Multiculturele relatie

20-03-2009 15:48 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Met veel interesse een aantal topics gelezen hier maar ook vastgesteld dat er weinig actuele posts zijn over dit onderwerp. vandaar dat ik een nieuw topic open.

OK, ik zal even kort vertellen waar mijn interesse vandaan komt en wellicht hebben jullie nog handige tips voor me of kunnen jullie me jullie ervaringen vertellen. Ik ben ook wel benieuwd naar de huidige situatie van een antal oude forum leden zoals bv Boubaah.

Ik heb bij een bezoek aan een vriendin 700 km verderop 2 maanden geleden mijn vriend ontmoet. Hij komt uit Soedan en is moslim.

Ik daarentegen Nl, niet gelovig en daarnaast zeer open minded (dacht ik..).

Regelmatig hebben we discussies over geloof, religie, al die regels van de Islam maar we zijn daarnaast stapelverliefd. Jullie raden het al, ik twijfel enorm of onze relatie wel stand gaat houden als we nu al zoveel discussies hebben. Ik kan nl moeilijk leven met het feit dat hij zijn leven leidt aan de hand van de regels ipv zijn gezond verstand (wat ik gewend ben). vandaar mijn interesse hoe het nu met jullie gaat en naar jullie ervaringen. Vooral met gelovige moslim-mannen uit Soedan of andere landen in Afrika

ben benieuwd!!

groetjes, Connect
Ik zou er niet aan beginnen. Het is niet alleen dat je op geloofsgebied met elkaar botst, maar ook het cultuurverschil en de afstand. Als je iets met elkaar begint dan moet 1 van jullie je identiteit/cultuur/levenswijze opgeven en je schikken naar de cultuur waarin je terecht komt. Weinig kans van slagen als je geen enorm ondergeschikt karakter hebt lijkt me.
nou dat je zijn manier van leven bekritiseerd met geen gezond verstand hebben vind ik opmerkelijk.

het gaat alleen werken als jullie elkaars manier van leven accepteren en respecteren.
Hallo,

Ik ben al meer dan 12 jaar getrouwd met een man uit West Afrika die ook nog eens moslim is haha. We hebben 2 kids en de derde onderweg.

Ik kan werkelijk geen 1 probleem opnoemen waar wij tegenaan lopen wat te maken zou hebben met zijn geloof of cultuur.

Is deze man uit Soedan al in Nederland? Mijn man was al in Nederland en ook al Nederlander dus die stress en rompslomp hebben we gelukkig niet mee hoeven maken.

Of wij een uitzondering zijn? Geen id. Ik heb in elk geval geen horrorverhaal voor je, die zijn er vast te vinden.

Ik lees dat je best moeite met zijn geloof hebt ofmet het feit dat hij regels volgt. In dat geval zou ik zeggen, niet aan beginnen want respect moet toch wel de basis zijn?

Succes!
wie zegt dat hij naar Nederland komt, misschien gaat zij daar wel heen, of gaan ze elders in de wereld wonen.
Tja, dat is makkelijk gezegd als je smoorverliefd bent.. Heb je ervaring??

Ik heb totaal geen ondergeschikt karakter en ik hoor heel veel: "bezint eer ge begint" maar ik merk dat veel nadenken ook niet heel erg helpt. Ik heb het idee dat ik het eerder allemaal aan het doodanalyseren ben.. Ik ben nogal een piekeraar..
Ik ben sinds een jaar samen (latrelatie) met een man uit West Afrika, die sinds zijn 4e in Europa woont. Hij is niet-praktiserend moslim. Hij drinkt wel alcohol, eet geen varkensvlees. Gaat als hij op familiebezoek is wel mee naar de moskee (net zoals ik met mijn familie met de kerstdagen nog wel eens meega naar de kerk), doet niet aan de ramadan, viert wel het suikerfeest mee.

Hij woont sinds drie jaar in Nederland en spreekt de taal erg goed. Toch merk ik best wel cultuurverschillen, die soms lastig zijn (maar niet onoverkomelijk).

Ehmmm wat probeer ik eigenlijk te zeggen? Er is in mijn geval soms al sprake van dat we elkaar niet helemaal begrijpen, waar we altijd wel weer uitkomen trouwens, en ik kan ik mij voorstellen dat de verschillen tussen jullie nog veel groter zijn. Ik denk dat je dan wel heel stevig in je schoenen moet staan.
Hoe kun je in godsnaam smoorverliefd worden op iemand die qua levenswijze/karakter zover van je vandaan staat? Je moet niet alleen met je kut denken, maar met je verstand. Gewoon vergeten die jongen en lekker hier van de lente genieten en wie weet wie je hier tegen komt.
Tja, ik kan je niet echt adviseren.Volg je gevoel is het enige wat ik zou kunnen bedenken.

Ik ben ook totaal niet ondergeschikt qua karakter maar dat soort dingen speelt ook niet eens bij ons. We leven gewoon ons leven en zijn happy met elkaar en 'toevallig' is hij moslim en bidt en en eet geen varkensvlees en drinkt geen alcohol. Ik kan er geen moeite mee hebben.
Oh, ik liep al achter in de berichten.. wow! wat een reacties!! super!

Even reageren op jullie:

Ik bedoelde niet dat hij geen gezond verstand heeft (anders was ik niet verliefd) Alleen ben ik gewend om zelf in te schatten wat te doen en die beslising komt uit mezelf en niet uit een boek.

Maar vinden jullie het dan niet moeilijk dat tijdens ramadan niet eens zoenen toegestaan is?? ik weet dat als je trouwt, dat na zonsondergang allemaal wel weer mag.

Even verduidelijken, we wonen beide in Spanje. Hij is hier expat (sinds 3 maanden) en ik woon hier al een jaar.

Misschien is voor mij ook moeilijk dat bepaalde regels wel worden overtreden door hem andere niet. dan heb ik het met name over de regel van geen sex voor het huwelijk.. en dan ineens tijdens de ramadan mag het niet meer. dat voelt voor mij als heel onlogisch en moeilijk te begrijpen. Wat vonden jullie daar dan van? Of het feit dat er vreselijke verzen in de Koran staan die door hem worden afgezwakt met de opmerking dat je de context moet kennen.

Is het zo gek dat ik zo bang ben voor die vreemde cultuur en geloof waar ik niks van snap? Je hoort vele verhalen over mannen die in het begin heel liberaal zijn naar hun vrouw toe maar daarna omslaan zodra ze samenwonen of trouwen.

Ik weet dat praten met hem belangrijk is en dat doen we ook veel maar het is darnaast ook fijn om ervaringen van andere vrouwen te lezen
Over de ramadan, nee vind ik niet vreemd. Hoort er voor hem nou eenmaal bij. Ok het is anders dan hoe ik ben grootgebracht maar daarom niet minder, slechter of wat dan ook. Dat is gewoon een stuk van zijn leven.

Het is niet vreemd dat je bang bent voor wat je niet kent en je hoort vaak de gruwelverhalen idd. Ik ken meer multiculturele relaties maar tot nu toe nog geen horrorverhalen van dichtbij meegemaakt.
Eens met Elninjoo.

Een relatie tussen twee mensen uit verschillende culturen/landen zonder verschil in religie is al moeilijk. Ik ben zelf geboren uit een multiculturele relatie, en het huwelijk van mijn ouders is niet zonder slag of stoot gegaan.....letterlijk.

Nogmaals, ik zou er zelf niet aan beginnen.
quote:Connect schreef op 20 maart 2009 @ 16:39:

Oh, ik liep al achter in de berichten.. wow! wat een reacties!! super!

Even reageren op jullie:

Ik bedoelde niet dat hij geen gezond verstand heeft (anders was ik niet verliefd) Alleen ben ik gewend om zelf in te schatten wat te doen en die beslising komt uit mezelf en niet uit een boek.

Maar vinden jullie het dan niet moeilijk dat tijdens ramadan niet eens zoenen toegestaan is?? ik weet dat als je trouwt, dat na zonsondergang allemaal wel weer mag.

Even verduidelijken, we wonen beide in Spanje. Hij is hier expat (sinds 3 maanden) en ik woon hier al een jaar.

Misschien is voor mij ook moeilijk dat bepaalde regels wel worden overtreden door hem andere niet. dan heb ik het met name over de regel van geen sex voor het huwelijk.. en dan ineens tijdens de ramadan mag het niet meer. dat voelt voor mij als heel onlogisch en moeilijk te begrijpen. Wat vonden jullie daar dan van? Of het feit dat er vreselijke verzen in de Koran staan die door hem worden afgezwakt met de opmerking dat je de context moet kennen.

Is het zo gek dat ik zo bang ben voor die vreemde cultuur en geloof waar ik niks van snap? Je hoort vele verhalen over mannen die in het begin heel liberaal zijn naar hun vrouw toe maar daarna omslaan zodra ze samenwonen of trouwen.

Ik weet dat praten met hem belangrijk is en dat doen we ook veel maar het is darnaast ook fijn om ervaringen van andere vrouwen te lezenBedenk ook, in het geval je kinderen wilt, of je wilt dat je kinderen gelovig worden opgevoed.
Hier al 10 jaar getrouwd niet zonder slag of stoot (maar dan niet letterlijk ) en mijn man is zeer gematigd moslim, of hoe je het ook noemt.

De problemen zitten hem bij hem meer in heimwee en de cultuurverschillen.

Niettemin gaan we ervoor maar geloof me dat je veel moet gaan slikken en daar dus ook voor openstaan en er voor waken dat je eigen grenzen niet worden overschreden.

Als alles een discussie wordt is het ook niet leuk meer en kost veel energie.

Veel succes met je beslissing.
Wat denk ik ook van belang is hoeveel je hecht aan je eigen opvattingen m.b.t. je niet-gelovigheid. Ik zou zelf bijvoorbeeld geen relatie willen en kunnen hebben met een man die gelovig is, omdat die zienswijzen veel te ver van mij afstaan. Het lijkt me handig om dat voor jezelf uit te zoeken.
Ik vind mijn multicultirelatie al uitdagend genoeg en wij hebben alleen te maken met een cultuurverschil. Mijn man is nl. geen gelovig moslim en is bijv. even hoogopgeleid als ik. Bovendien is het cultuurverschil tussen de rijkere klasse uit de meest westerse stad van Turkije en Nederland ook niet enorm groot.

Ik kan me voorstellen, dat als je op élk punt van elkaar verschilt (cultuur, geloof, interesses, opleiding, etc.) dat het dan wel erg moeilijk wordt. Sowieso is het verstandig niet té openminded en flexibel te zijn, als je niet na een aantal jaar tot de conclusie wil komen dat je je volledig aan hem hebt aangepast. Zelf heb ik daar niet zoveel last van (ik ben weleens bang dat mijn man zich teveel aan mij/ NL aanpast, maar hij wil dat zelf zo). Meestal is het echter de Nederlandse vrouw (of in voorkomend geval de Nederlandse man) die zich aanpast. Gelovige moslims zijn niet zo flexibel, vrees ik.
if we all light up, we can scare away the dark...
Ik vind een man die zich onthoudt van zoenen tijdens de Ramadan maar wél vrolijk meedoet aan sex voor het huwelijk een vreemd persoon. Dat is je geloof belijden wanneer het je uitkomt en daar zou ik niet intrappen.

Is je vriend al legaal in Spanje of in afwachting van een vv?
Hoi Connect,

Heb je ook al eens in het topic NL vrouwen met Marokkaanse liefde gekeken? Het gaat daar niet specifiek over Marokkaanse mannen. Wel over gemengde relaties (NL vrouwen waarvan er 3 maar moslima zijn) met een moslim man.

Ik kan niet meer zeggen dan dat je veel moet praten. En je je ook in kunt lezen in de Islam. Dat heb ik het eerste jaar heel intensief gedaan omdat ik er ook niets van begreep

Succes in ieder geval!
Hoe kun je je in godsnaam inlezen in de islam, wanneer je zelf helemaal niet gelovig bent.

Dan doe je jezelf toch enorm geweld aan? En dat allemaal voor een man. Kom op zeg, er zijn genoeg potentiele kandidaten in West Europa, gewoon even goed om je heen kijken.
quote:Zamirah schreef op 20 maart 2009 @ 18:33:

Hoe kun je je in godsnaam inlezen in de islam, wanneer je zelf helemaal niet gelovig bent.

Dan doe je jezelf toch enorm geweld aan? En dat allemaal voor een man. Kom op zeg, er zijn genoeg potentiele kandidaten in West Europa, gewoon even goed om je heen kijken.Helemaal mee eens!
quote:Zamirah schreef op 20 maart 2009 @ 18:33:

huh? Dus wanneer je zelf niet gelovig bent, kun je je niet verdiepen in een religie? Of begrijp ik je niet goed?
Ik heb vroeger voor mijn studie ook wel eens passages uit de bijbel moeten lezen, en gruwelde van de dingen die ik las. Dan doe je idd jezelf geweld aan.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Anne1973 schreef op 20 maart 2009 @ 18:39:

[...]

huh? Dus wanneer je zelf niet gelovig bent, kun je je niet verdiepen in een religie? Of begrijp ik je niet goed?

Ik vraag me af wat het nut daarvan is. Als je zelf atheïst bent, en je gaat een relatie aan met een religieus iemand, dan fake je nog al wat.

Het zijn zulke essentiele dingen in het leven, lijkt me ongezond wanneer je daarover veinst.

En als je niet veinst, is de relatie gedoemd te mislukken, lijkt mij.
een goeie vriendin van mij heeft een relatie met een christelijke man en nu iedere zondag mee naar de kerk en verdiept zich in de bijbel. Als ze erover praten en zij bijvoorbeeld haar vraagtekens ergens bij zet of een bijbelvers op haar manier uitlegt, is dat telkens fout. Want hij is bekend met de bijbel en hij weet dus wel hoe het zit en hoe je het moet lezen en wat de achterliggende betekenis is. Lijkt me gruwelijk irritant... Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem ook een gruwelijk irritant manneke vind, maar da's een ander verhaal...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven