Ergernissen in de supermarkt deel 3
dinsdag 5 februari 2019 om 11:57
Ik heb een dubbel gevoel over zelfscankassa's. Aan de ene kant denk ik, wat makkelijk en snel. Aan de andere kant denk ik, ik ga liever naar een bemande kassa want dan kunnen deze mensen hun baan behouden. Misschien verkeerd gedacht, maar toch denk ik het wel vaker.
Ik gebruik dus beide soorten kassa's. Het ligt vooral aan mijn humeur en of ik haast heb of niet.
Bron van ergernis in mijn supermarkt: tekort aan producten. Het is al maanden zo dat met name groente en fruit op is als je later in de dag gaat. Ik ben benieuwd hoe dit ontwikkelt na een no-deal Brexit en de import van Europese producten moeizaam verloopt.
Ik gebruik dus beide soorten kassa's. Het ligt vooral aan mijn humeur en of ik haast heb of niet.
Bron van ergernis in mijn supermarkt: tekort aan producten. Het is al maanden zo dat met name groente en fruit op is als je later in de dag gaat. Ik ben benieuwd hoe dit ontwikkelt na een no-deal Brexit en de import van Europese producten moeizaam verloopt.
dinsdag 5 februari 2019 om 12:03
Ik ben niet actief op dit topic, maar heb toch een bijdrage:
Wat mij opvalt in Nederland, is dat er vaak kinderen in winkels staan. Kinderen in de supermarkt , restaurants, en heel veel andere winkels (want alles moet zo goedkoop mogelijk). Kinderen die nog niet heel veel weten. Beetje jammer vind ik dat.
Zo vroeg ik eens in de supermarkt waar de gembersiroop stond, ik kon het nl. niet vinden bij de Aziatische producten, en toen ik dus eindelijk een medewerker had gevonden, zei het jochie mij dat ik bij de limonadesiropen moest kijken, hij wist duidelijk niet wat het was.
Ik vind het altijd fijner als ik met volwassen personeel te maken heb, vooral mensen die al langer in de winkel werken en ervaring hebben.
Vorige week was ik weer een paar dagen in Italië. Ik kom daar vaak omdat mijn familie daar woont, en het verschil is erg duidelijk. Je ziet daar, en trouwens in België en Duitsland ook, geen kinderen in winkels, je hebt te maken met volwassen personeel, die kennis van zaken heeft. Net als de cappuccino die je bestelt in een bar. Die wordt door een barista (een barman) gemaakt en niet door een druk op een knop van een machine. Ik hoor wel eens een reclame op mijn radio, dat je bij een tankstation een barista koffie kan krijgen, met een druk op de knop dus
en dan bijna € 3 aftikken. Goedkoop personeel, slechte kwaliteit (koffie bijv.) en behoorlijke prijzen.
Wat ik ook vervelend vind is het zoeken naar producten omdat de winkel voor de zoveelste keer hun indeling heeft veranderd. Dit wekt bij mij alleen maar irritatie op, ik ga er niet meer door kopen, omdat ik nu andere dingen op mijn pad tegenkom.
Wat mij opvalt in Nederland, is dat er vaak kinderen in winkels staan. Kinderen in de supermarkt , restaurants, en heel veel andere winkels (want alles moet zo goedkoop mogelijk). Kinderen die nog niet heel veel weten. Beetje jammer vind ik dat.
Zo vroeg ik eens in de supermarkt waar de gembersiroop stond, ik kon het nl. niet vinden bij de Aziatische producten, en toen ik dus eindelijk een medewerker had gevonden, zei het jochie mij dat ik bij de limonadesiropen moest kijken, hij wist duidelijk niet wat het was.
Ik vind het altijd fijner als ik met volwassen personeel te maken heb, vooral mensen die al langer in de winkel werken en ervaring hebben.
Vorige week was ik weer een paar dagen in Italië. Ik kom daar vaak omdat mijn familie daar woont, en het verschil is erg duidelijk. Je ziet daar, en trouwens in België en Duitsland ook, geen kinderen in winkels, je hebt te maken met volwassen personeel, die kennis van zaken heeft. Net als de cappuccino die je bestelt in een bar. Die wordt door een barista (een barman) gemaakt en niet door een druk op een knop van een machine. Ik hoor wel eens een reclame op mijn radio, dat je bij een tankstation een barista koffie kan krijgen, met een druk op de knop dus
Wat ik ook vervelend vind is het zoeken naar producten omdat de winkel voor de zoveelste keer hun indeling heeft veranderd. Dit wekt bij mij alleen maar irritatie op, ik ga er niet meer door kopen, omdat ik nu andere dingen op mijn pad tegenkom.
Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 11:57Ik heb een dubbel gevoel over zelfscankassa's. Aan de ene kant denk ik, wat makkelijk en snel. Aan de andere kant denk ik, ik ga liever naar een bemande kassa want dan kunnen deze mensen hun baan behouden. Misschien verkeerd gedacht, maar toch denk ik het wel vaker.
Zou dat nou echt een issue zijn? Ik heb nog nooit gezien dat er mensen aan het zelfscannen waren terwijl de kassières niets te doen hadden. Het is altijd andersom: mensen wijken uit naar de zelfscan omdat er lange rijen bij de normale kassa's staan.
Ik gebruik inderdaad ook beide soorten kassa's.Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 11:57
Hier is fruit en groente nog wel aanwezig, maar voor brood moet je echt wel op tijd zijn.
dinsdag 5 februari 2019 om 12:08
Nee, het zal vast niet zo'n groot probleem zijn als ik soms denk dat het is. Het is gewoon zo'n rare hersenkronkel die we allemal wel eens hebben, denk ik.
dinsdag 5 februari 2019 om 12:09
Gisselle schreef: ↑05-02-2019 12:03Ik ben niet actief op dit topic, maar heb toch een bijdrage:
Kinderen? Over welke leeftijden heb je het? Tieners, neem ik aan?
dinsdag 5 februari 2019 om 12:13
Ja kinderen van 15, 16 jaar, 17 jaar.Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 12:09Kinderen? Over welke leeftijden heb je het? Tieners, neem ik aan?
dinsdag 5 februari 2019 om 12:26
Mensen die dit doen zijn een grote ergernis voor mij. Als ik aan de beurt ben wil ik graag mijn boodschappen gelijk inpakken, is sneller en mijn boodschappen komen dan niet onder een vieze verfrommelde boodschappentas met onidentificeerbare vlekken van een ander terecht. Waarom wachten tot je klaar bent met betalen? Waarom op je gemakje? Niemand vind het leuk om te moeten wachten tot een ander klaar is. Ik schiet op om niemand te hinderen en dat verlang ik van een ander eigenlijk ook.Ugli schreef: ↑05-02-2019 10:30Haha ik ben dit type klant. :') Ik bestel meestal online en als ik al naar de echte winkel ga, dan doe ik zelfscannen. Bij de echte kassa kom ik maar heel soms (op plekken waar geen zelf scan is), en omdat ik "het dan niet gewend ben" gaat het super chaotisch, onhandig en traag. Ik wist ook niet tot ik dit topic las dat het blijkbaar de bedoeling is dat je klaar bent met je boodschappen inpakken voor je betaalt? Ik wacht juist meestal tot ik betaald heb met inpakken zodat ik dat daarna op mijn gemakje kan doen.
Je merkt echt het verschil tussen de mensen die al jaren elke week bij de kassa komen, die gaan als een geoliede machine er door heen met hele systemen en voorbedachte procedures (viel me ook altijd al op als caisière).
dinsdag 5 februari 2019 om 12:35
Tja.... onze plaatselijke supermarkt neemt alleen personeel vanaf 16 jaar aan.... jonger niet. En die kunnen prima vakken vullen hoor.
Mijn 18jarigen zijn ook begonnen als vakkenvullers en zitten intussen ook regelmatig achter de kassa. En zij weten echt wel waar de gembersiroop staat, omdat ze dat door het vakkenvullen leren.
dinsdag 5 februari 2019 om 12:53
Ze moeten ergens beginnen? Waarmee? met hun flitsende carrière in de supermarkt? Bij de Action of elders?. Meestal werken ze er om centen te verdienen en worden ze aangenomen omdat ze goedkoop zijn, tenminste in Nederland is dat zo, het is voor hen meestal maar tijdelijk, het is een bijbaantje. Voor volwassenen hun bron van inkomsten, het salaris waarmee ze hun huur, boodschappen e.d. moeten betalen. Tuurlijk heb je ergens gelijk, kennis van mij werkt nu 25 jaar bij de A&H dus is er jong begonnen.Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 12:30Niet bepaald kinderen, maar goed. Ze moeten ergens beginnen, hoe denk je dat het volwassen personeel aan hun ervaring en kennis komt?
Maar het valt mij gewoon op, het is mijn ervaring. Er zijn hier ook supermarkten waar al jarenlang, hetzelfde, oudere personeel werkt (afgewisseld met jongelui), dat vind ik heel erg prettig. Ze herkennen je, weten wat er gebeurt in de winkel, kennen hun product. Let er maar eens op en ben benieuwd door wie jij beter wordt geholpen?
dinsdag 5 februari 2019 om 12:56
Ik heb het niet over vakken vullen maar over de service die je krijgt als je naar een winkel gaat, anders kan je ook wel via het internet bestellen. Jouw kinderen hebben dus ook wat ervaring begrijp ik, die zijn eerst als vakkenvullers begonnen, op 18 jarige leeftijd, en een aantal jaren later zitten ze achter de kassa, dan heb je wel het een en ander geleerd.vivapimpelmees schreef: ↑05-02-2019 12:35Tja.... onze plaatselijke supermarkt neemt alleen personeel vanaf 16 jaar aan.... jonger niet. En die kunnen prima vakken vullen hoor.
Mijn 18jarigen zijn ook begonnen als vakkenvullers en zitten intussen ook regelmatig achter de kassa. En zij weten echt wel waar de gembersiroop staat, omdat ze dat door het vakkenvullen leren.
dinsdag 5 februari 2019 om 13:14
Gisselle schreef: ↑05-02-2019 12:53Ze moeten ergens beginnen? Waarmee? met hun flitsende carrière in de supermarkt? Bij de Action of elders?. Meestal werken ze er om centen te verdienen en worden ze aangenomen omdat ze goedkoop zijn, tenminste in Nederland is dat zo, het is voor hen meestal maar tijdelijk, het is een bijbaantje. Voor volwassenen hun bron van inkomsten, het salaris waarmee ze hun huur, boodschappen e.d. moeten betalen. Tuurlijk heb je ergens gelijk, kennis van mij werkt nu 25 jaar bij de A&H dus is er jong begonnen.
Maar het valt mij gewoon op, het is mijn ervaring. Er zijn hier ook supermarkten waar al jarenlang, hetzelfde, oudere personeel werkt (afgewisseld met jongelui), dat vind ik heel erg prettig. Ze herkennen je, weten wat er gebeurt in de winkel, kennen hun product. Let er maar eens op en ben benieuwd door wie jij beter wordt geholpen?
Met ergens beginnen bedoel ik beginnen met hun werkende leven. Ook al is een bijbaantje vaak maar tijdelijk, je leert er wel van. En het is natuurlijk ook niet zo dat geen enkele tiener interesse heeft in hun baantje en alleen maar op komt dagen omdat ze er geld voor krijgen. Er zijn zat tieners die wel productkennis hebben en interesse tonen. En zo is er ook zat 'volwassen' personeel dat geen interesse of productkennis heeft en alleen op komt dagen omdat het geld oplevert.
Mij valt het in ieder geval niet zo op en ik heb de ervaring niet dat jongeren slechtere service bieden.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 13:15
1.87% gewijzigd
dinsdag 5 februari 2019 om 13:15
Jongeren in de supermarkt vind ik geen probleem. Toen ik een jaar of 20 was heb ik zelf in een supermarkt gewerkt en veel jongeren moeten aansturen. In het begin zijn ze vaak wat onbehouwen en weten ze weinig maar na een poosje zijn het gewoon prima werknemers hoor. Iemand van 40 die net begint weet toch ook niet gelijk alles?
Wat ik wel erg vind:
De supermarkt waar ik toen werkte begon ineens de Nederlandse vulploegmedewerkers te vervangen door Poolse jongeren.
Die spraken dus geen Nederlands en amper Engels. Klanten konden dus niet eens meer in hun eigen taal iets vragen daar. Dat moest echt met handen en voeten en dan kwamen ze er vaak nog niet uit.
Echt te belachelijk voor woorden.
Wat ik wel erg vind:
De supermarkt waar ik toen werkte begon ineens de Nederlandse vulploegmedewerkers te vervangen door Poolse jongeren.
Die spraken dus geen Nederlands en amper Engels. Klanten konden dus niet eens meer in hun eigen taal iets vragen daar. Dat moest echt met handen en voeten en dan kwamen ze er vaak nog niet uit.
Mispoes!
dinsdag 5 februari 2019 om 13:32
.
Vooral bij de Praxis, Gamma en Karwei is dat soort personeel erg waardevol.
Geen enkele technische achtergrond, geen idee wat het verschil is tussen de soorten verf of behang, geen idee hoe je gereedschap moet gebruiken, gewoon alle reden om een dergelijke winkel meteen weer te verlaten.
Niet geschoten is altijd mis
dinsdag 5 februari 2019 om 13:36
Dit is precies wat ik bedoel! Al moet ik wel zeggen dat bij de Gamma in mijn buurt, jonge mensen werken, die weten waar ze het over hebben, ik zie ze er ook vaker, ervaring dus.Bitje93 schreef: ↑05-02-2019 13:32.
Vooral bij de Praxis, Gamma en Karwei is dat soort personeel erg waardevol.
Geen enkele technische achtergrond, geen idee wat het verschil is tussen de soorten verf of behang, geen idee hoe je gereedschap moet gebruiken, gewoon alle reden om een dergelijke winkel meteen weer te verlaten.
dinsdag 5 februari 2019 om 13:44
Ja tuurlijk zullen er jongeren zijn die veel interesse in hun bijbaantje hebben en er misschien wel blijven hangen en er dan op een gegeven moment zelfs 25 jaar werken en ervaring hebben, je goed kunnen adviseren, of volwassenen die met lood in de schoenen naar het werk gaan, en dat uitdragen tijdens hun werk, tuurlijk.Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 13:14Met ergens beginnen bedoel ik beginnen met hun werkende leven. Ook al is een bijbaantje vaak maar tijdelijk, je leert er wel van. En het is natuurlijk ook niet zo dat geen enkele tiener interesse heeft in hun baantje en alleen maar op komt dagen omdat ze er geld voor krijgen. Er zijn zat tieners die wel productkennis hebben en interesse tonen. En zo is er ook zat 'volwassen' personeel dat geen interesse of productkennis heeft en alleen op komt dagen omdat het geld oplevert.
Mij valt het in ieder geval niet zo op en ik heb de ervaring niet dat jongeren slechtere service bieden.
Wat ik zeg is dat ik hier in Nederland soms service mis, het gaat in veel gevallen dan om jongeren die zijn aangesteld omdat ze zo goedkoop zijn, dat is het criteria voor de supermarkt/ restaurant/ winkel om die kinderen aan te stellen, niet omdat ze hun werk zo verschrikkelijk goed doen, en dat zo'n tiener dan heel veel leert op zo'n bijbaantje, dat is heel leuk voor diegene, maar daar heb ik als betalende klant geen boodschap aan, ik wil gewoon graag goed geholpen worden. Let er maar eens op als je in het buitenland bent. Volgens mij mogen in België bijv. jongeren/ scholieren niet eens werken, alleen in de zomervakantie, of i.i.g. een Max. aantal dagen per jaar, die kom je daarom bijv. niet zomaar tegen in winkels e.d.
dinsdag 5 februari 2019 om 13:48
Wat absurd!☆°•-Loes-•°☆ schreef: ↑05-02-2019 13:15
Wat ik wel erg vind:
Als ik dat zou merken bij 'mijn' supermarkt, dan zou ik steevast en elke keer iets gaan vragen. En er dan op staan dat er iemand bijgeroepen wordt die wel Nederlands verstaat. Dan leren ze het vast wel af.
Ik gun Poolse jongeren echt wel werk hoor, maar dan geen baan waarvoor het wel heel handig is als je Nederlands kunt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 5 februari 2019 om 15:42
Ben je al aan het hamsteren? Het valt mij altijd wel op dat er in de Britse supermarkten ook best veel producten zijn waarop staat dat ze Brits zijn, dus ik hoop dat het een beetje meevalt.Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 11:57Ik heb een dubbel gevoel over zelfscankassa's. Aan de ene kant denk ik, wat makkelijk en snel. Aan de andere kant denk ik, ik ga liever naar een bemande kassa want dan kunnen deze mensen hun baan behouden. Misschien verkeerd gedacht, maar toch denk ik het wel vaker.
Gelukkig heeft unilever al de Magnums en Ben & Jerry's flink op voorraad
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 5 februari 2019 om 15:42
Ik zie het hier wel, dat er op bepaalde momenten minder cassieres zitten. Naar mijn idee om zoveel mogelijk mensen naar de zelfscan te sturen.Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 12:08Nee, het zal vast niet zo'n groot probleem zijn als ik soms denk dat het is. Het is gewoon zo'n rare hersenkronkel die we allemal wel eens hebben, denk ik.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 5 februari 2019 om 15:55
DG2015 schreef: ↑05-02-2019 15:42Ben je al aan het hamsteren? Het valt mij altijd wel op dat er in de Britse supermarkten ook best veel producten zijn waarop staat dat ze Brits zijn, dus ik hoop dat het een beetje meevalt.
Gelukkig heeft unilever al de Magnums en Ben & Jerry's flink op voorraadhttps://www.bbc.co.uk/news/business-47071874
We wonen nu nog erg klein (studio) dus eten kopen voor meerdere dagen lukt al niet, laat staan hamsteren. Jij wel?
Dat valt mij ook wel op, maar ik ben toch wel benieuwd. Ach, als het allemaal misgaat hebben we in ieder geval nog ijs. Het zou veel erger kunnen zijn.
dinsdag 5 februari 2019 om 16:02
Gisselle schreef: ↑05-02-2019 13:44Ja tuurlijk zullen er jongeren zijn die veel interesse in hun bijbaantje hebben en er misschien wel blijven hangen en er dan op een gegeven moment zelfs 25 jaar werken en ervaring hebben, je goed kunnen adviseren, of volwassenen die met lood in de schoenen naar het werk gaan, en dat uitdragen tijdens hun werk, tuurlijk.
Wat ik zeg is dat ik hier in Nederland soms service mis, het gaat in veel gevallen dan om jongeren die zijn aangesteld omdat ze zo goedkoop zijn, dat is het criteria voor de supermarkt/ restaurant/ winkel om die kinderen aan te stellen, niet omdat ze hun werk zo verschrikkelijk goed doen, en dat zo'n tiener dan heel veel leert op zo'n bijbaantje, dat is heel leuk voor diegene, maar daar heb ik als betalende klant geen boodschap aan, ik wil gewoon graag goed geholpen worden. Let er maar eens op als je in het buitenland bent. Volgens mij mogen in België bijv. jongeren/ scholieren niet eens werken, alleen in de zomervakantie, of i.i.g. een Max. aantal dagen per jaar, die kom je daarom bijv. niet zomaar tegen in winkels e.d.
Ik ben altijd in het buitenland, ik woon niet meer in Nederland.
Je kunt toch ook door een jongere persoon goed geholpen worden? Het ligt ook aan de persoon die je helpt en de training die gegeven wordt, een jongere persoon kan net zo'n goede service leveren als een oudere persoon. Ik zie het verschil tussen de kwaliteit van de service van een jonger of ouder persoon niet. Mocht ik het toch merken? Dan trek ik mijn schouders op en ga ik op zoek naar een ander persoon en denk ik 'kan gebeuren'.
Ik vind het juist goed dat veel jongeren in Nederland een bijbaantje hebben en niet beperkt worden door bijvoorbeeld een maximaal aantal dagen per jaar dat ze mogen werken.
dinsdag 5 februari 2019 om 16:59
Wij wonen ook te klein om te hamsteren zonder dat het opvalt. We hebben wel een hoekje in de keuken vrijgemaakt om een en ander neer te zetten. Niet heel chic, maar het verdwijnt na verloop van tijd ook weer.Nectarinepit schreef: ↑05-02-2019 15:55We wonen nu nog erg klein (studio) dus eten kopen voor meerdere dagen lukt al niet, laat staan hamsteren. Jij wel?
Dat valt mij ook wel op, maar ik ben toch wel benieuwd. Ach, als het allemaal misgaat hebben we in ieder geval nog ijs. Het zou veel erger kunnen zijn.![]()
dinsdag 5 februari 2019 om 17:03
Vaak zijn niet alle kassa's bemand.