Dreumes topic III

08-09-2018 22:05 2957 berichten
:cheer2: Deel 3!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Kinderkoekjes doe ik niet aan want in de meeste zit alsnog suiker en dan kan ik net zo goed gewoon een biscuitje geven. Wij hebben tot 1 jaar geen suiker gegeven, en daarna alleen bij speciale gelegenheden/in het weekend. Merk wel dat ik er wat makkelijker in word, maar moet wel opletten dat ik niet te veel versoepel want zoontje heeft van de week het woord 'koek' geleerd en vraagt er nu ook regelmatig om. Maar in principe dus alleen op zaterdag/zondag en dan 's middags 1 koekje.
Nou, oudste krijgt iedere dag iets 'lekkers' als ze uit school komt (biscuitje of snoepje, soms 'n beetje popcorn of chips, soms wat chocola..soms een soepstengel/rijstwafel of ontbijtkoek.. Gewoon met mate en waar ze zin in heeft.. Ja, fruit krijgt ze ook heus ) en jongste pikt 't dan echt niet dat zij niks krijgt... Dus hier gewoon iedere dag..
's ochtends eten we fruit en na de middagslaap een cracker oid. Rond uur of 5 krijgt ie dan vaak nog wat. Rozijntjes of een zakje baby chips (van organix geloof ik) maar ook wortel of komkommer. Maar net wat ik in huis heb en waar ik zin in heb. Soms ook wel eens een koekje. M'n schoonmoeder had van die nijntje koekjes gehaald. Die zou ik zelf niet zo snel kopen. Geef hem dan net zo makkelijk een speculaasje of wat ik dan maar in d ekast heb. Meestal niks maar nu ik zwanger ben wel meer haha :-$
Maar vaker de andere bovengenoemde opties.

Sowieso is m'n schoonmoeder nogal van het ongezonde. Als hij komt dan haalt ze speciaal appelsap, baby koekjes, danoontje enz voor hem. Ik (en m'n vriend gelukkig ook) vind dat best irritant en geven dat dan ook niet, ookal koopt ze het wel. Maar als ie daar dus gaat logeren krijgt ie dat wel veelvuldig. Krijgt ie dus de hele dag melk of appelsap. Terwijl hij prima gewoon water drinkt en dat ook lekker vindt. En zoveel melk is ook overdreven, maar er verandert niks daar. Hoe gaan jullie daarmee om? Mijn ouders geven hem wat ik hem geef.
Opa's en oma's zijn er om te verwennen.. Ik kreeg vroeger ook altijd snoepjes en pakjes drinken van m'n opa en oma.. En hij zit er niet dagelijks toch? Lekker laten doen joh...
Maar ik ben daarin echt heel erg makkelijk..
En anders natuurlijk aangeven dat jullie dat niet willen..
Mijn kind houdt niet van appelsap :facepalm:. Maar bij mijn moeder krijgt hij vooral veelvuldig fruit en bij schoonouders is hij nooit alleen dus geen ervaring mee.

Wij zijn tegenwoordig niet meer zo streng met zoet. Eerste jaar wel zeer beperkt.
Ja dat vindt mijn vriend ook. Ik merk alleen als ie daar een weekend is geweest dat ik thuis een week strijd heb om de normale dingen (brood eten, yoghurt eten etc). Loslaten is moeilijk.
Ik vind sowieso heel veel irritant van m'n schoonmoeder. Is misschien niet helemaal eerlijk... Maar ze zit gewoon echt in m'n irritatie zone.

Overigens nog een vraag aan ouders van dreumesen met eczeem: wordt dat erger bij lage weerstand? We smeren ons drie slagen in de rondte maar t wordt niet minder zelfs erger...
Hier elke dag ‘iets lekkers’ rond 16.00. Soms wat volkoren soepstengels met hummus of yoghurtdip, soms wat rozijntjes, soms een ‘koekje’(ella’s kitchen smikkelreep, is fruit en havermout). Hij drinkt alleen water, ‘s avonds voor het slapengaan melk. Als we ergens op bezoek zijn of wij hebben bezoek en er komt wat lekkers op tafel dan mag hij ook wat proeven. Ouders en schoonouders hebben zich hieraan te houden, maar snap heus wel dat er dan net wat vaker iets lekkers op tafel komt. Alleen met drinken ben ik wel heel streng. Overdag water en voor het slapen gaan melk.
Hier is ze nog maar 13 maanden, dus ze eet nog niet zolang wat wij eten zeg maar.
Tot haar eerste was het 2x fruit overdag als tussendoortje of van die maisknabbels of een rijstewafeltje oid.

En nu nog steeds vaak 2x wat fruit. Vanmiddag toevallig gedroogde abrikoosjes van De Kleine Keuken, vond ze geweldig.

Wij eten zelf eigenlijk nooit tussendoortjes (in de zin van koekjes ofzo), dus dan vindt ze fruit altijd prima. M’n ouders passen 1 dag in de week op en eten wel koek, daar is ze dan als de kippen bij en krijgt ze ook wel vaak wat van.

@ Lola-Lily: balen zeg dat dreumes toch nog niet beter was! :( Hier wilde dochter haar avondeten niet, maar de melk erna wel, dus het zal wel weer goed zijn nu.
Bij nader inzien spuugde ze gister direct na het eten ook al een klein beetje, dus misschien kwam het idd gewoon daardoor.
Sinds ze anderhalf is ben ik er makelijker in. Ze is nu 22 maanden. S'ochtends is het tussendoortje fruit, maar als ze uit bed komt smiddags krijgt ze vaak beker diksap en koekje (wat ik heb liggen soms nijntje koekje of gewoon koekje) Verder krijgt ze ook wel appelsap, chocomelk, van die repen geperst fruit, koekje, spekje, nibbit chips, zachte snoepjes. Maar ze drinkt net zo lief water, melk en thee. Meeste fruit gaat er ook goed in.

Met broodbeleg ben ik ook niet meer zo streng. Ik geef wel meestal eerst 1 broodje hartig beleg en daarna 1 zoet. Ze krijgt nu wel wat vaker duopenotti, hagelslag, jam, enz.

Zoals vandaag op een verjaardag krijgt ze gewoon hapjes van mijn gebakje en stukjes komkommer, kaas enz van de hapjes.

Als ik begin te koken wil ze ook vaak nog wel zeuren om iets, dan krijgt ze niks meer. Wel irritant als ze naast me staat haar handje open en dicht te doen incl soort van kreun geluid. Denk toch dat ze dan wel trek heeft, want vaak klimt ze ook al in haar stoel en zit madame al klaar voor het avondeten! :hihi:
Hier ook bijna dagelijks 1 a 2 koekjes. Nijntje, kleine keuken, digestive of cracker. Als snoepje alleen rozijntjes of heeeel soms gepofte rijst.
Op feestjes mag ze van mij ook wat hapjes taart of koek.

Broodbeleg is hier alleen pindakaas, stroop of jam. Iets anders probeert ze wel, maar vindt ze gewoon niet lekker.

Ze drinkt melk bij ontbijt en lunch en verder water en fruitsmaakthee.
Broodbeleg vind ik nog wel een lastige, weet niet hoe streng jullie daarin zijn? Want volgens het voedingscentrum geen harde kaas tot 4 jaar, geen smeerkaas ivm zout, geen leverpastei, geen vleeswaren ivm zout etc...
Ik geef hem wel vaak hummus en avocado en pindakaas, maar inspiratie is een beetje op.
Zoet beleg ben ik dan weer niet zo moeilijk in, hij eet vooral graag jam en appelstroop.
Hier wordt brood sowieso maar mondjesmaat gegeten dus ik doe niet zo moeilijk met broodbeleg. Leverpastei krijgt hij niet vaker dan 2x pw. Verder gewoon wat wij eten. Dat werkt nog het beste.
Tja, hier wordt momenteel nauwelijks brood gegeten.. En àls ze het al eet dan eigenlijk alleen met chocopasta.. Maar ik bied ook smeerkaas (van eru, met minder zout) smeerworst, zuivelspread, sandwichspread etc aan.. Vaak smeerbaar want los beleg word los opgegeten ;-)
Wat geven jullie ter vervanging van brood als ze echt geen brood blieven?
Herfstblaadje89 schreef:
13-01-2019 08:34
Broodbeleg vind ik nog wel een lastige, weet niet hoe streng jullie daarin zijn? Want volgens het voedingscentrum geen harde kaas tot 4 jaar, geen smeerkaas ivm zout, geen leverpastei, geen vleeswaren ivm zout etc...
Ik geef wel regelmatig eru kids smeerkaas, kaas krijgt ze niet echt op brood, maar wel plakjes, vleeswaren geef ik ook sta niet zo stil bij het zout, patat krijgt ze ook wel eens met zout als het buiten de deur is. Maar ik let niet specifiek op hoeveel zout ze binnen krijgt. Wij koken ook niet met zout dus denk dat het dan verder wel meevalt.
obelix84 schreef:
13-01-2019 09:04
Wat geven jullie ter vervanging van brood als ze echt geen brood blieven?
Cracotte?
Soms krijgt zoon yoghurt met muesli. Pap wil hij niet. Maar brood is hier tegenwoordig hetgene wat hij het beste eet. Wel door hem zelf gesmeerd het liefste.
Hier krijgt dochter alles wat smeerbaar is op brood. Vleeswaren of kaas vindt ze maar raar. Fruithagelslag krijgt ze heeel af en toe, maar ook dat vindt ze een rare structuur hebben.

Verder appelstroop, de smeersels van de kleine keuken ( aardbei bietjes, de chocopasta), smeerkaas van eru, smeerleverworst ( vaak op zondag tijdens de lunch), alle soorten jam ( minder zoet van hero dacht ik).

Pindakaas reageert ze soms op en we zijn erachter dat ze niet altijd goed tegen ei kan.

Voorheen kreeg ze i.p.v. brood wel eens een kleine omelet, maar door haar reactie doen we nu even geen ei meer. Pap vindt ze vreselijk uit een bordje dus ik hoop dat ze zo verzot op brood blijft als dat ze nu is.

@ opa’s en oma’s en eten. Mijn moeder past een dag in de week op en dan hanteert ze een zelfde soort aanpak als wijzelf. Maar is dochter bij hen ( of bij schoonouders) dan mogen ze doen wat zij goed achtten. En dat ze dan wat vaker iets lekkers krijgt, dat is dan zo. Bij mijn oma was het niet anders en ik blijf dat geweldige herinneringen vinden. Zolang ze nog normaal wil eten, mogen ze van mij doen wat ze willen binnen het redelijke. Gelukkig liggen we behoorlijk op 1 lijn.

Voordat ik dochter kreeg ergerde ik me vaker aan schoonmoeder dan nu. Het waren geen grote erfenissen hoor, ik hou echt van mijn schoonmoeder en had het niet beter kunnen treffen. Sinds dochter er is, helemaal. Ik merk zelf vrij weinig van onderscheid tussen mijn moeder en schoonmoeder als het op dochter aan komt. Voor mijzelf is dat wel anders, mijn moeder kent mij door en door.
Qua broodbeleg hier alles van De Kleine Keuken: de pindakaas, chocopasta en peren-appelstroop oa.
Verder eet ze vaak als eerste een broodje met alleen margarine.

Vind het ook wel genoeg afwisseling eigenlijk, maar zelf eet ik ook niet 10 soorten beleg in een week ofzo, ook vaak hetzelfde. Dochter eet 1-2 boterhammen tussen de middag, waarvan dan een met margarine, dus ze is met bovenstaand beleg nog wel tevreden.
Ja, cracottes en ontbijtkoek... Soms brinta maar dat wil ze persé zelf eten en na 2 hapjes gaat ze er dan mee spelen... Omelet zou ik weleens kunnen proberen!
Ze geeft verder geen honger aan en tis ws meer m'n eigen idee..
Hier 4 tot 5 boterhammen per dag met chocopasta pindakaas of smeerkaas.

Maar vandaag niet want hij was 1/2 5 wakker en kwam pas bij toen er een paracetamol inging

Ik wilde door het huis sluipen om mijn vrouw niet wakker te maken maar struikelde en toen viel alles om en toen werd ze wel wakker.....
:proud:
Wie had er hier trouwens ook alweer een briljante oplossing met avondeten dat niet gegeten wilde worden?

Hier gooit hij alles van tafel terwijl hij me strak aan blijft kijken. Ik pak het op en zeg dat je niet met eten mag gooien. En dan tik ik op zijn bord

Nu gooit hij het op de grond en gaat dan alvast tikkend op het bord mij triomfanteijk aankijken.

Heel eerg.
Meestal legde ik het eten weer op het bord en het bord even buiten bereik, maar wel in het zicht zetten en zelf door eten. Na een minuutje weer aanbieden. Dit eventueel nog een keer herhalen. Daarna ging het eten weg en dan wel toetje.

Briljante oplossingen betwijfel ik; ik doe ook maar wat, maar kies wel voor 1 strategie. :-D
Ik negeer op de grond gooien. Eten is deels voeren deels zelf eten. Dus eigen bakje met eten en mama heeft een bakje en schuift zo lepels naar binnen terwijl hij sensopatisch met z'n eten bezig is en soms zelf ook een hap neemt. Meestal eet hij als een dijker. Als 't even wat minder is meer kwark. Gisteren wilde hij perse z'n knuffel. Ik kon hem toen uitleggen eerst eten dan knuffel. Moest het geloof ik wel 15keer herhalen en positief bekrachtigen dat hij zo goed at maar tis wel gelukt.

@obelix vervangers voor brood. Ik geef hier niks extra's of anders tijdens de lunch. Hooguit later meer als tussendoortje. Ik weet wel dat hij bijv croissant of krentenbolletje goed eet dus dat eten wij (hij) dan wel regelmatig op mijn vrije dagen. Of een kaasstengel als we op de markt zijn. Als hij echt honger heeft eet hij het wel denk ik dan want hij heeft het wel goed gegeten. En bij m'n vriend eet hij overigens wél goed z'n brood dus tsja. Soep eet ik trouwens ook nog wel eens als lunch en dan mag hij brood er in dopen. Daarbij dient gezegd te worden dat hij soep uit pak of blik niet blieft. Alleen mama's zelfgemaakte soepen gaan erin. Kleine fijnproever.

Vanavond gaan we uit eten met mijn ouders. Gaat meestal erg goed, als 't niet te lang duurt (max 1,5u). Hij eet dan wat met ons mee en als ie 't niet lust dan krijgt ie een potje.
Hij lijkt ook weer beter gelukkig. Vanmorgen door 't bos gewandeld en dat was heel leuk tot hij kop voor in een plas viel :facepalm:
    Westerpaviljoen schreef:
    13-01-2019 09:43
    Wie had er hier trouwens ook alweer een briljante oplossing met avondeten dat niet gegeten wilde worden?

Hier gooit hij alles van tafel terwijl hij me strak aan blijft kijken. Ik pak het op en zeg dat je niet met eten mag gooien. En dan tik ik op zijn bord

Nu gooit hij het op de grond en gaat dan alvast tikkend op het bord mij triomfanteijk aankijken.

Heel eerg.
    Deel van die briljante oplossing is dus dat je niet reageert. Niet kijken, niet tikken, niet je ogen dichtknijpen. Gewoon negeren en doorgaan waar je zelf mee bezig bent.

Zo doen we het hier tenminste.

We ruimen ook het eten van de vloer pas op als de kinderen in bed liggen. Afruimen doen we natuurlijk wel, want in tgenstelling tot eten op de grond gooien hoort dat wel bij de routine van avondeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven