilijk dus. :jump:
@Boheme:Ook beterschap voor jullie kleine man. Vandaag heeft zoon gelukkig gewoon gegeten, wel middagslaapje van 3 uur.
Onze zoon heeft een step gekregen van Sinterklaas omdat we naast loopfiets geen puky wilden. Deze https://www.decathlon.nl/p/naked-frame- ... 77&c=Zwart en gaat eigenlijk heel goed.

Hier krijgt hij houten muziekinstrumenten voor zijn verjaardag en we vragen uitbreidingen voor houten treinbaan en puzzels en spel mijn eerste boomgaard.
-Nienke- schreef:
27-12-2018 16:39
Hier is het kdv dicht tussen kerst en nieuwjaar, blijkbaar niet overal! Wij zijn dus lekker thuis. Kerstdagen waren op zich prima, maar eigenlijk stiekem ook wel weer blij dat ze achter de rug zijn.

Vandaag maar een nieuwe poging gedaan tot stimuleren van zindelijkheid: luierbroekje aan in plaats van luier, ieder half uur (met een boekje) op de wc (met verkleiner). Maar helaas: alle plassen landden netjes na afloop van het wc-bezoek in de luier. En zelfs nog een keer op het kleed (toen we bedacht hadden de luier maar even helemaal uit te laten).

Ik word er eerlijk gezegd zo langzamerhand een beetje wanhopig van...
Ik denk dat je het ook iets langer de tijd mag geven om zindelijk te worden! Ik weet zo niet hoe oud je kind is maar die moet natuurlijk ook leren dat plasjes dus op de wc horen en niet meer in de luier. Dat kan zo 2 weken duren, of langer!
Hier hielp het wel om de luier helemaal uit te doen overdag en flink te dweilen als het nodig was. Oh en het potje stond beneden zodat elk druppeltje kon worden opgevangen..
@B2L, zoontje is bijna 3. Ik weet ook dat het wat meer geduld vraagt... Enkele weken geleden zijn we er ook enkele dagen druk mee geweest, maar het is tot nu toe sowieso nog nooit gelukt om ook maar 1 plasje of poepje op te vangen in wc of potje. Dus ook geen mogelijkheid om dat tot in den treure de hemel in te prijzen. Ik vind het dus ook gewoon heel lastig te bepalen of we goed bezig zijn...of dat hij er nog niet aan toe is.
Ik zou ff stoppen met zindelijkheidstraining, scheelt frustratie en t komt echt wel. Bij oudste ook vanaf ca. 2e verjaardag regelmatig geprobeerd, resulteerde vooral in heel veel werk voor mij, en weinig resultaat. Telkens op de pot zetten, wassen, dweilen, reservekleding meeslepem etc. Hij kon het eigenlijk best, maar de vieze broeken boeiden hem niet. Uiteindelijk drong het pas 2 maanden voordat ie naar school moest tot hem door dat dit echt niet langer kon, en was hij ineens zindelijk. Poep, plas, en ook de nacht.

Besloten bij kleine broer er helemaal geen aandacht aan te besteden. Die zat kort voor zijn 3e verjaardag te klagen over rode billen, ik zei dat komt door je luier. Daarop wilde hij geen luier meer, en was ook hij binnen 2 dgn compleet zindelijk, incl. de nacht.

Kortom mijn ervaring is dat de leeftijd nogal kan verschillen, maar als ze er echt klaar voor zijn is het ook snel gepiept.
-Nienke- schreef:
27-12-2018 19:32
@B2L, zoontje is bijna 3. Ik weet ook dat het wat meer geduld vraagt... Enkele weken geleden zijn we er ook enkele dagen druk mee geweest, maar het is tot nu toe sowieso nog nooit gelukt om ook maar 1 plasje of poepje op te vangen in wc of potje. Dus ook geen mogelijkheid om dat tot in den treure de hemel in te prijzen. Ik vind het dus ook gewoon heel lastig te bepalen of we goed bezig zijn...of dat hij er nog niet aan toe is.

Is ie er überhaupt mee bezig? Uit zichzelf?

Ik denk dat het pas komt als ie er aan toe is. Hier hebben we drie keer geprobeerd om de speen af te leren.

1ste keer: krijsen tot hij schor was.
2de keer: janken tot kokhalzen en smeekbedes.
3de keer: prima, speen kapot is geen speen meer. Next!

Hier gaat ie op het kdv mee plassen met de oudere kindjes en thuis als hij er om vraagt. We pushen niks. Dat heeft geen nut. Er komt een moment dat ie zegt ‘nee geen luier!’.

Ik ben al blij dat ie niet meer per ongeluk tegen de wasmachine staat te sassen als zijn bad wordt gevuld :thumbsup:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven