Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
vrijdag 28 december 2018 om 12:08
Zijn katten hè, die vinden wel wat anders om over te mauwen

Ben er ook achter dat het zo scheelt wáár je kattenmeubels neerzet. Ik had een leuk kussen wat ik weg wilde doen, want werd niet gebruikt. Maar blijkbaar lag het op de verkeerde plaats volgens de dames. Nu ik het verplaatst heb is dat kussen favoriet geworden!

"I love not Man the less, but Nature more..."

zaterdag 29 december 2018 om 00:25
De allereerste keer en dat was al een paar geleden stoven ze allemaal de kamer uit. Bleef ik beteuterd achter met mijn goede bedoelingen maar gelukkig zijn katten ook nieuwsgierig en waren snel aan het geluid gewend.Calamitycat schreef: ↑28-12-2018 23:58Maken ze echt zoveel herrie trouwens? Ik twijfel nog steeds of ik er een aan moet schaffen, de katten hier zijn nogal schrikkerig van harde geluiden.

zaterdag 29 december 2018 om 00:28
Ja hier net zo, bovendien gaan de hormonen nogal opspelen. Moet nog steeds een datum prikken tegen het euvel.
Wat heb je in huis qua speelgoed?
zaterdag 29 december 2018 om 00:33
Dank je voor de info Mieke, dan ga ik er toch maar eens een aanschaffen. Mocht het niets worden dan heb ik zo'n vaag vermoeden dat ik er hier wel iemand blij mee kan maken
Cateau, wat heb je tot nu toe allemaal geprobeerd qua speelgoed?
Wat het hier goed doet, maar is dan weer geen speelgoed, is het brokjesspelletje. Vooral de zwart-witte kan ik er lange tijd flink mee bezig houden (en het is goed voor zijn lijn). Ik geef zijn brokjes dus niet in een bakje maar gooi deze stuk voor stuk de huiskamer door, van de ene kant van de kamer naar de andere kant, zodat hij flink moet rennen en zijn jachtinstinct wordt aangewakkerd.
Hij vindt het echt geweldig en het is win-win want hij schrokt niet en krijgt genoeg beweging zodat hij lekker moe wordt.

Wat het hier goed doet, maar is dan weer geen speelgoed, is het brokjesspelletje. Vooral de zwart-witte kan ik er lange tijd flink mee bezig houden (en het is goed voor zijn lijn). Ik geef zijn brokjes dus niet in een bakje maar gooi deze stuk voor stuk de huiskamer door, van de ene kant van de kamer naar de andere kant, zodat hij flink moet rennen en zijn jachtinstinct wordt aangewakkerd.
Hij vindt het echt geweldig en het is win-win want hij schrokt niet en krijgt genoeg beweging zodat hij lekker moe wordt.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zaterdag 29 december 2018 om 00:40
Wat heb je al en wat voor dingen vindt hij leuk?
Ik heb een makkelijk beestje, die speelt met alles.
Ik heb half AliExpress al voor hem leeggekocht

zaterdag 29 december 2018 om 00:46
Ik heb een balletje en een lichtje voor hem om achteraan te jagen. Hij deed het goed met propjes papier, maar dat wil hij niet meer.Calamitycat schreef: ↑29-12-2018 00:33Dank je voor de info Mieke, dan ga ik er toch maar eens een aanschaffen. Mocht het niets worden dan heb ik zo'n vaag vermoeden dat ik er hier wel iemand blij mee kan maken![]()
Hij is vanavond zoet geweest met een grote lucifer waar ik de kop van heb afgebroken, maar dat schiet ook niet op.
Punt is, het is een heel intelligent beessie, dus die hou ik niet zomaar bezig, ik moet echt op zoek naar iets dat het uitdaagt.
Van de grond eten doet hij niet, dat is beneden zijn waardigheid,

Hij is of heel vervelend of hij slaapt tegen de verveling.
Ik denk dat ik maar eens naar een grote dierenspeciaalzaak in het Alexandrium ga, daar hebben ze een voetbalveld vol zaken voor dieren, dus daar zal ik wel iets vinden.
zaterdag 29 december 2018 om 00:51
Hier zijn de Cat's Meow, (vogel)veertjes, een voederbal en diverse muizen (heb er bijvoorbeeld een die piept bij aanraking) favoriet.
Maar ik heb makkelijk praten, hij vindt vanalles goed, zelfs met een wc-rolletje is hij zoet. Alles zit in een grote mand en daar pakt hij zelf dingen uit. Wanneer ik opruim gaat alles er weer in en zo kiest hij steeds iets anders en blijft het lekker afwisselend.
Maar ik heb makkelijk praten, hij vindt vanalles goed, zelfs met een wc-rolletje is hij zoet. Alles zit in een grote mand en daar pakt hij zelf dingen uit. Wanneer ik opruim gaat alles er weer in en zo kiest hij steeds iets anders en blijft het lekker afwisselend.
zaterdag 29 december 2018 om 12:07
Wat schattig!S0LEIL schreef: ↑29-12-2018 00:51Hier zijn de Cat's Meow, (vogel)veertjes, een voederbal en diverse muizen (heb er bijvoorbeeld een die piept bij aanraking) favoriet.

Cateau, moest lachen om boven zijn waardigheid. Ik dacht dat alle katten van de grond aten, maar niet dus

Wat het hier qua speelgoed goed gedaan heeft/doet zijn vogelveren, pingpongballetjes en soft balletjes, speeltjes van Lief!, herfstbladeren en muisjes aan een touwtje. Kattentunnels hebben ze weer helemaal niets mee.
Maar euhm… misschien doe je hem nog het meeste plezier met een maatje?....
Dierproeven.

zaterdag 29 december 2018 om 12:10
Forrrrrget iet!!!Calamitycat schreef: ↑29-12-2018 12:07Wat schattig!![]()
Cateau, moest lachen om boven zijn waardigheid. Ik dacht dat alle katten van de grond aten, maar niet dus![]()
Wat het hier qua speelgoed goed gedaan heeft/doet zijn vogelveren, pingpongballetjes en soft balletjes, speeltjes van Lief!, herfstbladeren en muisjes aan een touwtje. Kattentunnels hebben ze weer helemaal niets mee.
Maar euhm… misschien doe je hem nog het meeste plezier met een maatje?....
zaterdag 29 december 2018 om 12:34
zaterdag 29 december 2018 om 13:02
Probeer Kitty Boinks. Die zijn heel licht, je kunt ze wegschieten maar ook de uiteinde naar binnen duwen zodat het een diabolo vorm krijgt.
https://www.youtube.com/results?search_ ... tty+boinks
Hier staat een mand met muisjes, propjes alu folie, boinks, vissen met kattenkruid en nog meer. Ze vissen er zelf steeds uit wat ze willen hebben.
Ik spuit er af en toe een paar pufjes playspray/catnipspray op en dan wordt het weer aantrekkelijk voor ze.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 29 december 2018 om 13:21
Ja hè!

En slim

Als hij nou ook nog zou leren het allemaal zelf weer onder de kasten vandaan te halen en op zou ruimen...