Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
vrijdag 4 januari 2019 om 22:20
Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 21:37Met sporten bedoel ik sporten, niet wandelen of 2 x pw een verplicht nummertje body pump in een sportschool. Mijn moeder heeft op haar 60e ook de vierdaagse van Nijmegen gelopen. Ik zie haar niet als sporter.
Dertig kilometer. Dat is geen veertig of vijftig kilometer. Met uren wandelen verbrand je net zoveel calorieën als met een uurtje sportschool. Het maakt dus niet uit welke sport je doet, het belangrijkste is dat je in beweging bent. Dat zal elke arts beamen.
vrijdag 4 januari 2019 om 22:24
Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 22:06Maar met sporten bedoel ik een activiteit die naast de voordelen van beweging ook intrinsieke motivatie en een sociaal aspect met zich meebrengt en wat progressief of doelgericht is. Dus waarbij je je lichaam steeds iets verder of anders uitdaagt.
Waarom zou wandelen (met als uitdaging bijvoorbeeld de Vierdaagse of een Kennedymars) daar niet aan voldoen? Beweging, intrinsieke motivatie, een sociaal aspect... check.
vrijdag 4 januari 2019 om 22:27
En jij denkt dat dit voor iedereen positief uitpakt?Koffiekop1 schreef: ↑04-01-2019 22:06Natuurlijk is beweging nooit verkeerd! Hartstikke goed juist.
Maar met sporten bedoel ik een activiteit die naast de voordelen van beweging ook intrinsieke motivatie en een sociaal aspect met zich meebrengt en wat progressief of doelgericht is. Dus waarbij je je lichaam steeds iets verder of anders uitdaagt.
Ik vind bodypump een variant van individuele fitness met een beperkte variatie en een beperkt maximum van wat je
kan doen, wat je ook nog eens zelf bepaalt. Ik heb bij bodypump maar weinig vrouwen gezien die vol voor de zware gewichten gaan en zichzelf daarbij elke week verder uitdagen (wat dus sowieso beperkt is bij bodypump), en dat zijn niet de dikkerts. De meeste blijven binnen hun comfortzone.
Wat een gebrek aan voorstellingsvermogen heb je dan.
Ik kan me goed voorstellen dat iemand blij wordt van op die manier sporten, ook al geldt dat voor mij niet.
Andersom krijg ik niet de indruk dat jij je kunt voorstellen dat niet iedereen blij wordt van sporten.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 4 januari 2019 om 22:34
Jammer dat je toon zo neerbuigend is. Tenzij je lichamelijke beperkingen hebt, zie ik niet in waarom dat niet positief zou uitpakken.Solomio schreef: ↑04-01-2019 22:27En jij denkt dat dit voor iedereen positief uitpakt?
Wat een gebrek aan voorstellingsvermogen heb je dan.
Ik kan me goed voorstellen dat iemand blij wordt van op die manier sporten, ook al geldt dat voor mij niet.
Andersom krijg ik niet de indruk dat jij je kunt voorstellen dat niet iedereen blij wordt van sporten.
...
vrijdag 4 januari 2019 om 22:36
Niet als je het maar 1 in de week doet. Dan kun je net zo goed op de bank blijven hangen.rosepudding schreef: ↑04-01-2019 22:34En dan nog hè, is dat laffe half uurtje op de crosstrainer altijd nog beter dan een half uurtje op de bank hangen.
Beetje jammer dat er aan de ene kant wel wordt gehamerd op sport en beweging maar heel denigrerend wordt gedaan en het sporten niet zwaar genoeg is.
...
vrijdag 4 januari 2019 om 22:37
Dat bedoel ik: jij kunt je dus niet voorstellen dat iemand doodongelukkig wordt van sport?
Ik doe zo veel mogelijk dingen lopend of fietsend, maar sporten gaat mijn gezondheid niet vooruithelpen.
Mss lichamelijk wel (wat ik al betwijfel), geestelijk iig niet.
vrijdag 4 januari 2019 om 22:50
Dat is om je te motiveren hè.rosepudding schreef: ↑04-01-2019 22:34En dan nog hè, is dat laffe half uurtje op de crosstrainer altijd nog beter dan een half uurtje op de bank hangen.
Beetje jammer dat er aan de ene kant wel wordt gehamerd op sport en beweging maar heel denigrerend wordt gedaan en het sporten niet zwaar genoeg is.
zaterdag 5 januari 2019 om 01:31
Solo doet neerbuigend? Wat denk je van jezelf en Koffiekop?
Wel eens aan gedacht dat niet iedereen het geld heeft voor een sportschool? Of sportvereniging? Of teamsporten gewoon echt echt echt niet trekt?
Het moet blijkbaar op jullie manier, de rest is niet “echt”
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 5 januari 2019 om 02:47
Ik leer wel veel van dit topic
Neerbuigend praten mag, mits je maar vaak genoeg keihard traint, zo lomp als je wil. Duidelijk maken dat “sporten” nogal eng definiëren niet voor iedereen erg zinvol is aan de andere kant, is altijd neerbuigend.
En mijn uurtjes in de sportschool kan ik beter vervangen door op de bank te gaan hangen, terwijl mijn uren die ik aan een overigens olympisch erkende sport besteedt, maar waar je echt nauwelijks calorieën verbrandt, dat is wel nuttige echte sport die goed is voor mijn gewicht.
Heel leerzaam topic
Neerbuigend praten mag, mits je maar vaak genoeg keihard traint, zo lomp als je wil. Duidelijk maken dat “sporten” nogal eng definiëren niet voor iedereen erg zinvol is aan de andere kant, is altijd neerbuigend.
En mijn uurtjes in de sportschool kan ik beter vervangen door op de bank te gaan hangen, terwijl mijn uren die ik aan een overigens olympisch erkende sport besteedt, maar waar je echt nauwelijks calorieën verbrandt, dat is wel nuttige echte sport die goed is voor mijn gewicht.
Heel leerzaam topic
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zaterdag 5 januari 2019 om 06:26
Zo blij dat tenminste iemand begrijpt wat hier gebeurt........JollyRider schreef: ↑05-01-2019 02:47Ik leer wel veel van dit topic![]()
Heel leerzaam topic
Ik ben echt volledig de weg kwijt.
Maar dat komt wrsch doordat ik sport verfoei.
En koffie drink uit een glas. Evt uit een beker.
Nooit uit een kop.
zaterdag 5 januari 2019 om 07:17
Ik heb nu de eerste en de laatste pagina gelezen. Maar ik zie alweer dat de tussenliggende pagina’s veel onzin bevatten.
Je hoeft niet 4 a 5 dagen per week zwaar te trainen om af te vallen. Afvallen is 80% (!) voeding en slechts 20% beweging. Beweging betekent iedere dag tenminste een half uur extra bewegen. Een half uur extra fietsen, wandelen op stevig tempo, etc.
En voor iedereen werkt iets anders goed. De één wil 5 dagen per week sporten, de ander wil 2 keer per week een les bodypump doen en 5 keer per week een stevige wandeling van een half uur maken. Allemaal prima. Laat elkaar lekker in waarde.
Je hoeft niet 4 a 5 dagen per week zwaar te trainen om af te vallen. Afvallen is 80% (!) voeding en slechts 20% beweging. Beweging betekent iedere dag tenminste een half uur extra bewegen. Een half uur extra fietsen, wandelen op stevig tempo, etc.
En voor iedereen werkt iets anders goed. De één wil 5 dagen per week sporten, de ander wil 2 keer per week een les bodypump doen en 5 keer per week een stevige wandeling van een half uur maken. Allemaal prima. Laat elkaar lekker in waarde.
zaterdag 5 januari 2019 om 07:31
zaterdag 5 januari 2019 om 07:54
Bmi zegt niks. Het gaat om je vetpercentage.forumfossiel schreef: ↑04-01-2019 22:51Bovendien val je van krachttraining niet af. Of liever je gaat niet minder wegen. Vanwege een blessure moet ik mijn spieren extra trainen en hoewel ik wel strakker ben geworden geeft de weegschaal hetzelfde en is mijn BMI nog steeds hetzelfde.
zaterdag 5 januari 2019 om 08:14
BMI zegt inderdaad niks, net als de getalletjes op de weegschaal niks zeggen. De aantal centimeters tellen niet. Kledingmaat is ook niet belangrijk. Vetpercentage is ook niet boeiend.
Weet je waar het in dit topic om gaat? TO heeft naar eigen zeggen beschamend overgewicht waar zij vanaf wil. Zij zoekt hier lotgenoten en steun. En of zij linksom gaat of rechtsom maakt niet uit. Zij besluit wanneer zij lekker in haar vel zit en zichzelf mooi vindt. Al die nummertjes die perfect moeten zijn want dat is het beste en het meest gezond. Wordt er ook nog gekeken naar iemands bouw? Nee. Allemaal theoretisch gezwets hier.
zaterdag 5 januari 2019 om 08:16
Tja, soms loopt dat zo hè.
Mijn demotiverende eerste reactie heeft een discussie op gang gebracht.
En TO is allang vertrokken.
zaterdag 5 januari 2019 om 08:17
Het is vrij onmogelijk om in je eentje een topic over te nemen.
De discussie is gevoerd door meerdere mensen, n.a.v. mijn eerste reactie.
zaterdag 5 januari 2019 om 08:21
Ik vind het vooral erg dat mensen hun overgewicht 'beschamend' vinden.Jake99 schreef: ↑05-01-2019 08:14BMI zegt inderdaad niks, net als de getalletjes op de weegschaal niks zeggen. De aantal centimeters tellen niet. Kledingmaat is ook niet belangrijk. Vetpercentage is ook niet boeiend.
Weet je waar het in dit topic om gaat? TO heeft naar eigen zeggen beschamend overgewicht waar zij vanaf wil. Zij zoekt hier lotgenoten en steun. En of zij linksom gaat of rechtsom maakt niet uit. Zij besluit wanneer zij lekker in haar vel zit en zichzelf mooi vindt. Al die nummertjes die perfect moeten zijn want dat is het beste en het meest gezond. Wordt er ook nog gekeken naar iemands bouw? Nee. Allemaal theoretisch gezwets hier.
En je kunt veel van me zeggen, maar niet dat ik TO nog meer schaamte heb aangepraat, dat hebben anderen gedaan.
Wat dat aangaat vind ik serieus dat mijn reacties helpender zijn dan al die reacties die meegaan in dat negatieve beeld van TO.
En toch word ik dan afgeschilderd als demotiverend.
Onbeschoft zelfs.