Hoe oud was jij?
zaterdag 2 februari 2019 om 16:58
Dag allemaal,
Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?
Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.
Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!
Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!
Fijn weekend!
Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?
Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.
Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!
Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!
Fijn weekend!
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:16
Reden: toevoegingen
Reden: toevoegingen
15.94% gewijzigd
zondag 3 februari 2019 om 21:48
Ik was 31 bij oudste en 33 bij de tweede, man is 5 jaar ouder.
Erg jammer is dat mijn ouders niet meer zo fit zijn (in de 70, mijn moeder was 39 toen ik geboren werd) en logeren of dagjes uit met opa en oma er eigenlijk niet meer in zitten.
Dat was een jaar of wat geleden toch anders geweest.
Erg jammer is dat mijn ouders niet meer zo fit zijn (in de 70, mijn moeder was 39 toen ik geboren werd) en logeren of dagjes uit met opa en oma er eigenlijk niet meer in zitten.
Dat was een jaar of wat geleden toch anders geweest.
De cursus omgaan met teleurstellingen gaat vanavond wederom niet door.
zondag 3 februari 2019 om 21:56
Net 38 en net moeder geworden van mijn eerste kind. Niet uitgesteld voor carrière, maar de juiste partner niet tegen gekomen. Met 34 besloten het dan alleen te gaan doen, door alle screening en wachtlijsten kost dat tijd dus met bijna 37 begonnen met pogingen.
Gezien deze omstandigheden had ik het niet eerder gewild. Ik had tijd nodig om het beeld in mijn hoofd om te zetten van ‘man plus kind’ naar ‘alleen kind’. Bovendien heb ik nu al zo veel credits opgebouwd op bv werkgebied dat ik makkelijk even een tandje minder kan doen zonder dat dat meteen negatieve gevolgen heeft. Vijf jaar geleden was dat anders geweest.
Als ik wel een partner had gehad, had ik waarschijnlijk niet zo lang gewacht, maar zo liep het nou eenmaal. Ik vond opmerkingen over ‘vrouwen die zo stom lang wachten’ wel pijnlijk. Dat is echt niet voor iedereen een bewuste keuze omdat je alles belangrijker vindt. Als je het best graag zou willen, kan zo’n opmerking hard aankomen.
Gezien deze omstandigheden had ik het niet eerder gewild. Ik had tijd nodig om het beeld in mijn hoofd om te zetten van ‘man plus kind’ naar ‘alleen kind’. Bovendien heb ik nu al zo veel credits opgebouwd op bv werkgebied dat ik makkelijk even een tandje minder kan doen zonder dat dat meteen negatieve gevolgen heeft. Vijf jaar geleden was dat anders geweest.
Als ik wel een partner had gehad, had ik waarschijnlijk niet zo lang gewacht, maar zo liep het nou eenmaal. Ik vond opmerkingen over ‘vrouwen die zo stom lang wachten’ wel pijnlijk. Dat is echt niet voor iedereen een bewuste keuze omdat je alles belangrijker vindt. Als je het best graag zou willen, kan zo’n opmerking hard aankomen.
zondag 3 februari 2019 om 22:57
Ik ben hoogopgeleid en kreeg m'n eerste kindje met 27 en nu in verwachting van de 2e (28). Ik heb mijn carrière nooit als heel belangrijk gezien maar dat komt denk ik ook door mijn gezondheid en gebeurtenissen in ons leven.
28 is toch een mooie leeftijd to. Misschien juist leuk dat je collega's erg verrast zijn als je het kan vertellen. Ik hoop voor jou dat je snel zwanger mag raken.
28 is toch een mooie leeftijd to. Misschien juist leuk dat je collega's erg verrast zijn als je het kan vertellen. Ik hoop voor jou dat je snel zwanger mag raken.
maandag 4 februari 2019 om 00:32
Ik was 29 toen ik zwanger werd van de eerste en met 32 kreeg ik de tweede. Ook hoogopgeleid. Niet zozeer gewacht vanwege carrière, maar meer omdat ik eerst wilde reizen. (Overigens was het beide keren direct de eerst keer raak, dus daar hebben we veel geluk mee gehad.)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
maandag 4 februari 2019 om 00:35
HBO en altijd (parttime) blijven werken.
23 bij de eerste
25 bij de tweede
28 bij de derde
29 bij de vierde
Ik vind tot nog toe jong ouders worden (mijn man is van dezelfde leeftijd) de meeste voordelen hebben.
Ik ben nu 39 een mijn jongste is 10.
Heerlijk, vier zelfstandige kinderen op deze jonge leeftijd
Ik denk erover na de zomer weer te gaan studeren.
23 bij de eerste
25 bij de tweede
28 bij de derde
29 bij de vierde
Ik vind tot nog toe jong ouders worden (mijn man is van dezelfde leeftijd) de meeste voordelen hebben.
Ik ben nu 39 een mijn jongste is 10.
Heerlijk, vier zelfstandige kinderen op deze jonge leeftijd
Ik denk erover na de zomer weer te gaan studeren.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
maandag 4 februari 2019 om 12:24
Als ik moeder word, ben ik als het goed is nog net 33. Gemiddeld, dus, blijkbaar.
Ik zie de voordelen van jong(er) ouder worden wel, maar eerder waren wij er echt nog niet aan toe, ook al zijn we al bijna 14 jaar samen. Man en ik allebei hoogopgeleid (uni + promotie) en zijn jarenlang van buitenland naar buitenland gehopt. Kinderwens kwam pas na mijn 30e een beetje opzetten. Omgeving is dus ook echt verrast.
In mijn omgeving zijn er veel bewust kinderloos, of rond deze leeftijd moeder geworden inderdaad.
Ik zie de voordelen van jong(er) ouder worden wel, maar eerder waren wij er echt nog niet aan toe, ook al zijn we al bijna 14 jaar samen. Man en ik allebei hoogopgeleid (uni + promotie) en zijn jarenlang van buitenland naar buitenland gehopt. Kinderwens kwam pas na mijn 30e een beetje opzetten. Omgeving is dus ook echt verrast.
In mijn omgeving zijn er veel bewust kinderloos, of rond deze leeftijd moeder geworden inderdaad.
maandag 4 februari 2019 om 17:43
maandag 4 februari 2019 om 23:43
Nou, zeg dat! Volgens mij heeft lang wachten vaker te maken met de omstandigheden dan met een bewuste keuze...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
dinsdag 5 februari 2019 om 10:18
Ik was 25 (bijna 26) en ik ben HBO opgeleid. Best wel jong in onze omgeving.. Vriend is wel 5 jaar ouder en we waren al aardig gesetteld.
Ik hoop nog 29 te zijn als nmr 2 komt! Ik ben blij dat we vroeg gestart zijn, we zijn nu alweer even bezig voor de 2e. Daarnaast zie ik veel voordelen als 'jonge' moeder
.
Ik hoop nog 29 te zijn als nmr 2 komt! Ik ben blij dat we vroeg gestart zijn, we zijn nu alweer even bezig voor de 2e. Daarnaast zie ik veel voordelen als 'jonge' moeder
dinsdag 5 februari 2019 om 10:30
Hoger opgeleid - ik was 28 toen ik man ontmoette, 35 en 37 toen ik mijn kinderen kreeg. We hebben het lang vergeefs geprobeerd. Ik zou liever iets vier jaar eerder zwanger zijn geraakt, maar ben vooral blij dat het gelukt is. Heb de jaren dat ik vergeeft probeerde wel hard aan mijn carriere gewerkt, daar pluk ik nu de vruchten van.
toevoeging: voor mijn 30e wilde ik helemaal geen kinderen. Ik leefde in een kamertje, reisde, werkte en wist nauwelijks welke dag het was. Het kan verkeren.
toevoeging: voor mijn 30e wilde ik helemaal geen kinderen. Ik leefde in een kamertje, reisde, werkte en wist nauwelijks welke dag het was. Het kan verkeren.
dinsdag 5 februari 2019 om 10:40
Heel erg herkenbaar. Tot ongeveer midden 20 was ik niet eens helemaal overtuigd van het willen hebben van kinderen. En toen ik het wel wilde en het niet wilde lukken heb ik daar ontzettend veel verdriet van gehad. Ik vind 34 een prima leeftijd om moeder te worden, alleen de angst dat het nooit zou lukken heeft die periode moeilijk gemaakt. Mede doordat mijn man een stuk ouder is en we ICSI afhankelijk zijn, houden we het bij onze dochter.MadameJean schreef: ↑05-02-2019 10:30Hoger opgeleid - ik was 28 toen ik man ontmoette, 35 en 37 toen ik mijn kinderen kreeg. We hebben het lang vergeefs geprobeerd. Ik zou liever iets vier jaar eerder zwanger zijn geraakt, maar ben vooral blij dat het gelukt is. Heb de jaren dat ik vergeeft probeerde wel hard aan mijn carriere gewerkt, daar pluk ik nu de vruchten van.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 5 februari 2019 om 11:26
Die angst is inderdaad erg naar. In de jaren dat ik wachtte kregen vriendinnen samen hele hordes kinderen, veel 2 of zelfs 3 in de tijd dat ik er op hoopte. Dat was supermoeilijk. Mijn tweede kwam trouwens totaal onverwacht (ik was onverklaarbaar onvruchtbaar), het kan gek lopen.Baggal schreef: ↑05-02-2019 10:40Heel erg herkenbaar. Tot ongeveer midden 20 was ik niet eens helemaal overtuigd van het willen hebben van kinderen. En toen ik het wel wilde en het niet wilde lukken heb ik daar ontzettend veel verdriet van gehad. Ik vind 34 een prima leeftijd om moeder te worden, alleen de angst dat het nooit zou lukken heeft die periode moeilijk gemaakt. Mede doordat mijn man een stuk ouder is en we ICSI afhankelijk zijn, houden we het bij onze dochter.
dinsdag 5 februari 2019 om 13:47
Mijn eerste kwam op mijn 30e en mijn tweede op mijn 33e. Mijn man is van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik vind het ideaal zo.
Ik ben hoogopgeleid. Op mijn 23e was ik klaar met studeren en tijdens mijn studententijd en daarna heb ik een veel gereisd. Op mijn 26e kreeg ik mijn eerste serieuze baan, dus daar was ik al een aantal jaren mee bezig toen ik zwanger raakte.
Nu werk ik nog steeds evenveel als daarvoor (32 uur) en dat gaat goed. Ik vind het ideaal dat ik straks rond mijn 36e weer volle bak mijn carrière kan voortzetten, daar heb ik veel zin in.
Vriendinnen beginnen dan pas met kinderen, dus die hebben nog wat voor de boeg. Als ik hen zie ben ik blij dat ik al eerder kinderen heb gekregen. Je wordt er niet fittter op als je ouder wordt. Ik vind het ook een voordeel dat onze ouders nog ontzettend fit zijn. Ze passen veel op en doen allerlei leuke, actieve dingen met onze kinderen. Dat zou vast anders zijn geweest als we pas later aan kinderen waren begonnen.
Voor mij was op mijn 29e zwanger raken ideaal. Ik kreeg ontzettend veel opmerkingen dat ik wel jong was, maar zelf vind ik dat onzin. Ik vind het een mooie leeftijd. Voor mij zou <25 te jong zijn geweest en >35 te oud.
Ik ben hoogopgeleid. Op mijn 23e was ik klaar met studeren en tijdens mijn studententijd en daarna heb ik een veel gereisd. Op mijn 26e kreeg ik mijn eerste serieuze baan, dus daar was ik al een aantal jaren mee bezig toen ik zwanger raakte.
Nu werk ik nog steeds evenveel als daarvoor (32 uur) en dat gaat goed. Ik vind het ideaal dat ik straks rond mijn 36e weer volle bak mijn carrière kan voortzetten, daar heb ik veel zin in.
Vriendinnen beginnen dan pas met kinderen, dus die hebben nog wat voor de boeg. Als ik hen zie ben ik blij dat ik al eerder kinderen heb gekregen. Je wordt er niet fittter op als je ouder wordt. Ik vind het ook een voordeel dat onze ouders nog ontzettend fit zijn. Ze passen veel op en doen allerlei leuke, actieve dingen met onze kinderen. Dat zou vast anders zijn geweest als we pas later aan kinderen waren begonnen.
Voor mij was op mijn 29e zwanger raken ideaal. Ik kreeg ontzettend veel opmerkingen dat ik wel jong was, maar zelf vind ik dat onzin. Ik vind het een mooie leeftijd. Voor mij zou <25 te jong zijn geweest en >35 te oud.
donderdag 7 februari 2019 om 12:37
Ik heb WO gedaan en ben op mijn 31ste bevallen van mijn eerste kindje. Nu ben ik 32 en zwanger van een tweeling. Het valt mij op dat veel mensen om me heen met vergelijkbare opleidingen en leeftijd zwanger worden uitstellen terwijl ze het wel zouden willen, "alleen nu nog niet". Iedereen moet daar natuurlijk voor zichzelf de juiste keuze in maken. Mijn partner en ik zijn allebei al onze vaders verloren, dat speelt wel mee in de keuze om niet te wachten. We willen de kans zo klein mogelijk houden dat onze kinderen ons op jonge leeftijd al moeten missen.
donderdag 7 februari 2019 om 12:47
28 toen ik begon, 29 toen ik bevallen was. Ik vind het ideaal. Met mijn relatie die ik in mijn jonge jaren twintig had heb ik thank god geen kinderen gemaakt. Mijn vriend heb een paar jaar eerder leren kennen, nog een aantal jaren gezellige tijd met zijn tweetjes gehad. Intussen ook een aantal jaren vast werk en wat opgebouwd..
Ik had alleen graag gehad dat ik nog evengoed tegen korte nachten kon als toen ik 18 was
.
Ik had alleen graag gehad dat ik nog evengoed tegen korte nachten kon als toen ik 18 was
donderdag 7 februari 2019 om 13:02
Nou inderdaad, alsof het alternatief (een kind op de wereld zetten met iemand die helemaal niet bij je past, of nog geen stabiel gezin kunnen geven) zo'n goed idee is.
Wij waren er op ons 26e wel klaar voor, maar helaas ook hier werd het een meerjaren plan. Uiteindelijk op mijn 30e moeder geworden. Ik ben achteraf wel blij dat we jong zijn begonnen zodat ook nu de tijd nog niet echt tikt mochten we een tweede willen.