Woning zoeken in Amsterdam (wat een ramp)

20-03-2009 22:06 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die ook in Amsterdam wonen of zoeken. Hoe hebben jullie je huis gevonden?

Mijn wooncarriere in Amsterdam:

2004 tijdelijke kamer in de Baarsjes (via kamernet)

2004 appartement Transvaalbuurt in onderhuur (huisbaas betaalde niks dus eruit)

2005 appartement indische buurt (ook onderhuur)

2005-2008 appartement in de Baarsjes (onderhuur, Dienst Wonen kwam en moest eruit)

2008-heden containerwoning in Westerpark

Die laatste moet ik in juni uit, omdat ze weggaan. Inmiddels ben ik bijna 26 en afgestudeerd architect (over een jaartje), maar dan heb ik geen recht op studentenhuisvesting en Woningnet is echt een ramp, al 7 jaar ingeschreven en zelfs bij 1 kamerwoningen ben ik niet bij de eerste 30 kandidaten. Makelaars hebben enkel heel duur, en met absurde eisen, onderhuur wil ik niet meer.

Ik wordt er zo hopeloos van, elke dag zoeken, en dan resultaat NUL. Vandaag weer lekker door de stad gefietst, en het lijkt steeds meer een decadente yuppenbedoening. Als het zo doorgaat ben ik zometeen een afgestudeerd architect (met deze economie zonder werk) en zonder dak boven m'n hoofd. Amsterdam waar ik zo van hou, mijn stad, en ik kom er gewoon niet tussen, want ik heb niet zoveel geld of een rijke papa. Ik heb geen nep-goois accent, Vespa en zonnebril in m'n haar. Ik ben van de MAVO doorgestoomd op eigen kracht. Hoe kom ik in vredesnaam aan een huis. Wie kent dit frustrerende gevoel ook? en hoe ga je daarmee om?
Wat verwacht je nou eigenlijk, dat je net bent afgestudeerd en gelijk op een toplocatie in de hoofdstad kunt gaan wonen? Welkom in de echte wereld. Ook de minder wijken in Amsterdam zijn voor velen te duur of op een andere manier onbereikbaar.

Ik denk dat je beter eens in de steden om Amsterdam heen kunt kijken en als je flink gespaard hebt omdat je een goede baan hebt kun je een leuk huisje in Amsterdam kopen/huren.

Heb je je trouwens niet al jaren geleden ingeschreven als zoekende huurder. Nee, dan esdb.
26 en nog niet klaar met studeren? Nou das best oud.

Vind het een beetje dom dat je suggereert dat als je een goois accent enz enz hebt wel een huis kunt krijgen.

Huren is altijd een drama dat zou je toch onderhand wel moeten weten. Zeker in Adam.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Hier ook een architect in amsterdam. Ik werk nu een paar jaar maar salaris is echt niet zo hoog. Ik heb samen met mijn vriend (die ook niet veel verdient) toch een mooi huis kunnen kopen in amsterdam-noord (111m2). Tja, geen grachtengordel, maar we wonen heerlijk, mét tuin, veel oppervlak voor weinig geld. Kun je niet samen met iemand op zoek gaan naar een woning? Je kunt hier in de buurt al een woning met tuin en 2 of 3 slaapkamers krijgen voor 150-170.000 euro. Daar hoef je dus geen enorm salaris voor te hebben.

Of anders anti-kraak?
Als je eenmaal werkt verliest Amsterdam trouwens een groot deel van zijn charme hoor. Omdat je niet meer doordeweeks in kroegen hangt, overdag door de stad fietst enzo. Vermoedelijk wil je over een paar jaar gewoon je auto voor de deur kwijt kunnen, geen burenoverlast hebben, je fiets in een schuur kwijt kunnen en vooral rust hebben 's avonds (omdat je dan ook nog moet werken omdat je toch ooit een huis in Amsterdam wilt ).
quote:Vl43inder schreef op 20 maart 2009 @ 22:27:

Als je eenmaal werkt verliest Amsterdam trouwens een groot deel van zijn charme hoor. Omdat je niet meer doordeweeks in kroegen hangt, overdag door de stad fietst enzo. Vermoedelijk wil je over een paar jaar gewoon je auto voor de deur kwijt kunnen, geen burenoverlast hebben, je fiets in een schuur kwijt kunnen en vooral rust hebben 's avonds (omdat je dan ook nog moet werken omdat je toch ooit een huis in Amsterdam wilt ).Ehm, ik werk en woon hier al lang en Amsterdam heeft voor mij niets van zijn charme verloren. Al die dingen die jij noemt, doe en heb ik. Het kan dus wel.
Cum non tum age
quote:noa schreef op 20 maart 2009 @ 22:34:

[...]

Ehm, ik werk en woon hier al lang en Amsterdam heeft voor mij niets van zijn charme verloren. Al die dingen die jij noemt, doe en heb ik. Het kan dus wel.Maar het wordt wel heel erg moeilijk als je nog niet begonnen bent met werken en ook niet lang ingeschreven bij een/de woningbouwvereniging staat lijkt me. Ik woon zelf ook heerlijk, hoefde er alleen maar een rijke vent voor te trouwen, dat kan natuurlijk ook
Amsterdam, jouw stad?

Je woont er sinds 2004!

Prijs je rijk dat je er tijdens je studie hebt kunnen wonen, zoek lekker een leuk huisje in de omgeving van Amsterdam en ga dan maar eens centjes vendienen om in Amsterdam iets te kunnen kopen.

Welcome to the real world!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ja, Vlinder dat is ook waar.
Cum non tum age
.
quote:Jonna schreef op 20 maart 2009 @ 22:22:

Hier ook een architect in amsterdam. Ik werk nu een paar jaar maar salaris is echt niet zo hoog. Ik heb samen met mijn vriend (die ook niet veel verdient) toch een mooi huis kunnen kopen in amsterdam-noord (111m2). Tja, geen grachtengordel, maar we wonen heerlijk, mét tuin, veel oppervlak voor weinig geld. Kun je niet samen met iemand op zoek gaan naar een woning? Je kunt hier in de buurt al een woning met tuin en 2 of 3 slaapkamers krijgen voor 150-170.000 euro. Daar hoef je dus geen enorm salaris voor te hebben.

Of anders anti-kraak?

voor 150.000 heb je ook geen huis in amsterdam noord met een tuin hoor.... misschien in een achterwijk van almere. Ik heb toen ik in scheiding lag in die prijsrange gezocht maar echt niks gevonden.

Ik heb daarintegen wel een ruime huurwoning gevonden in via een andere weg als woningnet: een makelaar die nog onder de vrije sectorprijs woningen verhuurd.

Het is een Godswonder maar ik had binnen een week een huisje met 3 slaapkamers (ik heb 2 kinderen). Ik ben er elke dag nog dolblij mee.... Het is slecht geisoleerd en ik moet er zelf geld insteken om er wat van te maken maar dat kan me geen bal schelen.

Ik ben trouwens geboren in amsterdam maar dat maakt geen bal uit qua woonduur, je mag je toch pas op je 18e inschrijven bij woningnet. Omdat ik hier al mijn leven lang woon ben ik extra blij dat ik hier gewoon kon blijven wonen.
quote:Hangmat schreef op 20 maart 2009 @ 22:50:

[...]

Ik heb daarintegen wel een ruime huurwoning gevonden in via een andere weg als woningnet: een makelaar die nog onder de vrije sectorprijs woningen verhuurd.

Welke makelaar als ik vragen mag?
Voor 150K heb je in Purmerend een tweekamerflat met prortiek uit 1982 (woonkamer, slaapkamer, keukentje, badkamertje) dus het lijkt mij ook sterk dat je in het in Noord beter treft.
Ik denk dat de makelaar niet happy is als ik hem hier ga noemen en hij krijg ook ineens te maken met een enorme stroom inschrijvingen.

Ik kan hem wel naar je mailen als je interesse hebt.
Ik had een woning via woningnet

Wachtduur: 6 jaar

Lokatie: rand Jordaan

Grootte: 42m2

Huur: incl. huursubsidie €192
*zwaait vanuit haar containerwoning naar de overkant*

Hier ook een dringende situatie: ik moet eruit. Ben afgestudeerd en kan geen andere woning vinden.

Afgelopen maandag bij een tijdelijke woning (6mnd) via De Key wezen kijken. Maar mèn, wat een bouwval was dat. Onbewoonbaar... en te duur om het wel bewoonbaar te maken voor een half jaar.

Dus nog steeds niks nieuws in het vooruitzicht, en de tijd dringt...

Helaas door werk geen tijd om nu superactief te zoeken.

Bijkomend nadeel: ik sta ingeschreven bij de KvK dus ik kán niet eens in onderhuur...

Gelukkig werk ik al wel en heb een behoorlijke vrienden- en kennissenkring in A'dam die allemaal hun oren en ogen open houden.

Er rest me niets anders dan je succes te wensen!
quote:Hangmat schreef op 20 maart 2009 @ 22:50:

[...]

voor 150.000 heb je ook geen huis in amsterdam noord met een tuin hoor.... Oh nee? Bij mij tegenover staat anders een benedenwoning met dubbele tuin, twee slaapkamers, 70m2 te koop voor 155.00 euro. Ex-woningbouw, dus verwacht niet iets heel luxe. Maar toch....je kan het wél krijgen.
TO, ik zou toch eens gaan informeren bij Woningnet. Als je huis gesloopt wordt (en je dus wel weg MOET) kun je misschien wel urgentie krijgen, vooral als je al 7 jaar ingeschreven staat.

En trouwens, ik herken niet echt veel in dat decadente yuppen-bedoening. Waar fiets jij zoal? Oud Zuid?
quote:Vl43inder schreef op 20 maart 2009 @ 22:57:

Voor 150K heb je in Purmerend een tweekamerflat met prortiek uit 1982 (woonkamer, slaapkamer, keukentje, badkamertje) dus het lijkt mij ook sterk dat je in het in Noord beter treft.En voor 180/190 heb je in Purmerend een jaren dertig woning in de binnenstad, met tuin en een woonoppervlak van 100m2.
.
Bij veel makelaars en Albert Heijns kun je het gratis krantje 247 wonen krijgen. Daarin staan heel veel voormalige huurwoningen van woningcoöperaties te koop. Geen superwoningen, maar prima voor een starter en redelijk betaalbaar.
Je kunt ook goed via anti-kraak proberen. Als je maar flink aandringt en open staat voor veel soorten woningen kom je er wel tussen. Mijn ex heeft eerst een woning in IJmuiden (of all places...) geaccepteerd en daarna was hij eerder aan de beurt voor anti-kraak in amsterdam. Dat was niet meer nodig omdat hij in ons koophuis ging wonen en ik ging moven maar goed...

Ik herken ook niet zoveel van het yuppengedoe, al herken ik je gevoel hierover wel. Als je zelf erg omhoog zit qua wonen zie je dat de mensen met de goede contacten soms "zomaar" een leuk appartementje in de pijp oid hebben.

Via de normale weg is het gewoon heel lastig. Ik heb ook ooit via woningnet/de key een woning gekregen en dat was alleen maar omdat er ineens een voorrangsregeling was voor mensen in de zorg en ik me daar tussen had gewurmd.

De brutalen hebben de halve wereld...
.
Ik herken hier echt helemaal niets in. Niet in de moeite die het kost en niet in dat so called yuppengedoe.
quote:lindy schreef op 20 maart 2009 @ 23:04:

Ha Jonna, ik zag 'm al op Funda staan. Niks mis mee.

Maar ja Noord he... dat willen ze niet. Ook niet als ze op straat staan, blijkbaar.Haha pfff, nou, weet je ook gelijk waar ik woon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven