Vriend blowt

25-01-2019 00:58 126 berichten
Sinds een jaar heb ik een vriend, die in allerlei opzichten heel leuk is. Alleen hij blowt dus elke dag. Vroeger heb ik dat ook gedaan, maar ben ermee gestopt. Ik geloof dat niets wat je elke dag doet, of dat nu drank, drugs of bijv slaappillen is, goed voor je is.
Ik heb hem gevraagd te minderen, maar dat doet hij niet. Hij vindt dat hij dat uit zichzelf moet doen als hij er klaar voor is. Overdrijf ik? Wat vinden jullie?
fotoroid schreef:
25-01-2019 16:12
Dit zegt toch genoeg? Twijfelen over of je niet overdrijft is helemaal niet aan de orde. Hij doet dit nu eenmaal en geeft jou dit gevoel.
Dank je voor deze post. Vind het moeilijk. Ik vind mezelf een leuke vrouw, maar diep van binnen geloof ik dat ik nu eenmaal niet te hoge eisen kan stellen en blij moet zijn met wat ik krijg. Best triest eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:18
Dank je voor deze post. Vind het moeilijk. Ik vind mezelf een leuke vrouw, maar diep van binnen geloof ik dat ik nu eenmaal niet te hoge eisen kan stellen en blij moet zijn met wat ik krijg. Best triest eigenlijk.
Blij moet zijn met wat je krijgt? Dat is hier toch geen sprake van, juist in relaties is het totaal niet wat je krijgt maar wat je kiest.
als jullie allemaal al zo oud zijn, dan zou ik er niet verder op ingaan als hij altijd al geblowt heeft, een oude boom kun je niet verplanten.
Theres75 schreef:
25-01-2019 15:40
Ja sorry hoor, maar dat vind ik zo’n dooddoener. Waarom wordt er in de verslavingszorg dan zoveel gewerkt met interventies? Dat is toch juist het voor een ander doen?
Nee, dat is om mensen dingen in te laten zien.
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:09
Ik heb hier een baan en een paar vriendinnen. Maar ik ben wel een heel nieuw leven begonnen voor hem, dat toch eenzamer is dan het leven dat ik had. Ik heb hem juist heel duidelijk gemaakt wat het effect op mij is, ik heb me super kwetsbaar opgesteld, met als resultaat dat hij 6 weken helemaal niets meer van zich heeft laten horen. En daarna kwam dus opeens dat gedoe van geen relatie willen, friends with benefits en dat ik toch wel een heel leuke vrouw was die hij wel heel graag wil blijven zien. Het voelt voor mij toch alsof ik niet belangrijk genoeg ben, dat mijn gevoelens er niet toe doen. Maar ook twijfel ik,of ik niet overdrijf, of dat blowen misschien niet zo erg is, dat ik dat maar den door hoe het gegaan is in mijn leven.
Waarom? Waarom gooi je je leven om voor een man die niet is wat je wil?
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:16
Ik kan de komende twee jaar niet terug ivm mijn baan. Hij heeft dus een gewoon sociaal leven en een baan. Het voelt alsof ik geen inspraak heb, maar misschien had hij dat ook wel. Dat hij denkt “je hebt me blowend leren kennen en nu opeens is het een probleem en moet ik me aanpassen”. Maar goed, hij vindt dus wel dat ik gelijk heb, dat elke dag niet goed is. Maar de timing is dan weer niet goed. Hij gaat wel stoppen, maar nu niet.
Focus je hier even op. Hij ziet dat dus wel in en wilt ook stoppen, maar niet nu. Probeer daar iets mee, ik heb geen idee hoe helaas. Enige wat ik kan bedenken is dat je niet boos/geïrriteerd wordt als hij wel elke dag blowt, maar juist positief erin staan en hem steunen. Maar goed, lastig..
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:18
Niet waar! Zelfvertrouwen straalt zo veel meer uit dan een mooi uiterlijk.
Tinkerbel1000 schreef:
25-01-2019 16:21
als jullie allemaal al zo oud zijn, dan zou ik er niet verder op ingaan als hij altijd al geblowt heeft, een oude boom kun je niet verplanten.
Ook zeker iets voor te zeggen.
Hemelslicht schreef:
Blij moet zijn met wat je krijgt? Dat is hier toch geen sprake van, juist in relaties is het totaal niet wat je krijgt maar wat je kiest.
Ja dat ik dus maar voor deze moet kiezen, omdat er zoveel leuke kanten zijn en iedereen nu eenmaal ook nadelen heeft.
Tinkerbel1000 schreef:
Niet zo oud als in bejaard. Ik ben ook gestopt toen ik 35 was, hij volgens mij rond de 30 dat hij begonnnen is.
Hemelslicht schreef:
25-01-2019 16:23
Nee, dat is om mensen dingen in te laten zien.
Ja, dat ze moeten kiezen tussen hun verslaving of hun geliefde. In zijn geval is mij al pijnlijk duidelijk geworden waar hij dan voor kiest.
Hemelslicht schreef:
25-01-2019 16:26
Waarom? Waarom gooi je je leven om voor een man die niet is wat je wil?
Omdat ik me pas ging afvragen of dit is wat ik wil, toen die goede vriend van mij in rehab ging. Ik zag hoe een ander mens hij werd. Ik dat toen vol vertrouwen aankaarte bij mijn vriend die vervolgens 6 weken niets van zich liet horen. Toen had ik mijn leven al omgegooid.
fotoroid schreef:
Focus je hier even op. Hij ziet dat dus wel in en wilt ook stoppen, maar niet nu. Probeer daar iets mee, ik heb geen idee hoe helaas. Enige wat ik kan bedenken is dat je niet boos/geïrriteerd wordt als hij wel elke dag blowt, maar juist positief erin staan en hem steunen. Maar goed, lastig..
Je denkt dat hij nu pas heeft bedacht dat hij wil stoppen ooit? Met nadruk op ooit. Ze wil geen blower, dus het is raar haar aan te raden bij een blower te blijven.

Alle blowers gaan ooit stoppen.
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:38
Ja, dat ze moeten kiezen tussen hun verslaving of hun geliefde. In zijn geval is mij al pijnlijk duidelijk geworden waar hij dan voor kiest.
Ja duh, hij is verslaafd. Dat is het hele idee van verslaafd zijn.
fotoroid schreef:
Dank je, lieve post. Ik word niet boos of geïrriteerd, maar ik weeet ook niet hoe ik dat dan moet doen. En ik begrijp ook niet zo goed, waarom nu niet? Het is nooit een goed of makkelijk moment. Wanneer dan wel? Houdt hij me geen worst voor die nooit gaat komen? Dat hij 6 weken niets van zich heeft laten horen en toen net deed of hij eigenlijk nooit een relatie had gewild en het allemaal 1 groot misverstand was, heeft ook wel wat me gedaan.
Hemelslicht schreef:
25-01-2019 16:42
Je denkt dat hij nu pas heeft bedacht dat hij wil stoppen ooit? Met nadruk op ooit. Ze wil geen blower, dus het is raar haar aan te raden bij een blower te blijven.

Alle blowers gaan ooit stoppen.
Wat ben jij negatief zeg. Het is makkelijk te zeggen van achter een scherm dat iemand moet stoppen met een relatie, maar je weet zelf ook waarschijnlijk wel dat je dat advies toch niet zou opvolgen. Als zij bij hem wil blijven, dan doet zij dat. Wellicht met wat inzichten die wij hier bespreken. Ik raad haar niet aan te blijven (ik zou er zelf niet aan begonnen zijn), maar geef wat opties en gedachtes over hoe het kan gaan als ze wel bij hem blijft.
Hemelslicht schreef:
25-01-2019 16:43
Ja duh, hij is verslaafd. Dat is het hele idee van verslaafd zijn.
Nou ja, misschien kijk ik te vaak naar dat programma verslaafd, daar kiest men in eerste instantie dan vaak althans, voor de geliefden.
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:44
Dank je, lieve post. Ik word niet boos of geïrriteerd, maar ik weeet ook niet hoe ik dat dan moet doen. En ik begrijp ook niet zo goed, waarom nu niet? Het is nooit een goed of makkelijk moment. Wanneer dan wel? Houdt hij me geen worst voor die nooit gaat komen? Dat hij 6 weken niets van zich heeft laten horen en toen net deed of hij eigenlijk nooit een relatie had gewild en het allemaal 1 groot misverstand was, heeft ook wel wat me gedaan.
Tja, het is ook nooit een goed moment, timing is altijd slecht. Dus dat zijn geen smoesjes, maar krijg dat er maar eens in.. het is ook heel lastig! Misschien kun je bij professionals wat informatie of tips krijgen? En 6 weken niets laten horen, nou dan maar niet. Dan weet je ook waar je aan toe bent toch? Klinkt hard, maar in een relatie moet je wel voor elkaar klaar staan en er zijn wanneer je elkaar nodig hebt! Denk er wel 100 keer goed over na allemaal.
Theres75 schreef:
25-01-2019 15:16
Ja helaas. Baal er ook van. Heb altijd met verslaafden te maken gehad, in mijn jeugd en als volwassen vrouw ook. Heb dan hele deprimerende gedachten dat het blijkbaar niet beter dan dit wordt. Of dat ik overdrijf en dat blowen lang niet zo erg is als drinken of snuiven. Ben mijn gezond referentie kader kwijt, heb ik eigenlijk nooit gehad.
Je weet zelf hoe het is blowen. Dat als je dat dagelijks de hele avond doet dat er dan niets anders meer gebeurt. Je leven staat stil. Een joint zo af en toe is niets mis mee. Wat mij betreft. Wat jou betreft ook niet denk ik. Dagelijks de hele avond blowen is een verslaving. Een hele hardnekkige ook nog. Een vervelende. Geldverslindende. Gezondheidslopende. Nare. Waar je geen leuke partner aan overhoud. Verslaving.
En dat het wel meevalt of zo ergniet is. Dat maak jejezelf wijs. Of hij maakt je dat wijs
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 25-01-2019 16:52
6.67% gewijzigd
fotoroid schreef:
25-01-2019 16:27
Niet waar! Zelfvertrouwen straalt zo veel meer uit dan een mooi uiterlijk.
En blijkbaar heb ik dat vertrouwen diep van binnnen toch niet, ik ben opgegroeid met een verslaafde vader en kreeg in mijn jeugd vaak te horen dat ik overdreef, of wat mijn vader wel allemaal goed deed. En dat was ook waar. Mijn vader zelf zei vaak als ik boos op hem was, oof teleurgesteld, dat ik spijt zou krijgen als hij dood was. Zogenaamd als grap, maar ik werd daar doodsbenauwd van, ik was heel bang dat hij jong zou sterven. Wat ook is gebeurt. Tot op de dag van vandaag wordt door mijn familie ontkend dat hij alcoholist was en daaraan is overleden.
Vandaar ik mijn verwarring nu denk ik.
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:49
En blijkbaar heb ik dat vertrouwen diep van binnnen toch niet, ik ben opgegroeid met een verslaafde vader en kreeg in mijn jeugd vaak te horen dat ik overdreef, of wat mijn vader wel allemaal goed deed. En dat was ook waar. Mijn vader zelf zei vaak als ik boos op hem was, oof teleurgesteld, dat ik spijt zou krijgen als hij dood was. Zogenaamd als grap, maar ik werd daar doodsbenauwd van, ik was heel bang dat hij jong zou sterven. Wat ook is gebeurt. Tot op de dag van vandaag wordt door mijn familie ontkend dat hij alcoholist was en daaraan is overleden.
Vandaar ik mijn verwarring nu denk ik.
Dat is ook een hele nare ervaring en geen fijne manier van omgang. Misschien overheen gelezen, maar heb je wel therapie of iets gehad hiervoor? Want je komt inderdaad heel onzeker over en dat is totaal niet nodig.
Theres75 schreef:
25-01-2019 16:46
Nou ja, misschien kijk ik te vaak naar dat programma verslaafd, daar kiest men in eerste instantie dan vaak althans, voor de geliefden.
Ja dat deed mijn ex ook. Toen ik hem voor het blok zette. Natuurlijk ging hij stoppen als hij mij en de kinderen kwijt ging raken. Ik kwam pas terug als hij hulp had gezocht, dus hij ging hulp zoeken. En daar leerde hij en ik dat je om te stoppen intrinsieke motivatie moet hebben. En die had hij niet. Hij wilde niet echt stoppen. Hij wilde alleen maar minderen (en dat werkte nooit) en hij wilde mij en de kinderen niet kwijt. Maar zijn joint blijkbaar nog minder. Hij ging een paar keer en daarna vergat hij de afspraken en heeft het traject nooit afgemaakt
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 25-01-2019 17:10
6.37% gewijzigd
fotoroid schreef:
25-01-2019 16:46
Wat ben jij negatief zeg. Het is makkelijk te zeggen van achter een scherm dat iemand moet stoppen met een relatie, maar je weet zelf ook waarschijnlijk wel dat je dat advies toch niet zou opvolgen. Als zij bij hem wil blijven, dan doet zij dat. Wellicht met wat inzichten die wij hier bespreken. Ik raad haar niet aan te blijven (ik zou er zelf niet aan begonnen zijn), maar geef wat opties en gedachtes over hoe het kan gaan als ze wel bij hem blijft.
Negatief? Het is realistisch. Een stoner is altijd van plan te stoppen ooit. En ooit kan volgend jaar zijn, over 5 jaar of bij z'n dood. Bij een verslaafde blijven hangen terwijl je geen verslaafde wil is gewoon dom.

En jawel, ik heb wel een relatie verbroken wegens verslaving, want zolang de ander verslaafd is heb je geen echte relatie. Zolang de ander verslaafd is ben je geen prioriteit.

Sowieso vind ik het al een wonder dat iemand die anderhalve maand verdwijnt niet automatisch ex is.

Ik vind mezelf absoluut niet negatief, ik geloof oprecht dat to ook iemand kan vinden die ze wel wil.
Hemelslicht schreef:
25-01-2019 17:03
Negatief? Het is realistisch. Een stoner is altijd van plan te stoppen ooit. En ooit kan volgend jaar zijn, over 5 jaar of bij z'n dood. Bij een verslaafde blijven hangen terwijl je geen verslaafde wil is gewoon dom.

En jawel, ik heb wel een relatie verbroken wegens verslaving, want zolang de ander verslaafd is heb je geen echte relatie. Zolang de ander verslaafd is ben je geen prioriteit.

Sowieso vind ik het al een wonder dat iemand die anderhalve maand verdwijnt niet automatisch ex is.

Ik vind mezelf absoluut niet negatief, ik geloof oprecht dat to ook iemand kan vinden die ze wel wil.
Je hebt gelijk, volledig. Misschien was het de toon waarop ik het las dat het negatief overkwam. TO geeft aan niet weg te kunnen ivm werk, dus neem ik aan dat ze bij hem wil blijven, dus probeer ik mee te denken wat misschien opties zijn in die situatie.
Je date met een verslaafde. Dat betekent meteen dat jij het niet gaat winnen van die verslaving. Daar houdt hij meer van.

Voor een ander stoppen werkt voor niemand. Verwachten dat hij door jou het licht ziet en wil/kan stoppen is rom com niveau. Oftewel dat gebeurt alleen in sprookjes.

Hij zal zelf moeten willen stoppen. Tot die tijd zal hij altijd een excuus hebben. Aan jou de vraag of je hiermee kan/wil leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven