Hoe oud was jij?

02-02-2019 16:58 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Gewoon uit nieuwsgierigheid: op welke leeftijd werd je voor het eerst moeder/gingen jullie voor de eerste? En vond je dat (achteraf gezien) een goede/fijne keus of had je juist eerder/later een kindje gewenst en waarom?

Ik las net in een (oud) artikel uit de NRC dat de gemiddelde leeftijd 29.4 jaar is en dat bij hoogopgeleide vrouwen het eerste kindje bij een gemiddelde leeftijd van 34 jaar kwam.

Wij zijn nu actief bezig en ik hoop op mijn 28e moeder te worden. Pas ging het gesprek in de personeelskamer erover en collega's reageerden met "Och, jij bent nog zo jong, bij jou duurt het vast nog een tijd!" Ik vond het een ongemakkelijke opmerking, maar gezien de statistieken snap ik het wel. Overigens staat die opmerking los van onze keuze. We gaan ervoor, omdat wij eraantoe zijn!

Ik ben benieuwd! Dank voor alle reacties!

Fijn weekend!
blauwbosbesje wijzigde dit bericht op 02-02-2019 22:16
Reden: toevoegingen
15.94% gewijzigd
25 bij de eerste, 33 bij de tweede. Niet hoog opgeleid.
sneeuwwitje86 schreef:
07-02-2019 12:37
Ik heb WO gedaan en ben op mijn 31ste bevallen van mijn eerste kindje. Nu ben ik 32 en zwanger van een tweeling. Het valt mij op dat veel mensen om me heen met vergelijkbare opleidingen en leeftijd zwanger worden uitstellen terwijl ze het wel zouden willen, "alleen nu nog niet". Iedereen moet daar natuurlijk voor zichzelf de juiste keuze in maken. Mijn partner en ik zijn allebei al onze vaders verloren, dat speelt wel mee in de keuze om niet te wachten. We willen de kans zo klein mogelijk houden dat onze kinderen ons op jonge leeftijd al moeten missen.
Dat merk ik ook. Om mij heen veel hoogopgeleide dertigers, die al jaren bij elkaar zijn, goede banen hebben en al twaalf jaar lang doen waar ze zin in hebben en toch nog een paar jaar wachten.

De ene wil zijn huis nog verbouwen, de ander nog een keer naar Nieuw-Zeeland (voor de zesde keer), weer een ander heeft net een burn out gehad en nog een andere vriendin zit in de afrondende fase van haar promotie.

Ik hoop vooral dat het de komende jaren allemaal nog gaat lukken. Als je pas begint op je 36e, dan is de kans best groot dat het langer duurt, of dat er bijvoorbeeld geen tweede meer komt, omdat je dan al tegen de 40 loopt. Ik zou dat risico zelf niet nemen.
Hoog opgeleid en ondanks intense wens tóch wachtend op het juiste moment. Gelukkig staat het vast. 1 oktober 2020 gaan we beginnen. Dan ben ik net 31.
Diocca schreef:
07-02-2019 14:37
Hoog opgeleid en ondanks intense wens tóch wachtend op het juiste moment. Gelukkig staat het vast. 1 oktober 2020 gaan we beginnen. Dan ben ik net 31.
:cheer2:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Nog net 28 bij de eerste, net 31 bij de 2e en nu ben ik 33 met een tweeling onderweg.
Ik heb MBO, partner is een kleine 5 jaar ouder en wel hoger opgeleid.
lux- schreef:
07-02-2019 14:42
:cheer2:
:yes:
Z0MER schreef:
07-02-2019 14:32
Dat merk ik ook. Om mij heen veel hoogopgeleide dertigers, die al jaren bij elkaar zijn, goede banen hebben en al twaalf jaar lang doen waar ze zin in hebben en toch nog een paar jaar wachten.

De ene wil zijn huis nog verbouwen, de ander nog een keer naar Nieuw-Zeeland (voor de zesde keer), weer een ander heeft net een burn out gehad en nog een andere vriendin zit in de afrondende fase van haar promotie.

Ik hoop vooral dat het de komende jaren allemaal nog gaat lukken. Als je pas begint op je 36e, dan is de kans best groot dat het langer duurt, of dat er bijvoorbeeld geen tweede meer komt, omdat je dan al tegen de 40 loopt. Ik zou dat risico zelf niet nemen.
Maar willen ze überhaupt wel kinderen dan?

Mijn vriend en ik zijn ook hoogopgeleide dertigers en al jaren bij elkaar, maar willen juist vooral doorgaan met doen waar we zin in hebben :-D (één van de redenen waarom we geen kinderen willen).
Hbo
27 bij de eerste, 29 bij de tweede.
ch86 schreef:
07-02-2019 17:19
Maar willen ze überhaupt wel kinderen dan?

Mijn vriend en ik zijn ook hoogopgeleide dertigers en al jaren bij elkaar, maar willen juist vooral doorgaan met doen waar we zin in hebben :-D (één van de redenen waarom we geen kinderen willen).
Ja, ze willen dolgraag kinderen. Iedere keer dat ik ze spreek gaat het daar wel over. Hoe ze naar dat leven verlangen en dat ze hun eigen leven saai beginnen te vinden, omdat er weinig groei meer inzit. Ze zijn echt toe aan die volgende stap en willen graag iets opbouwen, maar toch is er steeds weer een reden waarom de situatie volgens hen nog niet perfect is voor een kind.
Hoogopgeleid, maar ik heb/wil geen carrière. Ik was heel gemiddeld bij mijn eerste kind, 29,4. Ik ben nu zwanger van de tweede en zal dan 32 zijn.
Net 25 bij de eerste, 29 bij de tweede. Niet hoog opgeleid.
In mijn omgeving ben ik ook wel echt de jongste hoor. Alleen al hier in de straat allemaal moeders die op hun 35ste hij eerste kind kregen (merendeel is idd hoogopgeleid).
Ik heb nooit het gevoel gehad te moeten wachten en eerst carrière te maken.
Ons leven was prima, we hadden/hebben een huis en werk. Leuk inkomen dus ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven